RmK 700 uppfräschning och moddning

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu är rsi styret monterat och det går inte att beskriva vilken skillnad det blev! hade lite problem med montering eftersom bromsledningen var tvungen o bockas om nere vid oket för att slangen skulle räcka. sedan vart jag tvungen o svarva av styrhooksen så dom gick in i styret. sedan så blev det lite tilfälliga eldragningar men dom ska snyggas till i framtiden.

vart dåliga bilder men det kommer mer i morgon

 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Lite bilder!! Har kör hela helgen nu och har verkligen fått testa vad gamm rmk'n går för! har kört i rätt så branta backar och den verkar ta sig fram rätt så bra faktiskt. Men nog har det blivit en del fastkörningar också och jag måste säga att jag har haft fullt upp med att köra eftersom det är första skotern jag äger men övning ger färdighet! Är i allafall helnöjd med dynan och styret och hela skotern i övrigt! 5/5 toasts :D



 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Update!!

nu var det dags för lite små fix på skotern igen !
efter en trevlig vinter så fick skotern ställas undan ganska tidigt eftersom
kedjehuset gick tort o kedjan sträckte sig.

Iår kommer det bli en hel del som ska göras på skotern. Största ändringen på den är att den kommer förlängas till 159" :bigsmile: Sedan blir det no slip och ny boggiedämpare samt genomgång av boggien. Elsystemet ska även fixas eftersom den förbrukar voltregulatorer, sedan blir det lite målning och småfix

Efter en liten tvätt


Dags o byta kanske?


Biltemas super färg. något för den som älskar rost!


 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu så har man fått lite mer gjort! Har lyft ut motorn för tvätt och genomgång av elsystemet. Gjort en beställning på drivhjul och Har även plockat isär kedjehuset och kollat igenom det. Nu undrar om det är någon fara om dreven ser ut så här?



Sedan så undrar jag om någon vet hur man får bort krängningshämmarstaget utan att kapa av det på mitten?



Lite motorbilder


Kolvarna verkade vara hyffsad iallafall!



Mattan har även kommit nu. kommer nog bli lite mer grepp med den:bigsmile:


Har målat om ramen till dynan också. Med hammarlack den här gången
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Tackar. Har inga planer på att göra nått åt framvagnen förutom att ta bort krängningshämmarstaget. däremot så har jag planer på nya fotsteg om jag får tid o pengar. Just nu håller jag på att bli tokig på mitt elsystem eftersom den förbrukar voltregulatorer o jag kan inte hitta något som helst fel på det!
 

svetsola

Medlem
29 sept 2004
6
0
1
Kul bygge!! Har en exakt lika dan skoter som du bygger på, Ska bli en liknande mod på den jag har dock ingen förlängning.. ang krängningshämmaren så är det bara att borra ur nitarna till fästena i chassiet på båda sidor så får du loss den.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Brukar monteras bort för att framdämparna skall bli helt oberoende av varandra och lite roligare att åka utanför leden med, dock nackdel på led (för de som åker där).

Vissa tar bort dom för att "man ska ta bort dem", utan att riktigt veta varför.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu har det hänt lite grejer igen.
Har plockat bort krängningshämmarna nu o ja känner redan nu när man bara står still i garaget att det kommer bli mycket lättare o köra med den i djupsnö!

Har även rivit ur boggien och tyvärr så är den inte precis i top skick.
Ena fästet till bakre boggie dämparen har gått av och båda skenorna har börjat spruckit. ena skenan verkar även ha fått sig en smäll så boggien är rätt så skev.
så skenorna ska beckvall här på forumet få svetsa och sedan ska jag själv svetsa ihop dämparfästena. dock så vet jag inte vinkeln som dämparfästet ska vara i och längden på staget.

skulle vara perfekt om någon här på forumet har en liknande boggie o möjlighet och mäta graden o längden! Och är det någon som har nått tips på hur jag rätar till skenorna så dom blir lika?

den här vinkeln


längden på det här staget


spricka :)


lite skevt :)


 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Update! Har inte gjort så mycket på sistone för jag har haft för mycket grejor i skolan! Men nu har det lugnat ner sig så har jag iallafall gjort klart förlängnings plåtarna. Nu är det bara svetsning av boggiefästet bara jag lyckas få tag i den där rackarns vinkel och målning sedan är boggien klar. har även beställt drivhjul o drivaxellager som jag kommer få efter helgen.
Sedan funderar jag på att flytta in boggiehjulen in på insidan av skenorna. vad tror ni om det?



 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Snyggt bygge:)
Liten fråga bara hur fäste du dynöverdraget?
Lim eller med klammer?