RmK 700 uppfräschning och moddning

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Fått hem o monterat drivhjulen nu samt bytt lager på drivaxeln. Ska åka o inhandla lite lager i morgon och måla boggie delarna.




säkerhet först :bigsmile:
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hihi, det där med plankorna känner man igen =) Ser bra ut! Alltid kul med folk som moddar "gammskotrar"
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Haha rolig att det händer nått med denna!
En kompis ägde denhär för ett tag sen
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har också monterat nonslip. Men dom tog i slidsen när skotern fjädrade ihop.
Krånglade väl en hel del med med att kapa slides å greja så till slut så tittade slidsen ut genom mattan. Så det blev så att jag satte tillbaka original..
Tyckte bara det såg lurt ut med dina också.
Men det blir nog säkert bra kanske bara jag som klantade mej.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Jag har anat att det kommer bli tajt med skenorna men jag har tänkt att göra ett så kallat antistab kit själv. Tänkte svarva hjul i polymer plast och göra en egen axel
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu så är boggien nästan klar, allt är målat o fixat. Men jag måste kapa skenorna eftersom det är grymt tajt mellan dom o drivhjulen. Sen så funderar ja på att bara ha två vändhjul i mitten men dom är bara 160mm i diameter tror ni det går bra endå?


 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Ser bra ut ditt antistabkitt. Såg inte om du hade något som hindrar hjulen att glida av lagren, det kan bli ett problem annars. Hade själv ut o in boggien 1000ggr innan jag var nöjd med avståndet mellan drivhjulen och boggien, behöll plastbitarna i änden men snedkapade även dem en del. Har själv gjort en liknande historia med en 166" matta. Jag är jävligt nöjd med den maskinen.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Då man eftermonterar nonslipdrivhjul som placeras i mitt för boggieskenorna istället för på sidan om så måste man kapa boggieskenorna en bit så att inte skenorna tar i drivhjulen när boggien fjädrar ihop. Problemet är att skenorna kan stampa genom skoningen på mattan efter att man kortat skenorna. Sätter man då dit extra hjul längst fram på boggien sk antistabkitt så ska man slippa det problemet. Kan utveckla det mer om det behövs!

Mvh
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Tack för svaret! Tydligt och bra! Enda frågan är väl om det monteras längst fram på skenorna?
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Ser bra ut ditt antistabkitt. Såg inte om du hade något som hindrar hjulen att glida av lagren, det kan bli ett problem annars. Hade själv ut o in boggien 1000ggr innan jag var nöjd med avståndet mellan drivhjulen och boggien, behöll plastbitarna i änden men snedkapade även dem en del. Har själv gjort en liknande historia med en 166" matta. Jag är jävligt nöjd med den maskinen.
det är bara stopp åt ena hållet men jag svavade det väldigt tajt så ja tror dom sitter riktigt hårt på lagrerna. men skulle det bli problem så finns det yta för att svarva ett spår för en låsring .
Trevligt med 166" det borde ju vara ganska bra framkomlighet med den tycker jag :)

det monteras längst fram :)
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Har på någras önskan lagt ut en snutt på Tuben angående framkomlighet mm. Finns också på min profil.
Tänkte att du ska få något att se fram emot, tycker det är kul att du också gör ett sånt bygge.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
har monterat boggien o allt nu och även tvättat sekundären o bytt glidklackar.
bara kedja o tunnel kvar nu. ska även försöka få tag i någon som är duktig på variatorer som kan hjälpa mig o ställa in dom lite.




kom även lite snö häromdagen ca 2-3 cm :D
var ut o piska denna lite då. dock så va inte fästet det bästa :)

[video=youtube;M9BKh56mYfU]http://www.youtube.com/watch?v=M9BKh56mYfU&feature=plcp[/video]