Servicecentralen slutar med Polaris?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag har inte direkt insyn i deras affärer, men det går bra för dem.
Ägaren plockar ut duktigt med pengar av vad jag har hört rykten om.
Ett snabbt googlande på bolaget(northcar sweden AB) ger att de ökar sina tillgångar och skulder(stora investeringar?) men hade en låg vinst 2013(kan vara självvalt).
Som en lekman kan jag inte se något jätteproblem?
Ser också ut som det bollas med flera bolag(12) vilket gör det mer komplicerat.

Menar du att de har flera anställda med lönebidrag(de brukar inte vara de vassaste besticken i lådan)?
 
Last edited:

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Med tanke på att det idag har sålt mellan 70-80 skotrar sen de öppnade skoterförsäljningen så ja det går väl rätt okej för dem.

Hörde någon siffra angående KS Husvagn o skoter.. de sålde 15-20 skotrar per år.. förstår att lynx ville bort därifrån
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nog verkar de omsätta en del. Men lönerna verkar det vara skattebetalarna som betalar, så det är klart att ägarna kan plocka ut pengar då han inte måste betala fulla löner.

Och då resultatet (det lilla jag tittat, också som lekman) är lägre än vad bidragen de får för de anställda så kan jag inte tycka att FÖRETAGET i sig själv går bra, snarare att de lyckats hitta kryphål i lagarna så det går runt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Att företag utnyttjar fas3 och allt vad det heter är ju inget nytt eller ovanligt tyvärr.
Och är man bara nog omoralisk (eller affärsman som det kallas) så kan man göra feta pengar på det. Då handlare gång på gång får lägga ner på grund av dålig lönsamhet så är det ju inte så oväntat att man letar kryphål. Man blir sällan rik och framgångsrik av att bry sig om medmänniskor tyvärr. (Nåja, lite generalisering men)

Angående personer man inte vill ska skruva i sin skoter/mc så är ju känslan spontant att det sällan är eliten som jobbar med den delen. Det finns såklart dom som är väldigt duktiga och intresserade. Men det känns som att det ändå är väldigt mycket mer "random folk" som anställs som skruvare på en MC eller skoter butik jämfört med en bilhandlare. (Och då har jag ändå lågt förtroende för dom också...)

Med detta sagt finns det dom som gör ett jätte bra jobb också såklart. Men när det gäller säljare och reparatörer av fordon så är kontrollerna av dessa ofta undermåliga, vilket är rätt uppenbart då det blev krismöte direkt efter att Kalla fakta (eller vilka det va?) granskat bilhandlare lite lätt.
 

Livingstone

Medlem
6 nov 2014
14
0
1
I min världe spelar det ingen som helst roll om den som skruvar skoter är anställd med anställningsstöd, genom fas 3 eller vad det nu kan vara. Det viktigaste är att man brinner för att skruva och är duktig på det man skruvar med. Det måste vara det primära. Väljer man dock att anställa folk utan någon som helst kompetens för uppgiften så bedrar snålheten visheten.
Ser jag till mitt personliga ego hoppas jag att när det blir en ÅF i Sundsvall så skall dem helst bara sälja Polaris, ligga lättillgängligt, möjlighet att testa maskiner och personal man får förtroende för. Tror att om man är "smal" i sitt sortiment (läs enbart Polaris-prylar) så ställs det ännu högre krav på noggrannhet och vikten att göra kunden nöjd. Det finns inte så stort utrymme att göra kunder missnöjda.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
I min världe spelar det ingen som helst roll om den som skruvar skoter är anställd med anställningsstöd, genom fas 3 eller vad det nu kan vara. Det viktigaste är att man brinner för att skruva och är duktig på det man skruvar med. Det måste vara det primära. Väljer man dock att anställa folk utan någon som helst kompetens för uppgiften så bedrar snålheten visheten.
Ser jag till mitt personliga ego hoppas jag att när det blir en ÅF i Sundsvall så skall dem helst bara sälja Polaris, ligga lättillgängligt, möjlighet att testa maskiner och personal man får förtroende för. Tror att om man är "smal" i sitt sortiment (läs enbart Polaris-prylar) så ställs det ännu högre krav på noggrannhet och vikten att göra kunden nöjd. Det finns inte så stort utrymme att göra kunder missnöjda.
Möjligheten att testa maskiner kommer vara minimal oavsett vem det är som öppnar Polaris med tanke på det krav som ställs från Polaris själva. Det ska ligga centralt... hur mkt skoter kan man provköra inne i stan? Synd kan jag tycka att det inte blev ute i Söråker (inte enbart för att jag bor där) mest för att provkörning av både ATV och skoter hade möjliggjorts på ett helt annat sätt än om håller till inne i Sundsvall. Marknadsmässigt kan det inte ha varit så himla fel heller med att ligga mitt emellan Sundsvall och Härnösand. Kanske inte lika synliga som om man ligger i direkt Anknytning till E4an men det borde gå att lösa med reklam/marknadsföring. Jag menar det finns ju i Bollsta :) långt ute i skogen.
 

Livingstone

Medlem
6 nov 2014
14
0
1
Med tanke på vilken tid det tagit att hitta en ny ÅF (verkar ju inte vara något på gång ännu) så tror jag att målbilden Polaris satt upp innehåller parametrar så att de flesta kommer bli nöjda, den dagen portarna slås upp.
Det är på två sätt det där man att etablera sig utanför "storstaden". Naturligtvis är det en fördel om man kan få testa den skoter eller hjuling man är intresserad av att köpa. Det gör man enklast på utsidan stan. Å andra sidan är chansen att få folk att komma in i butiken och handla större där det händer, d.v.s. dit kunderna söker sig. På så vis är det inte fel att ligga i omedelbar närhet till Sundsvall eller kanske Birsta.
Men men, det är i butiken slaget om kunden står. Har du en kass butik/verkstad och inkompetent personal spelar det ingen roll var du ligger, då går det åt fanders ändå.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Typ som hos KS husvagnar!
Inkompetent personal och noll service!
Med tanke på vilken tid det tagit att hitta en ny ÅF (verkar ju inte vara något på gång ännu) så tror jag att målbilden Polaris satt upp innehåller parametrar så att de flesta kommer bli nöjda, den dagen portarna slås upp.
Det är på två sätt det där man att etablera sig utanför "storstaden". Naturligtvis är det en fördel om man kan få testa den skoter eller hjuling man är intresserad av att köpa. Det gör man enklast på utsidan stan. Å andra sidan är chansen att få folk att komma in i butiken och handla större där det händer, d.v.s. dit kunderna söker sig. På så vis är det inte fel att ligga i omedelbar närhet till Sundsvall eller kanske Birsta.
Men men, det är i butiken slaget om kunden står. Har du en kass butik/verkstad och inkompetent personal spelar det ingen roll var du ligger, då går det åt fanders ändå.
 

Livingstone

Medlem
6 nov 2014
14
0
1
KS är nog inte ett alternativ, då skulle Polaris varit uppe redan och rullat. Northbike samma sak. Nä, Polaris söker nog något annat med mer mjuka värden. Jag tror vi får vänta och se och hoppas att det blir bra när den dagen kommer.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Nog verkar de omsätta en del. Men lönerna verkar det vara skattebetalarna som betalar, så det är klart att ägarna kan plocka ut pengar då han inte måste betala fulla löner.

Och då resultatet (det lilla jag tittat, också som lekman) är lägre än vad bidragen de får för de anställda så kan jag inte tycka att FÖRETAGET i sig själv går bra, snarare att de lyckats hitta kryphål i lagarna så det går runt.

Jag vet inte riktigt vart du har tittat men när man kikar på Allabolag.se t.ex ser det ut som följande:

Northbike Sweden AB
BOKSLUT & NYCKELTAL
2013-12 2012-12 2011-12
Antal anställda 14 14 10
Omsättning (TKR) 66 826 66 543 61 023
Res. e. finansnetto (TKR) 903 2 730 2 306
Årets resultat (TKR) 313 1 590 1 228
Summa tillgångar (TKR)20 797 21 417 21 970

Rätt mkt mindre vinst ifjol men kanske har sina förklaringar med nyetablering i Umeå (visst var det ifjol?). Med en omsättning på nästan 67 miljoner tycker inte jag det ser ut som de får "bidrag" för sina anställda.

Tittar man på bolaget som äger Northbike alltså "Northbike Sweden Holding AB" ser det ut som följer:

BOKSLUT & NYCKELTAL tip
2013-12 2012-12
Antal anställda 0
Omsättning (TKR) 0 0
Res. e. finansnetto (TKR) 2 043 3 000
Årets resultat (TKR) 2 533 3 000
Summa tillgångar (TKR) 15 884 13 050

Ser väl rätt okej ut med minskat uttag av vinst. Men ändock vinst på 2 miljoner. Nästan 16 miljoner i tillgångar.

Sen har vi då sista bolaget som äger alltihop och det är Olert Holding AB

KONCERNBOKSLUT & NYCKELTAL
2013-12 2012-12
Antal anställda 87 61
Omsättning (TKR) 375 229 247 637
Res. e. finansnetto (TKR) -54 7 402
Årets resultat (TKR) 364 4 851
Summa tillgångar (TKR) 85 822 77 419

Där ingår både northbike och northcar, av siffrorna ser man att de gjorde en förlust på 54 000 förra året. Kollar man på bolagen är det Northcar som gjort förlusten och den låg på 1,7miljoner. Vad det beror på kan inte jag svara på, kanske är uppköp av Umeå filialen alt pengar för att dra igång skotersatsningen.

Det jag skulle tycka va intressant att se är siffrorna på bidragen som de skall ha fått och hur stor den siffran är. Det är ett bolag som omsätter 375 miljoner om år och har ~86 miljoner i tillgångar (bilar, fastigheter, skotrar, motorcyklar rena pengar m.m m.m) men betalar inte några löner? Känns konstigt att man skulle ha 87 personer anställda om man inte betalar lön :) Vet inte hur Fas 3 registreras men kan inte tänka mig att de går som anställda men det kanske någon annan har bättre koll på :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Man kan ha 500 personer utan att betala ut lönen på "normalt" vis.

Men efter att ha tittat mer på det där så ser det ut som att det betalar ut lön som de ska.

Eller så är det några som får sjukligt bra lön, och vissa får stor del av lönen från annat håll.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Haha ja allt är möjligt :) siffror kan man dribbla med hit o dit bäst man vill :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Klart med ny ÅF i Sundsvall. Kommer förhoppningsvis att öppna i början av december men datum inte spikat ännu. De som ska öppna är riktiga polaris fanatiker :D
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Saxat från Polaris ridersclub på facebook

"Information från Polaris: Vi har glädjen att meddela att det är klart med ny Återförsäljare i Sundsvall!
Så här presenterar de sig: Torbjörn Lagergren; skoterintresserad Polariskille sedan många år tillbaka. Spendererar så mycket tid det bara går i Stora Blåsjön där familjen har sin stuga och där vi lägger många mil på skoter. Jobbar idag i ledande befattning inom detaljhandeln och ser många möjligheter att omsätta den typen av kunskap till denna typ av verksamhet.
Polaris i Sundsvall kommer till en början bestå av Torbjörn, hans fru Susanne samt två heltidsanställda grabbar Simon och Tim Metsävainio. Simon och Tim har ett genuint intresse av skoter/ATV och har oavkortat kört Polaris de senaste åren. Simon kommer från en tjänst som verkstadschef på Åströms fritid och Tim arbetar som servicetekniker inom industrin.
Vår ambition är att utveckla Polaris i Sundsvall, vara en naturlig mötesplats för redan befintliga Polaris-människor men också för nya. Vi kommer att arbeta stenhårt för att få nöjda kunder, såväl på försäljningssidan som verkstadssidan.
Vi har för avsikt att öppna någon gång under December månad, mycket hänger på hur snabbt lokalerna kan iordningställas samt annat praktiskt. Vi kommer att etablera oss i Bydalen, Norra Vägen nästan mittemot Swedol.
Önskar ni nå Torbjörn gör ni det på 070-2476143."
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Hade en tråd som togs bort från riders club ;-) men det där stämmer. Blir nog kanon det där.