Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har inga probs med remmar iaf, ventkit å v stag.

Hur känns det att ha betala 150 tusen för en skoter som inte är klar, utan man måste yttligare lägga ut pengar för att få den ens funktionsduglig?

Man köper nytt så man INTE behöver jävlas
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Inte gör de nåt, finns ingen skönare skoter blir en massa annat också, Tikka pipa v kit mm
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Sv: 800 e-tec (freeride)

Tror inte att Ski-doo tappar kunder då de är väldigt populära (märkestrogna svenskar) samt att det inte är så många som har problem med remmarna att de blir till ett problem för BRP. Kolla på försäljningstatistiken på snowmobile.se både lynx och ski-doo har ju sålt grymt mycket 800 e-tec. Varför kasta ut en massa pengar på att åtgärda ett problem som tydligen inte finns genom att folk köper produkterna varje år. Sen att sverige är en liten pissmarknad gör väl inte heller att stora BRP orkar bry sig om några fåtal svenskar som har problem.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Sv: 800 e-tec (freeride)

Inte gör de nåt, finns ingen skönare skoter blir en massa annat också, Tikka pipa v kit mm

Säger ingenting om att man monterar olika trimtillbehör. En skoter finns det alltid hämta mer ur.

MEN att man måste köpa tillbehör för att den NYA skotern ska ta sig från punkt A till punkt B utan att skjuta tex remmen skulle jag aldrig acceptera.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ja, surt är det. Problemet är kanske att inte alla har problemmaskiner. Om så var fallet skulle vi nog sett en servicebullentin för variatorerna redan 08.
Men andra märken har också problem med kvallitén och det kanske bara är att hacka i sig? Vi kan ju inte gärna sluta köpa skotrar? Om inte ens ÅF når fram till Brp, vem ska då göra det? Bosse i Rajastrand med en remskjutande 800? Nja...
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

men hur i helvete kan ni "skydda" brp för remproblemet, vet 2 polare samt en till som ska byta bort efter säsongen sin felride, 2 av dom har gått sönder och åf vet inte vad som är felet, blev tydligen hcr för 2 av dom !
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Som tidigare skrev så är det inte hos brp som man ska prata med utan sin åf. Det är dom som lämnar garantin och som man har reklamationsrätten hos i tre år, inte brp efter som de inte sålde skotern. Har man nu problem med sin freeride (verkar bara vara de som skjuter remmen, ingen annan har klagat?) så tycker jag att man ska prata med sin åf och föra ett resonemang med dem. Att de kanske ställer upp men en ny rem gratis, chimmsar sekundären osv. Om man nu skjuter remmar hela tiden så är det om inte en garanti så i alla fall en reklamation och det första halvåret från det att man har köpt en vara och den krånglar eller går sönder är det upp till åf att visa att ni/man har gjort fel.

Och ja.. alla skotermärken har sina problem stora som små så jag tycker att alla som säger att man ska sälja eller byta sin freeride och inte själv äger en ska låta tagentbordet vara i denna tråd..
 

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Sv: 800 e-tec (freeride)

Inte bara Freeride som har problem utan även Summit X som tex min. Men eftersom den här tråden handlar om Freeride så kan det vara därför det mest skrivs om den.
Sedan förekommer det ju en hel del diskussioner på olika forum i USA ang samma problem, så att BRP struntar i problemet för att Sverige är en liten marknad tror jag inte stämmer för dom borde ju få en del påtryckning även från den amerikanska marknaden.
Tror snarare att problemet ligger i att endast ett fåtal (förhållandevis till hur många maskiner som säljs inom BRP) har problem och då tycker inte dom att det är ett så pass "stort" problem att man måste vidta några större åtgärder som att ta fram nya variatorer, konstruera om design på infästningar mm eller vad som nu krävs. För sådant kostar ju pengar att utveckla och det skulle minska vinsten vilket dom inte inte verkar vara så intresserade av.
Skulle BRP anse att problemet behöver åtgärdas över hela produktionen så har dom en fantastisk utvecklingsavdelning som under flera år har tagit fram lösningar för detta. Dvs vi kunder som har lagt ner åtskilliga tusentals kronor på olika lösningar. ;-)
Men sen finns det ju något som kallas goodwill som man kan tycka att BRP borde fundera på.

Så nu står vi här och får älta problemet fram och tillbaka med våra ÅF som säkert har samma problem att få gehör för problemet hos BRP som vi har hos ÅF.

Over and out!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Dom behöver inte utveckla ett enda dugg om dom inte vill, bara bulta dit grejerna som redan sitter på RS:en, sekundäraxel, variatortorn, variatorstag och motorkuddar och sen välja en lämplig splinsad sekundär från hyllan. Att dom inte kan vara ventilerade från fabrik beror på att då klarar dom inte ljudkraven så det åker man nog på själv hursomhelst.

Känner dom sej sedan seriösa så kan dom ganska enkelt göra något enkelt motorfixeringsstag också......

Och till alla kringstrykande kissemissfantaster..... Ja AC gör nog dom driftsäkraste lössnömaskinerna just nu, men dom går ju fan inte köra.... Ergonomi som farsans -82 JAG, styrutslag som en gammelmerca, och styrstång gjord av kludd...... det blir ännu dyrare att fixa till chassiet på en M-maskin till körbart skick än att fixa variatorbekymren på en Doo. Hade AC haft den fina Suka 800HO motorn i ett nytt bra chassie som inte väger mer än det dom har nu så skulle man nog bli tvungen att överväga di gröne. Men som det nu verkar så kommer dom att hinna byta bort den bästa biten på hela skotern, den japantillverkade suzukimotorn, mot något egendesignat Amerikanskt junk lagomt till dom får till ett nytt chassie
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Dom behöver inte utveckla ett enda dugg om dom inte vill, bara bulta dit grejerna som redan sitter på RS:en, sekundäraxel, variatortorn, variatorstag och motorkuddar och sen välja en lämplig splinsad sekundär från hyllan. Att dom inte kan vara ventilerade från fabrik beror på att då klarar dom inte ljudkraven så det åker man nog på själv hursomhelst.

Känner dom sej sedan seriösa så kan dom ganska enkelt göra något enkelt motorfixeringsstag också......

Och till alla kringstrykande kissemissfantaster..... Ja AC gör nog dom driftsäkraste lössnömaskinerna just nu, men dom går ju fan inte köra.... Ergonomi som farsans -82 JAG, styrutslag som en gammelmerca, och styrstång gjord av kludd...... det blir ännu dyrare att fixa till chassiet på en M-maskin till körbart skick än att fixa variatorbekymren på en Doo. Hade AC haft den fina Suka 800HO motorn i ett nytt bra chassie som inte väger mer än det dom har nu så skulle man nog bli tvungen att överväga di gröne. Men som det nu verkar så kommer dom att hinna byta bort den bästa biten på hela skotern, den japantillverkade suzukimotorn, mot något egendesignat Amerikanskt junk lagomt till dom får till ett nytt chassie
nu ska inte jag hålla på och bråka på någon men jag har ägt både summit freeride samt m8 ltd -11 som jag har nu.

m8an är inte lika härlig efter led.men skönare i snön.helt klart.
styrningen är äcklig håller jag helt med om.dom första 10 minuterna är den äcklig.

motormässigt är dom ganska lika.
freeriden tar dubbelt så mycket olja och arcticen tar mer soppa.

tillbaka till remmarna.
jag tycker iaf att ski-doo skulle sänka priset alt ge bort sina remmar.
för dom kostar mest och håller kortast.hur rimmar det egentligen?

visst vissa skryter med att deras håller nästan 100 mil?men hur länge hadde deras remmar hållt på tex en polaris/ac/yamaha garanterat längre.
jag är ganska duktig på att smälla remmar.gillar att hålla mycket fullgas och länge.
körde inte in remmen på freeriden,den remmen small efter 14 mil.
körde inte in remmen på m8 den small efter 40 mil.

därav betyder ju inte det att remmarna smäller för ALLA efter 14 resp 40 mil.

dom som inte ens har provat en freeride kan väll hålla sig ifrån att jämföra med sina egna maskiner?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

de är ju så att man inte skaa behöva börja labba själv i variatorer osv.. men eftersom inte ÅF tar åt sig av vad kunderna säger..så för ens egna ekonomi bör man nog börja känna på variatorerna.. börja luska fram en bättre setup.
sen är inte alla ÅF/verkstäder nåbättre än den enskilde hemmamekarn... ofta så dom som jobbar på en verkstad har inte fått nån speciell utbildning på just BRP osv.. de har oftast fått lära sig på egen hand eller av arbetskamrater..vilket är fel tkr jag....
dock inte deras problem att fixa remproblem.de är BRP själva..
men som sagt..eftersom att dom itne gör de. kanske man ska kolla själv lite.. jag kommer då se över mina variatorer nu, dom var ljumma sist..dom ska inte bli en grad varmare, då äre nåfel..körde 300mil med min IQ (dock 600) med samma rem..enbart fjällkörning (uppför backar, mkt puder, tungt före) inte en enda tendens till sliten rem.
nånting äre som är fel iaf..och de ska ja luska fram:) vägrar lämna till "kleti och pleti" på verkstan så dom får stå å påstå att de kan va ditt å datt när dom knappt vet vad en vevaxel är:p
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det är inte variatorsetupen som är fel på Skidoon, den är snudd på strålande. Problemet är att inga grejer är på rätt ställe eller ens still på fel ställe. Saker är inte i linje och dessutom rör dom sej i förhållande till varandra och det är aldrig bra!

Min maskin har i detta ögonblick gått 35 mil och orginalremmen är fortfarande som ny. Remmen fick nästan ingen inkörning, (vem fan kan hålla sej från att gasa med en sprillans skoter?) och mestadelen har körts i lössnö, (blandat fullgas på myrar och snirkling i tätskogen). 35 mil på en rem är fortfarande inget att skryta om men börjar den klara sej närmare 100 får man vara nöjd, det är ungefär vad remmarna brukat stoppa på alla andra maskiner jag haft, (Assault, S/B Dagon, ProXR 800, Lynx Enduro 600 osv).

Att saker och ting inte fungerar från fabrik är skitkasst, (der ÄR rent fördjävligt), men Jag har lite problem med att förstå hur någon kan vara så fruktansvärt förvånad över remproblemen? Det har XPn haft sen den kom och dom har inget ändrat till i år.....
När jag beställde min maskin så gjorde jag det med öppna ögon och med en färdig åtgärdsplan i bakhuvet, (skotrar i allmänhet ser jag som "råmaterial" då ingen perfekt maskin finns att köpa över disk). Skulle jag ha köpt en ProRMK så skulle jag nog åkt på att inhandla ett par Öhlinare och säkerligen nån slags insprutningsbox, hade jag köpt en Yama så hade jag behövt köpa en turbo, anabola steroider och ett rep med knuten snara...... och en M8 hade krävt en halv -07 SnoPro 440 att plocka delar från.... så Det låg en Team Tied, ett SLP ventkit och ett egendesignat variatorstag och väntade på rumsgolvet och väntade redan innan skotern kommit och hittils funkar det då.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Nu har min skoter varit på första servicen. 64 mil har mätaren hunnit snurrat fram!
Sprängde första remmen efter 34 mil, andra efter ytterligare 25 mil.
Det är inget fel på min skoter, men jag har tydligen kört för långsamt med den, tror han sa att 42% av det jag kört var under 5000rpm!
Fick nya remmar, 391or skulle hålla bättre utom för långa fullgasrepor.
Han fick inte fart på Inspelningsfunktionen i instrumentet heller.


Funderar på om man skulle kasta i lite nya drev, 19-47 kanske?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Med risk för att vara lite Off-Topic..... Men har Renegade 800 E-Tec Backcountry och 1200 X samma problem med remmarna?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Med risk för att vara lite Off-Topic..... Men har Renegade 800 E-Tec Backcountry och 1200 X samma problem med remmarna?
Nej! Har just varit och spöat min gade ordenligt i en timme. Den blir lite för varm i variatorerna enligt mig. Det som jag noterade är att 391 remmen blir inte lika varm som 377!? (test från -09 gade) Skulle summitarna landa på samma temp som gaden har skulle nog remmarna hålla...kanske. Gaden går riktigt bra med C#1 8100rpm. Det finns utrymme för mer last i primären. Min är inte ok i linjeringen. Behöver shimmsa ut sekundären. Åter kommer senare med mer info..
 
Last edited:

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Men hur går det till? Renegaden har ju högre drevning än Summiten , å 1200 motorn lär ju leverera vridmoment så det räcker. Skulle inte chassit flexa på Renegaden oxå?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Sv: 800 e-tec (freeride)

Dom behöver inte utveckla ett enda dugg om dom inte vill, bara bulta dit grejerna som redan sitter på RS:en, sekundäraxel, variatortorn, variatorstag och motorkuddar och sen välja en lämplig splinsad sekundär från hyllan. Att dom inte kan vara ventilerade från fabrik beror på att då klarar dom inte ljudkraven så det åker man nog på själv hursomhelst.

Känner dom sej sedan seriösa så kan dom ganska enkelt göra något enkelt motorfixeringsstag också......

Och till alla kringstrykande kissemissfantaster..... Ja AC gör nog dom driftsäkraste lössnömaskinerna just nu, men dom går ju fan inte köra.... Ergonomi som farsans -82 JAG, styrutslag som en gammelmerca, och styrstång gjord av kludd...... det blir ännu dyrare att fixa till chassiet på en M-maskin till körbart skick än att fixa variatorbekymren på en Doo. Hade AC haft den fina Suka 800HO motorn i ett nytt bra chassie som inte väger mer än det dom har nu så skulle man nog bli tvungen att överväga di gröne. Men som det nu verkar så kommer dom att hinna byta bort den bästa biten på hela skotern, den japantillverkade suzukimotorn, mot något egendesignat Amerikanskt junk lagomt till dom får till ett nytt chassie

Seriöst vad snackar du. Finns det mer lättkördare chassie? Inte Xp iaf
Det var ju faktiskt Ski-Doo´s rem problem som skulle tas här. För fjärde året i rad
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

Säger ingenting om att man monterar olika trimtillbehör. En skoter finns det alltid hämta mer ur.

MEN att man måste köpa tillbehör för att den NYA skotern ska ta sig från punkt A till punkt B utan att skjuta tex remmen skulle jag aldrig acceptera.
Jag har då inte skickat remmen än i min FreeRide. Ser ut som ny efter 25mil. Och allt är orginal, inte ens tagit bort nått för att det ska "Kyla" Bättre :bigsmile: