Ski - doo 2014

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Blev 130mil, skapligt då vi hade noll mm snö i år! Är grym nöjd med min FR! Inga problem och remen ser fortfarande fin ut! Känns dock att dämparna inte är som dom var när den var ny, så de får bli service i höst.

Nytro: Fick en skada i sidan på mattan, ca 13cm lång när den hade gått 7 mil. Kontaktade mitt försäkringsbolag (gensidige) och de var inga problem. Hade bara 3000:- i vagnskadesjälvrisk samt att jag har tre år på mig att byta :)
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Har köpt mig en freeride 146, något jag borde göra på den? Provade en i vintras och tyckte den var jävligt tam, bättre gassvar och lite mera ljud skulle sitta fint. Några tips? orkar inte läsa igenom hela tråden
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vad du än gör så sätt inte på en fjortisburk.
Bara eparaggare som gått på särskolan som sysslar med sådant.
Vill du har mer krut på E-tec så är det big bore eller turbo som gäller.

Det går dock att få ett något rappare gassvar för 3500:-
Har dock inte provat själv.
Mer finns att läsa här: http://www.m-performance.com/Sidor/etec800.html

Ett tips är att serva dämparna och shimsa om dem efter dina egna önskemål.
Sedan skruvar du bort justerknopparna på dämparna innan du slår i dem och förstör axeln de sitter på för då får du byta hela dämparen.
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Har kollat lite på turbokit men det kostar ju tyvärr. Någon som har bra v-kit? Det där med mperformance känner jag att jag inte riktigt tror ska kunna ge något speciellt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
det som get mest är ett bra variator kitt. Jag kör även SPI pipa med originalburk för det ska inte låta mer så skippa tankarna på burk. Det ger ingen direkt effekt men ger gassvar.

Att dom är lite tam från stillastående/väldigt låga varv får du aldrig bort. Jämför jag min med t.ex en pro rmk så svarar pron bra mycket bättre i början men upp i i lite varv med belastning svarar min e-tec bättre =)
 

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
Någon som har tips om man vill byta till en hårdare dyna på Freeride -14? Efter att ha kört Boondocker -14 så kändes dynan på Freeriden mjuk. Tips?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
FlexEdge-mattan...
Har ni också enormt slitage på utsidan av slidesen?
Har dock inte nedslitet just under boggehjulen i mitten.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag letar efter den där filuren som hade gjort en egen fix till låsning av vändhjulsaxeln.
Vill minnas att det såg jävligt bra ut.
Hittar dock inte det inlägget...
Någon som kan hjälpa lite?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det sliter på sidorna men enormt slitag har jag inte hört om. Är svårt att linjera upp matten pga boggin rör sej hela tiden.

Varför vill du bygga en egen läsning när du får den gratis av BRP?
Och när den är helt onödig och fult enligt mej. En droppe lictite på skruven och en i axeln. Dra åt å sen sitter det bättre än med låsningen.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Någon här som provat Oktans variatorkit till sin summit eller freeride?

/Swedn
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bromsvätskebehållare 715:-
Bromsljusbrytare 596:-

Dags att börja fråga pris innan jag handlöst beställer delar! (och kanske söka efter delarna lite närmre tillverkaren än genom BRP)
Delar som inte kommer att hålla nå mycket bättre än dom som ska ersättas.
Det finns helt klart en marknad för ett skydd över denna behållare - vilket ju låter helt otroligt för en skoter som tillverkats av ett företag med 50+ års "erfarenhet"...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Bromsvätskebehållare 715:-
Bromsljusbrytare 596:-

Dags att börja fråga pris innan jag handlöst beställer delar! (och kanske söka efter delarna lite närmre tillverkaren än genom BRP)
Delar som inte kommer att hålla nå mycket bättre än dom som ska ersättas.
Det finns helt klart en marknad för ett skydd över denna behållare - vilket ju låter helt otroligt för en skoter som tillverkats av ett företag med 50+ års "erfarenhet"...
Böt behållaren i vintras och man kunde ju hålla sig för skratt.
Det jävligaste är ju att brembos artikelnummer som stod på påsen gav inga träffar någonstans!
Skickade ett mail och frågade brembo och dom hade ingen aning om vad det va.. Så det är väl nått BRP ställt till med så bara dom ska få sälja burkarna..
 

Alle377

Medlem
1 sept 2010
40
0
6
Bromsvätskebehållare 715:-
Bromsljusbrytare 596:-

Dags att börja fråga pris innan jag handlöst beställer delar! (och kanske söka efter delarna lite närmre tillverkaren än genom BRP)
Delar som inte kommer att hålla nå mycket bättre än dom som ska ersättas.
Det finns helt klart en marknad för ett skydd över denna behållare - vilket ju låter helt otroligt för en skoter som tillverkats av ett företag med 50+ års "erfarenhet"...
Köp nån årsmodell äldre med gjuten hållare, sitter mer i mitten av styret än nåt plast torn som man bara behöver titta på så knäcks den. Betalade typ 500 för en äldre behållare på skroten.
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Har någon koll på service intervallerna till 800etec? Har lagt service å instruktionsbok på nått riktigt bra ställe så kan inte kolla själv :p