Polaris edge 600 -01 mod

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Hej hej!

Har nu i sommar försökt piffa upp min gamle edge så den ska bli lite fränare!
Har kommit rätt så långt in i projektet, men jag tänkte att jag skulle massera mitt självförtroende lite med att lägga ut lite bilder och info osv.

Har endast koncentrerat mig på utseende dvs Lackning och utbyte av diverse smått & gott, har inte allt för mycke kunskap om motor etc, eller pengar till att börja!

Det som är gjort hittils är:
Ny balja
Lackad huv
Ny lyftbåge fram
Lackad lyftbåge bak
Nya halkskydd
Nytt styre
Styrhöjjare
Nytt dynöverdrag ( är på omklädning! )
Ned drevning
v-force 3
Ny matta
Nya skidor
Lackade trailarmar & styrstag osv.

Har hyffsat mycke bilder på projekt, Men för nu slänger jag bara upp en på orginalet!

37680_403801467433_737792433_4461277_6666628_n.jpg

Mycket mera bilder kommer senare

Hoppas ni visar lite intresse =)
 
Last edited:

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Är intresserad av att följa eftersom jag nyss inhandlat en edge 600 02 :) Själv håller jag på och lackar om en rostskada. Har sandblästrat, målat två varv rostskydd och nu återstår gulfärgen :)
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Att ta bort dekaler är ju mycket underhållande? varmluftpistol och t röd till klistret som vart kvar!
DSC00137.jpg

Bort med lyse galler och mätare + gnugga lite extra för att inge lim ska vara kvar!
DSC00138.jpg

Efter de där så var det bara att våtslipa ner huven. och efter det så tog jag lös den från chassit (små grisigt i baljan efter slipning)
DSC00140.jpg

Fram med lacksprutan för att grunda huven! köpte en skit spruta från biltema som jag tänkte skulle fungera fint till huv och små saker... men tjii fick jag, riktigt värdelös så jag lämna in huven på en bil lack firma istället.
DSC00139.jpg

Nu när jag löst det här med huven, så var det bara att ge sig på baljan, ca 5 borrar senare och 75 svorddommar så fick jag lös den!
DSC00141.jpg

More to come! (vill inte lägga ut allt på en gång ;) hehe )
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Är intresserad av att följa eftersom jag nyss inhandlat en edge 600 02 :) Själv håller jag på och lackar om en rostskada. Har sandblästrat, målat två varv rostskydd och nu återstår gulfärgen :)
Okej kul, vad är de som börjat rosta för dig? det är förjävla roligt att hålla på iaf, haka på projektet så ska du få se en Unik edge :D
 

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Okej kul, vad är de som börjat rosta för dig? det är förjävla roligt att hålla på iaf, haka på projektet så ska du få se en Unik edge :D
Förförra ägeren verkar ha kört in i en stubbe eller liknande så vid det undra staget till fästet för skidan är snett och på fästet till skidan har det rostat. Farsan ska ta hem en "Porta Power" från jobbet och kröka till staget eftersom det var så svårt att ta bort. Har även rengjort hela motorn med avfettning och putsat det mesta med autosol :)

EDIT: En kompis-kompis har lackat hela sin edge kolsvart ska tydligen vara sjukt snyggt.
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Förförra ägeren verkar ha kört in i en stubbe eller liknande så vid det undra staget till fästet för skidan är snett och på fästet till skidan har det rostat. Farsan ska ta hem en "Porta Power" från jobbet och kröka till staget eftersom det var så svårt att ta bort. Har även rengjort hela motorn med avfettning och putsat det mesta med autosol :)

EDIT: En kompis-kompis har lackat hela sin edge kolsvart ska tydligen vara sjukt snyggt.
Okej okej! ja dom är i princip omöjliga att få bort dem där om man inte tar bort hela baljan före!



Var nyss iväg och hämta min nya dyna! vart förjävla fint, lägger upp en bild senare.
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Och sugen att se den :) Min dyna så förövrigt helt ny ut :O

Vilken färg ska din huv bli?
Huven är vit, själva temat på skotern är svart och vit så =) dvs dynan med! jo mitt dynöverdrag var också fräscht, men dock rött/gul å svart!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Alla stag etc lackade och på platts ( träbitar funkar till upphängning med!! )DSC00146.jpg

Ny balja, från en edge 500
DSC00177.jpg

Ny matta, 38mm
DSC00178.jpg
DSC00186.jpg

Baljan på platts
DSC00188.jpg

Och huven på platts!
DSC00192.jpg


Som sagt, har gjort det mesta redan! lägger upp fler bilder senare, inklusive dynan!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Så nu har jag fixat en bild på dynan! Tadaa
DSC00212.jpg



Och skidorna jag köpt
500224AV_vy_8567.jpg
 
Last edited:

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Tackar för alla kommentarer! skotern kommer bli riktigt snygg! jag sitter och trycker på en bild där skidor och allt sitter på! Men den får vänta tills immorn tror jag ;)
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Sjukt snyggt blir det!

Hade jag vart du men nu kanske det är lite sent iofs. Så hade jag bytt boggiehjul till nå aluminiumhjul. Bara för att det är snyggt.
hehe jag har inte kommit till boggin ännu :p jag funderar på att köra med alu hjul, men de kommer bli så satans dyrt bara! får nog bli ett lite senare projekt, iaf innan vinter! för orginal hjulen ska bort endå.
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Skidor och allting dit satt, fattas bara dämpare nu! nån som vet bästa sätt att lacka fjädrarna?
DSC00199.jpg


NU har jag ett litet problem, har ingen aning om vad detta är för något, de sitter kanske 15 st som håller i fotstegsförstärkaren. hur får jag på bästa sett bort dem?borra bort likt en popnit eller vad?

Undersidan
DSC00206.jpg

översidan
DSC00208.jpg