Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
CMX visade i början av maj några fotorenderingar av deras egenutvecklade bandsats.
Spännande se deras idéer eftersom de i många delar påminner om detaljlösningar som vi i dagsläget planerar för GEN 3.

Istället för rörram har man valt utskurna aluminiumdelar som bultats ihop.


Nu har CMX visat bilder på den första prototyp- eller produktionsserie.

Remdrift har vi sett fler som testat, så även här.
Osäker hur bra denna lösning håller men känns onekligen lockande att testa.
Vi får se om vi kanske testar remdrift...





En spännande lösning på skida.
Som ni ser testar man dubbla skidor där varje gaffelben bär var sin skida.
Blir intressant att se om denna lösning mottas positivt bland åkarna.
Innovativt nytänk är det i alla fall.
Länkaget ser till att skidan pekar framåt.
Ett klammer binder ihop gaffelbenen i höjd med gaffeltätningarna
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Intressant lösning på skidan/skidorna påminner om Yamahas gamla TSS fjädring med knäleden, frågan om den är så mycket bättre att det motiverar komplexiteten och kostnaden.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varje skida kan alltså fjädra upp individuellt?


Känner mig skeptisk lite till remdriften.
Remmen såg väldigt smal ut om man jämför med Polaris rem.
Nu är ju hojen mycket motorsvagare så det kanske räcker till ändå.

I övrigt ser det ut att vara väldigt fina grejer!!!
Hur är prisbilden jämfört med Timbersled?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
988
113
Stora Blåsjön
Den där remdrivningen tror inte jag ett skvatt på även om effekten är 1/3 mot en skoter. För den grova remmen på polaris kan man ju inte säga att den håller..

Men annars så ser kitet trevligt ut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej, Polaris rem är ju långt från skottsäker, även om den funkar för många.

Påfrestningen på remmen beror ju också på hur stora remhjul man använder.
Större remhjul ger mindre dragkraft i remmen och även fler kuggar som är i ingrepp runt hjulen.
Men tycker att de inte ser speciellt stora ut.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är nog svårt att bedöma om dubbla skidor är bra eller dåligt.
Vi får nog invänta några oberoende tester.
Man kan vara skeptisk men själv väntar jag med att direkt avfärda idén.
Dock är det uppenbart att risken är stor att man kilar fast träd och buskar mellan skidorna. Någon form av avledare behövs vill jag påstå.
I denna länk finns lite mer info om skidlösningen http://www.raptorshocks.com/store/news.php?newsid=23
Finns även en filmsnutt på deras facebooksida https://www.facebook.com/raptorshocks

Här är de prisuppgifter CMX anger:
CMXBK Pricing: 120" $6495.00 129" $6795.00 137" $7295.00
En kort Timbersled kostar $5300 så i det perspektivet är CMX inte särskilt dyr med tanke på att den ser ut att vara mer komplex och kanske dyrare att tillverka.

Kan hålla med om att remdriften känns klen. Även om effekten är låg så slår en fyrtakts 500:a ganska hårt. Borde påfresta remmen ytterligare. Turbo måste man nog skippa vid remdrift.
Ändå skulle man kunna testa bygga med rem med optionen att byta till kedja om det inte håller.
Produktutveckling handlar ju om att pröva sig fram för att se vad som håller och funkar bäst
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här en bild på C3:s kolfiberbandkitt kallat Yeti
Tycker deras lösning ser smartare ut med spännrullen på utsidan.
Verkar som att dom kör med remdrift på deras produktionskitt.
Ett kvitto på att det håller? Kanske...?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
CMX är väl å andra sidan en av dom som har hållt på längst med remdrift till skotrar så dom borde inte vara helt borta när det gäller dimensionen på prylarna.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Såg att det diskuterades att vissa gafflar hade retur dämpning på ena gaffeln och komp dämpning på den andra men jag vet inte hur vanligt det är men då blir det inge bra med denna skidlösning.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Du har helt rätt. Många gafflar har olika bestyckning i respektive gaffelben.
Min KTM 500 sixdays har justerbar kompression i den ena och retur i den andra.
Vanliga EXC har däremot samma gaffelben på båda sidor.
Man kan alltså inte tillämpa dubbla skidor på alla typer av hojar förutsatt att man inte byter gaffelben.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bergshästen goes electric!

Skaffat mig en annorlunda sommarhoj. En KTM freeride E.
Den är en elekrisk endurohoj. Lite spännande testa något lite udda.
Har inte testat den fullt ut än, bara ca 8 mil hittills.
En verkligen rolig hoj med en helt ny körupplevelse. Känns faktiskt mer som en mountainbike än en motorcykel. Tyst förstås men med imponerande prestanda. Toppeffekten är blygsamma 22 hk men med ett imponerande vridmoment på hela 42 Nm från start. Den går enkelt på rullen kan jag säga!
Är lättkörd eftersom man slipper koppling och växlar. Jag är ingen duktig förare men känner mig tryggare på denna maskin.

Hojen är mycket smal och smidig. Inget utstickande avgassystem.

Motorpaketet är även det väldigt smalt och nätt.



Motorn är vattenkyld med en liten elektrisk vattenpump med ett par pyttesmå kylare.

Ett ganska stort batteri med en spänning på hela 260 volt. Mycket varningstexter för den som ska mecka i hojen ;-)

Laddaren ser nästan ut som en svets. Med 10A säkring laddar man fullt på 90 minuter. Har man 16A säkring kan man snabbladda till 80% på mindre än 20 minuter


På kontrollpanelen ser man aktuell batteristatus.
Man kan välja tre olika effektsteg. 2:an är bra för endurokörning och 3:an för crossbanan.


Vad är mina slutsatser hittills?
Motorkaraktären är helt underbar! Även om effekten är i sammanhanget blygsam är motorn kraftfull tack vare det höga vridmomentet. 42Nm är i princip likvärdigt men en 420 cc fyrtaktare.
Räckvidden är baksidan. Hojen använder den senaste batteritekniken men trots detta måste man planera sin körning för att ta sig hem. 2 mil eller motsvarande en timmas endurokörning funkar bra men vid lägre körningar får man problem. 30 min på crossbanan är vad man kan förvänta sig.
Är helt övertygad om att detta är framtiden inom cross och i viss mån enduro. Batteritekniken måste bli bättre för att fler ska välja el-hojar.

Blir det en bergshäst av denna?
Knappast. Även om den skulle funka med band gissar jag att den i det sammanhanget känns orkeslös och att batteritiden blir enormt kort.
Hur som helst en riktigt spännande teknik och en rolig endurohoj!
Kan varmt rekommendera er att testa en sån här hoj om ni får möjlighet. Ni kommer bli prostivt överraskad!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
988
113
Stora Blåsjön
Har faktisk sneglat på denna hoj tidigare men priset är ju löjligt på den och med dom nackdelar som du skrivit så blir man inte dirket mer sugen. Men med bättre batteriteknik så kan det vara framtiden.
Så man sneglar mer på bensin freeride nu... Du har inte provat någon sådan då? Tänkte mest på tvåtaktarn..
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har en polare som har en KTM Freeride 250 2T. Har inte testat en sådan ännu. Är säkert en fin hoj.
Ja, elhojar är dyra. Förutsatt att batteriet håller bra är underhållet obefintligt. Intalar mig att det uppväger inköpspriset. Early adopters brukar tyvärr bära upp vidareutvecklingen...
Precis som elbilar är räckvidd det stora frågetecknet. Rätt använd vill jag påstå att elhojar är outstanding men man kan inte köra lika långt som en bensindriven. Återstår att se om räckvidd är ett problem för min typ av körning. Såhär långt har det inte varit något problem men framtiden får utvisa. Försöker vara objektiv...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Iceage performance kommer med ett lustgaskitt framtaget speciellt till snowbikes.
Beroende på munstycke påstås det ge 15-25 extra hästkrafter.
Har själv ingen kunskap eller erfarenhet om lustgassystem. Om det funkar som utlovat kan det framstå som ett billigt sätt att få mer sprutt en kortare tid i speciella situationer.
Man kan fråga sig om hur länge en tub räcker? Tillförlitligheten är förstås också ett frågetecken.
Såhär långt känns turbo som det bästa för den som vill ha det lilla extra ur sin häst men förstås både dyrare och mer komplicerat.
http://www.iceageperformance.com/snowbike/bike-accesories/snowbike-nitrous-kit.html/

[video=youtube;N6bGym0Jcqc]http://www.youtube.com/watch?v=N6bGym0Jcqc[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=N6bGym0Jcqc
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Lustgas är bara för dragrace och där värmer man dessutom tuberna innan racet för ökad effekt. Tänk snökylda tuber = värdelös effektök. En sådan tub räcker max 20-30 sek gissar jag och de är svindyra att fylla. De är dessutom lätt att smälta ner motorn om de inte är perfekt inställt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Du har säkert rätt.
Gissar man förlitar sig på att det är små flöden som detta system behöver leverera. Kyla brukar ju inte vara otimalt för exempelvis gasoltuber. NOS har kanske liknande negativa egenskaper....
Ingen aning vad gasen kostar eller hur man fyller den? Kostnaden för själva systemet är låg men om gasen är dyr tappar man kanske lite av poängen med detta.

Detta kitt finns enbart till bränsleinsprutade motorer tillsammans med en Dobeck fuel controller och bredbandslambda. En säkerhetsfunktion förhindrar att systemet kan aktiveras vid låga varvtal.
Detta bör förenkla injustering för den ovane användaren.

Jänkarna har nog störst glädje av effekthöjningar liknande detta system eftersom många kör på mer än 3000 meters höjd. På den höjden blir nog alla standardmotorer ganska trötta.
Här i Sverige kör vi nära havsnivå så en standardhoj levererar acceptabel effekt.

Iceages system är nytt på marknaden. Vi vår se om de som köper detta blir nöjda eller får problem av något slag....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har aldrig gillat lustgas av den anledningen att det roliga blir tidsbegränsat.
På en snowbike går det ju tungt mest hela tiden, därför vill man ha högre effekt långa stunder = värdelöst med lustgas.

Som Boost säger, inom dragrace har den sin självklara plats, men nästan ingen annanstans...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
988
113
Stora Blåsjön
Lustgas nog bli lika stort som på skoter.. funkar till dragrace och ser häftigt ut på parkeringen :) Annars är det rätt värdelöst, har man fått smak på effekten så vill man ha den hela tiden och inte i max 30 sekunder.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Som jag tidigare nämnde är turbo klart bäst och levererar mer effekt obegränsad tid.

Målgruppen för detta lustgassystem är nog mer till dom som enkelt och billigt vill få mer effekt i sin hoj. Inte hela tiden men under begränsad tid. Den breda massan vill bara köpa en pryl, bulta dit och hoppas att det funkar tillräckligt bra...
Alla andra effekthöjande alternativ är betydligt krångligare och dyrare.

Inköpskostnaden för de fåtal turbokitt som finns på marknaden är drygt 3 ggr dyrare än detta lustgassystem. Utöver detta fordras kunskapen att montera det och få det att fungera bra.
Få har kunskapen att bygga sitt eget turbokitt. I det perspektivet får man kanske se lustgas som en enkel nödlösning med allt vad det innebär....

Större motorer kan många se som ett alternativ, särskilt dom med skoterbakgrund.
1000cc radfyra eller twin är de motorer de flesta syftar på.
Tro mig, med en tung hoj tappar man känslan och körglädjen som snowbikes handlar om! Lättare, smalare och smidigare är varför jag hellre kör hästen än min Summit ;-)

En endurohoj kan tyckas klen i jämförelse med en 150 hk skoter men glöm inte att den är ca 100 kg lättare.
En CR500 2T är potent men min erfarenhet är att den saknar lyse, registrering, vibrerar hopplöst mycket och saknar elstart. Inte kul att försöka kicka när man kört fast i snårskog, lutande i bottenlöst puder...
450-500 4T alternativt 300 2T rekommenderar jag alla gånger.