Projekt ProClimb 2012,5

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kul med så detaljerade bilder. Jag kommer garanterat göra detta mod på min också så man får lite bättre styrning.
Roligt att någon uppskattar det man gör (inte för att det har hänt särskilt mycket)

Styrningen är något jag retat på mig under den gångna säsongen. Planer börjas smidas för framtiden för denna maskin....
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Samma här. Lite smått drygt att i princip behöva planera vart man ska ställa sig så man kommer runt när man ska iväg. Hoppas och tror på denna "mod"

Vad har du mer för planer för maskinen?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har hunnit tvärkika på skotern nu igen mellan passen med sommarleksakerna (vi har ju ändå över 20*)

Har börjat kika på lite skenförstärkningar då dessa ser lite halvt klena ut om man som jag landar lite "tokigt" ibland

Orginalskenor


Så här är det tänkt att förstärkningen skall sitta



Tanken är att dessa skall göras i aluminium 5 mm, dock inte färdigt uttänkt än. Men kom gärna med synpunkter.

Sedan så har jag gjort en beställning på ett par nya fotsteg, jag skippade ide'n med plastinläggen och köpte dessa istället.
 
Last edited:
9 aug 2012
18
0
1
Järpen
Går det att få en bättre bild (ljusare) där man ser hur du har slipat ner godset på spindeln där den tog i a-armen? Håller själv på att fixar lite med min HCR och är inne på att börja borra o slipa i mina spindlar i förhoppning på bättre styrutslag.
Har även jag köpt ett 38" framvangskitt till min. Men jag tänker då göra om mina dämpare så det blir riktigt på en gång, vågar inte chansa. Varför vill du få din högre, är det för att få den lättare att lägga omkull eller för bättre lössnö egenskaper?
Jag har precis monterat bort original styrstången samt teleskop styrhöjaren och hoppas att jag får hem min nya styrstång nu i början på veckan. Så jag hoppas det kommer kännas bättre med en standard styrstång och styrhöjare.
Sen funderar jag på att prova nå andra skidor. Körde C&A Pro´s XT i vintras och visst funkar dom bra men skulle ändå vilja prova ett par SLP PP alt. C&A Pro´s XTX.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Går det att få en bättre bild (ljusare) där man ser hur du har slipat ner godset på spindeln där den tog i a-armen? Håller själv på att fixar lite med min HCR och är inne på att börja borra o slipa i mina spindlar i förhoppning på bättre styrutslag.
Har även jag köpt ett 38" framvangskitt till min. Men jag tänker då göra om mina dämpare så det blir riktigt på en gång, vågar inte chansa. Varför vill du få din högre, är det för att få den lättare att lägga omkull eller för bättre lössnö egenskaper?
Jag har precis monterat bort original styrstången samt teleskop styrhöjaren och hoppas att jag får hem min nya styrstång nu i början på veckan. Så jag hoppas det kommer kännas bättre med en standard styrstång och styrhöjare.
Sen funderar jag på att prova nå andra skidor. Körde C&A Pro´s XT i vintras och visst funkar dom bra men skulle ändå vilja prova ett par SLP PP alt. C&A Pro´s XTX.
Ska försöka svara på alla dina frågor. Ska försöka fixa en bättre bild på hur jag har slipat i spindeln men är inte riktigt klar med det ännu.

Ang smalare framvagn, på HCRen är det 42" framvagn, och om du behåller dina std dämpare när du monterar 38" framvagnen med medföljande insats idämparen så blir det samma längd som en std 40" dämpare på 38" framvagn. Men det går kanske korta evol dämparna nog mycket?

Varför jag inte tänkte korta dämparen är pågrund utav att jag sänker ner boggien 15 mm, men det lutar åt att jag kortar den ändå för att få alla vinklar iframvagnen bra.

Du får gärna säga hur den blir med std styrstång då jag har funderingar på att montera den för att slippa glappet, är det arctic std eller Zbros?

Sen om du har c&a xt skidor och hellre vill ha xtx så är det bara att hyvla ner kölen,det är den enda skillnaden mellan dom.
 
9 aug 2012
18
0
1
Järpen
Jo jag vet att HCR dämparna är längre. Köpte ett par dämpare från en M800 SnoPro som jag ska bygga om till Evol med delarna från mina andra i samband med kortningen av dämparen.

Har beställt Arctic´s original styrstång. Jo det ska jag göra.

Jo vet att det det är samma skida, bara kölen som skiljer XTX och XT men hade ändå planer på nån annan färg, därför jag tänkte byta. Men blev ett par SLP PP nu istället så får vi se hur dom funkar. Rädd att dom blir för nervös och ostabila bara men säkert kanon i lössnö.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Fick hem ett paket idag innehållandes ett par fotsteg eller vad man nu ska kalla det på svenska



Och här har jag märkt ut hur jag skall kapa


Sladden till kapen vart för kort och orken försvann för att orka flytta skotern eller fixa förlängningssladd så resultatet återkommer jag med senare i helgen
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Fick ett litet dampanfall och satte fotstegen under kniven.

Här ser man skillnaden mellan org och WRP boardsen


Och monterade på båda sidorna


Speciell känsla att sätta kapen i en "ny" skoter. Men ska då inte ha några problem med snöansamling i vinter. Dom kändes och rejäla och med bra passform.

Och här tog dampanfallet slut, hade tänkt flytta boggien men svårt att känna det riktiga engagemanget när det är så pass länge kvar tills vintern.

Ps. Fastna inte framför turboklipp på youtube, det sätter en massa idéer som plånboken och sambon protesterar vilt mot :) ds.
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Snyggt!Hur blir höjden på taggarna kontra fotstegslisten?Tänkte skonarna tippar utåt,om höjden ej likvärdig.Har ni inge bukskydd?
Riktigt bra blev det,sugen själv på liknande..........
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
ett tips är att ta bort plåten längst bak på fotstegen då den är helt onödig. släpper igenom snön mycker bättre utan
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
ett tips är att ta bort plåten längst bak på fotstegen då den är helt onödig. släpper igenom snön mycker bättre utan
Nej, den är definitivt inte onödig. Den sitter där för att ge stöd åt tunnelsidan så den inte skall böja sig lika lätt.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Snyggt!Hur blir höjden på taggarna kontra fotstegslisten?Tänkte skonarna tippar utåt,om höjden ej likvärdig.Har ni inge bukskydd?
Riktigt bra blev det,sugen själv på liknande..........
Höjden är lika som kantlisten eller kanske tom lite lägre

ett tips är att ta bort plåten längst bak på fotstegen då den är helt onödig. släpper igenom snön mycker bättre utan
Ska nog ta bort denna, den bör inte påverka någon stabilitet i tunneln så, har funderat varför den ens sitter där
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nej, den är definitivt inte onödig. Den sitter där för att ge stöd åt tunnelsidan så den inte skall böja sig lika lätt.
Som du ser på bilderna så går lyftbågen hela vägen fram till fotstegen, denna ger ypperligt stöd för tunnelsidorna även utan denna plåt så som jag ser det.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Som du ser på bilderna så går lyftbågen hela vägen fram till fotstegen, denna ger ypperligt stöd för tunnelsidorna även utan denna plåt så som jag ser det.
ja, jag har ingen personlig erfarenhet av Arctics nya chassi, men jag skulle då inte kapa bort den kanten på min Pol. :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Snyggt jobbat borde blir bättre än med originalfotstgen iaf.

Angående plåten så är det väl ingen tillverkar som montera onödiga grejer på sina skotrar. ...så i nåt fall är säkert plåten till nån nytta annars hade den inte monterats. Om det nu inte gör så att det blir billigare på nåt sätt ;)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Snyggt jobbat borde blir bättre än med originalfotstgen iaf.

Angående plåten så är det väl ingen tillverkar som montera onödiga grejer på sina skotrar. ...så i nåt fall är säkert plåten till nån nytta annars hade den inte monterats. Om det nu inte gör så att det blir billigare på nåt sätt ;)
Jag har svårt att se vad den strukturellt skulle tillföra, den lilla plåtbiten sitter med popnit/skruv. Ska kanske förhindra att nån klantig amerikan ej ska kunna trampa och fastna med foten där eller nå :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
898
113
Stora Blåsjön
Ta bort skiten :)
På polarisarna är den flärpen viktig för tunneln är så vek. Men på ac är det gjort betydligt bättre och lyftbågen stödjer upp den delen väldigt fint. Så i detta fall är det nog mer ett skydd mot amerikaner så man inte ska kunna trampa igenom och riskera att bli stämd...
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Fick ett litet dampanfall och satte fotstegen under kniven.
...
...

Speciell känsla att sätta kapen i en "ny" skoter. Men ska då inte ha några problem med snöansamling i vinter. Dom kändes och rejäla och med bra passform.

...
Den skotern ser riktigt bra ut.
WRP fotstegen har i mitt tycket ett fel annars är dom kanon. Har kör med motsvarande modell till min äldre maskin ett tag nu.
Dom som har skurit ut och bockat upp dom räfflade delarna som man ska stå på borde få sparken. Dom har ju bockat upp i framkant vilket skapar en ypperlig v-form där det packas fullt med snö och blir lite isigt. Går oftast bra men ändå.
Tänk om dom gjort tvärt om och haft den uppvikta delen i bakkant då skulle inte detta problem finnas tycker jag.