Ski - doo 2014

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vad använder ni för medel när ni rengör dynan på Freeriden?
Spinner vidare..
Gula fläckar, kåda eller nått?
Skotern är i varje fall full av dom, går bort från den grova plasten med bromsrengöring men på den blanka blir det bara utsmetat.
Tips på borttagning?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Har det alltid varit så eller är et nåt som uppkommit nu?
Viktarmarna som tagit fast?
Brukar aldrig kolla på varvräknaren, första svängen som jag gjorde det. Men skotern blev ju märkbart bättre med fulla varv :D
Dom hittar inga fel hos ÅF iaf, dom har kikat på det samtidigt som service.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Spinner vidare..
Gula fläckar, kåda eller nått?
Skotern är i varje fall full av dom, går bort från den grova plasten med bromsrengöring men på den blanka blir det bara utsmetat.
Tips på borttagning?
Testa en "miljövänlig" avfettning som inte är lösningsmedels baserad.
Minns inte vad det var jag använda på min men var någon snällare avfettning dom hadde på rekonden på jobbet. någon form av allrent. och den tror jag var nått såntdär miljö vänligt påhitt =) den löst kådan medans den starkare som tog det svarta från avgaserna löste kådan sämre än vatten...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Spinner vidare..
Gula fläckar, kåda eller nått?
Skotern är i varje fall full av dom, går bort från den grova plasten med bromsrengöring men på den blanka blir det bara utsmetat.
Tips på borttagning?
"Lika löser lika".
Kåda tvättar man busenkelt bort med grön eller gul såpa, som tillverkas av tallolja.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
!!!Håll i er, nu kommer det en rem rapport!!!
Kör numera 2gr mindre vikt och ultimax xs 821. Variatorerna är svalare och remmen ser ut som ny efter 30mils körning! Med andra ord fungerar eftermarknads remmar bättre än brp 391, för mig iallafall. (rekordet på en 391:a är ca 15mil för mig)
Lätt värt ett test för er andra med problem som inte vill bränna dyra 391:eek:r.
Värt att tillägga är att testförhållandet för ultimax remmen har varit hårda, ca 5 plusgrader och långa klättringar i meterdjup snö.
Har fått hem ett gäng g-force remmar nu från staterna som ska testas ut, rapport kommer.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Min har också slutat ta rem efter ett QRS-stag och 441-ramper och 160/350-fjäder och andra vikter. Måste dock vikta om då jag låg på 7700 på c1. Men annars hur nöjd som helst med min FR154 nu! Jäklar vad det matar på :)
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
2g mindre pga pirat remmen eller för det gick för tungt?
Remmen, pga av att det är mycket bättre fäste i pirat remmarna, 391:an "slirar" mer.
Däremot är 2gr kanske lite väl mycket, nere vid kusten kan den lätt gå på stoppen, men går bra att anpassa med klickern.
I fjällen fungerar det klockrent.
 

nille

Aktiv medlem
14 aug 2004
60
0
6
Kul å höra !!! Men skandal att det funkar med att byta rem......borde ju skidoo kunna testat ut kan man tycka!
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Verkar bara vara en del som har problem med remmarna.. Min har gått 62mil nu relativt hårt på samma rem. och vet andra som gått runt dom milen utan problem. :) men det kanske är värre med 146/154..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nja den varvade 7300 på c3..
Min förra Freeride 146 2012 varvade ca 8100 på c2.

Nuvarande Summit 154 2014 är inte änns startad med original variatorerna. så kan inte uttala mej där.
Men är identiska grejjer i variatorerna. bara summiten som har 49 ist för 45 botten drev.