Ski Doo REV 670 Bergsgeten

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Så här ser det ut på min numera. Utan buksida då jag väntar på att den nya ska komma.
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Ny frontbåge pga en springbjörk i helgen. Passade på att monterade dom sista dekalerna i dekalkitet. Förra bågen var målad svart så den ville jag inte montera dekalerna på.

 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
vare svårt att få i 670 i den eller passa den rakt av'?
Det är en hel del jobb att få det att passa. Då 670 är slidmatad sitter förgasarna väldigt långt ner, men med kort insug korta gummin och drop n roll i chassit går de alldeles utmärkt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Det är en hel del jobb att få det att passa. Då 670 är slidmatad sitter förgasarna väldigt långt ner, men med kort insug korta gummin och drop n roll i chassit går de alldeles utmärkt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Jag planerar att göra samma operation alldeles snart och undrar lite saker (har även skickat pm till dig sSs). Har du några mätare och hur är det gjort? Vad är drop n roll?
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Kör Koso mätare och en analog varvräknare från en gammal summit.
Du har PM ang svårhetsgrad på operation 670 och d'n'r.
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Ny säsong nya problem och nya uppdateringar.

Har lidit av ett problem sedan jag flyttade ner kedjehuset (drop n roll) och det är att var enda jävla stubbe och sten som finns i skogen alltid måste träffa precis under kedjehuset. Till följd får man ett väldigt tilltygat chassi. Så inför denna säsong så tog jag tag i saken och byggde ett mer ordentligt skydd. Visst det blir tyngre än orginal chassit men när man bor där jag bor finns det ingen snö och då är det stubbe sten stubbe sten som gäller. Med andra ord är det bättre att bygga för att det ska hålla så det vart 3mm rostfritt med 2mm gavlat.

Har även bytt till nyare variatorer för att få ett större utbud på ramper etc.

 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
I brist på snö så är de dags att optimera pipan. Fick låna en JSR pipa till en 670 för att ha något att mäta mot och det visade sig att pipan jag åker med idag var 70mm för lång. Ska göra ett test och se om det blir någon skillnad vilket det bör bli. Sen blir det en mindre stinger och tillbaka till fullflödes ljuddämpare.
Men först kapa och svetsa!


Skickat från min Commodore 64
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Kapa pipan tvärtom mot hur du ritat dvs 4cm i fetaste magen och 3cm i kröken. Att kapa bort såhär mycket på bara två ställen kan göra att pipan inte funkar alls. Pipan är uträknad att funka i harmoni med krök,belly och revkonan så om man då kortar så mycket på bara två delar kan de bli kortslutning i pipan.

Men du kan ju ha tur också så kapa på
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
är ingen pipexpert men viktigt är att sats efter ett givet max varvtal. Kanske korta lite mindre än tänkt och går ner någon mm på stingern, ev dra in stingerröret en bit i pipan då det inte lär bli så mycket långa fullgasrepor.

Det finns program att ladda ner för att räkna ut mått på pipor, dock tar det mycket tid då man måste knappa in all "data" såsom porttider osv.
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
Kapa pipan tvärtom mot hur du ritat dvs 4cm i fetaste magen och 3cm i kröken. Att kapa bort såhär mycket på bara två ställen kan göra att pipan inte funkar alls. Pipan är uträknad att funka i harmoni med krök,belly och revkonan så om man då kortar så mycket på bara två delar kan de bli kortslutning i pipan.

Men du kan ju ha tur också så kapa på
Härligt med lite feedback!
När jag mätte mot JSR pipan så blir det dom måtten jag ritat upp. Den pipan har nämligen kortare header och mindre diameter på expasionsdelen. Den pipan jag har nu som ska kapas är från en rev 800 dvs helt fel mått mot min 670.
Tror du jag tänkt galet?
Idag har den effekten runt ca 6000-6500 känns det som. Sen när den kommer till ca 7000 blir det som att den går in i väggen ett par sekunder för att sedan komma igen vilket jag tycker känns som att pipan håller för låg temp. Ska dra ner diametern på stingern efter jag provat att korta pipan till det mått den bör hålla.

Skickat från min Commodore 64
 

sSs

Välkänd medlem
8 okt 2012
324
1
16
Domsjö
är ingen pipexpert men viktigt är att sats efter ett givet max varvtal. Kanske korta lite mindre än tänkt och går ner någon mm på stingern, ev dra in stingerröret en bit i pipan då det inte lär bli så mycket långa fullgasrepor.

Det finns program att ladda ner för att räkna ut mått på pipor, dock tar det mycket tid då man måste knappa in all "data" såsom porttider osv.
Bra tänk. Tänker ta ut effekten vid 8000rpm precis som jag portal den efter. Sen så ska jag självklart dra ner på stingern och köra fullflödes dämpare. Men sak i taget så man inte dribblar bort sig själv mitt i andra halvlek. :)

Skickat från min Commodore 64