remproblem lr inte 2011 ?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Då har Doodoctor sänkt priset till i år. Tycker mej minnas att ha läst nån siffra i närheten av 600 i fjol. Jag tror säkert att det blir bra när han bygger om, men jag är nyfiken på Tied så..... och prislappen hamnade på den bra sidan 8000 så vaafaaan =)

Jag vill absolut ha flytande sekundär och då fanns 3 alternativ.
1: Doodoctor; skotern ska enligt leveransplan komma vecka 49...... innebär att innan variatorn åkt kors och tvärs över världen, fastnat i 2 tullar, tappats bort av DHL osv så är det sommar igen......
2: Köpa pryttlarna från RSen, kostar nya 12-15000 pix inkl vanlig teamvariator beroende på hur bra du är på att pruta.........
3: Tied enligt ovan

And the winner is, ja ni fattar.

F.Ö är det är ju inte riktigt så att dom har sjöar och plattland på 800m höjd omringade av 8000m toppar som dom kör upp på ibland. Läs på "det andra forumet" det Edvard Lundberg skrivit om när han var över till Burandt förra vintern och hur pigg en std 800 känns i klippiga bergen..........
Bara en fundering JAAG! Skall du köpa TIED enbart för att få mindre remslitage? I sådant fall är min fråga hur många remmar räknar du med att blåsa av för att det skall vara värt 8000spänn?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Irondog på dootalk bytte remmen efter 160mil på freeride demon som han har testat i vinter och han kör på havsnivå, den exploderade inte utan såg bara sliten ut.
Ni som kör 800, skippa 383remmen.
Undrar varför ingen 2011 800 etec kommer med nya 391 remmen utan den gamla 383:an? Vilken modell ska den användas på då?
Hörde ett pris på 391:an, över 2400 :-!! Kan det verkligen stämma?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Räknar inte med att tjäna igen hela inköpspriset på den tid jag har denna maskin men ponera att jag sparar in en rem @2000kr+, och sen får jag kanske 5 papp för paketet när det säljs så är det inte så långt ifrån, sen så ingår ju vissa saker jag ändå skulle ha åkt på att köpa, justerbara viktpinnar t.ex, och då har vi helt plötsligt "räknat hem" kitet....
eller om det blir en BRP-maskin till efter denna så passar väl pryttlarna dit.

Sen är jag nyfiken på Tied och vill testa så, (detta är en stor anledning till köpet)..... och pengar är till för att användas innan dom börjar mögla =)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Undrar varför ingen 2011 800 etec kommer med nya 391 remmen utan den gamla 383:an? Vilken modell ska den användas på då?
Hörde ett pris på 391:an, över 2400 :-!! Kan det verkligen stämma?
Va, kommer 800 e-tec med 383-remmen? Det har jag totalmissat, den höll ju bara 60 mil på min 600!! :)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Va, kommer 800 e-tec med 383-remmen? Det har jag totalmissat, den höll ju bara 60 mil på min 600!! :)
Kollade just på part-katalogen på ski-doos hemsida och där är det 383 på alla 2011 800 etec.
Kan det vara en uppdateringsmiss bara, av hemsidan menar jag. Varför komma med en ny rem om den inte ska sitta i någon modell.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kollade just på part-katalogen på ski-doos hemsida och där är det 383 på alla 2011 800 etec.
Kan det vara en uppdateringsmiss bara, av hemsidan menar jag. Varför komma med en ny rem om den inte ska sitta i någon modell.
Nej, det verkar ju onekligen konstigt. Men men, en 383 som reserv tar en väl hem från fjället åtminstone :)
 
R

RevMan

Det var lustigt. Fick höra att det skulle vara 391 och den kommer nog kosta runt 2400kr
Flera variatorkitbyggare på dootalk och andra forum säger att man inte ens ska testa 383an på 800, 377 eller 391.
Ny skoter till vintern men jag tänker fortsätta köra på min 377rem som har gått knappa 100 mil på flera olika skotrar och förare.

Som svar till skotertoken så sålde vi 8st summit 800 -08 den som var hårdast på rem av dessa sköt den första på 60 mil och det var utan någon som helst inkörning, hör aldrig klagomål.

Däremot på renegade 800 -08 som hade lakeracer-drevning så gick det väldigt många remmar innan 377an kom. Nästan alla bytte ju till 44matta på dem och hade kvar orginaldrevning.
Många -08 800 hade väldigt dåliga variatorbussningar och om dom är slut så går det mycke rem.
Snackas mycket på dootalk om att motorkuddarna pajjar på -08 800 men har bara sett en trasig själv. Däremot så har ski-doo flyttat om kuddarna lite och bytt ut nån av dom sen -08 så motorn sitter hårdare på en 2010 än 2008.
Sekundärvariatortornet har även fått bättre anläggningsyta mot chassiet och nya bultar som sitter mycket bättre än de gamla(hjälpte inte att dra fast dom)
Remmarna höll väl inte överdrivet bra på Revarna heller men folk började uppleva problem när Team tog över ski-doos variatortillverkning.
 
Last edited:
R

RevMan

Glömde bort remjusteringen.
Ringen som man justerar respänningen med var i plast på 2010 och kunde släppa spänningen när den blev varm. Den är i aluminium på freerideprototyperna och likaså på produktionsmaskinerna.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
"Hey Phiip, thanks for the e-mail. did you have an 08? I have an 07 rev, loved it zero issues and I have had a 09 for the last two seasons. 4600km with zero issues getting 1200-1300km on the belt before I take it off...have not blown one yet as i try to take it off before as that eliminates excessive dust and crap going into your clutches...

I spoke with the brp guys a lot and the new belt is no different than the 377 except it has a new coating on it which is supposed to prevent the cords from pulling...the e-tec we were on had the 377 belt in it, and I have a bunch of 377 belts so I will run those in my 2011," -Dave Norona

2400 riksdaler för 391:an säger ni, vad är det för peng på 377:an?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det kan mycket väl vara så att brps websida inte är uppdaterad. Känns ju självklart att 391an kommer på 800orna.
 
R

RevMan

Vi får se vad som händer. Hoppas verkligen inte det sitter 383 på dom i år igen
Sen tycker jag det är helt sjukt att remmen ska kosta 2400.
391remmen ska klara mer remslir innan corden släpper och vara lättare att köra in.
377an kräver riktigt fin inkörning för att inte börja slira. Man ska också va noga med att köra den varm innan man börjar belasta annars slirar det och då blir det fort för varmt.
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Demo-summit 800 e-tec 146 som fanns på nolia t.ex hade garanterat smällt ett antal remmar, det var rem-rester ÖVERALLT och variatorerna var helt svarta av gummit både ut och invändigt.

Hård körning i skogslandet så får man iofs räkna med några remmar oavsett skoter, jag körde sönder 3 org + en ultimax på min M8 -10 ifjol, och då är det en skoter som "inte tar rem". Mkt beror på hur/var man kör.
 

snajp

Välkänd medlem
2 dec 2006
106
0
6
hej har en kusin som prov -körde demo maskin 800 e-tec freeride i kanada . smällde remmen efter 15 mil. blandad körning.......
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Kollade just på part-katalogen på ski-doos hemsida och där är det 383 på alla 2011 800 etec.
Kan det vara en uppdateringsmiss bara, av hemsidan menar jag. Varför komma med en ny rem om den inte ska sitta i någon modell.
383?? Nu när jag kollade på part catalogs så står det 377 (Freeride)...
 

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
hej har en kusin som prov -körde demo maskin 800 e-tec freeride i kanada . smällde remmen efter 15 mil. blandad körning.......
Undrar vilken rem som var på Kanada maskinen som smällde remmar.. Och den svenska för den delen..

Dock så kommer freeriden med 377an till sverige.. Tror att dom kortare modellerna kommer med 391 för att finnarna tror att det är den maskinen som har mest problem??!!

I staterna så är utpriset samma för 377an och den nya 391an så man undrar why not när dom korta maskinerna kommer med den nya remmen.. Dock var dom inte så prutvänliga på 391an som på 377an. Fick ett antal 377or ifjol till mycket bra pris runt 800kr st i staterna (högre dollar då ).. inte en krona kunde jag pruta på den nya i år.. Suck!!
 
Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Undrar vilken rem som var på Kanada maskinen som smällde remmar.. Och den svenska för den delen..

Dock så kommer freeriden med 377an till sverige.. Tror att dom kortare modellerna kommer med 391 för att finnarna tror att det är den maskinen som har mest problem??!!

I staterna så är utpriset samma för 377an och den nya 391an så man undrar why not när dom korta maskinerna kommer med den nya remmen.. Dock var dom inte så prutvänliga på 391an som på 377an. Fick ett antal 377or ifjol till mycket bra pris runt 800kr st i staterna (högre dollar då ).. inte en krona kunde jag pruta på den nya i år.. Suck!!
Min maskin ska då levereras med 391 enligt min ÅF.