Prowler 440 Vevlager byte

nilss0n

Medlem
8 okt 2006
36
0
1
Härnösand
Byta vevlager på en Prowler 440 -90 -92 är det svårt? Kan inte vara så jävligt, måste man ha avdragere till lagret? nån som har erfarenheter av det? som kan säga om det är såvrt eller inte
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Vevlager byte

Beror väl helt enkelt på hur mycket kunskap du har.
Och du måste inte ha avdragare till lagret utan till tändplattan.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Vevlager byte

Om vi säger så här, det är mycket enklare att byta vevlager på en skoter än vad det är på en växlad moped. Hoppas det säger dig någonting
 

nilss0n

Medlem
8 okt 2006
36
0
1
Härnösand
Sv: Vevlager byte

Beror väl helt enkelt på hur mycket kunskap du har.
Och du måste inte ha avdragare till lagret utan till tändplattan.
Om det är på variator sidan? Och kunskap har jag när jag är utbildad bilmekaniker så, har aldrig bytt det lagret på en skoter nån gång därför jag fråga :) Ne kan inte heller tro att det är nåt större problem ska nog slänga in motorn i vardagsrummet idag! får se vad sambon säger när den står där å "glänser"
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: Vevlager byte

Om yttre vevaxellagret på variatorsidan är dåligt (rostat/skurit osv) så måste också vevaxeltappen bytas. Då måste du alltså pressa isär vevaxeln, på med de nya delarna och sen rikta skiten.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Vevlager byte

Om yttre vevaxellagret på variatorsidan är dåligt (rostat/skurit osv) så måste också vevaxeltappen bytas. Då måste du alltså pressa isär vevaxeln, på med de nya delarna och sen rikta skiten.
Är "inre lagerbanan" en servicedel i det hänseende att den sitter totalt fast på tappen, varpå man måste byta hela tappen?

På F7an SER lagerbanan löstagbar ut, men hur är det egetnligen?