Projekt Snowbike "Bergshästen"

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Börjar så smått fundera på ett bygge eller att köpa en färdig snowbike.

Vilken konstruktion tycker du man ska satsa på?
Eran (timbersled) eller en Tedesled?
Den senare använder hojen bakre dämpare som jag förstått, tillsammans med en dämpare fram i boggin?
Finns inte så mycket bilder på den typen.

Broms.
Använder ni handbromsen eller fotbromsen till bandet?
Används bromsoket från framhjulet till bromsskivan för bandet?

Utväxling.
Vad kör ni med?
8 eller 7-kuggars drivhjul?

Dessa frågor kanske redan är besvarade tidigare, men tråden är lång och det har säkert kommit nya lösningar eftersom...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Oj, det här blir ett långt inlägg från en bergshästnörd :)

Egentligen ställer du frågan till fel person om vilken boggielösning du ska välja. Själv är jag partisk och en varm anhängare av fjädrad boggie samtidigt som andra byggare framhåller svinglösningen där hela bakänden vickar.

Diskussionerna om vad som är bäst har varit hårda. De två lägren pajkastar på varandra om ni förstår vad jag menar. Svårt för en utomstående få en klar bild vad detta handlar om.
Eftersom detta är min byggtråd och inte diskussionsforum kan jag här argumentera fritt....

Skälet till att man stummonterar rörramen och istället nyttjar boggiens dämpare är att man bättre kan styra hur den arbetar mot snön. Att denna lösning erbjuder bättre vikttransferering som håller ner skidan är exempel på detta. Vidare kan man genom boggiegeometrin, dämparna och balatan bättre kontrollera hur attackvinkeln påverkas när man går ut i snön.
Egentligen är skillnaden mellan en bergshäst och skoter bara antalet skidor, eller hur? Vi har ännu inte sett någon framgångsrik skoter med sving. Fjädrad boggie är vad som gäller uteslutande i skotervärlden så varför skulle det inte vara samma på bergshästar?

Som en renodlad lössnösnömaskin vill jag påstå att lösningen med fjädrad boggie är bättre ur det sammanhanget.
Nackdelen med sving är att hojen sätter sig när man gasar på och brantar på attackvinkeln. Ser förstås häftigt ut med skidan i vädret men driver knappast hojen framåt. Ungefär som att köra på rullen med en kort skoter.
Vill man däremot släppa något på lössnöegenskaperna till förmån till ännu mer fjädringsväg kan svinglösningen vara ett alternativ. I sammanhanget snowcross och ledkörning är svinglösningen inte helt fel.
En annan fördel med sving är att den är enklare att bygga, färre delar och något kilo lättare.

Vill på inget sätt säga att bandsatser med sving är dåliga. Dom funkar riktigt bra men om frågeställningen handlar om vilken konstruktion som är bäst i lössnö påstår jag att fjädrad boggie är klart bäst.
Ta del av resonemanget och välj den konstruktion du tror på mest. Du kommer säkert att bli nöjd med den oavsett vad du väljer.

Broms rekommenderar jag handbroms. Fotbroms är mindre lyckat då man ibland kör i så djup snö upp till knävecket. Då är det omöjligt att få in foten på bromspedalen. Handbroms finns alltid inom räckhåll.

Vi kör med Wilwood bromsok. Kan inte påstå att det är bättre än något annat. Ett billigt fiddybromsok eller liknande kan funka lika bra. Haft problem med är att okets volym har varit större än bromscylindern vilket gjorde att det inte funkade. Bytt bromsgrepp till ett med större cylinder för att det ska lira.
Idén med att använda hojens bromsok inte dum. Då är ju samtidigt bromscylindern är avstämd mot oket i det avseendet.
Lufta den långa bromsslangen är klurigt. Svårt att få ur all luft.

Vi kör med 7 kuggars med 2,86" delning. Så små drivhjul som möjligt är att föredra eftersom man vill då upp mattan fram så mycket som möjligt. Låter kanske fel eftersom attackvinkeln blir brantare men det har visat sig att hög markfrigång är en stor fördel på bergshästar.

Drevning är ett kapitel för sig och beror på motortyp, storlek och växellådans utväxlingsförhållande.
Av den anledningen finns inget enkelt facit. Man måste helt enkelt prova sig fram.
Vår drevning utgick från en topphastighet 120 på högsta växeln vid varvstopp 8.500 rpm. Visat sig vara optimalt för oss men kan förstås vara något helt annat på motorsvagare hojar med annan växellåda.

Det här blev ett långt inlägg men vill avslutningsvis skriva om dom som planerar bygga efter de ritningar vi lagt ut här.
Märkligt att vissa är mer nyfikna på vårt första bygge som vi gjorde för flera år sedan. Ser förstås enklare ut eftersom man använder en vanlig skoterboggie som donator. Bygg inte den.
Dra istället nytta av det vi lärt oss genom åren. Kom ihåg att hela denna tråd är en evig produktutveckling. Allt vi gjorde i början var inte bra även om det kanske såg ut så. Vi hade ju på den tiden inget att jämföra med.
Skillnaden mot dagens bygge och det första är enorm! Känns riktigt kul när allt grubblande och byggande leder till att den lirar bättre för varje år.
Fjädring och boggie funkar fantastiskt. Idén med skoterboggie var inte bra kan jag bara säga.
Mer än 10 kg lättare och en transmisionslösning som är klart bättre.

Ni kan förstås hitta på er egen konstruktion. Vi självbyggare vill ju gärna bygga något unikt och inte kopiera. Räkna med att det inte funkar som tänkt och att det tar lite tid att få allt att lira. Samtidigt kan just detta vara det som gör byggandet extra roligt!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
För den som inte vill bygga och istället köpa ett nytt Timbersledkitt har jag hört att NTC i Arvidsjaur tar emot snowcheckbeställningar inför 2016-års säsong. Lägger man beställningen nu så är man garanterad leverans till hösten om jag förstått allt rätt.
Priserna har gått upp genom kronförsvagningen mot dollarn men kolla gärna med dom för aktuellt pris.
Vet inte prislappen men gissar att ett komplett kitt landar på ungefär 70.000 kr exkl. TSS-staget.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tackar för ett bra svar, ju mer info desto bättre.
Har ytterligare funderingar men får ta det om nån dag när jag sitter vid datorn. Ska jag skriva på telefon som nu blir jag vaken halva natten.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Hittade en film på tuben där en ryss byggt en Gen 2:a.
Man känner igen tunnelsidorna och skidfästet från våra ritningar.
Riktigt kul att se!
[video=youtube;3ZK2P3udCT8]http://www.youtube.com/watch?v=3ZK2P3udCT8#t=77[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=3ZK2P3udCT8#t=77

Edit:
Hittade lite byggbilder på ett ryskt forum.
Bevisligen ett mycket seriöst bygge med fina ritningar










 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.375
166
63
Offerdal, Jämtland
Intressant läsning och väldigt lockande. Tyvärr så har jag insett att jag är en obotlig tidsoptimist så jag har alldeles förmånga projekt stående redan.

Ser att ni skrev att det var svårt att lufta bromsok med lång slang etc.

Ett tips. Lufta baklänges, dvs tryck in bromsvätskan via bromsoket istället och ha locket av på handtaget. Då blir det ingen luft i systemet. Nu är det ett tag sedan jag gjorde det på min gamla r-hoj men om jag minns rätt så hade jag en stor spruta som jag via slang kopplade via luftnippeln på oken. OBS!!! Se upp för spill på framförallt lackade delar eftersom bromsvätskan gärna löser upp färgen (framförallt enkomponents sprayfärg).
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vill på inget sätt säga att bandsatser med sving är dåliga. Dom funkar riktigt bra men om frågeställningen handlar om vilken konstruktion som är bäst i lössnö påstår jag att fjädrad boggie är klart bäst.
Ta del av resonemanget och välj den konstruktion du tror på mest. Du kommer säkert att bli nöjd med den oavsett vad du väljer.
Mmm.
Få se vad det blir.
Jag tycker den nuvarande Bergshästen med svingarmen ser riktigt bra ut.

Broms rekommenderar jag handbroms. Fotbroms är mindre lyckat då man ibland kör i så djup snö upp till knävecket. Då är det omöjligt att få in foten på bromspedalen. Handbroms finns alltid inom räckhåll.
Anade det. Enklast för en skoterkille att lära sig också.

Idén med att använda hojens bromsok inte dum. Då är ju samtidigt bromscylindern är avstämd mot oket i det avseendet.
Precis, förhållandet mellan huvudcylinder och ok måste ju stämma.



Vi kör med 7 kuggars med 2,86" delning. Så små drivhjul som möjligt är att föredra eftersom man vill då upp mattan fram så mycket som möjligt. Låter kanske fel eftersom attackvinkeln blir brantare men det har visat sig att hög markfrigång är en stor fördel på bergshästar.
Precis vad jag syftade på. Man vill ju ha så hög markfrigång som möjligt under drivhjulet.

Vår drevning utgick från en topphastighet 120 på högsta växeln vid varvstopp 8.500 rpm.
Vad brukar utväxlingen i motorn vara då? 1: 1 på högsta växeln?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lufta bromsen "baklänges" är ett bra tips och vi tillämpar denna metod av luftning. En bromsvätskefylld spruta som man trycker baklänges i luftningsnippeln.
Problemet är att slangen är lång och löper upp och ner utmed ramen. Trots att man gör allt vad man kan är det ändå klurigt att få ur luften. Att montera lös bromsgreppet och räta ut slangen är ett exempel på vad man kan göra.

Utväxlingsförhållandet för varje hojfabrikat och modell är unik.
Crosshojar har hög 1:a, tätstegad låda och låg 5:a
Endurohojar har låg 1:a och 6:an är en överväxel (transportväxel)
Googlade utväxlingsförhållandena för KTM 500
Primärtransmisionens förhållande (mellan vev och kopplingskorg) är 32:76 eller 2,375
Här är utväxlingsförhållandena för växellådan:
1st gear 14:36 2.57
2nd gear 17:32 1.88
3rd gear 19:28 1.47
4th gear 22:26 1.18
5th gear 24:23 0.96
6th gear 26:21 0.81

Första bygget använde jag en cross, YZF450.
Upplevde den växellådan klart sämre jämfört med enduro eftersom 1:an var alldeles för hög och låg 5:a.
Vill påstå att endurolådan är bättre lämpad.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Endurohojar har låg 1:a och 6:an är en överväxel (transportväxel)
Googlade utväxlingsförhållandena för KTM 500
Primärtransmisionens förhållande (mellan vev och kopplingskorg) är 32:76 eller 2,375
Här är utväxlingsförhållandena för växellådan:
1st gear 14:36 2.57
2nd gear 17:32 1.88
3rd gear 19:28 1.47
4th gear 22:26 1.18
5th gear 24:23 0.96
6th gear 26:21 0.81
Ok.
Så utväxling ca 2 mellan vev och utgående axel på högsta växeln.
(2,375x0,81=1,92)

Vad har du för storlek på dreven Håkke?
Ni körde med MC-kedja då industrikedjor inte höll måttet?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Beror förstås från vilket håll man ser det men du har räknat rätt.
Utväxlingen blir i mitt fall (32/76)x(26/21)=0,52
Vid 8.500 rpm varvar alltså utgående axel 4420 rpm
Utöver detta spelar ju övrig drevning in men även drivhjulets tandantal och delning.
7 kugg 2,86" har snarlik diameter som 8 kugg 2,52".

Om jag minns rätt kör jag med 15-19-19-17.
Du har rätt att vi testade industrikedjor. Tyvärr höll dom inte.
Vi kör numera med motorcykelkedjor av O-ringstyp av bättre kvalitet. Håller mycket bra.
Kedjedimensionen kallas 520 men de industridrev vi köper är för breda.
Man måste alltså svarva ner tandbredden till 5,8 mm för att det ska passa.
Går inte att få tag på industridrev med rätt bredd men att svarva ner dessa är inget jättejobb.
Tandhärdade drev kan iofs. vara lite tuffa mot svarvstålet. Då måste man mata försiktigt.
Ej härdade drev är mer lättsvarvade men diskussionen går i sär huruvida dom håller bättre än ohärdade.
 

Mazz1974

Medlem
8 sept 2014
10
0
1
novosibirsk
Beror förstås från vilket håll man ser det men du har räknat rätt.
Utväxlingen blir i mitt fall (32/76)x(26/21)=0,52
Vid 8.500 rpm varvar alltså utgående axel 4420 rpm
Utöver detta spelar ju övrig drevning in men även drivhjulets tandantal och delning.
7 kugg 2,86" har snarlik diameter som 8 kugg 2,52".

Om jag minns rätt kör jag med 15-19-19-17.
Du har rätt att vi testade industrikedjor. Tyvärr höll dom inte.
Vi kör numera med motorcykelkedjor av O-ringstyp av bättre kvalitet. Håller mycket bra.
Kedjedimensionen kallas 520 men de industridrev vi köper är för breda.
Man måste alltså svarva ner tandbredden till 5,8 mm för att det ska passa.
Går inte att få tag på industridrev med rätt bredd men att svarva ner dessa är inget jättejobb.
Tandhärdade drev kan iofs. vara lite tuffa mot svarvstålet. Då måste man mata försiktigt.
Ej härdade drev är mer lättsvarvade men diskussionen går i sär huruvida dom håller bättre än ohärdade.
https://www.youtube.com/watch?v=hx5ROMotfTY
Jag gjorde det)))
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ser att snowcheckpriser kommit ut på C3 Powersports bergshästkitt Yeiti snow MX.
Som väntat är den mycket dyr!
Här är priserna:
Complete Kits
Pre-Order 120” Complete YETI SNOW MX kit $9,495
Pre-Order 129” Complete YETI SNOW MX kit $9,695
Pre-Order 137” Complete YETI SNOW MX kit $9,995
Pre-Order 146” Complete YETI SNOW MX kit $9,995


http://www.yetisnowmx.ca/

Gissningsvis landar alltså ett kitt i storleksordningen drygt 110.000 kr innan du har det hemma här i Sverige.
Man kan iofs förstå att byggtekniken inte är billig med bl.a. kolfiber m.m.
Ställer mig dock skeptisk att någon är beredd att lägga ut så mycket pengar.
Bergshäst är grymt kul men även jag ryggar tillbaka när man ser prisbilden.
Tvivlar på att denna blir en storsäljare men kanske ett exklusivt premiumkitt för dom som har för mycket pengar.....



Roligt se att självaste Randy Swenson skaffat sig en häst! Inte oväntat kör han Yamaha.
För den som inte känner till Randy är han känd från Thunderstruckfilmerna där dom klättrar med turboskotrar.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Mina uppdateringar börjar kanske bli lite off topic i denna byggtråd eftersom byggsäsongen är över. Nyhetstorka helt enkelt...
Om en vecka är vi uppe och kör i Arjeplogsfjällen nära norska gränsen. Hoppas vi kan fota lite bilder från körningen där.

Bergshästen finns numera som spel på Itunes!
Nåja, själva spelet var väl ingen höjdare men kul logga i alla fall. Originalbilden fotades i Vuoggatjålme då vi körde där för 2 år sedan. Kan ni se likheten på loggan?
Lustigt hur bilder sprids och används på nätet :hahaha:

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Är inte så brydd om hur bilden används. Tolkar istället det som att folk gillar den!
Spelet var så dåligt att det egentligen känns fel att marknadsföra här.
Behåll era surt förvärvade 9 kr och gör något kul för dom istället!
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Fick se en sån där bergshäst in action förra svängen. Riktigt imponerande framkomlighet!
Hur är dom när det är 50-100cm puder? Orkar dom klättra?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Framkomligheten är mycket bra i puder. Väl i klass med en mountainskoter vill jag säga.
Även klättring går mycket bra men fordrar lite andra spårval.
Rakt upp orkar inte en standardhoj men med turbon klart bättre förstås.
Istället sick-sackar man för att klara riktigt branta backar. Det är fördelen med de fina skråkörningsegenskaperna som man drar fördel av.
Det är detta som gör att framkomligheten i vissa fall är bättre än en skoter trots lägre motoreffekt.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan förstå att många skoteråkare är skeptisk. Speciellt då dom är ganska motorsvaga i den jämförelsen.
Låg vikt och goda skråkörningsegenskaper är vad som uppväger detta.
Önskar att fler får möjligheten att testköra den. Man bör nog testköra någon timma innan man kan lära sig uppskatta dom. Gärna i tät skog och kuperad terräng. Det är då man upplever den riktiga körglädjen.
Körupplevelsen är inte som en skoter, inte heller som en motorcykel. En ny erfarenhet helt enkelt!
För mig har skoter blivit ett mycket bra snöfordon att dra pulka, skjutsa m.m.
Ska man ha riktigt kul i pudret står Summiten hemma....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förväntningarna var stora på magisk hästkörning under denna vecka i början av maj i Pjeskehaure nära norska gränsen. Tyvärr mulet och i princip regn hela veckan. En mindre bra avrundning av säsong 2015. Det här kan bara bli bättre inför nästa säsong!

Bra väder vid lastningen vid gränsen men vädret mulnade snabbt så snart vi kom fram :-(


Känner dock att vi har många bra nya idéer på gång. Senaste uppdateringarna har funkat bättre än någonsin och vi har nu en maskin som känns mycket lätthanterlig med en fjädring som upplevs mycket bra! Vi behöver mer körtid att testa olika fjädringsinställningar för att funka bäst vid olika förhållanden....
Planen är att nästa bygge kommer bli med kort matta med annan hoj. Denna kommer bli en extrahäst utan turbo. En annan konstruktion men med samma princip. Lite enklare bygglösningar men bättre i de flesta avseenden helt enkelt. Oklart om hur det kommer bli. Vi får se.....

Denna hoj kommer bli testmaskin på nästa bygge