RmK 700 uppfräschning och moddning

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Tjena allihopa! köpte en rmk 700 årsmodell 01 för tre veckor sedan som behövde lite kärlek och ompyssling

Det som ska göras är:
Tvättning och polering
Byte av matta och drivhjul.
Byte av insug
Nytt rsi styre kanske framflyttning av styrstång
Bygga egen dyna
betterboards
Osså lite småplock


Så här såg den ut när jag nyligen hade hämtat den och tvättat av den lite


Mattan har nog sett bättre dagar. killen som ägde den tidigare måste ha gillat att burka åt vänster... ska försöka få tag i en fräch matta med 44 eller 51 mm kammar till ett bra pris. hör gärna av er om ni vet av någon (365*38, 2,52 delning)



Tog bort bågen och lite dekaler. Puttsade aven upp tunneln lite (ska poleras mer senare)


Monterade även ett dödmansgrepp. och som tur var så fans det en ledig kontakt och färdig gjutet i plasten för att fästa det.



Den hade en väldigt hög tomgång så ja trodde det var lågfarten som satt igen på förgasarna så jag Började gå igenom motorn lite och kollade komp (9,5 kg i ena och 10 i andra) Gjorde ren förgasare och luftboxen men tyckte att något inte riktigt stämde med insugen :p så ja slängde iväg en beställning men fick fel så jag väntar fortfarande på dom .


Under tiden så har ja börjat bygga en egen dyna. jag ska bygga en liknande denna. http://www.sledsolutions.com/store/images/Production Edge Seat 007.jpg
http://www.sledsolutions.com/store/images/Production%20Edge%20Seat%20007.jpgså ja tog och pysslade lite i photoshop så ja kunde se ungefär hur den skulle bli



Tänkte göra en stålram som jag sedan gjuter en glasfiberplatta till som täcker ramen och en bit av tanken. Sedan så tänkte jag använda fogskum och liggunderlag och göra formen på dynan.

Fixade lite stål och gjorde en mall i trä som ja kunde bocka efter och sandbockade sedan rören. Vart lite förvånad över hur bra resultatet blev endå med sandbockning.






 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Kommer bli väldigt stiligt detta! Gillar dynan starkt, blir det som på bilden så kommer den passa in sjukt bra! Tror jag vet en som har en matta till salu åt dig. Kommer dock inte ihåg vad det var för kamhöjd på den.. tror det var 44 eller mer :b
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Ser bra ut!Forsätt i samma anda. Fastnade med ögonen på den plommonröda?tingesten i
bakgrunden dags att kränga på vinter sulorna å hjälmen...?
Skulle bli en schyst drag bil till rmk..
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Ser bra ut!Forsätt i samma anda. Fastnade med ögonen på den plommonröda?tingesten i
bakgrunden dags att kränga på vinter sulorna å hjälmen...?
Skulle bli en schyst drag bil till rmk..
ja det är min fars ögonsten i bakgrunden. jag har sagt det samma till han men det är toppbyte i vinter som gäller.

roligt med positiv feedback. ska försöka göra klar ramen till dynan i kväll. man känner lite press nu när snön kan komma vilken dag som helst
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Ser mycket bra ut, kul att du ska göra en egen dyna!:) Jag håller även på med ett RMK projekt, dock en edge. Men ska bli kul att se vad du gör med din!

Fortsätt så ! :)
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
mini Update!!
har inte hänt så mycket den här veckan eftersom jag har haft mycket i skolan men fixade klart ramen till dynan fast ett stag fattas.


så blir formen på den
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu har jag kommit igång igen med skotern.har stått stilla ett bra tag nu.
men nu så har man äntligen fått lite tid när det är jullov

fick hem insugen för några veckor sen och direkt så kom det snö och det blev mest körning och små fix inställningar.



nu har jag iallafall börjat gjutit glasfiber till dynan. nu fattas bara lite mer glasfiber sen blire formning



fick även göra en egen liten grej till dödaren eftersom själva knappen är värdelös. testade flera snören på den men den dör så fort man nuddar snöret. så då svarvade jag en egen pig med en oring på som jag ska sätta det gamla snöret på. får se om det fungerar.



Jag har även beställt ett nytt RSI styre. liknande som på nya pro rmk som bör komma till veckan. körställningen som den är nu är inte så super eftersom styret är höjt med flera aluminium block så styret lutar bakåt.
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Som han skrev så är inte styret "uppvinklat" utan tidigare ägaren hade satt blockhöjare som inte "vinklar upp" något. Därför skulle han köpa ett högt styre och sätta det rakt upp för bättre körställning.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu så har dynan börjat ta form. Har hållt på hela dagen i garaget för att få till en bra form på den. Nu ska jag bara dit med lite mer skumgummi och sedan så är det bara färg o överdrag som fattas. Blir lite skillnad emot för orginal :)





 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
NU så är dynan klar! spenderade 3 vid symaskinen i fredags, det märks att det var ett tag sen man hade syslöjd :p men jag blev ganska nöjd i allafall. nu ska jag börja göra en dunk hållare, också väntar jag fortfarande på styret. sedan så undrar jag om det är riskabelt o ta bort plast kåpan bak på tunneln som är över kylarslangen där? finns det risk för att slangen ska haka i saker?



 
Last edited:

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
tackar :) jag köpte fuskläder på ohlssons tyger för 129 kr metern. tänkte först ha grip tyg på mitten av den men det blev för dyrt.