Projekt Snowbike "Bergshästen"

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Ang plenum storlek så körde jag både 4,5L och 2 liters plenum på samma maskin (xr650 enstånka) ingen IC!!

Fenomenet blev längre och jämnare register samt lättare att bestycka in förgasaren med 4,5L plenum.

Jag provade Ic också och det gav en hel del pulver på samma ladd runt 1 bar.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Tackar för ritningarna! Jag ska bygga mig ett likadant skidfäste som er, det var skitsnyggt! Har ni gängat distanserna mellan plåtarna eller har ni genomgående skruvar med mutter på andra sidan? Är de i aluminium?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ritningarna i länken är av versionen med fräst aluminiumklump längst ner mot skidan.
Senaste testet utan aluminiumklump finns ännu inte med i länken.
Edit: Nu finns även den DWG-filen för denna under 8 mm aluminium, se mapp "Ny modell av skidfäste"

Distanserna är gängade. M8 skruv med försänkt skalle.
 
Senast redigerad av en moderator:

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Jo såg att det var den äldre modellen, men tänkte rita om den. Nu slipper jag det också, tack.
Ser ut som ni använder er utav en stålhylsa till fästet för skidan på den gamla modellen, gör ni likadant på den nya?
Är det hydraulrör klammer ni använder för att fästa den i gaffeln?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Svarvade bussningar av Delrin. Fel bild men liknande dessa.

Stålaxeln svarvades in för att få rätt diameter för bussningen.
Hålborrade samma håldiameter som skidbulten i stålaxeln.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Är det hydraulrör klammer ni använder för att fästa den i gaffeln?
Ja vi använder hydraulrörsklammer. Billigt och enkelt men kanske inte särskilt snyggt.

Klart bäst är att tillverka egna klammer av smäckrare modell.
En hel del jobb men avsevärt snyggare.
Dessutom kan man då montera gaffelbensskydden.

Skissar just nu på en lösning där man vattenskär dom av 20-25 mm aluminium.
För att få tillräcklig precision för hålet till gaffelbenet borras detta med en kärnborr.
Mer bilder på detta kommer längre fram ...
 
Senast redigerad av en moderator:

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Ok, nu ser jag hur det är gjort, proffsigt med bussningar i delrin! Tack för beskrivning och bilder.
Ritningarna som du lagt upp är det för lång eller kort matta? Vad kör ni med för slidesskenor?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har kommit fram till att boggiegeometrin funkade lysande med den långa mattan men något sämre med den kortare.
Problemen med den kortare mattan var varmgång i slides, sämre styrning av skenorna i framkant och överkuggning av drivhjulen.
Som den är byggd idag är det lång matta (3460 mm) som gäller.

Vi skissar på en ny geometri för kort matta.
Som det ser ut innebär det andra tunnelsidor och kortare svingarm.
Till våren planerar vi testa detta.

Ska du bygga efter de ritningar vi lagt upp rekommenderar vi lång matta.

Skenorna vi använt är från MXZ med SC4- boggie tillsammans med BilletX förlängningssats.
Funkar säkert bra med andra skenor som har rätt längd från början exempelvis från en Renegade eller liknande.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
OK, blir först aktuellt till nästa vinter. Den här vintern kör jag med den jag har, en variant liknande tedes bandsatser. Går en lång matta för tungt för en standard husaberg 450?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har polare som kör en standard KTM500 med lång matta och den funkar finfint. Effektmässigt är den likvärdig med en 450.
Diskussionen om man ska välja kort eller lång matta på sin snowbike är precis samma som i skotervärlden. Valet beror på var och hur man kör.
Själv skulle jag föredra lång eftersom det blir mest lössnökörning för mig. Kort är dock inte dumt på sensäsongen.

(Med kort menar jag 305 och lång 346)
Längre matta än 346 är jag tveksam till
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Länkar in lite bilder här från Facebookgruppen. Många snowbikebyggen med olika konstruktioner och nivå på finish;-)
Vilken är bäst? Min såklart! Det hävdar alla som byggt den själv....;-)


 
Senast redigerad av en moderator:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den helsvarta med enbart skurna alu-detaljer ser för jäkla fin ut!
Hur funkade det kitet?
Ser ut som mattan hamnar lite längre bak än med era kit, bättre attackvinkel dock.
Men blir det för mycket vikt på skidan?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Håller med om att Gixxern är häftig! Finns några filmer av den på tuben.
Provkörde den i Kåbdalis. Den var snabb och en motor med mycket brett register.
Kan förstå intresset för den här maskinen men vill ändå framhålla att endurohojar är bäst för den typ av körning som snowbiking handlar om - kuperad tät terräng. Där blir gixxern tung och klumpig. På en fjällsida kan den dock vara en höjdare!
I år kommer Peter att bygga en till baserad på en nyare GSXR1000.

Svarta hojen med det snygga bandkittet är en Aprillia RSV 550, en hoj med högvarvig twinmotor.
Bandkittet är hembyggt och inspirerat av UFO - ett nytt kitt som kom ut på marknaden ifjol. Tyvärr blev den tillverkaren kortlivad. Timbersled köpte tillverkaren i våras så det kittet finns inte att köpa längre. Återstår att se om det återuppstår i Timbersleds regi.

Hur Jockes hembyggda UFO-kitt fungerar kan jag inte uttala mig om. UFOs kitt fick blandad kritik vid tester.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
hur upplevs bandkitten i körning och då tänker jag på skillnaden mellan typ. TEDE och Timbersled/kopiorna på dessa ?
Utan att ha provat eller veta något om bergshästar så ser det vettigare ut att delvis använda hojens egna dämpare istället för att stumma den och montera dit en "skoterboggie", det ser ut som en smäckrare och enklare lösning och enkelt brukar ju vara bra.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förstår din frågeställning.
Lite som att fråga en hängiven Ski-Dooägare vilket som är det bästa skotermärket? ;-)
Det råder delade meningar. Du får olika svar beroende på vem man frågar...

Själv har jag den klara uppfattningen att stummonterad+fjädrad boggie funkar klart bäst, speciellt i lössnön.
Lite krångligare att bygga men det finns ju inga enkla genvägar till teknisk perfektion....

Om lösningen med svingarm varit överlägsen hade vi sett det på skotrar för länge sedan.
Det finns massor av utvecklingsarbete nedlagt i skoterboggies genom alla år. Än har vi inte sett något radikalt nytt som visat sig vara bättre, åtminstone på lössnömaskiner.

Med en boggie kan man bättre styra hur fjädringen och boggien arbetar i lössnön.
Kan också se vissa begränsningar på infästningspunkter mot skenan i svinglösningen för att klara mattspänningen. Det går att lösa men valmöjligheterna blir färre.

Ser att svingarmslösningen ger skidlyftstendenser. Ser häftigt ut när man kör men all kraft går åt att lyfta skidan istället för driva den framåt. Att attackvinkeln påverkas negativt när hojens fjädring sätter sig, är exempel på en del av problematiken.

Om jag kan se några fördelar med sving är att fjädringsegenskaperna är aningen bättre på en guppig skoterled.
Andra fördelar är att svinglösningen är enklare att bygga, färre delar och några kilo lättare.

Kort sagt påstår jag att svingarm är sämre i lössnö och bättre på guppig led.

Själv kommer jag hålla fast vid stummonterat (låter dumt) + fjädrad boggie.
 
Last edited: