Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

deT ser bra ut för mig, 50 mil nu. Rem ser fin ut, inga fransar. Lite för varma variatorer bara, fast det var de på min förra XP också och den remmen såg fin ut efter 140+. Hoppas DJ kommer med ett kit snart.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

deT ser bra ut för mig, 50 mil nu. Rem ser fin ut, inga fransar. Lite för varma variatorer bara, fast det var de på min förra XP också och den remmen såg fin ut efter 140+. Hoppas DJ kommer med ett kit snart.
Det gör han inte i år. 070-34 778 34 om du vill ha ett kit som fungerar bättre!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jockegubben och RotaX447 har tillräcklig trovärdighet i mina ögon för att få användas som källa tillsvidare, men de får gärna specificera kompisen, ok om man inte vill hänga ut denne kanske som en remsprängare. såå tja..

Om du står bredvid din syster/bror/bästis och denne spränger en rem, du VET när remmen vart påhängd, du vet hur den vart inkörd, för du var med i samma grupp eller körde in den själv, så skulle jag väll kunna ta dig (vem som helst nästan) som pålitlig källa, bara du kan backa upp lite mer om varför du vet detta och tillhanda ge ett kontaktbart alias för denna person.

Risken med såna här trådar och hörsägen är såklart rädslan för försämrat andrahandsvärde samt märkeshat.
Folk vill inte ange sina maskiner som remsprängare, för det minskar ju som prisvärdheten hos köpare.
Och folk som älskar att hata får sin konstanta chans att håna lite extra när deras kära nemesis brp spränger ytterligare en rem..

Detta är iinte riktigt OT, men kanske lite relevant..
hur som helst så önskar jag er alla en fortsatt, eller från och med nu, kanonvinter!

//Jörgen Nilsson. fd. Remsprängarkung
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Kan ingen göra en statistisk mätning där man får svara på om remmen smällt eller ej plus om det har smullit vid vilket km-tal?
Samt en liknande för tex polaris pro 800.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

nästan lite tragiskt att folk blir nöjd att remmen ser ut som ny efter bara 46 mil :(
man kan ju inte bli förbannad över det, man kanske kan bli förvånad, men tragiskt att man är nöjd?
fåna dig inte

jag citerar mig själv

Och folk som älskar att hata får sin konstanta chans att håna lite extra när deras kära nemesis brp spränger ytterligare en rem
Trassla inte till denna tråden nu med massa kommentarer som får köparna skidoo och lynx att känna sig hånade över deras val.
Har man inget att tillföra tråden i form av egen relevant information så kan man låtabli att reta upp andra iaf. Har ni en lösning som inte involverar at köpa en 80hk phazer och vara nöjd med den, så ta en funderare över hur man ska göra för att komma tillrätta med det sk. remproblemet.

Lämna märkes peakarna åt sidan nu..
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Sv: 800 e-tec (freeride)

man kan ju inte bli förbannad över det, man kanske kan bli förvånad, men tragiskt att man är nöjd?
fåna dig inte

jag citerar mig själv



Trassla inte till denna tråden nu med massa kommentarer som får köparna skidoo och lynx att känna sig hånade över deras val.
Har man inget att tillföra tråden i form av egen relevant information så kan man låtabli att reta upp andra iaf. Har ni en lösning som inte involverar at köpa en 80hk phazer och vara nöjd med den, så ta en funderare över hur man ska göra för att komma tillrätta med det sk. remproblemet.

Lämna märkes peakarna åt sidan nu..
ta det inte på fel sätt. tragiskt kanske var att ta i men är ju iallafall synd att skoter branchen i allmänhet har gått lite utförs när det kommer till remm slitage etc. hade det inte varit för det problemet så hade jag nog suttit på en ski doo idag:p
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ja roligt är det att diskutera iaf, men själva sanningen är ju att alla märken har sina för och nackdelar. Men, tillbak till ski-doo. Tror det är viktigt att all plast som nu alla tycker är i vägen under ski-doo huven ska vara kvar för kylningens skull. Ta en närmare titt på konstruktionen på det hela, vinklar på plasten mm. Hur luftströmmen ska gå genom motorrummet. Ha en trevlig helg :bigsmile:
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Varför tror du inte att han kommer med ett kit i år?
Det hette att han inte har tid. Varför är Dj det som gäller. Monterade ett DJ kit på en -08 summit(ägaren kom med kitet) körde en halv vinter var inte specielt nöjd. Varma variatorer tog en rem. Frågade honom, kan jag få prova lite pylar på din maskin! Nja, DJ ska ju vara de bästa! Ok. Får jag prova! ok! Min set up sitter kvar ännu!

Dj kitet är inget specielt, enligt mig. Jag kanske har fel! Han får gärna skrika åt mig! Joes kit består av en hemlig helix som han kör med på alla maskiner. Inget ny tänk! Jag har haft kontakt med Joe när jag körde lite olika kit i min track dyno-09. Bla, hans. Jobbade lit runt hans helix, hittade lite mer hp! Samma princip som Cudney, Goodwin etc. Jag har testat en hel del. Kommit fram till att Super tourqers(heel clicker) grejer funger överlägset bäst oavset om du kör BRP eller Pol,Yam & AC. Jag blandar och tar lite av det som jag gillar bäst, så ä det. Jag bygger set ups till folk som dom vill ha dom. Har man inte 5000:- till ett värsting kit så kan jag få det att fungera helt ok med mindre $. Det är du som bestämmer. De går att få stor förändring med små medel på vissa maskiner. Har du ett DJ kitt eller något annat och bor i näheten så monterar och justerar jag, om du vill! Gjorde 3 maskiner(2 summit 800 & en lynx x-trim 800,51mm kam) med min "top of the line" set up i fjol. Jag lever inte på det här. Så för mig spelar det inte så stor roll om ja gör ett eller tio. Jag vill gärna hjäpa till och lära mig ännu mer.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Tjena boys, jag har missat lite på slutet...

Mattias Lindström hos oss har köpt en Freeride, och han kommer skriva precis som det är iår. Får han inte problemet själv, så får vi ta in maskiner av er som har problem. Sen ska vi skriva om detta, för det är långt ifrån ok, att nya maskiner ska kosta tusenlappar per 10 mil. Snacka om bränsleekonomi, när kostnader för remmar skjuter i höjden, det är trams.
 
Last edited:

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

melmac, eftersom jag har fått den stora äran att hamna överst på din lista så ska jag uppdatera: 2st 391or ca 5 och 11 mil 1st 377 ca 18 mil. Har haft in den hos åf och de har schimsat om motorn, stod tydligen aningen snett precis som jag gissade(dock inom toleranserna). Hoppas nu bara att det blir bättre!!!
Bör för övrigt tilläggas att ingen av remmarna har sprängts utan endast fransats några cm.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Har mailat lite med DJ och det verkar inte som att det kommer något kit än på nån månad. Deras maskiner har inte samma ramper som våra så han har inga som testar.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Men menade han att det kommer senare i vinter eller inte alls?
Vad har vi för ramper? 413?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ska nån nu absolut ha ett DJ-kit så är det väl inte svårare än att beställa ett till en Summit Hillclimb från i fjol och sen dreva Freeriden lika som den. Bara en tanke.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

413 har vi. Det till 441 ramperna är tydligen klart. Han håller tydligen på testa just nu, man får väl hoppas det är 413 kitet han jobbar på.
 

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min har legat kring 2-2,5l /milen hittils
okej tänkte mest vad det var för körning ni haft hittills när remmen hållt sköt min andra rem igår den höll 33mil första 13 jag har snittat 4-4.5 bara lössnökörning