Skotertabbar och pinsamheter? Berätta!

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kom ihåg en gammal goding som man skrattar åt nu men hade kunnat gå riktigt illa, med edgen också. Hade varit och grillat i ett vindskydd med några polare och när vi skulle hem så matade vi efter älven. Jag hade en kompis bakom mig och då vet jag inte vad fan han sysslade, han skulle iaf köra om mig och smällde rakt in i trailing armen på mig så jag slog runt, denna gången måste jag haft ögon i nacken för jag kände att kan kom snett mot mig fast jag kollade rakt. Nå väl närmare kom han och jag fick syn på ett par skidor och en röd skoter och precis i ögonblicket som han tog T-armen hann jag slänga jag mig av skoter och där flög den rullade garanerat 10varv efter älven, det gick 140km/h sist jag kollade på mätarn, och jag hade då inte lättat på gasen. Tur som var hade det snöat dagen före så det var ca 10-15cm nysnö på isen annars hade jag nog slagit ihjäl mig skulle jag tro. Huven lossnade från stropparna så jag trodde den skulle vara kaputt men blev ingenting på skotern förutom en 1cm spricka vid lyset samt krokiga fästen till huven, men inget annat. Tur det också för jag hade avställd och oförsäkrad skoter. Och jag själv klarade mig också utan skador, hade bara lite ont i axeln eftersom jag landade med den först.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Det var en jäkla historia, har du inte frågat din polare vad i h-vete som flög i honom? :hahaha:
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Hur många gånger har man inte haft turen med sig och just precis undvikit en olycka?, i vissa fall hade det kunnat gå riktigt illa! Man blir lite allvarlig ett tag men lika fort börjar man köra som vanligt.


Kommer senast ihåg nu i vintras, körde lite dike medans sällskapet som jag var med körde på vägen bredvid, vi höll väl en 60-70 eller något, jag lekte och hade mej i diket. Vi kom ut på lite öppnare plats (ännu efter vägen) och det började bli lite vinddrivor, inte allvarligt och vi körde ännu 60-70. Helt plötsligt blir det smalare och smalare och det kommer upp ett hål som är ungefär lika stort som skotern och kanske 70-80 cm djupt, hinner knappt reagera och mindre stanna innan jag är över hålet, lyckligtvis faller jag inte ner så mycket i hålet men huven smäller i kanten och det flyger d***** mycket snö.

hade varit lätt hänt att det hade gått värre, tex en skida i hålet eller att jag krockat med de på vägen när jag sedan styrde upp efter all snö. Hann nästan inte reagera förens hålet var framför mej.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
var väl typ två år sen nu när jag min bror och min 3 mening va ute och körde alla skjutsade burdar ;P de va väl vid tyå 9 halv 10 på kvällen , mörkt ute iaf och jag stannar mitt på sjön för jag vet inte vars vi skulle, när man vänder mig om ser jag bara i en kort sekund hur ett lyse far rakt i i bakdelen på skotern jag hade jag den välter, inte åt sidan utan som upp på höger skida först sen dimper den ner, styret mitt på knäet inte de skönaste. men när man sen fått tillbaka medvetande om vafan som hade hänt så hade min bror kommit i typ 90 rakt in i bakdelen på skotern och hon som jag skjutsade flög av skotern typ 2-3 meter längre bort landa hon. och de jävliga va att de va pappas skoter jag hade men de vart bara en lite buckla på den och brors skoter var inte fin sen.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
var väl typ två år sen nu när jag min bror och min 3 mening va ute och körde alla skjutsade burdar ;P de va väl vid tyå 9 halv 10 på kvällen , mörkt ute iaf och jag stannar mitt på sjön för jag vet inte vars vi skulle, när man vänder mig om ser jag bara i en kort sekund hur ett lyse far rakt i i bakdelen på skotern jag hade jag den välter, inte åt sidan utan som upp på höger skida först sen dimper den ner, styret mitt på knäet inte de skönaste. men när man sen fått tillbaka medvetande om vafan som hade hänt så hade min bror kommit i typ 90 rakt in i bakdelen på skotern och hon som jag skjutsade flög av skotern typ 2-3 meter längre bort landa hon. och de jävliga va att de va pappas skoter jag hade men de vart bara en lite buckla på den och brors skoter var inte fin sen.
Usch! Tur det gick bra!

Men dom där brudarna hörde ni väl inte mera av efter den kvällen? Haha :bootyshake:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det var en jäkla historia, har du inte frågat din polare vad i h-vete som flög i honom? :hahaha:
Hade det inte varit min kompis hade han fått min hjälm rakt på näsan, det var dock jävligt nära. :laugh: Men det skedde ju som tur var ingen större skada på varken mig eller skotern så. Men visst fick han sig en funderare och kanske kör med hjärnan lite mer nu, han trodde att jag skulle dö när det gick så pass fort.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Min kompis har också nästan kört ihjäl sig. Han tappade skidan efter kalix älven i 130km/h och det var på våren så det var stenhårt underlag. Han spräckte höger skallben och trumhinna. Jag och några kompisar var och körde på vatten och han skulle också komma dit men typ 10min efter oss. Jag orkar inte berätta hela historien med ni kan säkert bilda er en uppfattning om detta.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Min kompis har också nästan kört ihjäl sig. Han tappade skidan efter kalix älven i 130km/h och det var på våren så det var stenhårt underlag. Han spräckte höger skallben och trumhinna. Jag och några kompisar var och körde på vatten och han skulle också komma dit men typ 10min efter oss. Jag orkar inte berätta hela historien med ni kan säkert bilda er en uppfattning om detta.
Hur kunde han tappa skidan?!:hmmmm2:
Hade han ingen hjälm, fast det kanske inte hade hjälpt i den farten? (med tanke på spräckt skallben)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Hur kunde han tappa skidan?!:hmmmm2:
Hade han ingen hjälm, fast det kanske inte hade hjälpt i den farten? (med tanke på spräckt skallben)
Bulten till skidan gick av, anledningen till det tror jag var att han hade en mxz 440 som han satt skidor från en edge på och gjort distanserna i något ohållbart material som gick sönder och resulterade i att det knäckte bulten.. Jo nog hade han hjälm men den gick att trycka ihop efter den händelsen.
 
E

eMe181

Ska berätta om en liten pinsam grej :) I påsk så var vi och körde skoter jag & min kusin mormor och morfar morbror och moster och alla dom vi va typ 10 pers då for min kusin och körde med sin yamaha phazer och då sa min morfar (Sur ***** gubbe) Ta min skoter och kör yamaha venture -99 äldre chassiet , Då for vi och körde då var ju kusinen och gjorde ljupa spår som satans då tänkte jag a jag får och prövar där och då Sker ena skidäveln ner och mattan då vare bara gasa och då satt man :) Med tur orkade phazern dra lös mig =P Tro mig gubben hade inte blivit glad om vi sa något :):D
 
O

Ollestlnacke

Själv hände det en sak på julaftons kvällen, jag var ut med ett par kompisar och skulle kika på ett fint ställe att ha crossrampen.
Först tänkte jag ta farsgubbens yeti men efter några om och men blev det tillslut summiten (600sdi 08). Så vi drog iväg och kikade, på väg hem hittade vi ett fint ställe att ta några drop, jag laddade fart och flög genom luften, kände mej fri som en fågel, tills jag landade ca 3,5m ner...
Det tog tvärstopp och jag tänkte vad f*n var det, åkte tillbaks för att kolla vad det var, såg att det var en vass j***a sten, bredvid den låg främre kylarn:bawling: Hem och knapra ipren hela natten då ryggen fick en liten smäll, dagen efter gick vi igenom skotern.
Visade sig att chassiet, ena boggieskenan och hela framvagnen var sne, tog några månader och (endast) 4000kr så fick jag tillbaks skotern, som ny:D
 
D

Deleted member 6797

en pinsam grejj var när ja körde sistaturen här i pite. då skull ja över en väg och de tog tvärstopp för andra sidan vägen hade skidorna farit under snön så ja flög av i 50 blås där:) en annan gång var då ja skull över vattnet( öppet ) å starta 1 meter ifrån å rätt ner å sänkte den. de var samma da
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Litet trådlyft men jag har faktiskt en historia att förtälja. Tycker dessutom inte att den här underhållande tråden ska gå i graven riktigt än ;)

Nåväl. Historien utspelar sig påsken 2009, påskafton. Vi befinner oss i vår stuga i Rossneviken, ca 2½ mil upp efter Hornavan. Farsan är butiksinnehavare i Arjeplog och därmed fann han det vara en god idé att hålla denna butik öppen på dagen. Så han har ställt alarmet på kl 7. Problemet är dock att ungefär vid femtiden på morgonen vaknar han av att telefonen signalerar för slut batteri. Av rädsla för att försova sig bestämmer han sig då för att kliva upp. Han resonerar ett tag över huruvida han skall inta frukost i stugan eller äta då han kommer till Arjeplog. Efter noggrannt övervägande når han slutsatsen att frukost smakar bäst i "stan".

Sagt och gjort, ungefär vid halv sex på morgonen ger sig min fader ut på Hornavan i strålande solsken och en perfekt packad sjöled. Problemet uppstår dock vid triangelstenen, lite mindre än 1 mil från Arjeplog, då skotern plötsligt skriker okontrollerat i smärta. Det tar inte länge förrän han inser att han nu har en ej fungerande skoter. Nåväl, inget problem tänker min fortfarande positiva far, och drar helt sonika upp mobiltelefonen... som inte uppvisar några livstecken överhuvudtaget. Bara att ta hjälmen under armen och börja gå.

Efter några kilometer har han upptäckt tre saker: Skoterhjälmar är väldigt tunga, flytoveraller är väldigt dåligt ventilerade och arjeplogare är väldigt morgontrötta. Efter ytterligare en kilometer hör han äntligen ljudet av en skoter. I fjärran ser han en gammal trotjänare, en gammal Blizzard med en ännu äldre förare och hans lika gamla fru. Skönt, tänker min fader, nu slipper jag gå! Men, framför honom ligger ett skravel av is och snö som visar sig ge den till åren gångne föraren vissa problem. Det hela slutar med att han välter i slutet av skravlet. Min godhjärtade fader känner nu en sådan sympati gentemot den gamle mannen att han inte längre kan be om skjuts. Han ber dock om att få låna hans telefon. Problemet i detta ligger dock i att det inte finns någon täckning för mobilsignal uppe i vår stuga, så något samtal går aldrig fram till oss som är kvar i stugan. Han beslutar sig för att använda en livlina, nämligen "ring en vän". Han tar upp sin telefon för att leta fram numret... och inser återigen att telefonen inte har något batteri. Bara att fortsätta traska då.

Efter ytterligare kilometer avverkade, med endast ca 500 meter kvar till civilisationen, möter han så äntligen en skoter värd sitt namn, som kan ge honom skjuts in till samhället. Väl i samhället kan han ringa efter bogseringshjälp och få hem skotern.

Värt att tillägga är dock att vi som var kvar i stugan beslutade oss för att packa ihop och åka hem samma dag. På vägen hem gav insugsgummit på min kära ET upp helt, vilket resulterade i att den tjuvstannade ungefär var tionde meter, sedan fick man dra ungefär tjugo gånger. Så vi fick bogsera två skotrar den påsken.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Som framvagnen skall se ut och hur den såg ut efter ett litet klättringsförsök på alla hjärtans dag..
Paniklagar den med en reservkulled, ser att det börjar komma in dimma och tänker åka för att fota. Prickar på en sten till på ett skär och pajar två 900:- kulleder på samma dag. Helt underbart.



 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Minns på den tiden jag var 14-15 och nyss hade fått min SM300. Tolkades ju med snowracer m.m. rätt friskt efter den och farsan var alltid nojjig över att vi skulle göra illa oss för det gick oftast inte lugnt till. Full gas hela tiden mer eller mindre...

Efter att ha fått utbrott ett par gånger så förbjöds vi såklart att tolka mera, men av någon anledning så tillät han mig tolka efter honom då han skulle köra en gång. Han körde ju inte direkt lugnt, och det slutade med att jag smällde med huvudet rakt in i en vägg då han tog ut en sväng i hög fart, ni vet det klassiska då man tolkar..

Då sa han inte så mycket mer sedan... :D
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
en pinsam grejj var när ja körde sistaturen här i pite. då skull ja över en väg och de tog tvärstopp för andra sidan vägen hade skidorna farit under snön så ja flög av i 50 blås där:) en annan gång var då ja skull över vattnet( öppet ) å starta 1 meter ifrån å rätt ner å sänkte den. de var samma da
Det var inte din dag :eek:
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Har några på lager men kan berätta om hajna...

va väll typ 12-14 år.. he va ja å lilla syrran på pappas nya skoter, sen två killar på en fyrhjuling.. vi börja tävla i skogen, gick liite för fort.. hamna för nära en tall, skotern tippa lite så vi flög av.. sen dundra den in i en tall... ! huven gick it ens stänga sen!! hoho.. men vi hade tur i oturen, missade motorn me nån cm.. så blev "ba" en utgift på ca 1000kr...