Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Snålt med projektuppdateringar i tråden. Har ont om tid då allt mitt helgjobb går till stugbygget i Kåbdalis.
Min polare Jonas har däremot kommit riktigt långt på sitt turbobygge.
Postar istället lite bilder på hans framsteg. Vi bygger ju som bekant det mesta tillsammans med samma idéer och utförande.

Placeringen av turbon blir snarlik med det tidigare bygget. Dock med lite andra infästningspunkter.




Eftersom banddelen har en fjädringsrörelse måsten den monteras på hojen.
För en smäckrare rördragning testar vi att nyttja båda flödesriktningarna, tre i vardera riktningen. En enkel gavel vänder flödet framåt. Den främre gaveln med röranslutningarna har en skiljevägg. Tidiga Saab 900 turbo hade tydligen samma lösning på deras intercoolers.



Extraspridaren i plenumet




Snorkeln får en enklare lösning med en gummiböj och en rörstump innan meshfiltret.


Jonas har jobbat på riktigt bra, bara några oljeledningar kvar, så vi planerar bromsning inom kort. Blir spännande se hur bra den levererar!

Många har tidigare frågat vilken turboladdare vi kör med. Har inte känt till modellbeteckningen men här ser ni den. Det är en Mitsubishiladdare som bevisligen sitter i någon Iveco. Den har visat sig vara fantastiskt bra även till en KTM500
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Du tror inte den där förlängningen på extraspridaren vill göra att bränsledimman från spridaren försämras?

En spridare har ju relativt bred vinkel på sprutbilden å där vill den ju studsa mot väggarna på röret och förmodligen samla sig till vätska före den mynnar ut. Men det är bara en teori jag har. Kanske funkar bra ändå till det ändamål du har :)
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Du tror inte den där förlängningen på extraspridaren vill göra att bränsledimman från spridaren försämras?

En spridare har ju relativt bred vinkel på sprutbilden å där vill den ju studsa mot väggarna på röret och förmodligen samla sig till vätska före den mynnar ut. Men det är bara en teori jag har. Kanske funkar bra ändå till det ändamål du har :)
Sitter inte förlängningen på inloppssidan? Eller tänker jag helt fel?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja ok du har en förlängning på bägge sidor. Ska bli spännande å höra hur det lirar då jag aldrig sett en liknande lösning. Hoppas det funkar som du tänkt dig. Öppnar ju upp lite nya möjligheter hur man kan placera spridare =)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
"Förlängaren" är bara till för att göra spridaren tillgänglig från utsidan av detta jättestora plenum. Volymen är gissningsvis 3-4 liter. Spetsen av spridaren är längst in precis framför insugstratten.
Använde tidigare en spridarhylsa som jag svetsade på ett förlängningsrör. Här en bild på denna hylsa.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Idag bromsade Jonas sitt turbobygge.
Lite strul med varvtalssignalen från spridaren till EFI-boxen men till slut fick vi det att fungera.
Vi monterade dessutom en tryckutjämningsburk på givaren till EFI-boxen så den kunde läsa stabilare värden.
Riktigt bra effekt. 93 hk vid 0,55 bars laddtryck. Detta bygge har motorn lämnats helt orörd. Tidigare turbobygget laddade 0,7 bar och gav 96 hk. I den jämförelsen känner vi oss helnöjda med resultatet.
https://www.youtube.com/watch?v=X2EGdPH2o-I
[video=youtube;X2EGdPH2o-I]http://www.youtube.com/watch?v=X2EGdPH2o-I[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bygger om intercoolern. Flyttar upp den under bakskärmen.
Hade den tidigare fast monterad på hästkittet.



Här är en tidigare bild på hur den tidigare satt monterad på hästkittet.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Såg på Brutaltekniks facebook att deras modell byggd på freeride 350 klarade regbesiktning som terrängskoter med blanka papper idag.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, riktigt kul att vi äntligen har något på gång i denna fråga om registrering!

Känner inte i detalj till hur Brutalteknik gjorde.
Om jag fattat rätt har man CE-märkt bandsatsen.
Sedan terrängregistrerar man motorcykeln med den godkända bandsatsen som tillbehör.
På så sätt betraktas detta som ett helfordonsgodkännande.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Måste man köpa just den hojmodellen komplett med monterad bandsats som är reggad av Brutalteknik. Eller kan man göra det själv ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det här är ju ganska nytt så Brutalteknik är nog dom enda som kan ge svar.
Möjligen är bandsatsen klassad som ett godkänt tillbehör.
Köper man en ny hoj så anger handlaren tillbehöret när han plockar ur hojen ur kartongen och registerar hojen. Då krävs knappast någon särskild besiktning ungefär på samma sätt som när en skoterhandlare levererar en skoter.
Misstänker att en omtypning av en begagnad hoj kräver någon form av regbesiktning. Osäker om detta är något du i nuläget kan göra själv.

Mycket spekulationer och kanske är allt jag skriver här helt fel :weird:
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Brutalteknik skrev på fejjan att det är just den modellen (Onetrack 3520 freeride) som de säljer som är typreggad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Bra siffror vid bänkningen!! Jag har säkert frågat förr men vad är de mer exakt för turbo storlek / beteckning?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Många har tidigare frågat vilken turboladdare vi kör med. Har inte känt till modellbeteckningen men här ser ni den. Det är en Mitsubishiladdare som bevisligen sitter i någon Iveco. Den har visat sig vara fantastiskt bra även till en KTM500