Ski-doo 2015

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Tro om det tas in nån 174" till sverige? Känns tveksamt va? Möjligtvis att dom tar in några st mest för kul. För inte kan det vara nån större marknad för dom inte?
Tror samma sak, kan inte riktigt se att det finns någon marknad. Ett par kommer säkert bara för kul eller någon som vill vara lite extra tuff (eller feg ;) ).

Min gissning skulle dock vara att man kommer ta in 163" T3 till Sverige och istället skippar den vanliga Summit X 163", att de istället endast kommer i 154 och 146. Detta baserat på att både T3 och den "vanliga" är spring order och enligt listpriset i USA skiljer det endast ca 4000kr mellan dem för att få de senaste teknologierna, ändringarna och lättare vikt i T3'an. Ser inte varför målgruppen för 163" skulle välja en vanlig X framför en T3(?).
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
T3 PACKAGE DETAILS

PowderMax 3

While the 3 in. lug track is basically a PowderMax 2 design with FlexEdge technology, efforts
were made to reduce weight:

1. 4 rows of slim slots Reduction for 174: .78 lb./355 g
2. Reduce material thickness in FlexEdge zone Reduction for 174: .71 lb./325 g
3. Tightening of edge trim tolerance Reduction for 174: .90 lb./410 g
4. Lug pitch increased from 2.86 to 3 in.

The longer lugs were meticulously designed using Finite Element Analysis for optimal light
weight, flex and durability.

Chaincase

To accommodate clearance for the longer track lugs, the chaincase had to be lengthened by 1.1
in. (2.7 cm). Weight reduction efforts shaved 1.5 lb. (705 g) from the chaincase and bottom
sprocket.

1. The case is redesigned for use with 2-stroke engines only, eliminating mechanical
reverse features and their required added bracing.
2. Inside surfaces of the case and cover are CNC machined from the cast 3 mm thickness
down to 2 mm.
3. The bottom sprocket is manufactured at a uniform 16.5 mm thickness and the area
between the teeth and spline is machined down to 2.5 mm.

Heat Exchangers

Rather than carry-over the design and components of the current Summit for the long T3
packages, the heat exchanger design was optimized to reduce weight while providing the
necessary cooling capacity.
The tunnel exchanger is about half the length of the tunnel extrusion (the rear half, for the most
snow exposure). This change save 4 lb./1.8 kg in wet weight (174 version).

tMotion rear suspension improvements

To accommodate the 174 in. (442 cm) track, the rear arm mount is moved 5.25 in. (13.3 cm)
rearward; the rear wheels 6 in. (15.3 cm) rearward.

Weight reduction efforts include:

1. Lighter axles. Suspension axles have been turned down where possible to reduce mass;
the shock axle uses a cold forged thin tube with stronger ends for receiving the bolts.
Reduction: .45 lb./204 g
2. Removing the rubber outer ring lightens the rear wheels. Reduction: .37 lb./168 g
3. Removal of idler wheels on rails, addition of ice scratchers. Reduction: 1.74 lb./788 g
4. Select rear arm components move to chromoly material and have added holes.
Reduction: .47 lb./214 g

Pilot DS 3 skis

Designed to work in tandem with the deeper and longer tracks, the Pilot DS 3 skis are a
variation of the well-received Pilot DS 2 with a 12mm deeper keel. Riders will find it holds a
sidehill better and offers great control.

Lightweight Muffler

Reducing muffler weight while meeting OEM sound output regulations is a substantial
challenge. New materials and design techniques enabled BRP to create a muffler that is 4 lb
(1.8 kg) lighter than the current version while still meeting standards. Thinner, yet stronger
materials are used and select elements have mass-reducing perforations optimized through
computer-aided design.

RAS 2 Front Suspension

While designed primarily to improve precision in trail riding, the new RAS 2 front suspension
brings 1.76 lb (0.8 kg) of weight saving. This made it ideal for inclusion in the T3 package.
New A-arms feature revised forgings and thin wall chromoly tubing to save weight. They also
make a more direct line from the bulkhead to the ball joint – resulting in an extra 20 mm of
ground clearance and lighter weight.

Their refined style also matches the premium positioning of the Summit X models with T3
package. The upper A-arms use flattened tubes and a structural X-brace. The ski legs are
forged and CNC machined to add surface interest and expose the aluminum,


The Summit model leads once again as the T3 package brings an unprecedented level of
traction and floatation to mountain sleds while losing 16.1 lb. (7.3 kg) in weight through careful
optimization of key components with no loss in durability or reliability.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
rosa? kunde man inte kört på vita detaljer på freeriden? arctic cat plagiat eller ej, hade sett jävligt mycket bättre ut, tur att man inte är så ytlig :p
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
T3 PACKAGE DETAILS

Lightweight Muffler

Reducing muffler weight while meeting OEM sound output regulations is a substantial
challenge. New materials and design techniques enabled BRP to create a muffler that is 4 lb
(1.8 kg) lighter than the current version while still meeting standards. Thinner, yet stronger
materials are used and select elements have mass-reducing perforations optimized through
computer-aided design.
Bara i T3 eller alla?
Har ju länge efterfrågats. Fastän den lär vara tyngre än oljudsburkarna så är det ju ett steg åt rätt håll.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Ski doo verkar inte satsa på någon fyrtaktare med lite klös i, trodde att gamla 1200 renegade skulle få sig en ansiktslyftning. Blir samma klump minst ett år till
 

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Haha intressant, och fjantigt. Bilderna finns ju redan ute, men dom är väl rädd för spridningen fb kan ge.
Har iaf sett releasen!

NYTT för 2015:
#900 ace i Tundra och Scandic
#iTC även i 600 ace, och en ny funktion där tumgasen kan vridas runt och användas med pekfingret
#NY dess-nyckel som antagligen ska sitta bättre - inget mer pipande om felkontakt. Men samma princip
#NY framvagn, kallad RAS 2, innebär nya högre och lättare styrspindlar/skidben. Vet ej om även övre a-armen är fäst högre i bulken
#NY Renegade XR-S, en lång mxz
#NYA kläder förstås, en overall och en stövel å en hjälm
#NYA handtagskydd i genomskinlig plast med LED-signature
#Mer LINQ, hållare för snowboard och 40 litersväska
#NY deepsnow-skida DS 3

Men fränast av allt!! = #NY SUMMIT 174 tum, med 3 tumskammar i nått som kallas T3-package.
Den har nya framvagnen (inte på det klara med vilka modeller som får RAS2) och en matta som är lättare än 163 tums 2,5 tumskammaren

Riktigt fränt faktiskt. Det som jag saknade var definitivt en nästa generations 600 etec. Ski-Doos sida ligger förstås nere.
Var ser du Tundra med 900 ace? Skulle ju vara en fin skogsmaskin men vad jag ser kommer det bara gamla vanliga 600 etec, 600 ace och 550f i Tundran men jag kanske ser på fel ställe?
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Var ser du Tundra med 900 ace? Skulle ju vara en fin skogsmaskin men vad jag ser kommer det bara gamla vanliga 600 etec, 600 ace och 550f i Tundran men jag kanske ser på fel ställe?
900 ace har ju en irriterande fördröjning på gassvaret så den är nog inget att ha i skogen. Motorn var en besvikelse då jag provade den i vinter.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Måste säga att FR:en är läcker haha. Synd att planerna för nästa år inte är förenliga med brp...
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Hade inga förväntningar på 2015, trodde inte på några större förändringar, liks förbannat lyckas jag bli besviken, ja tom förbannad. Vem i helvette kommer med färgsättningsförslagen och vilka fan godkänner dom? Har velat framåtillbaka varje år om jag ska slå till på en freeride men aldrig gillat färgsättningarna, men nu jävlar tar det alla pris. Å mxz/renegade xrs är så satans stygg att man baxnar. Gulaktig nyans, ok, men varför lägga till rött? Kalla mig gammalmodig eller rent av gammal, men kan man inte få köpa en skidoo som ser ut som en skidoo? ....så nu har jag fått ur mig värsta ilskan, nu känns det bättre :)
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Fast Ski-doo har väl gaaaanska länge haft gult? Och gul+röd/orange har dom ju haft på ganska många revmodeller...
Men ja du är nog gammalmodig. Färgsättningen är ju skitfrän, kul med ett företag som hänger med och VÅGAR sticka ut!
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Första gången jag är imponerad av skidoo. 174" är ju hur fränt som helst och vilka färgbomber! Grön/rosa Freerideen är ju genial.
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Jävligt skojj och fränt att nåt märke vågar sticka ut med udda färger.. Gillar både FR och summit färgerna:)..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Förstod inte riktigt vad ni menade först. Lät som ett dåligt skämt men va?
Dansare i nya och innovativa kläder på scen. Mnja.
Gillar skotrarna, men presentationen.. hånfull.

[video=youtube;CyS_dKdhAlI]http://www.youtube.com/watch?feature=share&v=CyS_dKdhAlI&app=desktop[/video]