SSCO:s artikel i SR nr 2.

Individansvar

Snowmobile Crew
13 nov 2008
4
0
1
Vad är det som gör detta ämne så otroligt hett för alla förbudsivrare? Till och med i de egna leden håller vi på att drunkna i inskränkande förslag!

Har nu sett videofilmen från Nordiska snöskoterrådets möte 3 ggr. Grymt bra gjort ToBe! Och dessutom läst SSCO:s uttalanden.
Fattar fortfarande inte att det här är på fullt allvar. Dessa människor har tagit på sig rollen som snöskoteråkarens företrädare. Herregud, här har jag valsat runt och oroat mig för att klimatförändringen är ett hot mot framtidens skoteråkande. Plötsligt framstår golfströmmen som en vindpust jämfört med det monsunregn av oral dynga som de närvarande här häver ur sig.

Följande är saxat ur videon;
”En allmän uppfattning bland Länsstyrelsens naturbevakare är att…” Jasså, säger vem då? Finns det en undersökning som styrker det?

”In med lite järntråd i fjädringen så får vi stopp på dom” Är detta på allvar? Ett Nationellt Snöskoterforum. Kan inte vara möjligt!

Och sedan… Sten Lindgren… Sten, du vet att jag respekterar dig högt för dina fjällkunskaper så mycket som du lärde mig. Men snälla, fokusera din energi på nåt kreativt istället för att älta nån hästkraftsbegränsning som ingen vill lyssna på. Det är inte värdigt att höra dina analyser om centrifugalkrafter mm, bara jävligt patetiskt!

För att inte tala om den mycket detaljerande beskrivningen av vem den illvillige highmarkaren är. Uppriktigt sagt så skäms jag å det grövsta för hela Norrlands vägnar. Denne man som häver ur sig denna analys bekräftar nidbilden av den missnöjde, ständigt gnällande, A-kasseuppbärande, missunnsamme norrlänningen.

Det är mycket som skrämmer mig i det här. Det är av största vikt att skoteråkarnas organisation kan framföra vår talan i ”maktens korridorer”. Men min uppfattning är att de, icke invigna personer som ser den här videon kan få en mycket skev bild. Dessa, våra företrädare, placerar skoteråkaren i ett fack som får Pistvakt att framstå som högintellektuellt. Och det är ett klart hot i den allmänna debatten.

Mer konkret är att deras totala brist på kompetens gör att de enda förslag som läggs fram är simpla kollektivbestraffningar.


Vad är då orsaken till detta mycket märkliga beteende?

Kan inte komma på någon annan orsak än, den tyvärr så djupt rotade, missunnsamheten och Jante-lagen som vi dras med i vårt land. ”Om inte jag tycker en sak är rolig så ska inte någon annan få roas av den heller”.

Personligen tycker jag pimpelfiske är bland det meningslösaste man kan ägna sig åt. Men jag kan ju inte döma ut alla pimpelfiskare för det!! Det är ju deras största intresse och jag har inga problem att glädjas åt dom för det. Tvärtom tycker jag att det ser rätt mysigt ut, men jag är inte intresserad.
Var finns ödmjukheten och respekten inför varandras olika intressen?

Klart det finns risker med highmarking. Men det är väl inget som SSCO ska bry sig om. De ska se till att hitta argument för att försvara den fria skoteråkningen.
Det dör ett antal fiskare varje år genom drunkning, men jag hör aldrig ett ord om att man borde förbjuda spinnfiske.
Många är de som dött på Mount Everest, men har aldrig hört nån som vill förbjuda bergsbestigning.
Men när det kommer till snöskoteråkning och någon enskild individ beter sig illa. Ja, då ska hela företeelsen förbjudas! Det är inte sunt att agera på det sättet.
Nej, vi borde istället hylla och lyfta fram de som agerar på ett bra sätt och göra dessa till förebilder i syfte att utbilda och ändra beteendet på det (fåtal) som beter sig illa. Då bidrar vi på ett kreativt sätt till utvecklingen. Patrik Edström
 
Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag är helt stum.. Tror jag måste skriva ut ovanstående och rama in det. Och skicka en kopia till SSCO kanske vore behövligt. Vet inte vad jag ska skriva, det var så grymt bra skrivet så jag saknar ord.
Bra namn också..:D