Polaris 2016

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jag tror den mjuka guld fjädern funkar kanon mot en rak helix, tänk på att du kommer ha betydligt mindre skjut ifrån början med rak 40, ett sätt å kompensera detta är genom ett lågt start tryck så primären skickar på mer.
Ni som ska byta fjäder skulle jag gissa på ni måste ha lite aggressivare helix, men nya helixen kommer göra underverk för backshiften i låga farter.
Men för tidigt å säga, bara gissningar :)
Vad sitter det för vikter ?
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Ja just nu får man bara fundera hur det kommer funka. Men jag har då redan kastat ut 10-70 vikterna, kommer utgå från 10-68 ist.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Känns spontant som dom dragit åt etec hållet!? Tunga vikter, mjuk fjäder å flack helix. Nu är ju veven såpass lätt att den säkert inte blir lika sävlig, men magkänslan säger det är fel 😁

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
För en som inte begriper det här med helix. Om jag stoppar in samma fjädrar som man körde i proride. Men med den nya helixen. Vad blir skillnaden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
För en som inte begriper det här med helix. Om jag stoppar in samma fjädrar som man körde i proride. Men med den nya helixen. Vad blir skillnaden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den största skillnaden blir i början, lär nog kännas som den matar på väldigt dåligt (om man stoppar i samma grejor som man körde i pro-ride). Skillnaden på slutet blir mindre då det bara är 2grader som skiljer mot den gamla helixen som var på 42grader. Man kan väll säga att det är som att sätta i en fjäder med hårdare sluttryck i sekundären.
Men den kommer nog att vara väldigt snäll på remmarna ut ur boxen med rak 40 helix..

När jag körde turbon så provade jag en rak helix och gillade det inte alls. Belastade motorn andelens för lite i början. Slutade med en helix som liknar original men med mer vinkel på slutet.

Sen ang 10-70g vikterna så tror jag dom kommer att funka fint vid kusten, men till fjälls så är det nog 10-68 som gäller. 2015 orkar inte riktigt med 68gr (69g) vikterna till fjälls utan dom får man slipa ner lite så dom hamnar runt 67g. Så men någon hk till i motorn och rak 40 helix så borde 68g funka :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Och här har man 160/340 prim och 160/260 sek som ligger och tänkte de skulle bli toppen.. Får nog kanske ta och tänka om. :)

Edit.
Grubblat lite. En prim fjäder med något högre starttryck (vill ha högre inslag) och sen en tex svart/lila alt svart/vit för backhiften.
Sen vette tusan hur man ska få den att växla på hårdare från botten? 11 serie? Allt justerbara med vikt i botten?
Alt kasta in den gamla helixen och setupen som tänkt.
Eller är jag helt på pluto och cyklar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vad är det för fjädrar org på axysen? Har fasiken inte tagit lös å kollat på min ännu.

Har nämligen en titanfjäder liggandes men den är nog lite för svag. 155/280. Vore kul å få använt den till något :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Och här har man 160/340 prim och 160/260 sek som ligger och tänkte de skulle bli toppen.. Får nog kanske ta och tänka om. :)

Edit.
Grubblat lite. En prim fjäder med något högre starttryck (vill ha högre inslag) och sen en tex svart/lila alt svart/vit för backhiften.
Sen vette tusan hur man ska få den att växla på hårdare från botten? 11 serie? Allt justerbara med vikt i botten?
Alt kasta in den gamla helixen och setupen som tänkt.
Eller är jag helt på pluto och cyklar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
I fjol körde jag med 160/260 sekundärfjäder samt 58-40-46 helix, slp 68g+3g+1g samt team silver, fungerade fruktansvärt bra! Köp ny helix till din Axys så blir det kanon.
Kommer att köra med den stupen även i år!

Hmm, det påstås att -16 Axys drivaxlar knäcks på andra sidan Atlanten, vi får hoppas att det inte är pga konstruktionsfel så det blir ett nytt fiasko!
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vad är det för fjädrar org på axysen? Har fasiken inte tagit lös å kollat på min ännu.

Har nämligen en titanfjäder liggandes men den är nog lite för svag. 155/280. Vore kul å få använt den till något :)
Primär Guld 100/275
Sek svart 155/222, samma som tidigare år
 
9 sept 2015
35
2
6
Jukkasjärvi
Vet inte vem du svarade Krillekravall men om det var mig så får du gärna utveckla svaret lite;)
Menar du att Axysen inte klarar av samma setup som en -15 dvs annan helix och lite hårdare primärfjäder?
hehe, grundsetupen.. har du en som funka te 15 så har du en bra grund! jag tror alla som sitter på MTX vikter kommer uppleva dom lirar bättre med den raka helixen.. jag kommer iaf. bygga två kit, ett på mtx å ett på Bellybuster som är en 10serie vikt me något bättre mata i början å mellan...
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
I fjol körde jag med 160/260 sekundärfjäder samt 58-40-46 helix, slp 68g+3g+1g samt team silver, fungerade fruktansvärt bra! Köp ny helix till din Axys så blir det kanon.
Kommer att köra med den stupen även i år!

Hmm, det påstås att -16 Axys drivaxlar knäcks på andra sidan Atlanten, vi får hoppas att det inte är pga konstruktionsfel så det blir ett nytt fiasko!
Med vilken drevning? helix valet påverkas mkt av just drevningen, du hade en ganska intressant helix med så pass lång startvinkel :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Med vilken drevning? helix valet påverkas mkt av just drevningen, du hade en ganska intressant helix med så pass lång startvinkel :)
Körde med 2:33 i fjol, börjar med std i år och efter inkörningen 2:37

I fjol var första året jag var nöjd med min setup (min 4:e Pro) och dessutom endast ett rem byte på x antal 100 mil;)

Min Tds 163 vara riktigt "snappy" på gassvaret och matade otroligt bra.

Fick tipset på helix av Tom på TKI
 
Reactions: ollebullzor

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
hehe, grundsetupen.. har du en som funka te 15 så har du en bra grund! jag tror alla som sitter på MTX vikter kommer uppleva dom lirar bättre med den raka helixen.. jag kommer iaf. bygga två kit, ett på mtx å ett på Bellybuster som är en 10serie vikt me något bättre mata i början å mellan...

Då du skriver mer mata från börjar så börjar jag genast tänkte på 11 serie eller billetx magnetvikterna jag körde på ifjol. Dom skulle väl vara nått mellanting mellan 10-11 serie.
Varit lite tyst om dom vikterna. Ingen fler än jag som kört med dom?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
332,7 cm eller 3,327 m i total längd enligt teknik specen
orolig att den inte ryms på släpet?:)
Haha! hur kunde du veta det? Också sett dom måtten men det måste ju vara utan skidorna? De måttet måste vara från båge till båge?
Inte fått min sks än men vore ju trist å komma ner till lule å inte ens få på skotern hehe
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Haha! hur kunde du veta det? Också sett dom måtten men det måste ju vara utan skidorna? De måttet måste vara från båge till båge?
Inte fått min sks än men vore ju trist å komma ner till lule å inte ens få på skotern hehe
Håller med dig, det måttet kan inte stämma då min vagn är ca 3.5m om jag inte minns fel och jag fick lov att vrida på styret för att få plats.

Det gäller också en sks