Skuren RMK Assault, långtestskoter efter 3 år..

E

ejwbegysv

En liten kort historia om en Långtestskoter och allt vad det innebär.. Ja e int bitter...

Har varit lite lugn i detta ämne trotts att min skoter skar dagen innan nyårsafton ute i skogen.. 10 kompisar och några timmar senare var skotern i garaget och vi konstaterade snabbt att cylinderkjolen hade gått sönder och tagit med sig kolv i fallet.. Efter lite googlande och forumläsande inser man snabbt att jag inte är den enda, det finns till och med Kit att köpa för att undvika detta problem. Då var 1-2 månaders skoteråkning även denna vinter borta…

Skotern i detta fallet är en Långtestskoter från Snowmobile men både jag och skoter har inget med tidningen att göra mer (bla pga ett s.k fotstegsproblem skulle jag tro).

Det är nu konstaterat att min ÅF (som sålde maskinen) som jag kontaktade direkt inte tycker att jag är en trevlig och bra kund och får då inte detta på garanti.. dock med s.k goodwill, 50% på nya delar om dom får göra jobbet.. ca 16000kr minst.

Hela historien om min skoter finner ni här i en snabbt skriven text som jag skrev idag.
http://www.skoterbutik.se/polaris/polaris_assault_langtest.asp

Älskar min Assault men inser att det är viktigare att ”älska” med sin ÅF.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Beklagar.
Jag har själv erfarenhet av en återförsäljare som inte är så intresserad efter att skotern har lämnat butiken och det är inte speciellt roligt..
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Tråkigt och höra Jimmy.. men låter ju skapligt schyst av din ÅF och ta det på goodwill iaf...

Min historia med 2011 SWB Assault är liknande, första säsongen höll den på och dumma sig. Surade ner stift, gick på en cylinder och blöddrade.
Den säsongen slutade med en sprucken cylinderkjol, vilket resulterade i generalras efter 160mil.
Ny motor på garanti.

Säsongen efter var det inga större grejer, feljusterad tps efter motorbytet mm

Ifjol blev jag stående 8mil hemifrån med en skoter som inte ville starta. Åf konstaterade felaktigt att styrboxen gett upp, restad hos polaris. Dock så var det spridarna, så fick nya på Goodwill.

Till den här säsongen, när garantin hade gått ut. Vågade jag inte chansa, så montera rk-tek drop-in kit med wössner kolvar. Var ett rejält kolvspel i min motor när jag rev den, men inga tendenser till sprickor i kjolarna denna gång. Detta med uppskruvad oljepump sen motorbytet (ca 2%). Blev även nya fotsteg till i år, från WRP. Även mina fotsteg hade små sprickor såg jag i efterhand.

Gillar även jag min skoter och ÅF, men Polaris borde verkligen ta tag i problemen. Brp byter ju kolvar på alla 11:eek:r och 12:eek:r 800 e-tec, där haverier är betydligt ovanligare.
Kolvar gjutna i Indien låter lite sidodär i en snöskoter för 130.000->

Mvh Richard
 
E

ejwbegysv

Tråkigt och höra Jimmy.. men låter ju skapligt schyst av din ÅF och ta det på goodwill iaf...
Enligt vad jag har fattat så har alla ÅF 50% på delar? Timpriset var det dock ingen rea på... sen att köra 240 mil med släp är ju inte heller gratis...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu ligger ju jag med nämnd handlare som vi så vackert kan kalla det men jag måste ändå fråga. Du beskriver det som att du egentligen ledsnade på fotstegshistorian och att det snarare var andra på SM som drev på hela ärendet. Skapar du en tråd och en dedikerad hemsida för att snällt informera folk om att ens förhållande mot ÅF kommer spela roll om maskinen går sönder efter garanti och reklamationstid? Omtänksamt isåfall men det känns nog mer som du är ute efter uppståndelse ytterligare en gång.

Men, hade jag stått med en rasad maskin utanför reklamationsrätt hade jag inte heller varit så nöjd.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Alltid lika trist när det rasar, och kostsamt om garantin inte täcker.
Jag skulle inte våga ha en Poo 800 där garantin gått ut, efter 200-300 mil bör du renovera om du vill att dom skall hålla. Det är iallafall så långt maskinerna i min bekantskapskrets brukar gå innan dom skär.
T.ex min lillebror:
Pro rmk 800-11 skar två gånger på två år.
Assault 800-13 skar lagomt till påsk ifjol.
Han har nu en pro rmk igen, och frågan är väl inte OM utan NÄR den skär.

Det är förjäkla synd för det är ett riktigt grymt chassi och en fin motor om den skulle hålla!
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Är ju inte roligt när de rasar när skogarna inte ens knappt kommer upp till 300mil.. Lillebrorsans assault 800 -11 gav upp i söndags. Jävlart total ras! Från topp till 4 hål i blocket åh allt där imellan, är ju ett skämt polaris 800 motorerna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har inte Polaris bara 2års garanti i Sverige?
Eller har dom 3?

För har dom 2år så är det väl ändå rätt logiskt att ÅF inte är jätte villiga att ge dig delar och jobb för flera tusen om du kommer in år 3?

Sen är det ju en annan sak att Polaris varken kan tillverka motorer och framförallt inte stå för att det blev skit efteråt. På den delen har ju iaf BRP erkännt att det blivit tokigt å bitit i det sura äpplet. Men varför ÅF skulle bjuda dig på massa delar när du inte har någon garanti förstår jag inte riktigt? Om jag inte missförstått något? =)
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Det är nu konstaterat att min ÅF (som sålde maskinen) som jag kontaktade direkt inte tycker att jag är en trevlig och bra kund och får då inte detta på garanti.. dock med s.k goodwill, 50% på nya delar om dom får göra jobbet.. ca 16000kr minst.

Ursäkta men varför skulle du få ut ett garantiärende på en maskin där garantitiden gått ut ifjol? Att grina ut på ett forum och försöka svartmåla din ÅF Trotts att du fått en deal där du har 50% rabatt.... makes no sense
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
2års garanti, men min brorsa köpte den förra vintern på firma och bara hunnit 96mil på skotern. Surt men men :p
Ja köper man begagnat är det ju annat. =)
Sett att många handlare brukar lämna 1år garanti då. Vet inte om det är det som är lagen eller om det är 6mån? Kommer inte ihåg.
 
E

ejwbegysv

Nu ligger ju jag med nämnd handlare som vi så vackert kan kalla det men jag måste ändå fråga. Du beskriver det som att du egentligen ledsnade på fotstegshistorian och att det snarare var andra på SM som drev på hela ärendet. Skapar du en tråd och en dedikerad hemsida för att snällt informera folk om att ens förhållande mot ÅF kommer spela roll om maskinen går sönder efter garanti och reklamationstid? Omtänksamt isåfall men det känns nog mer som du är ute efter uppståndelse ytterligare en gång.

Men, hade jag stått med en rasad maskin utanför reklamationsrätt hade jag inte heller varit så nöjd.
Fotstegsproblematiken är jag egentligen väldigt less på att prata/skriva om..
Men en kort version på hur det såg ut från min synvinkel för 3 år sedan:
En två månader gammal skoter får sprickor och senare avbrutna ribbor på fotstegen.. Jag 65kg tung har varken kört in i något eller hoppat med skotern.. Kontaktar först ÅF sen även representanter för Polaris och frågar hur vi ska göra (inget hade skrivits ännu om detta i tidningen). Jag blir direkt attackerad med div. anklagelser.. allt från att jag hade fel skor på mig och att jag hoppade på stubbar. Jag trodde att jag skulle få ett nytt chassie men det vägrade dom.. Ett stort antal mail fram och tillbaka mellan polaris, åf och tidningen senare insåg jag att detta kommer att ta tid.. massor med tid.. Jag ville bara köra min skoter medans det var vinter.. Snowmobiles redaktion slog på stora trumman och skrev en massa artiklar, båda sidorna hade advokater inblandade osv osv..
Advokaten som var på tidningens sida (anlitad av tidningsägaren) informerade om att jag inte kunde stämma Polaris utan det är ÅF:en som sålt skotern till mig och denne jag var tvungen att stämma.. Jag hade inget intresse av att stämma ÅF:en då det i min mening inte gjorde saken bättre... Polaris gömmer sig bakom ÅF:en..

En annan lite mer komplicerad sak var att det i köpekontraktet står att SGT i Jämtland AB är leverantör och att Polaris Finans (i sammarbete med Santander consumer bank) är säljare.. Så jag måste alltså stämma Santander.. Världens största bank.. Som sen måste stämma SGT för att dom ej följer avtalet vid finansieringen....

Under tiden som detta pågick så drog polaris in alla sina annonser i tidningen och jag fick mycket press av tidningsägaren att fortsätta kämpa i fallet och lovord om hjälp med advokatskostnader..

Jag gav upp och installerade betterboards (detta var innan burrantstegen fanns) på skotern istället och fick således min 2 månader gamla skoter körbar igen.. dock utan garanti på chassiet.


Ang. "hemsidan" (ett Worddokument sparat i html format) så tog det mig 10 minuter att göra och jag tänkte ge en kort summering av 3 år med en Långtestskoter. Jag var "medarbetare" till snowmobile i många år men endast avlönad i två månader, en "förmån" några medarbetare hade var att ha en rabatterad snöskoter en vinter och skriva om den.. Tyvärr ger det en mycket vag bild av skotern då man som långtestare måste hålla sig på god kant med tillverkaren/sponsorerna. Och ser man tillbaka på dom som var långtestare samtidigt som detta hände så är i princip alla sponsrade av BRP eller Polaris i dagsläget. :ciao:

Det viktigaste budskapet i artikeln är:
1. Se till att hålla dig god vän med din ÅF.
2. Köp din skoter nära din hemort, det är inte alls säkert att en annan ÅF vill ta i din skoter.
3. Om du vill vara säker på att ha en fungerande skoter på Julledigheten, påsken osv.. köp två!
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Ja den historien har nog dom flesta hört talas om här inne, vad den nu har med din skurna skoter utan garanti att göra förstår jag dock inte, du berättar om dina tre år som långtestare med det känns egentligen mer som ett maskerat försök att få igång hysterin igen. Jag har svårt för att du trotts ett bra erbjudande försöker klanka ner på en återförsäljare.. Sett till situationen känns det som en bra deal? ÅF har väl egentligen ingen som helst anledning (mer än att att vara schysst) till att ge dig stora rabatter på delarna eller hur?

Förklara gärna hur du tänker
 
E

ejwbegysv

Förklara gärna hur du tänker
Jag har redan köpt nya delar från USA, vill nog mest att ni alla där ute som har en 800cfi 2011-2013 ska få informationen om problemet... hade jag vetat om det så hade jag bytt kolvar för länge sedan...

Jag har blivit kontaktad av flera personer som har varit snällare med sin åf och fått detta på garanti.. kul för dom.. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har blivit kontaktad av flera personer som har varit snällare med sin åf och fått detta på garanti.. kul för dom.. :)
Garanti har dom knappast fått det på, men på goodwill och det är skillnad...

Men jag gillar budskapet i slutet:
"
Det viktigaste budskapet i artikeln är:
1. Se till att hålla dig god vän med din ÅF.
2. Köp din skoter nära din hemort, det är inte alls säkert att en annan ÅF vill ta i din skoter.
3. Om du vill vara säker på att ha en fungerande skoter på Julledigheten, påsken osv.. köp två!
"
Precis så har jag gjort på alla 3 punkter och jag är skitnöjd med både skotrar och SGT! :)
 
E

ejwbegysv

2010-2011 var fotstegsproblemet ett "icke problem" enligt flera på detta forum.. Jag har då inte sett en enda RMK med original fotsteg....
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
När min 11a skar i våras hörde jag ingenting om någon goodwill.

Hade bara tur att jag hade tecknat motorförsäkring, dock fick jag hosta upp självrisken på 20.000