Snopro 440 / 700

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Hur har ni löst monteringen utav F7:ans mätare på era snopro byggen? Den är ju som sagt rätt stor och otymplig.

Det enda jag kommer på är att montera den såhär på något sätt.:


Sticker ju ut ganska långa m3 bultar på baksidan av mätaren..
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Monterade så på min fast på vänster sida, bifogar en bild. Borrade 3 små hål i huven bara! Sida har väl mest med smaksak att göra.. Fint bygge! Alltid roligt med 440/f7!

 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
funderat på en f7 huv istället?
enda som ska behövas göra är att man måste kapa till f7 huven lite länst bak där man i vanliga fall spänner fast huven med stropparna ..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
funderat på en f7 huv istället?
enda som ska behövas göra är att man måste kapa till f7 huven lite länst bak där man i vanliga fall spänner fast huven med stropparna ..
Och då menar du att man ska sätta instrumenteringen på stock F7 position?
Var ska man då montera styret?
F7-huven är kapad 10-15 cm i SP-utförandet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Jag tänkte mest på höger sida eftersom där finns ett utrymme för kablaget till mätarn utan att behöva kapa eller borra
Iden med att kapa bulan ska jag nog prova på en crosshuv jag har, inte alls en dum ide.

Att montera en f7 huv lär ju inte funka för styrstången måste ju komma upp där mätaren skall sitt org.

Jag kör på ett montage som på bilden, kapar sönder crosshuven och provar montera i lysbulan. Tack för tipsen
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Ni som har/byggt snopro 440/700, var har ni lyckats klämma ni APV motorn? med originalfästet och den placeringen så tar det ju i pipan.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ni som har/byggt snopro 440/700, var har ni lyckats klämma ni APV motorn? med originalfästet och den placeringen så tar det ju i pipan.
På plattan som sitter över sekundäraxeln. Möblera om lite där och montera popnuts.
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
På plattan som sitter över sekundäraxeln. Möblera om lite där och montera popnuts.
Ja, det stället hade jag inte tänkt på. Låter som ett bra alternativ.. ska kolla på möjligheterna att sätta den där, ev så får jag nog göra om kylslangarna lite.
Tack för tipset.
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Håller på med den elektriska biten just nu. En fråga ang lysen, måste omkopplaren på styret vara inkopplad för att halvljus ska fungera eller går det igång endå? just nu så har jag en del lösa kontakter i kabelhärvan, bla det som ska upp till omkopplaren på styret h-värmare mm.

Alternativt bygla i kontakstycket som går upp till styret för att få ljus?

Vill ha lysen inkopplade innan testkörning så man ej bränner ecu.
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Håller på med den elektriska biten just nu. En fråga ang lysen, måste omkopplaren på styret vara inkopplad för att halvljus ska fungera eller går det igång endå? just nu så har jag en del lösa kontakter i kabelhärvan, bla det som ska upp till omkopplaren på styret h-värmare mm.

Alternativt bygla i kontakstycket som går upp till styret för att få ljus?

Vill ha lysen inkopplade innan testkörning så man ej bränner ecu.
Ingen som vet?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Ingen som vet?
APV servo:
Plattan ovanför sekundär

Mätarhus:
Fräste ur huven så huset kunde sitta framför styret och nitade ett stag att fästa det i, såg inget sittande men det såg ändå mkt snyggare ut än ha det vid sidan.

El:
Om inte hel/halv är kopplad till en brytare så ska det inte lysa, och på 440:in sitter det väl ingen kontakt på styret den sitter vid knät, eller har du tagit det från en F7:a också? Men du kan ju alltid ta fram en multimeter och mäta på kretsen.

Annars kan du ju testa på tomgången, voltregulatorn laddar ju ändå inte så mycket då.
 
Last edited:

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
På plattan som sitter över sekundäraxeln. Möblera om lite där och montera popnuts.
Yes! Där var enda stället jag fick plats med den.

Ang, kabelstammen så har jag tagit hela den ifrån en F7 -05. Har dock inga reglage till F7an som skall sitta på styret. Har bara kopplat in 440ins Run/off knapp. Men som sagt, har det lyst utan någon brytare på alla dina 3 maskiner Grahn så borde det ju fungera så.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Jupp och sen kan du koppla heljuset på strömbrytaren på huven, finns en extra strömkabel i kabelstammen. Då har du allalysen igång på heljuset, lyser riktigt bra då. Vissa påstår att spolarna på statorn pajar men det har funkat klanderfritt på mina det oxå.