Skuren RMK Assault, långtestskoter efter 3 år..

Erosty

Medlem
17 okt 2011
14
0
1
Intressant att läsa en långtest som sträcker sig över mer än en säsong... också intressant att se hur mycket det kan skilja mellan skoter och skoter, och kanske hur mycket tur man haft. Alltför stor del av skoterköp handlar om tur som det känns.
Jag hade också en orange rmk assault i tre säsonger, 400 mil. En glapp kontakt som tände motorlampa var egentligen mitt enda fel, hade lite kammar borta, en skadad kåpa och halvsned framvagn men det får jag ta på mig själv. Inga fotstegsförstärkningar men ändå hela om än lite smått böjda fotsteg efter 400 mils brytande och bändande i skogen.
Frågan är hur länge till mina cylindrar å kolvar hade hållit. Vågade inte ta reda på det så bytte till en pro 600...
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Bra där Erosty! Enda rätta valet om man kör polaris.. Att byta till en 600 som går mer än 300 mil utan att skruva :D
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Att vissa skotertillverkare hotar med att dra tillbaka annonseringen kunde man ju räkna ut, läser man långtester så är det mycket sällan något negativt skrivs, ev nån notis om att hantagsvärmarna inte blir varma fort nog. Läser man långtest på tex "vi bilägare" så skräder dom då inte orden nått är fel. Skotrar är den sämsta skit som finns, synd bara att de e så jävla roligt! :biggrin1:
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Rekomenderar alla som har slut på sin garanti tid, åtminstone ett kolvbyte. Wössner eller Wiseco.
2011-2013 använder samma Asso kolvar. Till 2014 togs nya fram, annat artikelnummer. Vet dock ej skillnader. 2013 kom det bättre cylindrar med tjockare kjolar. Någonstans i mitten av 2012 maskiner kom det en vevaxel av högre Kvalité. (Fuji)

Lösningar:
Rolls royce: http://indyspecialtymotorsports.com/ Indy Dan bygger utbytesmotorer med längre vevstakar och massa annat. Är nog det bästa valet, men så kostar en utbytesmotor 3500dollar.

RK-tek "Drop-in": http://www.2strokeheads.com/ Mitt eget val, populärt i staterna med många nöjda kunder
Custom designande wössnerkolvar och billet topp.

MTNTK "The Fix": http://www.mtntkperformance.com/ Även det populärt i staterna med många nöjda kunder.
Wisecokolvar och en spacerplatta mellan vevhus och cylinder.

Bikemanperformance "Durability Kit": http://bikemanperformance.com/
Lanserat till den här säsongen, det billigaste alternativet. Liknar MTNTK med en spacer och nya kolvar.

Har slutat köra på ves-gold efter rekomention av Kelsey från rk-tek, han förespråkar mineralolja.
Själv kör jag numera med Statoil halvsyntet.

Och skruva upp oljepumpen 1,5-3 varv så du får en förbrukning på minst 2%
http://www.youtube.com/watch?v=lFjLN-YqGk0#t=29
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Att mineral skulle smörja bättre än syntet är bull , i länken påstår de att syntetkulorna är så stora att de inte tar sig in i vevlager haha ,glesare än rullager finns ju inte. Men att många synteter har hög flampunkt är rätt. Jag brukar därför välja en med relativt låg flampunkt för att den ska smörja bra även vid lugnare körning. 85-100grader tycker jag är lämplig för allroundåka. Kör man dragrace eller cross kan man med fördel välja en syntet som har 100-130gr falmpunkt för det smörjer bättre på full gas/varv.

Kör man mestadels lugnt eller har en mer lågvarvig tvåtaktare typ fläktåkare så kör på båtmotorolja helsyntet. De har flampunkter på 65-75gr. Fördelen är då mindre sot och bättre smörjning för de lägre varvtalen/hetta.

Många olje-pålästa mc enduroåkare som kör lite sävligare än elitåkare brukar köra syntet båtmotorolja för de får motorn att hålla bättre och ryker mindre.

Enda nackdel med syntet (förr ivf) var rostproblem såfort man stannat motorn. Det gällde långtifrån alla märken av syntet! Synteten lämnade changs för gas/luftbubblor vid stillastående så det rostade i gasbubblorna = lagerras som följd.

Om man nu vill åka mineral så håll koll på flampunkten , den får inte understiga ca 80gr för kallare än då slits en modern sportskoter för hårt på full gas.
Mineral och delsyntet är någ säkrare mot rost ,men de flesta synteter i dag rostar inte längre så nackdelarna är fler än fördelar med med mineralbaserat. Som sagt vill man ha bättre smörjning på lägre varvtal så kör på syntet båtmotorolja istället för mineral med låg flampunkt.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Vad är priset för ett RK-tek drop in kit?
Någon i Sverige som säljer det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Varför de flesta fix kitt kör med högre kolvar och cylinderchims är förmodligen för att flytta upp balansen på kolven, typ den slår inte lika hårt nere i vändläget.
Med bara kolvbyte till smidda kolvar typ wössner och wiseco blir det säkrare än org kolvar ivf, det kan tänkas de har bättre balans även utan högre dome.

Rk-techs wössnerkolvar special för org cylinder (ej droppinkitt) har förmodligen bättre balans dvs mer vikt högt upp o lättare nertill så de är nog en hel del bättre än vanliga wössner och wiseco.
 
E

ejwbegysv

Jag har beställt delar från "http://indyspecialtymotorsports.com/", ringde och snacka med Dan och denna killen vet vad han pysslar med iaf.. Förstärkt cylinder och allt annat jag behövde för 7000kr.. + frakt.

Största problemet för mig är att skicka in min trasiga cylinder i utbyte till honom, men ska försöka köpa en begg/trasig i USA och skicka till han ist. och behålla min.
 

pitholmarn

Medlem
2 jul 2009
20
0
1
Största problemet för mig är att skicka in min trasiga cylinder i utbyte till honom, men ska försöka köpa en begg/trasig i USA och skicka till han ist. och behålla min.[/QUOTE]

Förut för länge sedan så kunde man komma undan tull o Skatt genom att skicka trasiga motordelar till usa för "rep" men jag vet inte hur det är nu.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur har din oljeförbrukning varit innan raset? har du haft uppställd olje pump, eller låtit den vara std.dvs.index märken i linje? vilken olja har du kört på?
 
E

ejwbegysv

Hur har din oljeförbrukning varit innan raset? har du haft uppställd olje pump, eller låtit den vara std.dvs.index märken i linje? vilken olja har du kört på?
Det har ÅF ställt in åt mig vid service så jag vet inte.. Men kommer defenitivt ställ upp pumpen nu efter renoveringen..

Jag har även påtalat för ÅF vid något tillfälle att den är väldigt snål på olja.

Jag kör Polaris rek. olja eller ibland https://external.statoilfuelretail.com/mar/svg01184.nsf/LubProducts/racingway_2t
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Varför de flesta fix kitt kör med högre kolvar och cylinderchims är förmodligen för att flytta upp balansen på kolven, typ den slår inte lika hårt nere i vändläget.
Med bara kolvbyte till smidda kolvar typ wössner och wiseco blir det säkrare än org kolvar ivf, det kan tänkas de har bättre balans även utan högre dome.

Rk-techs wössnerkolvar special för org cylinder (ej droppinkitt) har förmodligen bättre balans dvs mer vikt högt upp o lättare nertill så de är nog en hel del bättre än vanliga wössner och wiseco.
En otroliga massa lirare på andra sidan atlanten har fått för sej att smidda kolvar är sämre än gjutna i just CFI 800an.... Teorin är att smidda kolvar har större värmeutvidgning än gjutna vilket kräver större kolvspel och detta tillsammans med ett olyckligt designat kylsystem leder till problem då saker och ting krymper och sväller i otakt.

Låter som en saga i min värld.