Ski - doo 2014

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Har passerat 200mil med summiten nu och har än så länge bara fransat en rem! Då den gjorde det så lämnade jag in den omgående till återförsäljaren.. Vad dom gjorde har jag ingen aning om men har fungerat klockrent efteråt! Trots en jävla massa rulle åkning och trädkörning! Har även monterat ventkitt då jag tyckte variatorerna gick nå fruktansvärt varma! Vet dock inte om det blev nå märkvärdig skillnad?.. Kör på 391!
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Efter 2 kugg nerdrevning har jag nu 60 + mil utan trådning.. Visserligen lättare före nu men remmen är grön och fin på sidorna, tidigare var den mera svartbränd hur man än körde. Så bättre blev det!
 

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
60mil än så länge på Freeridern. Inget som krånglat än. Inga remproblem.
En kompis hyrde en Boondocker 3700 800 -14 i helgen som jag testade. Valde mellan denna och Freeridern förra våren. Valde rätt! Tycker dock att dynan var bättre på Boondockern. Hårdare och sittställningen bättre... Någon annan som känner samma sak?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hostar era 800?
Upplevde i veckan att det hände flera gånger när jag körde sakta och gav fullt?

Och nått jag trodde va omöjligt lyckades vi med, surade ner både min och en summit '14.
Båda hade legat upp och ner - men det ska väl inte va ett problem med insprutande motorer.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hostar era 800?
Upplevde i veckan att det hände flera gånger när jag körde sakta och gav fullt?

Och nått jag trodde va omöjligt lyckades vi med, surade ner både min och en summit '14.
Båda hade legat upp och ner - men det ska väl inte va ett problem med insprutande motorer.
Vad hade du för soppa i tanken? Jag var med om att den "hostade" under en dag, då hade jag tankat 95 (för det fanns inget annat). Aldrig varit med om det när jag tankat 98. Gissar att det kan ha med etanolblandningen att göra.

Surade? Den höll på och muppade sig och gick typ på 1 burk och du fick hålla på och lirka för att få den att vakna till efter en stund? Har hänt mig massor med gånger, det har att göra med placeringen av soppapumpen att göra. Om man har typ en halv tank soppa (eller mindre) så blir den jäkligt känslig för detta, den får inte soppa. Man märker det normalt inte när man åker för det skvalpar ikring etc. Dock vid rullning eller om man står väldigt brant så brukar det hända ibland.

Kan även hända med oljan om man har mindre än halv tank, man får en varning om "lågt oljetryck" om man bökar rejält en längre stund.

Jag har för vana att alltid tanka fullt (soppa och olja) innan jag åker ut för dagen, även om jag bara ska ut några timmar bara för att undvika den typen av problem.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vad hade du för soppa i tanken? Jag var med om att den "hostade" under en dag, då hade jag tankat 95 (för det fanns inget annat). Aldrig varit med om det när jag tankat 98. Gissar att det kan ha med etanolblandningen att göra.

Surade? Den höll på och muppade sig och gick typ på 1 burk och du fick hålla på och lirka för att få den att vakna till efter en stund? Har hänt mig massor med gånger, det har att göra med placeringen av soppapumpen att göra. Om man har typ en halv tank soppa (eller mindre) så blir den jäkligt känslig för detta, den får inte soppa. Man märker det normalt inte när man åker för det skvalpar ikring etc. Dock vid rullning eller om man står väldigt brant så brukar det hända ibland.

Kan även hända med oljan om man har mindre än halv tank, man får en varning om "lågt oljetryck" om man bökar rejält en längre stund.

Jag har för vana att alltid tanka fullt (soppa och olja) innan jag åker ut för dagen, även om jag bara ska ut några timmar bara för att undvika den typen av problem.
Jag har alltid 95 i, men kanske var bottenskrapet jag fick i Vilhelmina.

Exakt så betedde dom sig och det var ju sent på dagen så det stämmer säkert som du säger.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag har alltid 95 i, men kanske var bottenskrapet jag fick i Vilhelmina.

Exakt så betedde dom sig och det var ju sent på dagen så det stämmer säkert som du säger.
Skulle rekommendera att köra 98 så mycket det går. Jag har inte haft så mycket problem men hört andra som haft problem med knacksensorn och att det käkats stift. Något som verkar härröra från "dålig" soppa (för mycket etanol) eller att man kört med dålig oktanbooster.

När den håller på och muppar sig sådär brukar det räcka med att jucka en del på maskinen. Räcker inte det måste man försöka få ner den så den står plant (eller lite nedför) så hoppar den igång igen. Inget fel per se (även om man kan debattera placeringen av pumpen/utformning av tanken). De flesta råkar ut för detta.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Skulle rekommendera att köra 98 så mycket det går. Jag har inte haft så mycket problem men hört andra som haft problem med knacksensorn och att det käkats stift. Något som verkar härröra från "dålig" soppa (för mycket etanol) eller att man kört med dålig oktanbooster.

När den håller på och muppar sig sådär brukar det räcka med att jucka en del på maskinen. Räcker inte det måste man försöka få ner den så den står plant (eller lite nedför) så hoppar den igång igen. Inget fel per se (även om man kan debattera placeringen av pumpen/utformning av tanken). De flesta råkar ut för detta.
Har aldrig kört 98 i något jag ägt, men nångång ska man väl prova.

Ja dom hoppade ju igång så fort dom stod riktigt, kändes bara knepigt.

Har hur som helst gått 100 mil nu, sjukt nöjd med skotern. Kunde kanske ha vart ett par tum längre..
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Någon som haft problem med magnapullen på era 14? Min vill inte riktigt dra tillbaka snöret då jag kört länge och hårt och skotern är riktigt varm och jävlig i slutet på dagen.

Hade den inne för service för ett par veckor sedan och sa det till dom och det var tydligen fixat när skotern sedan hämtades, vet ej vad dom gjorde då det inte var jag som hämtade hem den från verkstan.

Men lik förbannat så började den jävlas i helgen igen, tur skotern startar på första draget

Funkar det att köra lite reflekterande tejp på plastkåpan som man gjorde back in the days?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Min farbror hade det problemet! Var för mycket fett i macnapullen fick han veta, och har då funkat för han sen dess!
Har dom inte lärt sig något sedan 90-talet? bara att ta lös och kika, för att dra hem den från fjällen för en sådan skitgrejj känns inte relevant, får ta med mig lite reflekterande tejp och prova också.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag har samma problem, funkar kanon på morgonen men efter en hel dags körning så drar den inte tillbaka lika bra (men den drar tillbaka den)


Någon som haft problem med magnapullen på era 14? Min vill inte riktigt dra tillbaka snöret då jag kört länge och hårt och skotern är riktigt varm och jävlig i slutet på dagen.

Hade den inne för service för ett par veckor sedan och sa det till dom och det var tydligen fixat när skotern sedan hämtades, vet ej vad dom gjorde då det inte var jag som hämtade hem den från verkstan.

Men lik förbannat så började den jävlas i helgen igen, tur skotern startar på första draget

Funkar det att köra lite reflekterande tejp på plastkåpan som man gjorde back in the days?
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Även på min RE 800. Har inte tänkt på om det är på slutet av dagen, men börjar jag rota i minnet så har jag tänkt "hm, nu verkar det vara borta" då jag dragit igång den i garaget på morgonen i varje fall.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Men det ska väl inte vara så? verkar ju vara vanligt fel, gäller det bara-14 etec800? är väl bara å lämna in för garanti.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Det är fettet bakom magnapullen som ställer till det. Min och 2 till har blivit åtgärdade på garanti för att snöret inte går tillbaka.