Jag ställer mig ganska frågan till varför man inte kan teckna endast en trafikförsäkring + vagnskade hos något försäkringsbolag.
Personligen har jag min maskin helförsäkrad men min hyresvärd tillåter egentligen inte att man förvarar bil/skoter i garage låsta och utan nycklar - då de ska kunna evakueras vid en ev. brand.
Skulle jag låta min maskin stå olåst i garaget och blir stulen så tillkommer ett självrisktillägg på 10% av värdet eller minst 5000kr utöver de 5000kr i självrisk. Oklart om jag ens skulle få något om även nyckeln skulle sitta kvar i tändningslåset.
Börjar det brinna i garaget och mina fordon står låsta får jag inte ut något från försäkringen även om de är brandförsäkrade.
Givetvis står mina fordon ändå både låsta (skotern även så fastkedjad) och utan nycklar då jag ser sannolikheten att en stöld äger rum som större än en brand.
ÖÖhhh va, spelar väl ingen roll om skotern är låst eller ej om garaget börjar brinna, då gäller ju brandförsäkringen, låst eller ej är väl orelevant om skotern brinner upp eller blir brandskadad !Börjar det brinna i garaget och mina fordon står låsta får jag inte ut något från försäkringen även om de är brandförsäkrade.
Har svårt att tro att inte brandkåren har verktyg för att klippa ett skoterlås när dom skalar av taket på en bil som en konservburk !Menar dom att brandförsvaret inte kan rädda fordonen genom att köra ut dom så kanske man står utan ersättning.
Jävla bra pris asså ! synd man bor i Dalarna med alla fantasipriser !Hej jag har mina skotrar försäkrade i TryggHansa den ena skotern en Freeride 146 2013 betalar jag 410:- / mån då den är påställd och totalt ca 400:- på dom resterande mån då den är avställd. Så om man kör Januari-April blir det 410x4=1640:- + 400=Totalt 2040:- / År
Ja, min gammel Edge X 600, kostar något liknande i försäkring per år. ~750kr hos Swedbank (typ hälften av vad LF skulle ha).:bigsmile:Yamaha BR250TF -89
Kostar drygt 600 spänn helår/helföräkring för en västerbottnisk 43-åring i egen villa :bigsmile: