Ski-Doo 2017

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ni kan väl roa er med att läsa de tidigare säsongstrådarna om Skidoo. Varje år är det skyhöga förväntningar som senare när skotrarna väl levereras kommer på skam och den visar sig vara ungefär lika bra/dålig som förra året. Det gäller såväl effektsiffror som körbarhet och åtgärdade problem...
Jag tror nog att 850-n är lite bättre än 800 etec på många områden - å andra sidan är det upplagt för barnsjukdomar och nya problem...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ni kan väl roa er med att läsa de tidigare säsongstrådarna om Skidoo. Varje år är det skyhöga förväntningar som senare när skotrarna väl levereras kommer på skam och den visar sig vara ungefär lika bra/dålig som förra året. Det gäller såväl effektsiffror som körbarhet och åtgärdade problem...
Jag tror nog att 850-n är lite bättre än 800 etec på många områden - å andra sidan är det upplagt för barnsjukdomar och nya problem...
Positiv kille;)

Axysen klarade av första säsongen hyfsat bra så jag tror nog att 850:n överlever vintern relativt bra, bara den kommer.......

Personligen så är jag inte överdrivet nöjd men min Axys, anser att min -15 TDS var mycket bättre på allt förutom att Motorn på Axys är stabilare och bättre.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Tycker inte att 850'n är upphaussad, kanske beror på att 10% mer effekt än 800'n inte är så imponerande. Det jag tror och hoppas, är att motorn verkligen levererar när det gäller hållbarhet. Gör den det, blir ju konkurrensen tvungna att svara, och då har vi helt plötsligt tvåtaktare som man inte längre snackar om kolvbyten, renoveringar etc, utan kan fokusera på det vi alla tycker är viktigast, att köra och ha kul. Så nu håller vi tummarna att 850'n håller ihop som utlovat, det skulle vi alla bli vinnare på!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Jo absolut, poängen är väl att man påstått detsamma i snart tjugo år...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja och under ungefär samma tidsrymd så har du benhårt hävdat att Yamahas fyrtaktsskotrar är smidiga och viktmässigt jämbördiga andra fabrikat och kvalitetsmässigt världens bästa maskiner... är inte det hauss, så vet inte jag.
Skillnaden är väl att haussen gällande BRP:s maskiner inte är mer missvisande än att Doo+Lynx fortsätter att vara störst på marknaden.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Största problemet för 2T är ju de yttre faktorerna som motorn i sig inte rår över.... dåligt bränsle, frysning, skräpfragment i soppan, luftläckage, snöpartiklar, vårdslösa användare osv. Sånt är svårt bygga bort men orsakar haverier
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja och under ungefär samma tidsrymd så har du benhårt hävdat att Yamahas fyrtaktsskotrar är smidiga och viktmässigt jämbördiga andra fabrikat och kvalitetsmässigt världens bästa maskiner... är inte det hauss, så vet inte jag.

Skillnaden är väl att haussen gällande BRP:s maskiner inte är mer missvisande än att Doo+Lynx fortsätter att vara störst på marknaden.


Blev du ledsen när nåt sade nåt dumt om ditt älsklingsmärke? :) Stackars liten. Men du får förhålla dig till fakta och inte blind tro.


Det är förvisso likadant med alla märken (och på bilsidan tex) när fanboys höjer förväntningarna till skyarna; endast baserat på reklammaterialet och de sponsrade "provkörningarna".

Den krassa verkligheten är helt enkelt att "revolutioner" inte är så revolutionerande som marknadsföringen påstår. Titta på etec-utombordarna tex... Eller på Rotax ända sedan 2000 med de fettsmorda vevlagren, eller remproblemen osv. Varje år så är det "åtgärdat" men sett i backspegeln så stämmer det ju inte på en fläck. Funkar bra efter många barnsjukdomar men inte bättre än alternativen.

Jag menar bara att man inte blint skall tro på allt som står i reklamen. Tar du illa upp av det så är det mest trist för dig...




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Största problemet för 2T är ju de yttre faktorerna som motorn i sig inte rår över.... dåligt bränsle, frysning, skräpfragment i soppan, luftläckage, snöpartiklar, vårdslösa användare osv. Sånt är svårt bygga bort men orsakar haverier


En stor anledning är också effekthysterin som leder till hög trimningsgrad och dyr och dålig utveckling/utprovning eftersom det handlar om så få motorer totalt sett. 850 kubik och 160 hk är väl vad en Lancia Abarth fick ur sig på 1960-talet ur en ålderdomlig fyrtaktare. Fick givetvis skötas som ett barn för att inte rasa.
850-motorn tycks ha åtgärdat två egenheter med 800-motorn: Vevlagersmörjningen och gassvaret. Kan bli skitbra. Jag håller tummarna för att det inte dyker upp andra problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nix Hjulboggie, jag blir inte ledsen för att det skrivs något negativt om något fabrikat. Har faktiskt aldrig ägt en Ski-Doo, men jag skaffade mig nyss en Ockelbo 6000 med en Rotax 447 som är riktigt rolig att köra.

Att jag kastade in ett inlägg som egentligen inte hör hemma i den här tråden, är att du ibland mer än ofta kommer med negativa åsikter om de flesta andra fabrikat utom när det handlar om Yamaha.
Och gud hjälpe den som kommer med ett påstående om att någon Yamaha skulle vara tung, eller på något annat sätt vara dålig... då är du direkt igång och förklarar att en den ena eller andra modellen minsann har lika vikt som Yamahan och att driftsäkerheten på Yamaha överstiger alla andra fabrikat på alla plan, från motoreffekter till remförbrukning.
Likt förbaskat så säljer de minst skotrar globalt.

Moderator får mer än gärna ta bort mina inlägg här, då de passar bättre i märkeshäcklartråden.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det som känns mest spännande är ju 850in om 3-4år och när vi närmar oss 1000mil.
Kolvarna är väl rökta en bit innan men det känns ändå som Ski-Doo försökt få ihop en motor som ska hålla dessa 1000mil utan problem. Vore ju kul om kolvarna pallade det också, men det känns svårt satt få till.

Och sanningen är ju att efter 1000mil så är allt runt motorn rätt slut på också. MachZDavids Nytro t.ex. var väl fin i motorn men resten var ju inget man skryter om direkt.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det som känns mest spännande är ju 850in om 3-4år och när vi närmar oss 1000mil.
Kolvarna är väl rökta en bit innan men det känns ändå som Ski-Doo försökt få ihop en motor som ska hålla dessa 1000mil utan problem. Vore ju kul om kolvarna pallade det också, men det känns svårt satt få till.

Och sanningen är ju att efter 1000mil så är allt runt motorn rätt slut på också. MachZDavids Nytro t.ex. var väl fin i motorn men resten var ju inget man skryter om direkt.
Skoterbranschen är för härlig.... inte fan kan man väl bara acceptera att det inte är nån vits att bygga en hållbar motor för skotern håller ända bara 3-4 år. Grejorna kostar ju ändå 150 000 SEK, så nivån måste upp på hela bygget, annars är det ju bara lägga ner och satsa på annat.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
köpte annan maskin då det drog ut för långt på tiden med leveranserna
Trist men vi har alla olika förutsättningar.
Själv har jag sett till att jag har fullt upp på jobbet fram till den 6:e jan sedan är det semester i 2 veckor.
Jag är säker på att det kommer vara värt väntan.

 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
En till ride report:

"I took my 165 x 3 out for its first ride today. There was 18" of new snow on top of 10-20" of base so we didn't get to aggressive in our riding.

The first thing I noticed was the throttle response. It's instant and strong. Right off the bottom this sleds rips out of the hole. It also has a super strong mid range. Unbelievably good for a stock sled. It feels like the top end falls off a bit, but I think it feels that way because of how strong the mid and bottom is.

The power delivery is super smooth and feels very linear.

Handling is awesome. You think it, it does it. So easy to carve and turn. Almost to easy. If you want to do a slow turn it holds the edge, if you want to drop a shoulder it holds it. The round bottom feel that skidoo has been known for is even bigger and better on this sled. It don't matter how fast or slow you turn it stays where you put it.

We did a bit of climbing and it kept the front down very well. A lot better than I expected. The track hooks up really well and just keeps pulling. This sled pops up on the snow really well. When it starts to trench, a quick blip of the throttle and it levels out and keeps going.

Sadly the snow wasn't deep enough to ride and sidehill the trees so we didn't get the chance. I will be giving my thoughts on that when the snow gets good enough.


One problem I have is the slick spot in the footwell on the exhaust side. I found my foot slipping around sometimes. Rather annoying when it did happen.

Overall I think skidoo did an awesome job. It should be a lot of fun to get this sled in 4' of powder and see how she does.

One thing I forgot to mention........skidoo cut the panels way forward so your knees can slide to the side and allow you to really get up over the skis when you're riding trails. You can really rip the corners and come out of the corner hard! Now everyone claims to "never ride trails" but the reality of it is, we all ride some trails at some point. So why not be able to rip the trails and beat all your buddies to the good stuff. "
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Såg på instagram att någon i Finland fått den första svarta summit x nu.

Boosted t3 nickade han typ.

Någon som hört något om båten gått än?