Ski-doo 2015

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Om herren är med mig så finns det att köpa en Freeride 154" nästa år. Och kan Doo i sin vishet helt skippa avloppsrörsgrått och arcticsnorgrönt i sin färgsättning blir jag glad. Skotrar för aktivt bruk ska vara i mörka färger så dom inte blir så skitiga...
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
tror ni att det kommer komma ett nytt chassi på summit xm? skulle va trist då man ska sälja sin 13 och köpa en 15.. vill ju flytta över foxdämpare,pipan och lite mer saker:) mvh fredde
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
XP har bra många år på nacken, så inte kommer dom sluta med XM än på länge.
Jag vet att det är populärt att tro att XM är ett eget, och nytt, chassie men snälla.... Varenda attans framvagnsdetalj och alla möjliga chassiemoduler är ju bara att bulta över mellan den och en XP!
Det är jävlart samma skoter men med annan plast och en annan boggi, get over it!

Jag tror å andra sidan att du har rätt i att "nya" Doon kommer att tillverkas i minst ett år till då dom tagit på sej kostnaden att göra nya gjutformar till all denna plast, man gör inte det för två års produktion.

Att dom tar tag i rembekymren vore ju för övrigt också önskvärt!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu har jag en XM och haft två XP så nog vet jag att dom är lika, men förra året kallade BRP själva XM för nytt chassie.

Tvivlar på att det skulle övergå i ett förlegat chassie och behöva bytas mot ett, på riktigt, nytt efter två år när XP har överlevt sen 2008?

Så det är väl bara att rätta in sig i ledet och kalla det för nytt eller rättare sagt annat chassie om tillverkaren säger det?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Har väl snittat 4-5 år mellan varje plattform/chassie.

s2000 -98
zx -02
rev -07
xp -12
xm -1?

tror vi får se xm fram till åtminstånde -16.

möjligtvis tidigare då det är samma plattform sen -08.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Dålig fart i den här tråden.

Mer spekulationer:
"Well I am starting to hear rumors of the new summit coming out. Comments like 20lbs lighter, comments that it will be different than the 2014 sled in many ways. Although it
4 weeks away what are you hearing?? Also I heard that the BRP Dealer meeting is in Quebec this year. The last time this happened the REV was introduced!"

Denna känns mer trolig:
"I've heard from a reliable source that there won't be any major changes on the chasis for the 2015 mountain models, but there will be some fairly big engine/drive changes. The source would not elaborate any more specifics than that, but I will say again that they are 'in the know'."
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hoppas verkligen att dom INTE lättar något så dom blir ännu vekare. Hellre nån ny motor, gärna tripple e-tec..
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hoppas verkligen att dom INTE lättar något så dom blir ännu vekare. Hellre nån ny motor, gärna tripple e-tec..
Det beror på vad man lättar.
Många pratar om att delen huv/airbox/lyktor väger väldigt mycket, onödigt mycket.

Nästa stora motor kommer att vara en 850 E-tec 2 skulle jag gissa på med tanke på att polaris och artics nya motorer verkar bli 850cc enligt ryktena.

Eller så kanske de kör på med 800 E-tec 2 eftersom den ändå skulle ge mer hk än en ny 850 polarismotor.

Som jag sagt tidigare så tror jag att vi kommer att ha kvar xm i minst 2 år till och att 2015 blir motorernas år för många märken.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja det har du rätt i, är en jävla klump man får lyfta av.
Men chassie och lyftbågar ska dom ge fan i.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Är ni beredda på den första gryniga bilden på 2015 som läckt ut.......













Visst ser det ut som nya högre spindlar?

Det som antagligen är mest spännande är det som står på huven men det är tyvärr helt oläsbart när det är en skitbild på runt 4kb.
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Man ska ju inte gå efter utseende så mycket... Men jag hoppas då verkligen inte att de blir högre styrspindlar, för det är så groteskt jävla fult tycker jag :p
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Racemaskinerna hade väl en slags förhöjning till övre A-armens infästning på spindeln, så om det var bättre borde dom komma med en högre spindel från fabrik.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Med tanke på att Ski-Doo visade på youtube 2013 modeller den 16 feb och 2014 modeller 23 feb så får man ju hoppas att det kanske kommer en film på 2015 snart :)