RmK 700 uppfräschning och moddning

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu så är det nästan klart, bara lyftbåge kvar. Men så har även elen bestämt sig för att vara ovän med mig. Voltregulatorn köpte jag ny förra året och den har pajat. Tredje regulatorn som går sönder. Jag har gått igenom hela systemet och det är inte en enda kortslutning eller något. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. antingen så chansar jag o köper ny regulator eller går det att använda ett gelebatteri som regulator? Hade det på en moppe jag hade förut o då fungerade den som regulator

Här är lite bilder iallafall :)

Tunnelförlängning. Någon som vet om det går o få tag på något aluminium som har D form av nått slag till lyftbåge?


Har monterat vattentemps mätare så jag har lite mer koll ifall pumpremmen skulle ge upp eller något liknande



Helhetsbild :bigsmile:
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Är klar med skotern nu tror jag. Gjorde klart lyftbågen igår, vart en arctic cat liknade lyftbåge. hittade perfekt material på bauhaus som va ovalt. Har iallafall testat den några gånger också och då har den gått lite fett men jag har ställt den ganska fett medvetet. Men idag så kom lite snö så jag passade på att testade den en lite längre stund va 15-20 min också sen efter att jag stängt av den o ska starta den efter ca 2 min så var den helt död. efter ett bra antal ryck så fick jag i gång den och då gick den bara på högra cylindern. Testade och blåste ur och bytte stift men samma sak då. Har även kollat alla kontakter men inget glapp någonstans. ska ut och kolla kompet på cylindern sen.

Sen så måste ja fråga om någon vet . enda sen jag köpte skotern så har den haft ett tjutande ljud från motorn. kom o tänka på det idag när ja kollade på det jag filmade med gopron. är det vanligt att dom tjuter?

här är lite bilder iallafall


 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Var nyss ute o kollade kompet. 8 bar på högra och strax över 7 på vänstra. Lite oroväckande med tanke på att jag mätte upp ca 9,3 på högra o 8,5 på vänstra för några veckor sedan. Får se om jag orkar lyfta toppen o kolla nu i helgen.

Glömde även skriva förut att elsystemet nu fungerar, va bara jag som hade fått dåliga regulatorer förut.

Färgen på stiften


Gamla regulatorn ligger överst
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Tråkigt med motorn, låter inte bra, tyvärr. Motorn ska inte tjuta, däremot kan det bli lite tjutljud på ex tomgång om remmen ligger o tjyvdrar lite, alt en variator som behöver lite nya bussningar. I övrigt så ser bygget riktigt bra ut!
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Okej anade det. Det är säkert nått vev lager som är lite dåligt, men men. Har försökt o starta den nu men den är helt död. Det lär vell sluta med en motorrenovering. motorn har ju trots allt gått nästan 1100 mil.

tackar :)
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Sen har vi ju den berömda vattenpumpsremmen, har du inte bytt den så ta en titt. 700 spisens svagaste länk. Men 1100 mil, då har den rätt att bråka lite;)
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Remmen är det inge fel på tror jag eftersom vattnet verkade gå runt o så men man vet aldrig. Känns som om den hade nypt eller liknande om den inte hade fått olja eller kylning. Ska försöka dra in den i garaget i morgon och ta bort grenröret o se in om det har hänt något. Men somsagt med 1100 mil så kanske den förtjänar lite renovering :)
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu så är skotern igång igen!! vilken lättnad. Skulle testa o dra igång den i morse o då var det stumt. Då slog det mig att igår när ja körde den så surade den ner sig då den stog på tomgång. Så jag tog bort stiften o drog och som jag trodde så hade cylindrarna fylts med bensin under natten. så det va bara flotören som fastnat i vänstra förgasaren.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Sådana fel kan man ju bara älska!! Då är det bara o gasa 1000 mil till:)! Har en kompis me en 98:s 700 RMK som verkligen har fått smaka under 1200 mil. Under tiden den gick som backmaskin o dragracing så nöp den nån gång men i helvete att den rasar!
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Nu så har man fått testa skotern en del o den går riktigt fint. Men idag va jag och beckvall ute o körde lite då började den låta illa från kedjehuset. Det visade sig att den hade tryckt ur sig olja igen men inget gick sönder som tur :)

Sedan så märkte ja att ena skivan på sekundären va sne så det visade sig att dom nya glidklackarna såg ut som dom hade gått 1000 mil pga att helixen är sliten. Samt att bussningen i den va dålig. Så nu blir det nya bussningar o en ny helix i den. är det någon som har nå tips på nån annan helix så den går bättre? den som sitter i nu står det r-11 på.

det är små porer på helixen


Har även gjort en egen packväska av en ryggsäck


Bjuder på en liten filmsnutt också
[video=youtube;PrZuMYU-PSc]http://www.youtube.com/watch?v=PrZuMYU-PSc[/video]
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Om du hittar en Team sekundär som passar för en vettig peng så rekomenderar jag en sådan uppgradering. Jag upplever den som rejälare med en betydligt bättre backshift! Då jag höll på med din modell av sekundär och ställde på den med fjädrar o helixar så rök glidkklackar o bussningar på löpande band. Orginal höll den bra!

Mvh
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
jaha det är så. ja jag får se vad plånboken säger. annars får det bli orginal isånna fall. tycker den går riktigt bra som det är nu. rapp o drar på bra. kan bara säga att det är underbart nu när den är 159" :D vart ganska förvånad att den vill gå på rullen mer nu än när den var kortare.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Problemen jag hade var då jag körde med helixar som matade på hårt i början ville gärna knäcka glidklackarna. Men fungerar den bra nu så fixa den ist. Men som sagt, ramlar du på nån fräch Team till rätt peng så....!
Och vad det gäller förlängningen så är jag med helt såld, kan skriva spaltmeter om fördelarna!! Kul att du med är nöjd, du skrattar ännu mer då det blir riktigt med snö, problemet är att man tillslut blir lite väl kaxig o tillslut sitter man som fn i nån brant med granar överallt. Men nu går den ju att backa med oxå!! Hade!
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Har en R8 helix och en helt ok silver/blue liggande om du är intresserad. Tror att R8 skulle fungera ganska bra?