Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

är det ingen som prövat med flytande qrs? typ doodoctors? det måste ju vara en bra lösning på remproblemet... skulle vilja pröva ssjälv men orkar inte skicka grejjorna till han för ombyggnad. finns vel ingen i sverige som mixtrar med detta?

http://www.youtube.com/watch?v=5ZEiIR4eEbU
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

är det ingen som prövat med flytande qrs? typ doodoctors? det måste ju vara en bra lösning på remproblemet... skulle vilja pröva ssjälv men orkar inte skicka grejjorna till han för ombyggnad. finns vel ingen i sverige som mixtrar med detta?

http://www.youtube.com/watch?v=5ZEiIR4eEbU
Det har jag också funderat på, borde ju då verkligen inte bli sämre med en flytande :bigsmile: Men verkar vara svårt att hitta här i sverige :unsure:
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur känns det att ha betala 150 tusen för en skoter som inte är klar, utan man måste yttligare lägga ut pengar för att få den ens funktionsduglig?

Man köper nytt så man INTE behöver jävlas
Vents och variatorkit säljs till dom övriga märkena också. Det är sant, jag har googlat
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Rent materialmässigt går det väl inte åt så mycket mer än en splineshylsa och en sekundäraxel med splines. Sen en polare som KAN svetsa, hade nog själv inte lämnat in den till byasmeden. Man vill ju inte skicka en sekundär i bakhuvudet på kompisen framför. Kanske åker man på balansering också?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

är det ingen som prövat med flytande qrs? typ doodoctors? det måste ju vara en bra lösning på remproblemet... skulle vilja pröva ssjälv men orkar inte skicka grejjorna till han för ombyggnad. finns vel ingen i sverige som mixtrar med detta?

http://www.youtube.com/watch?v=5ZEiIR4eEbU
Fungerar, men dyrt. Det nog en stund inan man får tillbaka grejerna! Shimms kit och det berömda staget hjälper lika bra för en låg peng.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Men hur går det till? Renegaden har ju högre drevning än Summiten , å 1200 motorn lär ju leverera vridmoment så det räcker. Skulle inte chassit flexa på Renegaden oxå?
Bara 2 kugg ca 15km/h. Lägre kam höjd och kortare matta. De gör sitt. Nu är det så att 800 e-tec gade har en set up som summiten hade gillat bättre! Vad det beträffar vridmoment så har 1200 helt riktigt mer vrid på låga varv, men från 7000 har 800r 0ch e-tecn mer! 1200 135hk 7800rpm, 800 e-tec 155hk(kanske mer?) 8000rpm!

1200 är inte så snäll mot remmen i höga varv, därför att den orkar inte dra lika mycke last i primären som 800 motorerna gör. Provat. Ramp profilen skiljer sig åt, radikalt . Med 1200ans ramp (617 , samma profil som 434 från Mach Z 1000) blir 800 lite "degig" på låga varv. Med typ 414 från 800an så skiter 1200 ner sig redan från 80. Två taktaren behöver komma upp i varv lite fortare. Hade man kört växellåda så hade 1200 nog dragit riktigt ordentligt. De gör den med variator också, i och för sig. Har lite tricks.. till 1200 gade!
 
Last edited:

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

är det ingen som prövat med flytande qrs? typ doodoctors? det måste ju vara en bra lösning på remproblemet... skulle vilja pröva ssjälv men orkar inte skicka grejjorna till han för ombyggnad. finns vel ingen i sverige som mixtrar med detta?

http://www.youtube.com/watch?v=5ZEiIR4eEbU
Jovisst finns det de......
Paja första remmen efter 14mil, andra efter 6mil, dit med en 391:a körde 6 mil den fransa, klipte bort lite fransar på 391:an elda lite, dit med flytande qrs och nu har jag 60 mil till på den remmen......undra vars ski-doo:s problem ligger.....
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jovisst finns det de......
Paja första remmen efter 14mil, andra efter 6mil, dit med en 391:a körde 6 mil den fransa, klipte bort lite fransar på 391:an elda lite, dit med flytande qrs och nu har jag 60 mil till på den remmen......undra vars ski-doo:s problem ligger.....
Problemen är många. Dåliga variatorer(specielt sekundär lösningen med en fast variator på axeln! SKIT) Mjukt chassie(olika chassie fabriker!). Dåligt linjerade variatorer. Motorer som vibrerar(obalans vid vissa varv) vevaxlar som inte är raka.. Men lik förb..så gillar jag ski-doo. Det finns ju dom som är nöjd. Det är kanske så att dom fick ett bra ex med ett stadigt chassi och variatorerna i linje! Det är nog bara fåglarna som kan svara på det än så länge....
 

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Sv: 800 e-tec (freeride)

Nu har min skoter varit på första servicen. 64 mil har mätaren hunnit snurrat fram!
Sprängde första remmen efter 34 mil, andra efter ytterligare 25 mil.
Det är inget fel på min skoter, men jag har tydligen kört för långsamt med den, tror han sa att 42% av det jag kört var under 5000rpm!
Enligt den svenska instruktionsboken 2011 för REV-XP sid 70:

INKÖRNINGSPERIOD

Under stycket Drivrem:
En ny drivrem kräver en inkörningsperiod på 50 km.
Under inkörningsperioden:
- Undvik kraftig acceleration och inbromsning.
- Undvik körning med släp.
- Undvik höga marschfarter.

Den nämner inget om att man inte skall köra för sakta (utom under stycket gällande motor, men det har med motorn att göra och inte drivremmen).
Så dom kan inte hävda dina remproblem pga att du har kört för sakta. OM det nu är så att varvtalet ej får vara för lågt under inkörningsperioden av remmen så skall det framgå av manualen. Sen är det ganska uppenbart att man kan förstöra dom flesta remmar även i dom bästa variatorsetuper om man kryper fram i dragläge hela dagen, men det var inte dit jag ville komma. Samtidigt så tror jag ej att dom personer som köper den typen av skoter (Summit & Freeride) är så pass ovetande om hur man framför en skoter att dom ligger och kör på "dragläge" när dom försöker köra in en rem och inte förstår vad som är fel.

Efter att ha lämnat in min till ÅF i veckan pga remproblem (2 remmar på 11 mil) så fick jag det inte helt oväntade beskedet att alla mått på linjeringen stämde enligt BRP. Suck!
Nu var det ju så att jag faktiskt körde in min första rem "bara" 40km och inte 50km som manualen föreskriver. Måhända att jag har gjort fel i det hänseendet, men jag har väldigt svårt att tro att 10km ska spela roll. Är det så små marginaler på inkörning? Kanske, jag vet då i alla fall inte.
Nu ger jag inte upp för det, utan jag tror och hoppas på att min ÅF kan hitta en orsak till att det går så mycket rem oavsett vad orsaken må vara. Är det förar fel så skulle jag bli glad om dom kan peka på att pga att jag har gjort si eller så. För då vet jag vad det beror på och har en chans att rätta till "mitt" fel. Skulle det visa sig vara maskinellt fel så kommer jag ur det hela med hedern i behåll.
För i slutändan så vill jag bara att det skall fungera och att man har en maskin som man kan lita på. Det är ju inte så att jag förstör remmar med flit så att jag kan åka till ÅF och klaga. Hade hellre lagt den tiden på att köra.

Undra hur ett liknande problem skulle te sig i tex bil branschen?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sammanställning remförbrukning..

.. haft LITE att gör ikväll..
och så då tänkte jag, hmm, vem vare som sprängde en rem nu egentligen?
denna tråden och Ni som bokat en 800 Etec ger följande resultat..
bara så vi får lite koll i vinterkaoset...
några fel i listan? så säg till..


Uppdaterad 14jan 12.49
, uppdaterade avstånd och avlägsnade hörsägen



01- Mucklan 1. 391, 50km pang 2. 377. 100km+
02- miggy 1. 377. 140km pang 2. 377. 60km pang 3. 391. 600km+
03- fr33RID3 1. 65km+ sen pang
04- dema 1. 340km pang 2. 250kmpang 3. 50km+
05- Jockegubbens 1kompis 1. 140kmpang
06- Jockegubbens 2kompis 1. 45kmpang
07- diddsson 1. 150km pang
08- Micke.G 1. 170km pang
09- snajp 1. 160km pang
10- palco 1. 80km pang 2. 70km+, tappat lite cord på rem 2.
11- RotaX447 1. 140km pang
12- RotaX447 kompis patrik 1. 500km pang
13- pro_fx 1. 200km+ X-RS
14- VändhjuletFTW 1. 500km+
15- T.N.T. -
16- wiiillle 1. 2000km+ momentstag monterat
17-jaaasi 1. 250km+
18- A.Holm 1. 500km+ fransade sig efter 120km
19- P.G 1. 377. 500km+
20- Malgomaj 1. 500km+
21- Mr 500 1. 377. 260km+
22- psike 1. 610km+ (boondocker)
23- TobbeE_87 1. 350km+ (boondocker)
24- DraupneR 1. 391. 700km+
25- real_larsson 1. 47km pang 2. 100km+
26- Raave 1. 160km+
27- Mtn_climber 1. 500km+ tappat lite cord
28- kenth 1. 1200km+
29- andreas82 1. 350km+
30- Diablo Racing 1. 450km+
31- Kotte_parva 1. 500km+ (boondocker)
 
Last edited:

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Sv: 800 e-tec (freeride)

Bra gjort!

Om jag nu ska vara petig :)
1. Efter ca 80km (körde in den 40km innan jag var ut i lössnö)
2. Som ovan ca 30km
Notera att dom small inte av utan började fransa sig, vilket jag tycker räcker för att det skall vara ett problem.
Har nu kört ca 70km till på rem nr2, men med jämna mellanrum kapat av det som fransat sig.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

fin lista, lite ot nu men alla som kör boondocker har ni haft nå problem med remmarna? hört absolut inget om dom !
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

13- RotaX447 kompis 1. 500km (antar att de är patrik) Strax efter 50 mil pang. Nästa rem ca 10 mil sen börja den fransa, vet inte om han kör på den ännu dock.
26- real_larsson - 47 km pang. Nästa rem 100km+
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har kört ca 350km hittils, med en rem som fortfarande ser bra ut (hoppas de fortsätter så). Hoppas på lite mer mil i helgen så man kann göra service till veckan...

För övrigt så ligger jag på ganska precis 2 liter milen, utom vid ett tillfälle då de vart mycke lössnö, lite lek på myr å en del spårande, då ville han ha ca 2,4-2,5... :p
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Nejnejnejnejnej, stryk allas "kompisar". För deT snackas så otroligt mycket bs på dessa forum. Ni som hängt med lite vet vad och vilka jag pratar om. Jag har kört över 50 mil på min, mest lössnö.