Ski-Doo 2017

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Såg på instagram att någon i Finland fått den första svarta summit x nu.

Boosted t3 nickade han typ.

Någon som hört något om båten gått än?
Det har ju kommit maskiner till Sverige också men här har handlarna valt att ha dom som demomaskiner...dom har kanske inte gjort lika i Finland då utan släppt dom till kunder
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Såg på instagram att någon i Finland fått den första svarta summit x nu.

Boosted t3 nickade han typ.

Någon som hört något om båten gått än?
De borde vara på båten denna vecka eller förra veckan om de skall hinna börja delas ut till handlarna till vecka 1.
Men jag har ingen aning om hur lång hantering av maskinerna BRP i Sverige har så det är svårt att spekulera.
För vad jag hört är att de skall anlända vecka 1, 2 och 3.
Brp meddelade för några dagar sedan att alla summitmaskiner var färdigbyggda.

Är det någon som kollat med handlaren denna vecka om BRP lämnat ut något nytt om leveranserna för oss i Sverige för det känns som att det besked de lämnar nu borde borde vara det slutgiltiga?


Psst: Alla våra maskiner finns i en låda någonstans påväg hit... :eyebrows:
 
Last edited:

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
Har mejlat och hört med min handlare idag, och han sa att jag kommer få från första leveransen, och att det är v1 som fortfarande gäller på det! Så bara hoppas!
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
I den här länken finns monteringsanvisningar för alla tillbehör om någon söker:

http://instructions.brp.com/


Och Här kommer en till ride report:

We went out this past Sat in Wyoming and I'm even more impressed with this sled the more I ride it.

I feel like this motor just begs to be opened up and it screams from idle to 8000 almost instantly! I'm on clicker 2 and even at 9500 feet it still is holding right on at 8000 rpms and keeps pulling in 3 feet of snow.

I've said it before and I'm going to say it again, this is hands down the funnest sled I've ever rode. It has warped my mind because all I can think about is how bad I want to get back on it and go find some untouched snow.

Just to give you an idea of the deep snow abilities of this machine we had come to the bottom of a basin with trees surrounding the bottom, so I took off and started to gain elevation as I picked my way through the trees. I only had to give it slight throttle pulls as I went up through the trees. My 15 Pro was there and the young kid on that sled had to be giving that sled the goose just to get to where we were, all 3 if us commented on how much less effort the 2 850's took compared to the pro!

Thank you Ski Doo for building such a fun machine!


I have spent 5 minutes on a 174 so I cannot compare the two.

I do know that this sled is not losing traction. When you are cutting a side Hill and you want to go straight up the mountain this sled pulls on your arms the second you give it full throttle. The bottom end is so strong that you have to be ready or otherwise you can't hang on.

Everyone keeps talking about how responsive this sled is because in my opinion this is the most responsive sled especially on the bottom end. This is where all 3 of my pros lacked but not this sled, you have to have throttle control because going full throttle can get you off Balance if you are not ready.

That's why I'm here giving my feedback to those that have one or are thinking about getting one.

I love snowmobiling but this sled has made it funner for me then I thought sledding could ever get and it don't even have a turbo on it. It is that much fun and a joy to ride.

The one thing I always said riding Polaris is I wish I could put a Ski Doo 800 in a Polaris chassis, well the people at Ski Doo did it for me. Just the one good ride we had I had more confidence that the chassis and motor would get me to where I wanted to go. I hated the XM chassis and was willing to give up horsepower with Polaris then ride the XM but now I get exactly what I want from Ski Doo right out of the crate.

The only thing better about what they've done here is now Polaris gets to answer back and I hope it's as good as this sled because we as the user win!
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kommer en recall på alla 850 g4 med elstart eftersom de finns en risk att man kan trycka in panelen med höger knä så mycket att man knäcker expansionskärlet.
Åtgärden är att man helt enkelt monterar ramen för starthandtaget på insidan panelen för att staga upp.
Modeller med manuell start har redan ramen och bättre stadga i panelen från början.

 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Hur många av er har bytt lr beställt nya dämpare? Själv har man åker boondocker re. Där tyckte jag att fjädringen är klockren. Men drivet i snö var ej ok. Jag vet att det är stor skillnad på skid bredden,lättare chassie med mindre förstärkningar. Men man vill ju ha en schysst fjäädring. Hur tänker ni?
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Fördelen med eftermarknadsdämpare är ju att dom blir lättare att ställa in efter dig och din körstil.
Jag kommer köra fox runt om. Fox float3 Evol fram och float3 + zero pro i boggin. Kommer åka till modshop i arvidsjaur å väga in skotern med mig på. Då tar dom fram vilket tryck jag ska ha i dämparna å på så sätt lätt pumpa dom innan åkning.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Man blir inte mindre sugen av att läsa sådant här:

Why oh why did I ride my buddies 850 165" summit today? Its gonna cost me too. I knew it the exact moment I squeeze the flipper. The power and traction put my 2014 800 154" etec to shame. The handling was crazy touchy. The power was something I could deal with right away. It didn't feel super easy to ride, but the potential there. I connected instantly with the throttle. The larger track and 3" paddles was nuts. I'm probably not alone with this feeling. A 30 minute joy ride may have just cost me a snow check in March. When I got back on my XM I honestly felt something was wrong with my sled. I bet I'll ride this 850 again to solidify my feelings. Some serious stuff went into this machine and riders everywhere will push the imagination of lines once thought impossible.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Fördelen med eftermarknadsdämpare är ju att dom blir lättare att ställa in efter dig och din körstil.
Jag kommer köra fox runt om. Fox float3 Evol fram och float3 + zero pro i boggin. Kommer åka till modshop i arvidsjaur å väga in skotern med mig på. Då tar dom fram vilket tryck jag ska ha i dämparna å på så sätt lätt pumpa dom innan åkning.
Dom har också dessa vågar på Speedtech i Skellefteå. Lite närmare för dig att åka dit om du bara ska få den injusterad :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Såg ett klipp på tuben där Rasmusen monterar ett dämparkit på Summit. Han kör kortare framdämpare och påstår att det funkar bättre (i lössnö iaf.).
Då blir man fundersam över alla som åker med höjda Polaris framvagnar (Zbroz med okortade dämpare).
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Yes. Men när den är invägd å pumpad vill jag kunna ta en sväng å prova hur det känns å då är förhållandena bättre i Arvidsjaur än Skell
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Men nu bör de väl vara i antågande till handlarna om vi ska få dem till vecka 1??, har inte hört annat än vecka 1, både 154 å 165". Ingen som har nån inside info?, håller på å bli less på att inte få ordentlig sömn;)