remproblem lr inte 2011 ?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Man måste tänka på att höjden över havet gör rätt stor skillnad på effekten. Många i USA kör omkring med 800or som levererar 90-100 kusar, (ungefär 600-siffror), och dom flesta 600or i Svea Rike har inga remproblem.....
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Man måste tänka på att höjden över havet gör rätt stor skillnad på effekten. Många i USA kör omkring med 800or som levererar 90-100 kusar, (ungefär 600-siffror), och dom flesta 600or i Svea Rike har inga remproblem.....
Jo, det stämmer ju allt som oftast men i Alaska kör man på havsnivå upp till 1000m, så det är ungefär som här.
Men jag undrar varför vi i europa ska ha en annan drevning? Visst har vi inte samma höga fjäll men snödjupet kan ju ofta vara samma som i usa.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag har en lösning i flera steg som jag ska applicera på min Freeride.
1: Team Tied conversion kit. Ger flytande sekundär samt en överlag bra variator, (beställt i dag. Om det är värt pengarna får jag se )
2: Ventilation
3: Ska rita upp och tillverka alla motorstags moder när bara skotern dyker upp. Precis som Skotertoken säger så är det inte bra när variatorerna tillåts röra sej mot varandra, det är ju som att köra på för hög växel hela tiden. Vill gärna ha RSens motorkuddar också, men tydligen är dom ett helvete att byta........
4: Låg drevning. Freeriden kommer med högre drevning än vanliga Summiten. Tror nästan att jag ska dreva ner den till samma som Summit 800an.
JAAG, Beställde du Team Tied conversion kit från Goodwin eller hittade du den i Sverige någonstans?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Nix, snoperformance.se skulle just ta hem och han höll såpass humant pris så jag orkade inte krångla och beställa själv. Hade kanske kunnat tjäna nån tusing om jag mixtrat den genom tullen "avgiftsfritt" men räknar man med att betala normalt utpris i USA samt frakt, tull och moms så blev skillnaden minimal......

Ska du beställa själv från staterna så kolla med sled-parts.com, han gav mej ett riktigt bra pris!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har inte irondog "floating QRS-kit" på sin, dvs flytande sekundär?
Har för mig att jag läste det för ett tag sen...
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=375793&hl=doodoctors&st=0

Har funderingar på att ta fram ett liknande kit när jag får hem min Freeride.
Den enda jag vet om som verkligen äger en Freeride är en pöjk i Alaska som lystrar till det förnämliga namnet Irondog på dooTalk.
Jag frågade honom i våras om ev remproblem och fick detta svar:

Malgomaj:
Irondog, have you done any mods on the Freeride to be able to ride 1000 miles on one belt? Vents, clutching et.c?

Irondog:
Completely stock - no mods. Just gas it and go.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Doodoctors floating QRS hörs ju funka bra.... Det kostar nästan lika mycket som Team-kitet däremot och man måste skicka sin variator till honom för ombyggnad så inkl alla frakter så blir det dyrare.....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Doodoctors floating QRS hörs ju funka bra.... Det kostar nästan lika mycket som Team-kitet däremot och man måste skicka sin variator till honom för ombyggnad så inkl alla frakter så blir det dyrare.....
Vad får man ge för ett sånt kit hemma i svedala?
Vad ingår? Axel, sek, helix, fjäder?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Nej, Irondog har ingen floating på Freeridern. Men på 146:an har han tydligen.
Verkar ju fungera bra men som sagt, man måste skicka över allt till usa vilket känns onödigt då Team kittet finns här.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Man måste tänka på att höjden över havet gör rätt stor skillnad på effekten. Många i USA kör omkring med 800or som levererar 90-100 kusar, (ungefär 600-siffror), och dom flesta 600or i Svea Rike har inga remproblem.....
Nog tror jag dom flesta ändå åker runt med rätt mappning, klart kör man på havsisen på lördag och på mount everest söndag varje helg kan det väl vara ett problem men dom flesta bergsbestigarna brukar väl ändå åka turboladdade japanare? Jag menar, levererade 800orna bara 90-100 kusar kunde man ju för fanken lika gärna köra Polaris, vars remmar håller förträffligt har jag hört. :)
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Själv tänker jag tidigast beställa Team Tied-kittet när jag kört ned Freeriden från släpet. Men håller remmen för det provkör jag några mil till.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Nog tror jag dom flesta ändå åker runt med rätt mappning, klart kör man på havsisen på lördag och på mount everest söndag varje helg kan det väl vara ett problem men dom flesta bergsbestigarna brukar väl ändå åka turboladdade japanare? Jag menar, levererade 800orna bara 90-100 kusar kunde man ju för fanken lika gärna köra Polaris, vars remmar håller förträffligt har jag hört. :)
En oportad/opipad 800a ger ändå inte mer än 90-100 kusar på högsta höjderna dom kör på andra sidan pölen oavsett mappning, syret räcker inte till mer. 100 kusar, (dvs som en 600a har i Sverige), är snällare på remmen än 140-150.....

Team kitet: http://teamaftermarket.com/main/catalog/group=57&item=4535/e/hot-products/ski-doo-xp-hollow-shaft-conversion-kit/summit-xp-800-08-10-team-tied-clutch-and-jackshaft-kit-0-3000ft-520163-th/

Består av
· Hollow Jackshaft
· TIED Secondary Clutch
· Twin Trax Helix
· Drive Spring
· Driven Spring
· TRA Billet Ramps
· Adjustable Pin Kit
· Installation Instructions
*this kit includes a chain and top sprocket
Utpris 750 dollars

(och innan någon kommenterar att detta är till tidigare motorn med lägre effekt så kan jag meddela att 2010 års Summit och 2011 har samma variatorgrejjer från fabrik...... så har dom inte ids byta från fabrik så tror jag minsann att team-kitet kommer funka också)

Tycks minnas att han tog över 600 dollar för QRS-ombyggnaden i alla fall.....
Beställde som sagt mitt kit hos snoperformance och anser hans pris vara ganska skapligt för att vara i Svea.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej, 750 dollar, landar , mellan 8-9000 eller?

Inte så jäkla blodigt ändå, med tanke på att du i praktiken får ett v-kit på köpet med fjädrar ramper och justerbara viktpinnar... Å en dubbelhelix...
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
"En oportad/opipad 800a ger ändå inte mer än 90-100 kusar på högsta höjderna dom kör på andra sidan pölen oavsett mappning, syret räcker inte till mer. 100 kusar, (dvs som en 600a har i Sverige), är snällare på remmen än 140-150....."

Jo detta är jag mycket väl medveten om, men alla är ju inte uppe på topparna med sina maskiner. Dom allra flesta är nog som jag, åker man för högt upp vågar man inte åka ner. Och mellan pimpelhålen har man fullt krut.

Doodoctor tror jag tar 495 dollar vilket blir nånstans kring 3600 svenska riksdaler plus frakt då förstås. Vad nu den kan tänkas landa på..?

Eller så bestyckar man bara upp den.:)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
"Doodoctor tror jag tar 495 dollar vilket blir nånstans kring 3600 svenska riksdaler plus frakt då förstås..

DJ svär då vid att QRS är en bättre sekundär än TEAM, så personligen skulle jag satsa på doodoc konverteringen. Att det blir bättre än stock vad man än väljer är ju iof tveklöst. Håller sedan med P.G, vänta tills ni kört skotern av släpvagnen innan ni bränner iväg de surt förvärvade, tänk om ni inte bränner en enda rem !?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Då har Doodoctor sänkt priset till i år. Tycker mej minnas att ha läst nån siffra i närheten av 600 i fjol. Jag tror säkert att det blir bra när han bygger om, men jag är nyfiken på Tied så..... och prislappen hamnade på den bra sidan 8000 så vaafaaan =)

Jag vill absolut ha flytande sekundär och då fanns 3 alternativ.
1: Doodoctor; skotern ska enligt leveransplan komma vecka 49...... innebär att innan variatorn åkt kors och tvärs över världen, fastnat i 2 tullar, tappats bort av DHL osv så är det sommar igen......
2: Köpa pryttlarna från RSen, kostar nya 12-15000 pix inkl vanlig teamvariator beroende på hur bra du är på att pruta.........
3: Tied enligt ovan

And the winner is, ja ni fattar.

F.Ö är det är ju inte riktigt så att dom har sjöar och plattland på 800m höjd omringade av 8000m toppar som dom kör upp på ibland. Läs på "det andra forumet" det Edvard Lundberg skrivit om när han var över till Burandt förra vintern och hur pigg en std 800 känns i klippiga bergen..........
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
3200:- till och med, sommarpris av doodoc fram till oct, för den som inte vill prova "oflytande" först, hehe.

Och ok då, ingen 800 i usa har över 100 hk. Så var det färdigdiskuterat.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är ju inte det jag säger. Det är färre av lössnöpularna som har remproblem på sina 800or där borta för många går på hög höjd och har alltså mindre kräm.
 
R

RevMan

Irondog på dootalk bytte remmen efter 160mil på freeride demon som han har testat i vinter och han kör på havsnivå, den exploderade inte utan såg bara sliten ut.
Ni som kör 800, skippa 383remmen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Irondog på dootalk bytte remmen efter 160mil på freeride demon som han har testat i vinter och han kör på havsnivå, den exploderade inte utan såg bara sliten ut.
Ni som kör 800, skippa 383remmen.
Var det med 377 eller 391? (numret på den nya remmen va?)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Förlåt, men jag skulle inte lyssna så mycket på en som är "köpt" av BRP. För han måste ju ha vissa kontakter eftersom han fått köra så pass mycket. + Att förseriemaskinerna och pruduktionsmaskinerna från brp brukar skilja ganska mycket på dem. Tex summit 800 -08, det finns väl knappast nån som inte tuggar rem standard. Men en gammal jobbarkompis har en förserie som inte är onormalt hård på remmarna, kör 150+mil på dom. Varav ganska stor del puderåka. Den maskinen är HELT std och inte alls lika jobbig att köra som produktionsmaskinen var.

Kontentan är: Om du jobbade åt/för brp, och du visst att ett problem inte var åtg. Skulle DU erkänna det och sälja mindre maskiner?? Nä.. trodde inte det heller.

"Bit inte den hand som föder"