Ski Doo REV 670 Bergsgeten

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Härligt med lite feedback!
När jag mätte mot JSR pipan så blir det dom måtten jag ritat upp. Den pipan har nämligen kortare header och mindre diameter på expasionsdelen. Den pipan jag har nu som ska kapas är från en rev 800 dvs helt fel mått mot min 670.
Tror du jag tänkt galet?
Idag har den effekten runt ca 6000-6500 känns det som. Sen när den kommer till ca 7000 blir det som att den går in i väggen ett par sekunder för att sedan komma igen vilket jag tycker känns som att pipan håller för låg temp. Ska dra ner diametern på stingern efter jag provat att korta pipan till det mått den bör hålla.

Skickat från min Commodore 64
Om dina körupplevelser med 800cc pipan är baserade på 800cc styinger så kan du glömma hela registret och hur den gått för den är antagligen mer än 1mm grövre och det i samband med fetare mage på 800 pipan gör att den går svinkallt och pikar på för låga varv. Du bör snarare sätta in -2mm mindre stinger än en 670 har just för att pipan är fetare. Om 800cc pipan har grövre krök än 670 bör du klyva den och draihop den till samma mått som en 670 pipa annars funkar den totalt värdelöst de blir dåligt sug och returtrycket tappar fart. Den måste isåfall klyvas och dras ihop ända från början krök till där den övergår till mage.

Om du ska varva 8000v så behöver du inte kapa så mycket från 800cc pipan faktum är att du borde testat den som den är med 670cc stinger dim. Den är tänkt att ge full effekt vid 7800 på en 800cc de skulle räcka med bara 15mm för att få upp den till -8100v på en 800cc. Du kan medvetet gå ner 1-2mm extra vs en org 670 stinger för 800cc pipan har större volym/mage! Att den är fetare i magen än 670 pipan ger brett fint register men de påverkar ytterst lite på pikvarvtalet så de är bara fördelar. Linda gärna pipan när du är klart så hettas den upp fortare samt behåller värmen längre. Hursom så ska du inte kapa 7cm totalt snarare bara 3cm totalt och max och 2cm med intern/instucken stinger.

Intern ,instucken magstinger o allt vad de heter är stenbar för att få den pika 150varv högre i varv och gå tyst!
Om du vill ha maskinen uppimot 50% tystare (alla andra vill det) trots att du kör öppen ljuddämpare så dra in stingern 20cm eller ca 20mm innan där magens fetaste del slutear. De är inte svinnoga var den sluter inne i pipan den kan soluta mitt inne i magen också men de påstås vara tystast om den slutar nära magens skarvövergång till revkona. Du kommer bli förvånad över hur tyst den går då ocg man tappar ingen effekt men pipan pikar ca 100-150varv högre pga att pipans längd blir påverkad med intern stinger så ha det med i beräkningen av kapningen isåfall!
 
Last edited: