Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Äntligen remiärtur i Vuoggatjålme med Gen3, riktigt kul! Återstår en del justeringar men mtb-dämparen levererar faktiskt riktigt bra. Vi kommer dock att förändra bakre infästningen på mtb dämparen för ett högre starttryck då vi upplevde den alldeles för mjuk i början för att stumna ganska snabbt. Vi ligger just nu på 220 psi av max 300 men räknar med att kunna köra på 150-180 psi då vi ändrar starttrycket eller rättare sagt vinkeln mot hävarmen.
Tyvärr har tövädret förstört föret, vi har nog aldrig kört då det har varit så dåligt/hårt. En intressant upplevelse vi hade var att ts timberskedskidan var klart bättre än yeti skidan i denna snö. Förmodligen tack vare en mindre aggressiv köl. Skall man vara helgarderad så har man bägge, yeti för lössnö (då var den grymt mkt bättre) och timbersled för hårdare före.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Gen3 har som ni kanske sett en heltunneldesign vilket vi tror är mkt positivt då vi både undviker snösprut samt får en rejält styvare konstruktion. Bilderna visar det vi upplevt på den korta tid som vi provat, hojen får nästan ingen snö på sig vilket är riktigt bra.
Då frågan säkert kommer att komma så väger kittet just nu 44,5 kg med en potential att minska vikten med 1-2 kg då bland annat tunneltaket går att göra tunnare. Vi har funderat på kolfiber eller 1mm aluminium, det får i så fall bli en höstuppdatering.

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lite mer bilder på den.
Bromsslangen på höger sida kommer få en mer skyddad och slimmad montering. För tillfället en simpel fastsättning med kattstrypare.





Detta reglage på styret kontrollerar låsningen av den tredje dämparen.
Den används normalt på mountainbikes och den typ av dämpare vi använder. Låsningen kan styras i tre olika steg.
Ni kanske också känner igen dessa från Skinz Arc. Där använder man samma system för att välja mellan en kopplad eller okopplad boggie.



Efter vår första provkörning kan vi konstatera att mountaindämparen kommer att vara tillräckligt stark. Den maxar ut vid 300 psi men vi klarade enkelt hårdheten vid blygsamma 220 psi. Med rätt geometri kommer det räcka med gissningsvis 150-170 psi för en god fjädringsprestanda.
Vi nyttjade 40 mm slaglängd vid normal körning av den totala 55 mm.
Kan med det låta bra men vi hade en hel del sag samtidigt som den stummade rejält relativt tidigt. Med andra ord arbetade den inte helt optimalt.
Vi hade gärna sett mindre sag samt mindre progressivitet.
Lösningen är att flytta den bakre infästningen neråt. På så sätt kommer dämparrörelsen bli stor i början för att sedan avta i samma takt som dämparens inbyggda progressivitet ökar.
Känner oss övertygade om att detta kommer leda till ett bättre utnyttjande av dämparens hela fjädringsväg.
Kommer att skära ut ett nytt dämparfäste med flera hål så vi enkelt kan testa oss fram till den optimala infästningspunkten.



Bromsskivan på drivaxeln ser ut att funka riktigt bra. En kompakt, enkel och lätt konstruktion.
Ett problem med denna lösning kan möjligen vara mer nedisning som leder till en viss fördröjd bromsverkan.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Riktigt kul att byggandet av våra bandsatser sprider sig över hela världen!

Hittade dessa bilder på nätet av en ryskbyggd Bergshästen GEN2. Om mitt google translate översatt rätt säljer han kittet för motsvarande 22.700 kr.
Ser ut att vara riktigt välbyggt och snyggt gjort.
Verkar vara en kort matta med en lite annan design på skenorna.





Här är ytterligare en GEN2 som byggts av Levi Pence, Quincy i Kalifornien USA.
Tror att snön tinade bort innan den blev körklar.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Inför nästa veckas säsongsavslutning i fjällen testar jag en annan dämparinfästning. Hade först tanken att ha tre olika infästningspunkter. Detta hade varit ypperligt eftersom jag är osäker vad som är den optimala infästningspunkten.
Tyvärr sitter luftnippeln, wirereglaget och behållaren på dämparen så olägligt att jag bara kan välja en infästningspunkt. Hoppas det kommer funka bra eftersom det kräver en hel del skruvande för att byta ut det i fält. Förhoppningen är att ändringen ska ge högre starttryck, mindre progressivitet och mindre sag. Risken med denna ändring är att progressiviteten blir för låg och att den blir för mjuk i slutet av fjädringsrörelsen.
Eventuellt kommer vi senare göra en justerbar dämparinfästning så man enkelt kan testa olika inställningar.


 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Stiligt som vanligt!
Går det inte att göra axlarna excentriska. Så du lossar och vrider efter fästet och där får en justering snabb och enkel?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har lite idéer på hur fästet ska bli justerbart. Möjligen kan nackdelen med med excenter vara att c/c-avståndet förändras och att justeringsmånen kanske blir för kort.
När vi hittat den optimala infästningspunkten lär vi knappast behöva justera den mer.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Säsongens sista tur blev traditionsenligt vecka 19 till Pjeskehaure nära norska gränsen.
Första dagen erbjöd bra väder men tyvärr blev resten av vistelsen under sämre väderförhållanden.
GEN 3 funkar riktigt bra! Känns bra att varje bygge leder till ständiga förbättringar. Den nya boggin och tredje dämparen ger klart bättre fjädringskomfort.
Nu vidare med nya idéer inför nästa säsong!

 

agazza

Medlem
13 jan 2015
14
0
1
Västernorrland
Säsongens sista tur blev traditionsenligt vecka 19 till Pjeskehaure nära norska gränsen.
Första dagen erbjöd bra väder men tyvärr blev resten av vistelsen under sämre väderförhållanden.
GEN 3 funkar riktigt bra! Känns bra att varje bygge leder till ständiga förbättringar. Den nya boggin och tredje dämparen ger klart bättre fjädringskomfort.
Nu vidare med nya idéer inför nästa säsong!
//uploads.tapatalk-cdn.com/20160513/87bdc9f38c617bcb352e626c7a17e373.jpg[/IG]
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/20160513/582bdce084ec71d3ab698ae3a2df9872.jpg[/MG][/QUOTE]

Sett några tecken på underdimensionering i nya konstruktionen efter all körning?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Såhär långt känns den mycket stabil och driftsäker. Inga tendenser till deformationer eller sprickbildningar.
Vi har iofs hittills bara hunnit köra 10-15 timmar med den. Man bör nog testa mer innan man kan känna sig helt säker på att alla delar har rätt dimensionering och konstruktion.

Den första kedjesläpan i sidotransmisionen var en snabb provisiorisk konstruktion bara för att få provköra.
Har omarbetat denna där man istället skruvar fast plasten i en böjd aluminiumskena med sträckarbult. Kanske inte så snygg eller genomarbetad men som prototyp är den tillräcklig.
Ser ut att hålla riktigt bra. Väldigt lite slitage i skenan.
Kommer dock mest troligt byta ut plasten till ett mer ändamålsenligt teflonbaserat material.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Btw, passerat nu 300.000 visningar av denna byggtråd. Kul med så trogna följare. Gläder mig att ni kollar på mina feeds här! Hoppas du inspireras att bygga något eget som jag gör..... ;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nyhojen har anlänt. Let it snow!

Tyvärr fabriksmonteras inte kick. Även om elstarten funkar mycket bra känns det tryggt med kick. Har beställt ett kick-kitt.

Dynan är lite bredare än tidigare vilket känns bra. Känns dock ganska hård. Misstänker att man ändå måste beställa en Seat concept dyna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
650 dollar exklusive batteri för elstart är ju faktiskt helt fantastiskt dyrt.
Detta då KTM haft endast elstart i flera år. Har fattat att det funkat bra, så varför denna ovilja?

Sen vad är grejen med Hondas dubbla ljuddämpare? Finns säkert en förklaring men jag är inte insatt nog? Viktfördelning?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
MX-hojar har kanske inte vanligtvis elstart. Gissar att avsaknaden av elstart handlar om både kostnad och vikt men jag håller med om att elstart är att föredra, åtminstone på en Bergshäst.

Honda har säkert goda argument för dubbla ljuddämpare. Tyvärr vet jag inte varför dom valt detta. Tror dom är ensam om att välja den lösningen?

Nytt är att Honda lämnat idén med separat olja i vevhus respektive vxllåda.

Har läst i några hästforum att en del har haft problem med kondensering och fetbränsleblandning när man kör i snö. När motorn är exponerad för snösprut och kyla kan tydligen motorn gå för kall. I extremfallet leder det till vatten eller bensin i oljan.
Känner inte igen dessa problem. Min har funkat problemfritt. Vissa har valt att kapsla in motorn med olika lösningar av plastkåpor för att förhindra avkylning. Som sagt, jag kommer inte välja en sån lösning. Den har funkat problemfritt utan modifieringar.
Enda rådet jag kan ge är att köra med termostat. Endurohojar är normalt standardutrustad med termostat vilket håller motortemperaturen uppe. Cross har däremot friflödande kylsystem vilket kan leda till låga motortemperaturer. De flesta endurohojar har en termostatstyrd kylfläkt. Bra för att förhindra kokning om man kört fast och står still....
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
WPS har det nya kittet från Camso i sin katalog. Det är kittet som Arctic Cat kommer marknadsföra som en fabriksbyggd snowbike... Några bilder på hur det är konstruerat. Tyvärr inte särkilt revolutionerande konstruktion bortsett från att den bara har en boggieskena. Länkar här men är osäker om länken tar dig till rätt sida i katalogen. I annat fall, gå till sidan 330-333 för mer info.
http://catalogs.wps-inc.com/2017/snowmobile/#330