Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi jobbar på en uppdatering på GEN 2:an.
Det har fungerat utmärkt men här gäller teknisk perfektion så vi ser några mindre delar som kan köras aningen bättre.
- Flytta drivaxeln 30 mm framåt och 20 mm uppåt
- Boggiepaketet kommer att följa med flytten med drivaxeln.
- Något förändrade infästningspunkter
- Nya dämpare med andra längder.
- Nya tunnelsidor kommer att fordras, lite annan design och lättade en aning kommer på köpet.

Vi vill sänka körhöjden så mycket som möjligt. Dessutom var bakre delen av boggien för hög.
Om man lyfter i hästen bak vill vi att boggien ska lätta förs bak. Det gör den inte med nuvarande utförande.
Planen med dessa ändringar är att minska skidtrycket något, följsammare fjädring och lägre sitthöjd.

För att veta vad som fordras har vi byggt en trämodell, även kallad Pajalacad ;-)
Då kan vi enkelt se vad som händer när man ändrar i konstruktionen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Skissar på fler lösningar att förenkla byggandet.

Vi har nu en förstyvningsram runt kedjehuset.
Den är en böjd 10x30 mm aluminiumplattstång bultad från insidan av tunneln.
Mycket bra idé då det styvar upp konstruktionen enormt.
Tyvärr en massa jobb med bockning, fräsning och gängning m.m.


Man kan ställa sig frågan varför kedjehuset är helt täckt. Kedjan från motorn är ju helt öppen?
Istället för en sarg ska vi testa att låta locket vara den del som förstyvar.
Locket kommer att vara uppskuret som bilden visar och distanser håller isär samtidigt som det bultas runt om. Hålen är så små att det knappast finns risk att man kan riskera att fastna eller skada sig på kedjan.
Enormt mycket enklare att bygga samtidigt som det rimligen blir lika stadigt.

Här har vi provmonterat locket.
Kommer att testa det på en av våra gamla Gen 1: or som också får lite uppdateringar.
Funkar detta bra kan det vara en lösning på framtida byggen!

 
Senast redigerad av en moderator:

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Vad är anledningen att ni vill att mattan ska lyfta bak först när man lyfter i bågen? Är det så på skotrar? Antar att skidtrycket blir lägre, men finns det någon risk att framkomligheten blir lidande när det blir högre tryck på främre delen av boggien?

Riktigt snyggt kedjeskydd men kanske något sorts skydd framåt skulle vara trevligt ifall kedjan går av.
Annars så följer jag utvecklingen av era maskiner, mycket roligt att se era lösningar!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Hur boggien lättar från marken när man lyfter bak är bara ett enkelt sätt att illustrera hur den vilar mot marken obelastad.
När balatan är korrekt spänd sluttar boggien ganska mycket bakåt när man lyfter den.
Man måste alltså lyfta den ganska högt innan den lättar bak.
Vi tror inte detta är optimalt.
Tittar man på en mountainskoter är boggien hyfsat plan eller t.o.m att framdelen lättar först.

Med de ändringar vi planerar tror vi skidtrycket kommer minska något, bli mer lättsvängd vid nerligg utan att påverka snögången negativt. Dessutom kommer körhöjden att bli lägre.

Vi får hoppas att inget mer skydd fordras. Det är just enkelheten som är målet med den här lösningen.
Distanserna som sitter runt om och håller ut skyddet kan i viss mån fungera som skydd i det fall kedjan skulle gå av.
Vi får helt enkelt testa och se om det här är en bra idé eller inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
989
113
Stora Blåsjön
Hur boggien lättar från marken när man lyfter bak är bara ett enkelt sätt att illustrera hur den vilar mot marken obelastad.
När balatan är korrekt spänd sluttar boggien ganska mycket bakåt när man lyfter den.
Man måste alltså lyfta den ganska högt innan den lättar bak.
Vi tror inte detta är optimalt.
Tittar man på en mountainskoter är boggien hyfsat plan eller t.o.m att framdelen lättar först.
Måste säga att imponerande jobb ni gör och att ni hela tiden förfinar och förenklar konstruktionen, gillas stort, nästan så man själv blir lite sugen att bygga en häst.

Men ang hur boggien är sitter i chassiet på en mountain så har du nog lite fel där. Kollar man tex på pro rmk som får anses som det bästa lössnöchassiet som helt magisk liksom lyfter skotern ur snön. Så är boggien nästan 1dm högre i framkant än bakkant när den står på plan mark. Och kollar man på tex assault rmk så har man på den minskat detta mått med ca 4cm och den har inte alls samma magiska "flyt" även om man har samma matta på maskinerna.
Men en häst är ju en helt annan grej så där kanske det bättre med en mindre skidtryck, lär väll ändå bli rätt hårt skidtryck då nästan alla massa är framför mattan.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack för synpunkterna.

Ni har helt rätt i att det finns olika boggies och olika teorier på vad som funkar bäst.
Flytförmågan du nämner på ProRMK låter rimligt. Vad tillverkarna väljer på olika skotrar är förstås en evig kompromiss mellan lössnögång, fjädringsegenskaper på led m.m.
Sag spelar också roll men avser då främst belastad med förare.

Här är en bild på hur den ser ut idag. Vi lyfter så mattan precis lättar från golvet bak.


Här är samma bild på en Summit 146". Mattan är lite slak men boggien är i princip plan med golvet.


Som Asker skriver är det nog lite andra förutsättningar på en Bergshäst eftersom mattan sitter längre bak.
Framdämparen får ta större del jämfört med en skoter.
Därför känns det logiskt att testa lite annat tänk i detta fall.
Fördelen är ju dessutom att vi har möjligheten att sträcka balatan mer om vår teori inte stämmer och på så sätt få en annan vinkel på boggien, ungefär samma som vi har idag

Ni kanske undrar var tyngdpunkten ligger på en Bergshäst?
När vi byggde vår skoterkälke som vi lastar två hästar kollade vi detta för att inte få för högt "kultryck"
Utan förare ligger tyngdpunkten ungefär ca 5 cm bakom fotpinnarna om jag minns rätt. Detta avser en häst med långt band, bakmonterad turbo och full tank.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja verkligen! Kul om vi får se fler byggen här på snowmobile.
Får känslan att många är nyfikna men få verkar våga ta steget.
Tiden är knapp om ni ska hinna köra något i vinter.
Do it!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Beställt vattenskurna ämnen till gaffelklammer. De är skurna i 25 mm aluminium. Det som återstår är att borra ett 48 mm hål för gaffelbenet samt två hål för bultarna. Sedan kapa det till två halvor innan montering. Slutresultatet kommer bli som det till vänster men detta kommer gå betydligt snabbare att tillverka jämfört med exemplaret som vi fräste ut från ett stycke.

Skälet till att inte vattenskära det stora hålet är att vi vill ha en bättre yta samt superbra passning mot gaffelbenet.
Med en 48mm kärnborr blir hålet perfekt!

Tidigare klammer var vanliga hydraulrörsklammer.
Nackdelen med dessa är att man inte kan montera gaffelbensskydden. Nu är det ju inte stensprut som kan skada gaffeln utan snarare snö, is och rimfrost som kan påverka tätningar eller gaffelolja.
Med dessa smäckrare klamren kan gaffelbensskydden användas.

 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har behållit en av de två första Bergshästen Gen1 som vi gör mindre uppdateringar på.
Det handlar om ombyggnation av boggie, flytta drivaxeln och test av nydesignade kedjelocket. I övrigt kommer den vara orörd.
Skoterboggin som vi använde funkar okej men är inte optimal.
En äldre KTM 525:a får vara reservmaskin till detta bandkitt.

Kopierar Timbersleds bakre boggiearm och modifierar infästningen mot skenan på den främre för att få samma mattspänning. Svarvade glidbussningar med alldeles för snäv tolerans så när vi skulle testa funktionen så låste den sig. Timbersled har 0,8mm övermått i bussning så det är rätt rejält glapp, gjorde 0,6mm och då funkade allt perfekt, det var inte amerikansk perfektion utan det hade en mening...
När gammhästens ombyggnad är klar börjar vi riva Gen2:an :blink1:

 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Äntligen, första leverans delar till uppdateringen till "nya" GEN2.5.
Ska bli riktigt kul att montera och testa. Slaglängderna verkar stämma som planerat.
Evoldämparna är egentligen framvagnsdämpare till en Summit men vi kommer använda dom som bakre boggiedämpare.
De mindre är även dom till en Summit. De är främre boggiedämpare och kommer användas till detsamma i vårt bygge.
Grymt bra levererat av kramforsligan, tack för hjälpen!

Bilden visar två dämpare för mycket. Peter Tedelind passade på att beställa dämpare till sina byggen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Byggsäsongen har startat!
Målet är att vara klar till premiärturen i Vuoggatjålme under mellandagarna.


Startar med att byta toppackning på turbohästen. Sista körningen i våras anade man vattenevakuering eller möjligen kokning. Förutom ny packning blir det byte till större vattenpump och annan fläkt på kylaren.
På ovansidan av packningen kan man ana att den svarta ytbeläggningen har viss åverkan. Ser nästan ut som att det nötts bort.

Undersidan något mer. Allt på insugssidan mot kylvattenkanalen.

Både kolven och toppen ser fin ut. Ska passa på att kolla ventilspelet.


På den nya packningen kommer jag spraya på ytterligare tätning med detta för att ytterligare förbättra tätningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har själv tyvärr ingen hängvåg men din idé är onekligen spännande!
Om man kollar på post #560 i denna tråd var den beräknade vikten 56 kg för bandkittet med lång matta.
Vet inte viktskillnaden mellan mattorna eller vikten på billetx-skenfölrlängarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Jag keramikar alla kolvar och toppar samt ventiler på motorer jag trimmar för de stoppar 30% av strålvärmen ut i kylvatten. Iom att keramiken stoppar 30% strålvärme ner i kolv så avbelastas kolvringarna en hel del då de slipper en hel del värmeöverförings jobb ut till foder och vatten. Kovringarna håller därmed spänsten längre .

Motorn spikar inte lika lätt med keramik så man kan köra vassare tändning eller högre turbotryck innan spik. De här är påståenden av flera olika källor på nätet som fått mig köra keramik på allt.

Vill du ha keramikat så är det bara säga till jag kör med samma keramik som många firmor lägger på världen över CBX och den sitter bra.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uppgraderar till större vattenpump

Den orangea spacern distanserar ut locket pga den större impellern.

Dragit toppen enl. KMS rekommendation: 28,5; 47,5 och slutligen 65 Nm. Lite spännande då man ju är aningen rädd att slita sönder gängorna i blocket. Hoppas dom håller...

När jag plockade av bandkittet noterade jag att röret gått av precis intill svetsen. Det är samma typ av Docolrör som övriga rörramen. Kommer byta ut det till minst 2 mm godstjocklek. Bevisligen ett ställe som utsätts för mer belastning än beräknat. Lite för hög värme och därigenom svetsdike med brottanvisning kan ligga bakom.
 
Senast redigerad av en moderator: