Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Var och snurrade omkring i skogarna för nån dag sen, inkörning pågår. Eller nu är nog inkörningen klar, har ju kört en tank. :whistle:

Jävligt irriterande att höger handtag gled av från styret i en burkaround-kurva. Jag gjorde en ordentlig mark-syning, kan jag säga. Hade en djupfryst daggmask i näsan då jag tog mig upp ur snön. Typ. Slet ju av kablarna till handtagsvärmarn också... :mad2: Fick dessutom snö i handtaget, så det satt fast lika bra på styret som en smörklick i en het slutburk resten av dagen. Gjorde några snygga vurpor innan jag kom hem... :dizzy:

Är fortsatt förbluffad över hur pigga dom här gamla motorerna är, den går verkligen riktigt hårt!

Slänger upp lite bilder.





Handtagshel*ete!

















Sorry för kvalitén, mobilbilder...


Idag har jag bytt till dom nya mätarna, dom var ju lite större än dom gamla, så det blev lite sågande och filande. Skönt att ha en fungerande varvräknare!





Har kopplat in Digatronen också. Hann kolla att det funkade, men måste göra ett fäste för den framför styrpaden imorgon.

Sensorer på plats, kabeldragning påbörjad.





Det var allt för idag!
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Såg riktigt härligt ut det där! Fasen en sån där digatron måste jag skaffa... Borde spara in en del i långa loppet.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Slänger in lite bilder och en film från idag!

Robin och värstingen...













Och en film som visar hur man gör då man vill få snö bakom nacken... Jag studsade i en stubbe, och körde i ett träd...

[video=youtube;vi24dojO_Gs]http://www.youtube.com/watch?v=vi24dojO_Gs[/video]
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu har jag fått tag på ett drev, så inom någorlunda snar framtid blir det nerdrevning. Då får vi se om variatorbestyckningen behöver ses över eller inte. Har haft problem med att den inte vill "stampa igång" i tyngre före, som tex på videon ovanför. Dock höll jag aldrig full gas i klippet, det var för trångt, och den gick tokfett på fullgas pga plusgrader, bestyckade in vid minus 25...

Har trixat en hel del med bestyckning sista dagarna, det är fan ta mig hopplöst att få det bra genom hela registret!! Blir tokig snart. Får en otäck värmepeak vid långvarig körning på 5900-6000 varv oavsett nålinställning och huvudmunstycke. Snart åker UFO-brickorna i komposten. Eller så får jag slipa upp vinkeln på trottlarna lite mer för att få annan sugreflex ur nålröret. Vi får se.

Grabben åkte till fjälls och åkte gammskotran och sökte bjärven, så jag fick behålla Lynxen för mig själv i stugan ett par dagar. På hårdpackat underlag med lite "solkräm" ovanpå, så är denna maskin helt förbanne mig vansinnig. Trots längd och tyngd gör den skidres upp till en meter trots nuvarande drevning och fetbestyck på toppvarv. Har höga förväntningar på nerdrevningen!

Funderar på att kapa ur inredningen i dynan och sätta dit en "tankförstoring", helt hopplöst att ta sig någonstans med den pluttiga GLS-tanken. Om jag hittar nån lämplig dunk, så blir det nog så... Trist att behöva vända då man väl kommer fram till lekområdena efter transportsträckan dit. Gillar inte att hoppastudsaleka med dunkar studsandes på tunneln...

Hade ju goda förhoppningar på att kunna hämta ut drevet på måndag om det hinner komma, men sent igår kväll fick jag en trevlig pratstund med lagens långa arm igen. Dom informerade mig på ett mycket gentlemannamässigt och vänligt sätt om att även blåa bilar måste besiktigas. Det var ju som fan, svarade jag, helt ovetandes om detta. Tydligen var sista dagen för 4 dagar sen. Sen trodde dom nog att jag var nån kändis, för dom ville att jag skulle ge dom en autograf i deras block. Mycket märkligt.

Nåväl, vad är en bal på slottet... Drevet ska jag ha. Sheriffen får vänta. Jag nekade ju såklart, då hinner det bli sommar innan dom får betalt. Börjar lessna på dom nu.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mja, det vet jag inte, har inte vägt den. Men antalet hästkrafter per kilo är ju betydligt bättre än orginal, om man säger så...

Nu på måndag ska den in i garaget igen för lite uppdateringar. :-D
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
hmmm det ser vi definitivt framemot:) får nog ta och göra ett studiebesök och se vad du har hittat på denna gång.....
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Här har det ju hänt en del...

Diverse service, dämparrenovering, nya fotsteg, dubbla pipor, förstärkt styrstång och lite annat småplock...

Bilder på fotstegen:







Punktat ihop dom





Betning av svetsar pågår





Monterat och skruvdubbat

















Pipor provmonterade, har ingen bild då dom sitter färdigmonterade...





Till nästa säsong blir det nyare tank + plastkonsol samt egentillverkad dyna a'la BOSS Seats.
 

perra74

Aktiv medlem
4 mar 2008
76
0
6
hej vad har du gjort fotstegen av för matrial.snyggt bygge.mvh per
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
okej blir det mycke tungt.jämförelse med oginal.mvh per mycke snyggt bygge
Har inte vägt dom på våg, men uppskattningsvis så är det ingen skillnad överhuvudtaget jämfört med orginalfotstegen i stålplåt med den extra ytterkantlisten samt halkskydden och förstärkningarna jag hade förut.

Dom rostfria rören är 2 olika godstjocklekar beroende på var dom sitter, just för att hålla vikten nere med så hög styrka som möjligt.

Helt otroligt vad stadigt det blev, orginalfotstegen flexade friskt då man hoppade på dom, men dessa är absolut stum hur mycket jag än hoppar på dom. Mycket nöjd!

Ganska mycket jobb att tillverka, dock. Om nån vill köpa ett par av mig kan jag sälja för, låt säga en miljon per par... Hehe... Kommer aldrig mer att tillverka sådana...