Snopro 440 / 700

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Har eventuellt hittat en ecu box. Den har 2 anslutningar. Finns det någon speciell märknings jag ser att den är till en f7 och inte f6? För det har dom inte koll på.
Är det stor skillnad på kabelstammar mellan olika årsmodeller. Tänkte om man kan ta tex kabelstam ifrån en m7 osv. Min motor är ifrån 04a.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de borde stå ett part nr på ecun , alla har 2 anslutningar den ena är för att koppla in datorn när man felsöker , 03 och 04 har en annan kabelstam med separata kontakter till motorn , 05 och senare har en stor , med m7ans statorplatta eller en efter 04 kan du dock köra den härvan ....
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Ok. Då blir det en 04as kabelstam. väntar på besked ang voltregulator och en ecu box.

Hade tänkt lägga in någon bild men det ville sig inte. får göra ett nytt försök senare.
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Här har vi chassiet iallafall:
[/url][/IMG]
Motorn:
[/url][/IMG]
Här ska motorn titta ner:
[/url][/IMG]

Sen funderare jag på det där med kablaget ifrån motorn som nämndes tidigare, min kablar som kommer ut från tändningen ser ut såhär.. Stor kontakt väl? kanske inte är 04:a ?
[/url][/IMG]
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den ser ut att vara nyare än 05 , det står på lite olika delar på motorn topp , cylinder bla en liten cirlkel med år i : 04 innebär att det är en 05 osv ...
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Ja, det är ju alltid trevligt att få stoppa ner en så ny motor som möjligt. :) ska kolla efter lite märkningar nu senare idag så kanske man kan fastställa årtal.

Klurar fortfarande på det där med med kabelhärvan, har kollar runt på arctics nummermärkningar och det ser ut såhär:

F6 2005 part number: 1686-008

F7 2005 part number: 1686-008

F6 2006 part number: 1686-270

F7 2006 part number: 1686-271

05ans F6 och F7 verkar ju dock ha samma kablage. bara att leta efter ett kablage från 05 och framåt nudå. great!
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Yes, såg det nu. Behöver dock ingen slutburk när jag kollat efter i garaget och där fanns det en. Tack endå.

Nu går man i boogieväljar tankar, håller på och letar efter något lämpligt. Visst skulle en M7 boggie vara perfekt. men desvärre svåra att få tag i. Eftersom det ska bli ett roligt bygge så skulle helst vilja komma upp till 151,153 eller liknande.

Blir ju lite ombyggnad eftersom snopro tunnels är så pass smal men men.

Testade lite med garagekompisens timbersled 155 tums boggie, den vore inte fel att modda dit men ligger lite i överkant för detta projekt.

Men som sagt, Har ni några ideer om lämpliga boggisar att modda på?



Boggien är till salu vid intresse, helt ny.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
En kompis körde 440/700 i flera år med 44mm matta och han tog sig fram förvånansvärt bra med tanke på längden så du behöver nog inte 153" om du inte har tänkt att köra enbart lössnö och branta berg..
Har själv kört M7 sen -06, 141" alla år utom ett då det blev 153" och enligt mig är det den ultimataste längden.. Enda gången man önskar sig en längre matta är när det börjar närma sig lodrätt eller dom få dagar snön verkar helt jävla bottenlös! Kom ihåg att förstärka boggieskenor och vaggan om du får tag i en M7 boggie, är ett måste om den ska hålla för hårdare körning..
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Tanken var ju att den skulle få gå mest i lössnö. Vill jag ha den 141-144 någonting så kan man ju alltid förlänga originalboggien. Men det vore kul att testa att bygga något längre på ett sånt här chassie.

Tänkte ha en SX till "vanligt åka" och den här saken till lössnö, om det är ett bra chassie att bygga lössnömaskin på låter jag vara osagt. men jag gillar snopro 440in och det ska testas! =)
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall


700:a motorn är nu monterad och pipan är masserad så det också får plats. Ska börja bygga pyramidstagen nu.

Men en fråga? "avgasbollen" har den samma storlek på alla arctic?
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Ska montera dit APV motorn nu, blir dock osäker hur den skall sitta monterad. Har hört att den sitter ovanför sekundärvariatorn? Har den ett eget fäste eller monteras den direkt i chassiet? Ingen som har en bild hur det sitter på sin snopro 440?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36


700:a motorn är nu monterad och pipan är masserad så det också får plats. Ska börja bygga pyramidstagen nu.

Men en fråga? "avgasbollen" har den samma storlek på alla arctic?
Du som investerat i VMC's gamla racer ser jag?