remproblem lr inte 2011 ?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Orsaken till att det finns remproblem i dag är de enorma greppet som finns i mattorna och friktionen som uppstår när remmen måste slira i variatorerna istället som för förr i tiden då mattan spann.
ojojoj som plockat ur en brp försäljares mun...
men en arctic har mycket sämre grepp då eller?
eller en yamaha kanske?

för mindre effekt har dom ju inte.
yamahan borde ju äta mer rem isf.dom är ju tyngre och det lär ju påfrästa mer på grejjerna än en lätt maskin.


nä visst fan är det ju felkonstruerat.tror faktist variatorerna är största boven.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Tror faktisk största problemet är att motorn sitter för löst, man har väll prioriterat komfort framför funktion.. bultar de fast motorn så det vibrerar som en polaris eller arctic så får dom väll fan för det också...
Tycker man ha kunnat rucka motorn rätt mycket med handkraft på de flesta revarna jag skruvat i och det har då inte varit några långmilare... Har inte kollat på någon XP på närmare håll men jag misstänker att det är liknande där.
Har någon här provat hårdare motorkuddar eller gjort några i nylon? Ska nog prova det på en polarens rev 800 som är lite väl glad i remmar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är inget fel på BRPs variatorer, det är att grejjerna inte sitter still tillsammans med att dom stängt in pryttlarna för väl som är problemet.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ni som var och kolla på nolia i piteå här för nån vecka sedan kanske la märke till att Freeriden som stod dära var full av rem damm, borde ju tala om att den minst hade tagit en rem iaf.. Nu var det iof en prototyp men ändå..

Jag TROR att dom har precis lika mycke rem problem i år som åren före..

Kan det då motverkas ?

Ja, till viss del med enkla medel.

*Drevning
*Ventilation
*Kontroll av linjeringen

Men bra blir de ju inte, och det kanske inte är rätt sätt att lösa problemet eftersom att det säkert beror på något helt annat egentligen men det är ett sätt att få lite längre livslängd på remmarn iallafall.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det är då inte bra när det ser ut så här när man gasar uppallat..

[video=youtube;BTRe0OXjbJ4]http://www.youtube.com/watch?v=BTRe0OXjbJ4[/video]

Dock en -08, men lika fullt måste man göra något åt dom. Jag är helt övertygad att det är där problemet ligger.

[video=youtube;OQ9eI7mEmxw]http://www.youtube.com/watch?v=OQ9eI7mEmxw[/video]
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag har en lösning i flera steg som jag ska applicera på min Freeride.
1: Team Tied conversion kit. Ger flytande sekundär samt en överlag bra variator, (beställt i dag. Om det är värt pengarna får jag se )
2: Ventilation
3: Ska rita upp och tillverka alla motorstags moder när bara skotern dyker upp. Precis som Skotertoken säger så är det inte bra när variatorerna tillåts röra sej mot varandra, det är ju som att köra på för hög växel hela tiden. Vill gärna ha RSens motorkuddar också, men tydligen är dom ett helvete att byta........
4: Låg drevning. Freeriden kommer med högre drevning än vanliga Summiten. Tror nästan att jag ska dreva ner den till samma som Summit 800an.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har jag bara haft jävligt tur eller för jag har inte åkt kortare än 200mil på en rem, på varken summit 800R, 600tnt. och jag har kört maskinerna över 400mil båda två alltså ett rembyte/maskin.
Jag har däremot märkt att man måste justera remhöjden på sekundären med gämna mellanrum, gör man inte det så kan jag förstå att de går varmt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag har en lösning i flera steg som jag ska applicera på min Freeride.
1: Team Tied conversion kit. Ger flytande sekundär samt en överlag bra variator, (beställt i dag. Om det är värt pengarna får jag se )
2: Ventilation
3: Ska rita upp och tillverka alla motorstags moder när bara skotern dyker upp. Precis som Skotertoken säger så är det inte bra när variatorerna tillåts röra sej mot varandra, det är ju som att köra på för hög växel hela tiden. Vill gärna ha RSens motorkuddar också, men tydligen är dom ett helvete att byta........
4: Låg drevning. Freeriden kommer med högre drevning än vanliga Summiten. Tror nästan att jag ska dreva ner den till samma som Summit 800an.
Tror nog du har igen att byta motorkuddarna till något hårdare.. team tied tror jag också på har också beställt en :) och sen staga upp tornet som sekundären sitter i, man ser ju på filmen att den rör sig rätt mycket också. och ventelation somsagt, tycker skido har löst det lite märkligt nästan öppen framtill och sen har man plastat in variatorerna så det inte komemr snö på dom, hade vart bättre att gjort tvärt om att ha riktigt snögaller/mesh framtill där det är öppet och ha variatorerna mer öppna.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ställer mig direkt tveksam till att största problemet ligger att greppet från dagens mattor utan snarare som sagt spelet på både primär och sekundär samt kylningen...

Men jag måste kolla en grej eftersom jag inte följer BRP i detalj; deras lösning på att maskinerna äter lakrits är alltså att släppa en ny rem (som jag då antar är slitstarkare)? :confused:
Känns ju isåfall som att man kanske inte som ett direkt helhjärtat försök att lösa själva problemet men watta fakk...
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Ställer mig direkt tveksam till att största problemet ligger att greppet från dagens mattor utan snarare som sagt spelet på både primär och sekundär samt kylningen...
Med BRP´s klena budget konstruktion av variatorsystemet förvärras ju allt av högre kammar på mattan, så då blir det ett problem.

Grundproblemet är som sagt mjuka kuddar, klent torn, ventilaton mm. Men enligt BRP så är allt rätt dimensionerat om man kör stock och lugn ledkörning. Därför säger dom att det inte finns nått problem och bevisligen ej gör nått åt det heller. Varför ska BRP åtgärda problem när det inte existerar? kostar bara massa pengar...

Jag tycker att det är falsk marknadsföring att inte kunna använda skotern som dom gör i reklambroschyren och i reklamfilmerna. Det är ju skrattretande att dom kommer med en ny hårdare rem.. men det är väl billigare att lösa det den vägen än att erkänna en dålig konstruktion.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Med BRP´s klena budget konstruktion av variatorsystemet förvärras ju allt av högre kammar på mattan, så då blir det ett problem.

Grundproblemet är som sagt mjuka kuddar, klent torn, ventilaton mm. Men enligt BRP så är allt rätt dimensionerat om man kör stock och lugn ledkörning. Därför säger dom att det inte finns nått problem och bevisligen ej gör nått åt det heller. Varför ska BRP åtgärda problem när det inte existerar? kostar bara massa pengar...

Jag tycker att det är falsk marknadsföring att inte kunna använda skotern som dom gör i reklambroschyren och i reklamfilmerna. Det är ju skrattretande att dom kommer med en ny hårdare rem.. men det är väl billigare att lösa det den vägen än att erkänna en dålig konstruktion.
Varför envisas alla med att köpa skiten då?

BRP kan inte skylla på annat än dålig konstruktion, va fan i yamman jag hade så körde jag med närmare 300hk. En 162" extreme och tog INGA remmar. Så det går ju att få dom att hålla. Min D800 163" -08, inga remmar på 115mil. Men 9 av 10 BRP chaufförer som jag kört med släpper av stannar med jämna mellanrum för att kyla remmen, och ändå så går det minst en rem per tur! Tycker det är lite konstigt att man fortsätter köpa samma märke då. Och så länge konsumenten fortsätter köpa så finns det ju inget fel på produkten. Så kontentan är ju att BRP har inget fel dom måste åtgärda.

Men nog ser dom nya maskinerna fina ut, helt klart. Ska bli kul att köra med dig i vinter JAAG. Då får vi se vilken av kombatanterna som drar det längsta strået. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Rent allment svar.
Ju mer stum motor dessto längre håller remmar. Tillverkarna vill ju vibrationsfri gång så dom ligger på gränsen hela tiden för remslitage på dagen 2 cylndriga rackare.
Gårdagens tripplar som min thundercatt som har runt 200+ hk äter inte alls rem,,jag tror jag kan åka närmare 1000 mil på en rem trotts pullver as hell bara jag kör en hyffsad rem typ gates extream elle ultimax xs.
Ultimax 3 remmen fick jag faktist av på 9500v men den ska inte heller klara dessa varv och hk i längden. (höll ganska länge ändå närmare 80 mil!!

Tripplaran kunde man montera betydligt stummare redan från fabrik då dom går så mycket jämnare i motorgången.

Så stumma motorena och lev med vibrationerna så håller remmarna bättre
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Med BRP´s klena budget konstruktion av variatorsystemet förvärras ju allt av högre kammar på mattan, så då blir det ett problem.

Grundproblemet är som sagt mjuka kuddar, klent torn, ventilaton mm. Men enligt BRP så är allt rätt dimensionerat om man kör stock och lugn ledkörning. Därför säger dom att det inte finns nått problem och bevisligen ej gör nått åt det heller. Varför ska BRP åtgärda problem när det inte existerar? kostar bara massa pengar...

Jag tycker att det är falsk marknadsföring att inte kunna använda skotern som dom gör i reklambroschyren och i reklamfilmerna. Det är ju skrattretande att dom kommer med en ny hårdare rem.. men det är väl billigare att lösa det den vägen än att erkänna en dålig konstruktion.
Jo garanterat lär mattorna bidra till slitaget men just att det man borde fokusera på är som du säger spelet på variatorerna osv. Och om de verkligen har uttalat det du säger att "designen är korrekt, den funkar för normal körning" så bör de kolla upp deras målgrupp för t.ex Summiten en gång till :rolleyes:

Angående det där med motorkuddarna f.ö så går ju uppenbarligen tillverkarna olika spår, vad som är rätt däremot får man ju själv avgöra... Körde en AC Crossfire 800 2010 i vintras, den vibrerade så kraftigt på tomgången så jag misstänker att om man skulle komma ut en morgon och skotern är begravd i nysnö skulle den antagligen skotta av sig själv om man lät den stå minut :cheesy: Medans de Revar och XP jag testat där känns det knappt i chassit att motorn är på så BRP kör ju helt klart med mjukare kuddar... Men det borde ju gå att hitta en sweetspot därimellan, men det är väl det som är klurigt...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Förb....... Skrev just världens längsta svar som jag sen lyckades klicka bort..... nåja =)

Hursomhelst, sitter grejerna fast och i linje så håller remmarna nästan oavsett hur inkapslade dom är. Skapas värme i systemet så beror det på att det "gnuggar" någonstans, "gnuggar" det så nöts det, Thats it! Sen skadar det inte med bra ventilation, värme accelererar nötningen som skapar mer värme som ökar nötningen som osv..............

Men även om man antar, (vilket inte är fallet), att linjeringen inte sabbas när variatorerna närmar sej varandra så kommer avståndsminskningen att i praktiken göra så att variatorn växlar upp för mycket i förhållande till den hastighet man har, vilket gör att det går onödigt tungt.
Jobbar som konstruktör och har tilllgång till en del bra_att_ha maskiner så det vore väl faaaaan om inte jag skulle lyckas bygga något som får motorn och sekundäraxeln att vara still.... efter lite mixter =) Problemet är att enligt leveransplanen så kommer min Freeride vecka 49 och innan jag har en E-tech 800 att mäta på så går det inte börja mixtra...... men man ska kanske förhandla in motorkuddsbyte i leveransservicen också =)

Vad det gäller fästets, matta/mark, påverkan på remslitaget så ska det inte spela någon roll alls om du har rätt drevning för din körning. Dock kör 90%+ av alla omkring med för hög drevning.

Vad gäller drevning på -11 Summit och MXZ så ligger reservdelslistorn ute nu på dessa på brp.com. Freeriden har, om jag minns rätt, 21/45 i Europa, (20/45 i US), och dom andra Summit 800orna har 20/49 +/- några kugg beroende på längd.

"Token", lyckas du slita dej från barnvagnen i vinter så ska vi definitivt dra nån repa :blink1:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Förb....... Skrev just världens längsta svar som jag sen lyckades klicka bort..... nåja =)

Hursomhelst, sitter grejerna fast och i linje så håller remmarna nästan oavsett hur inkapslade dom är. Skapas värme i systemet så beror det på att det "gnuggar" någonstans, "gnuggar" det så nöts det, Thats it! Sen skadar det inte med bra ventilation, värme accelererar nötningen som skapar mer värme som ökar nötningen som osv..............

Men även om man antar, (vilket inte är fallet), att linjeringen inte sabbas när variatorerna närmar sej varandra så kommer avståndsminskningen att i praktiken göra så att variatorn växlar upp för mycket i förhållande till den hastighet man har, vilket gör att det går onödigt tungt.
Jobbar som konstruktör och har tilllgång till en del bra_att_ha maskiner så det vore väl faaaaan om inte jag skulle lyckas bygga något som får motorn och sekundäraxeln att vara still.... efter lite mixter =) Problemet är att enligt leveransplanen så kommer min Freeride vecka 49 och innan jag har en E-tech 800 att mäta på så går det inte börja mixtra...... men man ska kanske förhandla in motorkuddsbyte i leveransservicen också =)

Vad det gäller fästets, matta/mark, påverkan på remslitaget så ska det inte spela någon roll alls om du har rätt drevning för din körning. Dock kör 90%+ av alla omkring med för hög drevning.

Vad gäller drevning på -11 Summit och MXZ så ligger reservdelslistorn ute nu på dessa på brp.com. Freeriden har, om jag minns rätt, 21/45 i Europa, (20/45 i US), och dom andra Summit 800orna har 20/49 +/- några kugg beroende på längd.

"Token", lyckas du slita dej från barnvagnen i vinter så ska vi definitivt dra nån repa :blink1:
Är det så jäckla låg drevning på summiten? Är det större drivhjul som kompenserar det? Fan det blir ju en ratio på 2.45, det kan ju inte ge någon fart på mattan... funkar ju så att ju snabbare man kan spinna mattan så ju bättre går den i snön :)
Vi provade 19/45 på bamsegrills maskin i vintras men den gick ju inte köra med det...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är ju 2,86 drivhjul men nog är det lågt drevat. 135 km/h ungefär i teoretisk toppfart vid 1:1 enligt "miniräknaren" på Dynamo Joes sida. Frågan är ju om mattan någonsin kommer upp i mer än 130 knyck i lössnön med en standardmotors effekt???? .... Jag tror inte det.

Jag provade dreva ProXR 800an 20/44 och det funkade inte heller men det vill jag nog påstå att det berodde på att jag inte kompenserade tillräckligt i variatorerna. Man hamnar ju helt annars på ramperna vid vid varje specifik hastighet än med mera "vanlig" drevning så man måste ändra en hel del för att få det att funka. Hursomhelst så kitet jag beställt från Team, (Tied sekundär, ramper, fjädrar drev, kedja osv), är till -10ans summit 800 154" och den är/var lika lågt drevad som årets summit så det kanske är den drevningen man ska ha som utgångspunkt. Hinner säkert prova flera olika innan den otäcka våren smyger sej på.....
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Den enda jag vet om som verkligen äger en Freeride är en pöjk i Alaska som lystrar till det förnämliga namnet Irondog på dooTalk.
Jag frågade honom i våras om ev remproblem och fick detta svar:

Malgomaj:
Irondog, have you done any mods on the Freeride to be able to ride 1000 miles on one belt? Vents, clutching et.c?

Irondog:
Completely stock - no mods. Just gas it and go.