Nja arcticen gick i princip lika billigt vid lugn körning. Men man pumpgasar ju mycket så då tar de ju. Vilken olja är godkänd för etec? Tänkte så man har kvar garantier
Kan vidarebefodra lite info angående olja och garantier som jag diskuterat med BRP Umeå´s VD Jan Andersson.Vilken olja är godkänd för etec? Tänkte så man har kvar garantier
De är ganska roliga de där på brp? Ena dagen säger det att den svarta dunken duger gott till 800 etec sen nästa säsong gäller bara den gula dunken. Mycket svammel kring brp en säsong gäller de och nästa de. Klart som fasiken de inte vill man ska köra på annan olja än deras för då får de inte sälja sin dubbelt så dyra olja. Fastän de finns minst lika bra oljor om inte bättre.Kan vidarebefodra lite info angående olja och garantier som jag diskuterat med BRP Umeå´s VD Jan Andersson.
Så här ligger det till, enda oljan som BRP garanterar på rak arm är XPS helsyntet av den enkla anledningen att den testats på etec motorn tusentals timmar i bänk.
Men kör man en annan olja och får ett motorrelaterat fel som skall åtgärdas på garantin så kommer BRP att skicka ca 1dl av den oljan och 1dl av XPS helsyntet till Norska Invicta för oberoende analys, är din olja lika bra eller bättre än XPS gäller forfarande garantin, om inte är det oljeleverantören som sålt oljan som han godkännt för etec som får ta kostnaden för åtgärden enligt EU-lag.
Varken BRP eller Rotax har garanterat någon annan olja än XPS:en för etec så detta är något den andra oljeförsäljaren garanterar i så fall, låt mig gissa: Payback!!!
Detta är Jans egna ord så det får man väl skriva i sten!!!
Någon med lite käft skulle ha krämat in lite founding från varje oljeleverantör, och få alla aktuella oljor testade hos ex. detta Norska Invicta.Kan vidarebefodra lite info angående olja och garantier som jag diskuterat med BRP Umeå´s VD Jan Andersson.
Så här ligger det till, enda oljan som BRP garanterar på rak arm är XPS helsyntet av den enkla anledningen att den testats på etec motorn tusentals timmar i bänk.
Men kör man en annan olja och får ett motorrelaterat fel som skall åtgärdas på garantin så kommer BRP att skicka ca 1dl av den oljan och 1dl av XPS helsyntet till Norska Invicta för oberoende analys, är din olja lika bra eller bättre än XPS gäller forfarande garantin, om inte är det oljeleverantören som sålt oljan som han godkännt för etec som får ta kostnaden för åtgärden enligt EU-lag.
Varken BRP eller Rotax har garanterat någon annan olja än XPS:en för etec så detta är något den andra oljeförsäljaren garanterar i så fall, låt mig gissa: Payback!!!
Detta är Jans egna ord så det får man väl skriva i sten!!!
etec godkänd av vem, inte BRP eller Rotax iafa, vilket betyder att du inte har motorgaranti om inte du är 100% säker på att oljan är lika bra eller bättre. Klart de finns bättre olja men gäller att veta vilken för jag skulle då inte lita på oljeleverantörens ord!både payback, statoil , okq8 & lakapää säljer etec godkänd olja från och med denna säsong!
Håller med fruktansvärt fult PR trick!Att vissa oljetillverkare ändå har valt att ange att deras olja är godkänd för etec med hänvisning till Rotax 253 tycker jag är ett oseriöst säljtrick. Antingen är de helt okunniga eller helt enkelt oseriösa, oavsett så skulle jag låtit bli att köpa deras oljor.
Jo så är det ju, dom har ju sänkt priset en hel del så man kan ju köpa 3dunkar för en tusing så jag kör xps. Har man råd med ny maskin har man råd med olja å även om de är överprisOm något skulle hända så är det väl bara att tömma tanken och fylla på med xps. Ska dom ha en hel deciliter lär dom få krångla en del för att få den ur slangarna.
Förstorat problem i mina ögon.
Det jag menar är att det säkerligen går att hitta minst en egenskap som är sämre oavsett vilken annan olja man jämför XPS med. Jag utgår dessutom från att BRP kommer anse sig ha tolkningsföreträde i en sådan tvist. Så jag anser fortfarande att detta är ett sätt för BRP att "skrämma/utpressa" sina kunder till att köra XPS.Dock säger ju Jan att man måste inte köra XPS men man måste försäkra sig om att oljan inte är sämre!!!
Vad de gäller flampunkt, så finns ju den utskriven på xps på nätet och den är typ hälften så hög som payback!!!
http://xpslubricants.com/PDF/BRP XPS SYNTHETIC 2 CYCLE OIL _10299_.pdfLänka gärna till datablad eller info om vilken flampunkt XPS har, jag har inte lyckats hitta denna uppgift trots att jag sökt en del.
Säger inte emot, men hur länge kan det där resonemanget leva?Har man råd med ny maskin har man råd med olja å även om de är överpris
Säkerhetsdatablad / produktdatablad har du väl alltid rätt att få ut av försäljare av oljor? Så var det iaf när jag jobbade med sånt.Mja, det där säkerhetsdatabladet har jag oxå hittat, men jag undrar om den där flampunkten som beskrivs under kapitel 5 verkligen är relevant. Det handlar om brandsläckning snarare än oljans egenskaper i en förbränningsmotor. Men jag kan ha fel, dock tvivlar jag på att XPS skulle ha så låg flampunkt som 65 grader.
Min första rem på freeride 2014 137a jag tog ut höll 15 mil sen exploderade den också.ja alltså nu vill jag gärna höra vad ni tycker om eran nya maskin! Jag köpte själv en summit t3 163" och helvetes vad fin maskin! Är helt lyrisk över hur lätt den är att hantera i olika situationer samt över effekten den levererar! Grymt nöjd än så länge. Var däremot här under julhelgen och körde en 10 mil på ett snörikt ställe med ca 1-1,5m puder vilket resulterade i en förbrukning på 8L milen men som det stod i tidigare inlägg har man råd med en ny maskin har man råd att tanka! MEN till den tråkigare delen, första remmen bokstavligen exploderade efter 11 mil.. Någon annan som råkat ut för samma sak eller hade jag en dålig rem levererad med maskinen?
Jag vill inte höra några kommentarer om att remmen var dåligt inkörd eller att jag höll stumt det första jag gjorde när jag skulle påbörja min skoterdag. För remmen var väl inkörd och maskinen i sett var väl varmkörd innan den riktiga körningen.
kompisen min kör en 174" med samma grejer i maskinen och hans rem ser ut som ny med samma mil på maskinen bör väl tilläggas.
Tack för mig och ha en riktigt grym försäsongskörning!