Skuren RMK Assault, långtestskoter efter 3 år..

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det har ÅF ställt in åt mig vid service så jag vet inte.. Men kommer defenitivt ställ upp pumpen nu efter renoveringen..

Jag har även påtalat för ÅF vid något tillfälle att den är väldigt snål på olja.

Jag kör Polaris rek. olja eller ibland https://external.statoilfuelretail.com/mar/svg01184.nsf/LubProducts/racingway_2t
Om dina indexmärken är i linje, så skruva ställskruven 3-4varv medurs, gjort det på alla mina maskiner jag har/haft innan jag kört 1meter, så kan du utgå från det å testa förbrukningen.
En intressant grej man kan tänka på är ju, hur långt/länge skulle en AC eller Rotax 800 gå om man ger dom 1-1.5%....
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
En otroliga massa lirare på andra sidan atlanten har fått för sej att smidda kolvar är sämre än gjutna i just CFI 800an.... Teorin är att smidda kolvar har större värmeutvidgning än gjutna vilket kräver större kolvspel och detta tillsammans med ett olyckligt designat kylsystem leder till problem då saker och ting krymper och sväller i otakt.

Låter som en saga i min värld.
Det är helt riktigt att smidd kolv har mer glapp än gjuten. Men det är vid kall motor, när den är varm har den liknade spel som gjuten. Därav så viktigt med lång varmkörning med smidda kolvar. Jag tror man skulle kunna få gjutena kolvar med samma viktfördelning som de special wössner som finns, men man har valt att specialbeställa smidda förmodligen pga att endast wössner har det alt till vettig extra peng. Wiseco kan också göra kolvar på special best men wössner var förmodligen billigare. Om jag gissar lite och går på känn så skulle en smidd kolv kunna vara lite snällare mot cylinderkjolen pga att materialet i kolven är mjukare,,typ slår snällare mot cylinderkjol.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om dina indexmärken är i linje, så skruva ställskruven 3-4varv medurs, gjort det på alla mina maskiner jag har/haft innan jag kört 1meter, så kan du utgå från det å testa förbrukningen.
En intressant grej man kan tänka på är ju, hur långt/länge skulle en AC eller Rotax 800 gå om man ger dom 1-1.5%....
Med allt prat om hur mycket tid/pengar tillverkarna sätter på utveckling av sina motorer/maskiner/oljor borde väl dom isåfall ha kommit fram till detta? Eller iaf skulle återförsäljarna fixa det i samband med leveransservice. Kan ju inte vara tanken att en vanlig "Svensson" skall veta detta och börja skruva med sin helt nya maskin.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Jag bad dom skruva upp ställskruven på 50 mila servicen, däremot vet jag inte exakt hur många varv det skruvades totalt men mer än vad det var orginal.
Sen kan man ju undra varför de är så snålt ställda från första början?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Med allt prat om hur mycket tid/pengar tillverkarna sätter på utveckling av sina motorer/maskiner/oljor borde väl dom isåfall ha kommit fram till detta? Eller iaf skulle återförsäljarna fixa det i samband med leveransservice. Kan ju inte vara tanken att en vanlig "Svensson" skall veta detta och börja skruva med sin helt nya maskin.
Grejjen med den låga förbrukningen är ju(förmodligen)att få den EPA godkänd&dom flesta maskinerna går ju trots allt utan haverier, faktiskt imponerande att en motor kan gå med 1-1.5% olje förbrukning, ryker ju typ inget från dom, kanske ves gold är en super-duper olja?

Om dom drar "normalt" med olja, så klaras inte miljökraven....& glöm att polaris skulle gå ut med en rekomendation, kan bli riktigt dyrt för dom i en domstol...
Sen så hörs det mer&mer att åf ställer upp pumparna...
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Grejjen med den låga förbrukningen är ju(förmodligen)att få den EPA godkänd&dom flesta maskinerna går ju trots allt utan haverier, faktiskt imponerande att en motor kan gå med 1-1.5% olje förbrukning, ryker ju typ inget från dom, kanske ves gold är en super-duper olja?

Om dom drar "normalt" med olja, så klaras inte miljökraven....& glöm att polaris skulle gå ut med en rekomendation, kan bli riktigt dyrt för dom i en domstol...
Sen så hörs det mer&mer att åf ställer upp pumparna...
Touche! Tror också att det är pga miljökraven som polarisarna tar så lite olja.
Sen har ju cfi 800 ett groteskt kolvspel. Borde inte ett stort kolvspel behöva mindre smörjning? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Nu är det konstiga saker på gång, ska jag som kund betala dyra pengar sedan ställa upp oljepumpen och byta kolvarna för några tusen till så den blir bra?? vad är min garanti värd i ett fall som detta?

Åker pro rmk för övrigt, låter lika logiskt som att om man åker remätare ska jag köpa alla möjliga saker för att den ska funka. Vet inte hur alla resonerar men jag skulle vara så in i h-vete arg om min "nya" maskin inte funkade så den Åf skulle inte vilja ha med mig att göra... dock är det bara jag.

Blir mycket konstigt när folk som kör märken blir så hemmablinda att man inte vågar påpeka fel, Polaris 800 är en skitmotor uppenbarligen, alla jag känner är livrädd att den ska skära, sedan vad man skriver på ett forum det, är en helt annan grej.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Lägg 1timme på att skruva upp pumpen 3varv(verkar vara det som behövs)är ingen raketforskning att fixa det.
Har du garanti, så säg till din åf att skotern drar ca1% olja&att du vill ha den uppställd 3varv för du tycker den drar alldeles för lite, då tycker man att dom borde göra det gratis?
Är ju skit av polaris att lösa EPA gränsvärdena med snål olje förbrukning, men nu är det ju så&är väl upp till var å en att räkna ut vad som kan hända med en 2t.som inte får rätt mängd smörjning.....
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Lägg 1timme på att skruva upp pumpen 3varv(verkar vara det som behövs)är ingen raketforskning att fixa det.
Har du garanti, så säg till din åf att skotern drar ca1% olja&att du vill ha den uppställd 3varv för du tycker den drar alldeles för lite, då tycker man att dom borde göra det gratis?
Är ju skit av polaris att lösa EPA gränsvärdena med snål olje förbrukning, men nu är det ju så&är väl upp till var å en att räkna ut vad som kan hända med en 2t.som inte får rätt mängd smörjning.....
Jo, stog redan innan vad jag/ÅF skulle göra, var inte riktigt det som var min mening med frågorna jag stälde.
Men vi lämnar det här slipper vi kapa tråden allt för mycket.
 

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
Läste lite genom tråden och måste bara säga att det verkar vara en riktig skit motor i skotern.
Alltid bra att folk skriver lite så vi andra slipper gå i samma hål.
Mvh
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Såhär ser min historia ut med 800 års 2011

Åker upp till hemavan 1 eller max 2 gånger per år.
Förra året skar en rush 800 års 2011.
Detta år var det en swb 800 2011 som skar.

Rushen gick på nästan 40k att laga då en kolvring hade gått av. Först förstört toppen och sedan åkt ner i vevhuset. Som tur var hade ägaren en försäkring som täckte detta, självrisk på 500 kr. Minns inte vad försäkringen hette.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Den försäkringen skulle jag gärna vilja veta mer om, mer info uppskattas om det är möjligt att rota fram!


Såhär ser min historia ut med 800 års 2011

Åker upp till hemavan 1 eller max 2 gånger per år.
Förra året skar en rush 800 års 2011.
Detta år var det en swb 800 2011 som skar.

Rushen gick på nästan 40k att laga då en kolvring hade gått av. Först förstört toppen och sedan åkt ner i vevhuset. Som tur var hade ägaren en försäkring som täckte detta, självrisk på 500 kr. Minns inte vad försäkringen hette.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Törs man köpa en polaris 800 -11 eller nyare som skurit och renoverats? Vad skall ara bytt isåfall?
Självklart törs du det. Se bara till att kolvarna dokumenterat är bytta (till eftermarknadskolvar av känt fabrikat) oavsett om den rasat eller inte. Detta bör vara gjort senast efter 300mil och efter det är väl bytesintervallerna som övriga 800:eek:r. Har den skurit skall skadat material vara bytt eller repat och detta beror ju på rasets omfattning.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hmm.. man vill ju tro att det skall vara fixat. Känns dock lite sådär, den står på verkstad nu så att det blir gjort litar jag på men att det inte kommer igen har man ju inge garanti på.
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Den försäkringen skulle jag gärna vilja veta mer om, mer info uppskattas om det är möjligt att rota fram!
Försäkringen var via http://www.autoconcept.se/

Han köpte till den när maskinen köptes begagnad från återförsäljare. För att han skulle få ut något på försäkringen så var han tvungen att lämna in den till en auktoriserad polarisverkstad. Som jag förstod de så kontrollerade dem att haveriet inte hade orsakats av ägaren.

Lite luddigt svar med såg att de stod mer på deras hemsida :)