Snödjup runt Dalarna

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ngn som kan tala om hur snö läget är i sälen för tillfället?
Körde runt högfjället igår(lördag) finns hyfsat med snö men allt har satt i hop sig och blivit till betong. Trevligast har man bland granarna i fjällsluttningarna frammåt eftermiddagen då solen fått värma lite. Vill man skjutsa runt på lederna så finns ju även den möjligheten...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hmm, är väder o snödjupsnörd så det stör mig att det alltid överdrivs när man pratar snödjup. Har du någonsin hört någon uppgett ett mindre snödjup än det verkligen är;)?
Östsidan av trullberg är min favorit.
Nää det är sällan någon som säger att det är miindre än vad det är
Jo tollberg är fint men nu börjar det bli väldigt många som hittar dit.
För två/tre år sedan vad det okört varje gång man kom dit.
så därför får man söka sig längre bort.
Var det ditt gäng vi träffade på i Lördags?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nej, var någon vecka sedan jag var där nu.
För ca tre år sedan var vi nästan alltid själva vid vändplanen men i år är det i stort sett alltid fullt. Vi har hittat ett område som ligger nära och är riktigt utmanande. Har aldrig sett ett spår där....
Är stor höktand fin att klättra?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Höktand är väl inte lika kul som trullberg om det är riktigt med lössnö.
Det var ju ett paradis ifjol.

Här en snutt från i Lösdags. I närheten av Vändplan
[video=youtube;76YXo-Xclu8]http://www.youtube.com/watch?v=76YXo-Xclu8[/video]
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Tänk på att kolla upp om det är skjutning i området vilket det var i helgen. Men inte just åt det hållet sade iallafall vakten när vi ringde å fråga , så det är lugnt. Annars kan man faktist få fängelse.
Men är det farligt åt det hållet så är antagligen bommarna nere.
 

tompa__82

Medlem
4 mar 2011
46
0
1
Gävle
Någon som vet hur det ser ut runt Falun/Borlänge trakten?
Har haft skotern på verkstad senaste tiden efter ras och inte hunnit åka något, bryr mig inte om det är puder eller led, bara jag hinner åka lite till.

Bor i Gävle så är öppen för andra alternativ som är inom lagomt dagsavstånd med släpkärra.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Någon som vet hur det ser ut runt Falun/Borlänge trakten?
Har haft skotern på verkstad senaste tiden efter ras och inte hunnit åka något, bryr mig inte om det är puder eller led, bara jag hinner åka lite till.

Bor i Gävle så är öppen för andra alternativ som är inom lagomt dagsavstånd med släpkärra.
Ryssjön/Svartnäs utanför Jädraås finns det en del snö.
 

tompa__82

Medlem
4 mar 2011
46
0
1
Gävle
Tackar, har helt glömt bort svartnäs/ryssjön, har bekant i Åmot som säger att det ska finnas snö kvar där uppe, blir till att kolla i helgen.
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Höktand är väl inte lika kul som trullberg om det är riktigt med lössnö.
Det var ju ett paradis ifjol.

Här en snutt från i Lösdags. I närheten av Vändplan
[video=youtube;76YXo-Xclu8]http://www.youtube.com/watch?v=76YXo-Xclu8[/video]
Ser ju inte ut o va mycket skare där det är träd iaf.. Fan att man hittar så dåligt där..jaja blir väl o ta en tur upp under veckan
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
1m??? 60cm är det. SMHI har mätstation i Ulvsjö.
Har inte varit mer än 70cm på hela vintern. Har åkt hela området i skjutfältet.
Ja det är mycket möjligt att det är 60 cm, men jag har inte själv mätt nånting utan där jag fastnat och klivit av skotern osv. har det varit kring midjan på mig. Därav skrev jag att det är kring metern! Och mindre på öppna ytor/solen legat på. Har mest varit långt från leden och öppna ytor och kört, så snön måste ju ha blåst dit isf. Vilket jag kanske borde ha nämnt.

Mvh
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Någon som har koll på hur det ser ut runt Gördalen/Drevdagen/Grövelsjön?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle tippa på att det är ungefär lika i hela norra dalarna.
Var uppe i Idretrakten i helgen, det är rätt mycket snö, men det har varit varmt så det är lite skare på snön.
På vissa ställen i skogen där solen inte kommit åt är det mjukare, men på myrar och fjäll är det en dryg skare...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nån som har koll på snöläget i Sälen? Jag skall ju dit den 25 mars på Snowrider Weekend och börjar bli nervös om det skall finnas något kvar då :)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Skulle tippa på att det är ungefär lika i hela norra dalarna.
Var uppe i Idretrakten i helgen, det är rätt mycket snö, men det har varit varmt så det är lite skare på snön.
På vissa ställen i skogen där solen inte kommit åt är det mjukare, men på myrar och fjäll är det en dryg skare...
Nej, är ganska stor skillnad. Snöhålen är Gördalen o Skjutfältet.
IbFlötningen är det nästan barmarkspartier trots att det bara ligger 5mil norr om gördalen som har 80cm. Grövelsjön har 65cm. Idre 30cm särna 30cm lofsdalen 70cm.
Mvh