.....Jag tror SSCO har fattat att de trampat rejält i klaveret (hoppas åtminstone innerligen det) och att läget nu är gott för nytänkande från gräsrotsnivå, dvs från småföreningarna. Jag älskar friåkningen och att kunna köra dit jag vill, naturligtvis med omdöme
. Är dock också en stark förespråkare för ett väl fungerande ledsystem så att åkningen kan kanaliseras på "känsliga" ställen, kanske det faktiskt också behöver vara reglerad åkning i vissa områden. Om inte annat för att "blidka" "andra sidan" så inte möjligheterna till friåkning försvinner helt
mvh / Matti
Egentligen skulle vi behöva påverka längst upp på en gång. Gubbarna där är helt i från vettet. Lagar och regler skall man givetvis följa, men mer böter och hårdare straff, då tror jag faktiskt inte att dom har en aning om vad det kan kosta idag att köra i förbudsområde. Det kan kosta rejäla pengar inte 1000kr utan 10-20 000 utan problem.
Köra för fort är inte heller billigt, som man kan tro.
Ju mer förbud det blir desto mer koncentrerad blir åkningen och desto värre upplevs den på dessa ställen. Vi har idag nationalparker som var och en är gigantiska där åkningen är helt förbjuden.
Vad är det för fel att nyttja dessa för tex skidåkare som vill ha tyst och lungt ?
Hårdare regler kräven en ökad bevakning, vem skall stå för denna ?
Polisen kommer ju inte ens om man hittar ett sovande rattfyllo mitt på vägen (har hänt) , känns det då rätt att dom skall lägga ner ytterligare resurser på skoteråkningen ?
Fina leder som transportsträcka är toppen det tror jag ingen tvivlar om.
Men mer förbudsområden ? Det kan INTE vara en fördel för oss.
Dock så måste folk inse att bara för att man har rätten på sin sida kanske det inte alltid är rätta att göra så. Men behöver inte busa i sluttningen brevid barnfamiljen som grillar. Man behöver inte hålla fullt på leden genom byn osv. Precis som dom i Väst säger, utbildning ger resultat.
Jag lovar att dessa krovgrillande gubbar med kärringen i pulkan inte har följande på sin tur
1) Hjälm
2) Ryggplatta
3) Isdubbar / räddningslina
4) 1'a hjälpen
Men vi kör bara i "30" Km i timmen säger nån då. Prova kör in i husväggen då och se hur ni mår.
"Folk kör i grupp" tror väl fan det. Inte åker jag ut en 10 mil på fjället ensammen. Är ju fan lika dumt som att skjuta sig i foten. Pajar maskinen och det är djupsnö så orkar ingen här att gå tillbaka.
Risktänkande finns betydlig mer än vad dessa herrar tror, dock så kan det saknas hos en del.
Man kör i en grupp om ca 4 personer iaf vi på våra turer pga några faktorer.
1) Det är trevligt med lite "grabbtid" med kompisarna
2) Det är MKT säkrare än att åka 1-2 personer.
3) Vi har alla kundskap om 1'a hjälpen och har prylar med oss.
4) Skulle det hända en olycka kan i dom flesa fall en åka iväg och hämta hjälp.
5) Skulle nån av någon anledning fastna illa så är det enklare med fler.
Är man 1-2 personer kan detta utveckla sig till en mkt farlig situation.
Min åsikt är att man skall öppna leder genom naturreservat och där ha en ökad bevakning. Svänger man av leden där kan det kosta vad fan som helst. Och det är helt rätt. Men varför skall dessa fina områden med STF stugor vara helt omöjliga att nå med skoter ?