Ski Doo REV 670 Bergsgeten

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Efter att ha tillbringat en hel höst i garaget och byggt om en REV till bergsget var det nu dags att få till det sista. Körde tidigare med förlängningar modell längre och har nu köpt mig en AC proclimb boggie tillsammans med en Powerclaw matta. Allt började med suget efter en skoter växte inom mig efter att ifjol satt ihop en Johnsson Skee Horse från 1968 med yamaha 440ss motor och boggie från phazer tillsammans med en 345 matta. Trevlig vinter och många härliga minnen gjorde att suget efter en kustom byggd bergsklättrare vart för stort. Köpte mig en REV utan motor och började med att få in en portad Rotax 670. Allt funkade kanon och dom 153" jag byggt om den till kändes näst intill perfekt, utom mattan som drev alldeles för dåligt. Mattan i fråga är en Camoplast Maverick från Nytro och efter att ha klippt den och vänt rotationen på den vart den bättre men inte tillräckligt bra. Så denna vecka påbörjade jag monteringen av en AC proclimb boggie och tillhörande powerclaw matta. Nu hoppas jag den tar mig till nya höjder. :hahaha:

Gamla boggien med låånnnga förlängningarna


Nya AC proclimb boggien med röda saxar
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Nu sitter boggien på plats. Bara lite fästen och förstärkningar sen är det dags att avgöra om det vart någon skillnad

 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Snyggt! Kommer nog gå som en dröm.. Men vart hittar man en proclimb boggie att köpa?!? :O
Jag hoppas det blir lite skillnad för det är ju inga billiga delar. Du kan köpa en hos närmsta AC handlare eller lyckas hitta någon som ska sälja sin pga byte till något annan boggie eller någon som kraschat utan försäkring. :p
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Imorgon märker vi skillnaden om det va värt det;) Jobba på nu så vi få äta nå bullens å knäcka framvagnar i helgen!
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Imorgon märker vi skillnaden om det va värt det;) Jobba på nu så vi få äta nå bullens å knäcka framvagnar i helgen!
Klart jag ska! Fräser bakre infästningarna nu med hjälp av sticksåg, fil och borrmaskin! Han som skulle hjälpa mig hade lovat för mycket så han hade ingen tid att hjälpa mig att fräsa. Själv är alltid bäste dräng!!!
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Skillnaden vart betydligt större än jag trodde. Tillsammans med den smala framvagnen och dom härliga fotstegen vart den nu till den bergsget jag vill ha. Tyvär hann jag inte prova ut olika inställningar och lära mig maskinens nya betende innan det dök upp ett träd som krånglade sig in mellan huv och skida. A armarna höll men chassit tog ordentligt med stryk. Nu blir det riva ner hela skotern och rikta svetsa. Sen blir det mer tester innan nästa modifiering inleds.
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Liten bild på bakre delen av chassit.

Före


Några timmar senare



Och här föra årets bygge
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Roligt projekt!

Vart ju mycket snyggt med den nya boggien både i design och färg till bygget. Sen som tidigare nämnt ser ju attackvinkeln ut att vara bra matchad för djupsnön numera.
Skulle nog inte skada att stoppa dit någon förstärkare likt dem som sitter på 440-maskinerna där plåten vek sig vid trädkänningen.

Keep it up! :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Om du inte redan har sett det så kolla upp Lshobie på youtube han bygger en Mountain REV just nu (han har riktat och förstärkt samma ställe som du), han har en del andra roliga byggen också.