Projekt ProClimb 2012,5

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Så här mitt i sommaren när semestern börjar hägra så börjar en massa idéer dyka upp för skotern.

Hann köra 130 mil med maskinen från mars till sista turen 20 maj helt standard. Har varit grymt nöjd med maskinen, men kan inte hålla klåfingrarna borta för det!

Tankarna med maskinen är inte särskilt stora, men lite uppgraderingar kan man ju alltid göra :)

Främst göra uppdayeringarna arctic gjort på MY 13
* 38" framvagn
* modifiera styrningen
* montera boggien lägre för att kompensera höjningen som blir med smalare framvagn
* v-kitt
* MadFab EZboards
* etc som dyker upp

Kanske det här lilla projektet kan intressera någon.

Prövar lägga in några bilder (sitter på telefon så man vet aldrig om det funkar)

http://db.tt/VBKs1Nq2
http://db.tt/1HlHDvHw
http://db.tt/Vjpos7bR
http://db.tt/tCTDEg9h
http://db.tt/rIputjGS
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om nu någon undrar vad MadFab EZboards är för något så kommer en bild här:



Sägs vara the shit av jänkarna, inget kapande etc, borra några hål för nitarna, smacka dit, KLART!
Ingen snö som fastnar då dessa är av plast och snön sägs fastna på rå aluminium. För 125$ inkl frakt så är det värt prova.

PS: ligger någon med ett par, CA pro, slp pp, Gripper skidor så hojta till! DS.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Du behöver ej sänka boggien,i 38 fram vagnen följer det med en sats för att korta slaglängden på dämparna.
Mvh Fredrik
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Visst, det följer med hylsa, dock får vi se hur jag gör med den.. Boggien åker ner iaf, som den gör på nästa års M.

Framvagnen kommer till hösten då den åker med en stoor leverans från USA. Strax över 2 lax för hela framvagnen måste ju anses som bra, har även fått tag på ett par c&a skidor som ska åka på.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Kortar du inte dämparna så kommer dessa att ta i styrstagen.Håller också på med ungefär samma mod som du men jag satsar på en ordentlig bumper,framvagn inkl styrutslag + vkit
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kortar du inte dämparna så kommer dessa att ta i styrstagen.Håller också på med ungefär samma mod som du men jag satsar på en ordentlig bumper,framvagn inkl styrutslag + vkit
Jasså? Låter skumt då ett helt gäng amerikaner kör utan hylsan i dämparna utan bekymer. Återstår att se, tar ju inte mer än kvart att montera.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Har monterat 38" framvagn på min XF.. Å jag lämnade iväg dämparna till en firma som renoverade dom samtidigt.. 1000 spänn drygt, och enligt mig värt besväret.. Var köper du EZboardsen? Letade som en tok efter dom i vintras utan resultat hehe..
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har monterat 38" framvagn på min XF.. Å jag lämnade iväg dämparna till en firma som renoverade dom samtidigt.. 1000 spänn drygt, och enligt mig värt besväret.. Var köper du EZboardsen? Letade som en tok efter dom i vintras utan resultat hehe..
Det är en medlem på snowest som säljer dessa, PM:a han så fixar han det.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Om nu någon undrar vad MadFab EZboards är för något så kommer en bild här:



Sägs vara the shit av jänkarna, inget kapande etc, borra några hål för nitarna, smacka dit, KLART!
Ingen snö som fastnar då dessa är av plast och snön sägs fastna på rå aluminium. För 125$ inkl frakt så är det värt prova.
Kanske svårt att se på bilden men det ser inte ut att vara något supergrepp på dem, dessutom brukar snö på kall plast inte vara någon höjdare.
Behandlade Betterboards borde ge både bättre snögenomsläpp och grepp, bara min åsikt. Blir intressant att få höra när du kört lite vad du tycker om dem.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om man tycker om att vingla runt på leden (vilket det kommer att göra ifall du inte kortar dämparna) så kan man lika gärna köpa en RMK.

Mina styrstag har inte tagit det minsta i dämparna, trots Rasmussen Mod.

Det där MadFab EzBoards...
Tycker du inte att det är nog dåligt fäste på fotstegen? Varför höja basen på dem, för att torska höjddifferens till toppen på de utstansade piggipoggarna?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om man tycker om att vingla runt på leden (vilket det kommer att göra ifall du inte kortar dämparna) så kan man lika gärna köpa en RMK.

Mina styrstag har inte tagit det minsta i dämparna, trots Rasmussen Mod.

Det där MadFab EzBoards...
Tycker du inte att det är nog dåligt fäste på fotstegen? Varför höja basen på dem, för att torska höjddifferens till toppen på de utstansade piggipoggarna?
Vingla på leden är jag inte vidare brydd över. Hur mycket kortar spacrarna? 2 cm? Flyttar samtidigt ner boggien ca 15 mm, om den blir orolig eller konstiga vinklar monterar jag inläggen. Behöver all slaglängd som finns tillgängligt i dämparna då jag brukar missa alla tilltänkta landningar ;)

Ang halkigheten på boardsen:
Under förra säsongen hade jag aldrig användning av piggelipoggarna då jag för det mesta hade snö/is på "bryggorna" mellan hålen som jag halkade på hela tiden. Och då jag inte kände för att kapa sönder fotstegen och betala dyrt för airframes så tänkte jag pröva nu. Det kan hända att det är skit, men är då lätt att slita bort.

Ett tips för er andra pc ägare är att på övre bussningen på nedre styrstången slipa bort någon ynka mm mellan överfallen då det glappar där, iaf på min :) då försvinner en stor del av styrglappet som är. Nästa åtgärd i väntan på alla delar är att fixa bort glappet ur teleskopglappstången.

Återkommer med bilder.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Efter lite för många timmar i solen så var det bara känna sig besegrad och bege sig till garaget för lite kvalitetstid.

Har fixat styrningsmod:en klar och här kommer resutatet

Här ser men hur mycket innåt jag flyttat hålet i spindeln (19 mm)


Här ser vi hur mycket det styr med orginal (höger skida)


Och skillnaden, Vänstra sidan i inflyttat läge (titta på skidspetsarnas läge i förhållande till huven)


Här kommer bilden på bussningen jag pratade om i inlägget ovanför. denna glappade rätt bra för mig och slipade överfallen nån mm och då blev det tajt och fint:


Nå mycket mer kommer det nog inte hända i den här tråden förens jag får framvagn och dyl från USA till hösten.
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
du skrev att du slipade på överfallen... hur å var slipade du.... å va blev resultatet (blev det mindre glapp i teleskopaxeln då eller) ?

den modden du gjort på styrleden va det allt eller behövde du slipa på annat ställe me ?

jag håller me på att fixa till min 800xf -12 med div saker

mvh johan
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
du skrev att du slipade på överfallen... hur å var slipade du.... å va blev resultatet (blev det mindre glapp i teleskopaxeln då eller) ?

den modden du gjort på styrleden va det allt eller behövde du slipa på annat ställe me ?

jag håller me på att fixa till min 800xf -12 med div saker

mvh johan
Slipade ytan som de två överfallen sitter mot varann, ca 1-2 mm kanske på den innre av dom, en del glapp försvinner dock är de mesta glappet i den övre lagringen på teleskopstången.

Man slipar bara ner spindeln där styrleden hamnar på över och undersidan.
Kan hända att men får slipa lite i spindeln om den tar i a-armen.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ja, då har jag varit och gjort ett ryck i garaget igen.

[/URL]



Som ni ser har jag fått slipa spindeln en del efter att ha justerat skidinställningarna då spindeln tar i a-armen innan stoppet på styrstången tar.

Slitit av framvagn (iaf ena sidan) i väntan på 38" framvagnen.