Snopro 440 / 700

Garage58

Medlem
2 jan 2013
22
0
1
Holmsund
Sitter själv i garaget och funderar över massor med saker som berör ämnet eftersom jag ska dit med en F7 motor i 440 chassit. tänkte att jag frågar lite här så slipper jag starta en ny tråd ?
 

Garage58

Medlem
2 jan 2013
22
0
1
Holmsund
läst att folk kör med 440 motorfästet när du kör f7 motorn ? , saknar det tyvär. letar för fullt ! är det möjligt att köra med f7 utan att göra någon större raket forsknings insats för att få till det?

Intank pump ? eller utanpå liggande ?

Gjort något åt sekundär variatorn? hårdare fjäder? ska köra TEAM variator.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Minns ja inte helt galet så passar inte f7 fästet rakt av och dessutom är kuddarna från 440:in stöddigare. Montera soppa oumpen i tanken så lågt som möjligt. Jag körde med team sekundär i mina och nu använder jag mig av en äldre arctic roller sek bara pga att jag har en uppsjö av helixar och fjädrar till dom och dessutom är dom enklare att skruva i. Ett tips ang kylningen är att köpa några äldre arctic kylare som man nitar inne i bandtunneln och flyttar anslutningarna så dom kommer upp vid övre drivaxeln, annars kan man använda kylare från f7 men då tappar man dom fina kantlisterna..
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
F7ans fäste tror jag passar, men det har ju 3 infästningar istället för 2 och då måste det kapas, men som föregående talar säger så ska väl 440ins vara förstärkt.

Soppapumpen ska ner i tanken, även om det ser väldigt trångt ut. Tänk till med placeringen så inte soppaslangen kommer att peka rakt in i kylvätskebehållaren.

Mina extra kylare tror jag kommer från ZR, men inte helt hundra. Hela bandtunnelns längd samt kanske 30mm breda. Ser bra ut.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Montera inte pumpen så långt ned som möjligt, då blir det fan med slangen ned i botten. Antingen kinkas den eller så spjärnar det så att smartventilerna hänger i luften.

Ta F7ans variatoraxel av just det skäl att man kan köra vanlig Arctic-sekundär samt billigare/bättre utbud av drev.
 

Garage58

Medlem
2 jan 2013
22
0
1
Holmsund
Har hittat motorfäste nu ! har fått svar på nästan alla frågor. ! ang Sek så blir det att köra TEAM får försöka ställa in den. har inte tid eller ork att börja meka dit F7 axel.
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Jag har startat upp min maskin nu, upptäckte dock att framlyse ej fungerade, har ingen ström fram. Hastighetsmätaren fungerar och det är ju samma kablage. Vad tror ni om voltregulator?

Vill inte hålla på och köra innan jag löst lysproblemet, man bränner Ecun lätt.
 

Garage58

Medlem
2 jan 2013
22
0
1
Holmsund
Voltregulatorn ! Du kan använda F7 motorfästet ! du får kapa av det en bit bara ! så om någon funderat på det så är det möjligt !
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Fått igång lyset nu iallafall! Men skotern går som en påse nötter. Startar väldigt lätt, fin tomgång, inga felkoder på instrumentet.

Den varvar inget alls genom hela registret, känns som om den går på en cylle nästan. Rätt vad det är så kan den yla till och varva som den ska. Tog bort stiften och kollade, och Stift 1 närmast slutburken är blött och svart, stift 2 vid variatorn är grått..

Verkar som att den får för lite soppa på den cylindern. Får fortsätta felsöka imorgon med 2 st nya stift.

Några ideer?
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Första provturen gick bra, riktigt rolig maskin att köra måste jag säga. Lite variatorjusteringar så blir det nog perfa, varvade 7600rpm nu vilket är lite.
[/IMG]

Men i slutet av dagen så voltade jag skotern och nu är styrstången av, någon som har en snopro 440 styrstång? Huv?
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Satt en kväll och hade tagit mig nån god bärs, sen började jag klicka runt lite på nätet. Och efter ett tag så kom jag ifund med att bygga 800cc på denna motor detta år. Nu har det gått segt eftersom vintern har varit så dålig här ute vid kusten. men nu har jag fått tummen ur och plockat ur motorn ur chassiet.

[/URL][/IMG]

*Bikeman performance cylindrar
*Wiseco kolvar
*Speedwerx billet topp med lösa förbränningsrum
*boondocker
*speedwerx pipa och burk
*koso dual egt
*F7 sekundär
*Ny variatorsetup i primären.

Någon som har kört 800cc på F7 motorn med boondockern, värden att utgå ifrån?

Primärvariator: Vikt?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har en del mappar , den som är mest lik dina grejjer är med bikeman Fatazz pipa , Svartakatten här på forumet kör med Speedwerx pipa ,
glöm intre bort att ställa upp tändningen , minst 2.5 graders kil , vikter är svårt att säga då det beror på allt annat inklusive vilken typ av vikt,fädrar helix = 75-85 g ,
är cylindrarna planade under för polaris kolvar ? tycker nästan det ser ur som det men kan ju vara en synvilla eller att jag är nyvaken :)
speedwerx topp brukar vara gjord för att köras med dubbla cylinderfotspackningar , jag skulle välja en std 800 ho kolv före wiseco ...
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Låter kanon att du har lite mappar Odysse! =)
Annan tändkil blir det också, 2,5 grad har jag liggandes.

Justerbart viktkitt sitter i primären just nu, och vikter finns det så det räcker. Röd fjäder blir det i primär. Gul fjäder i sekundären. Har inte bytt helix.

Cylindrarna ska inte vara planade för polariskolv, men man vet ju aldrig när man köpt dom från andra sidan. =)
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Nog har du bra syn allt, Odysse. Mycket riktigt var dessa planade för att köra med polariskolvar. Typiskt, jag fick uppge vilka kolvar jag tänkte köra med vid beställning. men men. Skillnaden var rätt stor när man la cylindrarna brevid varandra. Jag var nog lite ivrig nu när jag äntligen fått motorn ur chassiet.



Dags att leta polariskolvar då. Är det dom som satt i 800VES?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Då såg jag rätt, inte konstigt iofs när man hållt på med dessa
Kit varje dag i 10 års tid ! Jag skulle hällre shimsa upp cyl till rätt höjd, då passar även toppen, polaris kolven måste ändå moddas och har en föråldrad hög dome, exakt hur mkt skiljer det mellan cyl?
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Har mätt lite nu och det verkar vara 4mm som är borttaget på min 800cc jämfört med f7 std. Får googla lite om det finns några kit att köpa. För det känns inte som det lättaste att göra en sådan spacerplatta.

Tack för länken Myzkoo, och tummen upp för Turbotråden!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag mätte mina spacerplattor nyss och dom var 3 mm , du borde haft 4 mm + en xtra packning (om nu toppen är gjord för dubbla ) att börja fila en själv är ju inte att fundera på , mina är laser eller vattenskurna efter en org packning ....

så här såg min mapp ut
egen portning , speedwerx topp , bmp fataz singel och y-rör,
v-foorce , 2.5-3 + tändning , den gav som sämst 164 hk och som bäst 167 vid 7900
på 5 körningar när jag bänka den
0 4 4 4
4000 3 3 3
6500 13 5 2
7200 7 7 3
7800 6 6 5
8100 10 10 10
8400 18 18 18

när jag trodde den var 100% skottsäker efter flera år utan en störning så körde jag 7 km vid prick 6000 varv , då spikade det sakta bort material från kolven , den skar aldrig men det blev ändå ett kolvbyte , därav några siffror xtra just där