SSCO:s artikel i SR nr 2.

4

426H

Att enbart gå med i en klubb löser ju inga problem. Snarare tvärtom eftersom din medlemsavgift finansierar Jan Sunds och andra stollars lön.
Om man vill få till en förändring måste man ju engagera sig också. Gå på möten och göra sin röst hörd, ställa krav på att klubben inte accepterar den verksamhetsinriktning som SSCO arbetar med.
 
M

Mikael_Tarander

Man måste erkänna att det ställvis i våra fjäll är stora problem med "busåkning" och konflikter mellan "friåkare med fel attidyd" (OBS! INTE alla över en kam) å ena sidan och markägare och näringsidkare (läs skidturism) å andra sidan. Den senare sidan är extremt stark både ekonomiskt och i allmän folkbild (dvs söderut där dessvärre besluten tas) och eftersom penningen är det som i slutänden styr allt så kan en barnrumpa räkna ut hur det kommer sluta med den tuppfäktningsattityd som fn pågår inom skotersverige:eek:
mvh / Matti
Hej Matti!
Kul att du gör din röst hörd. Alltid roligt med insatt folk. För det första så delar jag dina åsikter till stora delar. Det du säger finns det belägg för, jag vet. Sånt kan och ska vi inte sticka under stolen med. Med det du pekar på anser åtminstone jag vara en intern sak inom skoterrörelsen.

Klubbar och andra verksamma inom skoterbranschen måste hjälpas åt om nåt är fel och på väg käpprätt… Vad jag vänder mig emot är hur saker hanteras utåt av Skoterorganisationerna, just nu är det SSCO. De är med, märk väl, – som enda språkrör från oss – och de slåss inte för skoteråkarna utåt. Låt vara om det finns någon som trampar över, det är inte detta saken gäller. Vi har att göra med myndigheter, politiker och extremt starka lobbyister från olika falanger som egentligen bara vill en enda sak och det är att förbjuda skoteråkningen. Någon annan slutgiltig agenda finns inte. Hur kan då våra språkrör ta på sig en hatt och säga att de representerar oss alla och sedan sträva efter samma sak? Vilka är dom som ska välja vilka som ska få åka skoter? Det håller på att skena fullständigt åt pipan just nu. Fullständig segregering inom skoteråkningen är på god väg där våra organisationer värnar om sin egen personliga åkning, om de i huvudtaget kör skoter. Allt krönt med stofilen Sten Lindgren från Tärna som verkar vara oerhört bitter att någon annan än han får och kan köra i obanad terräng.

Innan man ropar på förbud och begränsningar så bör man nog verkligen fundera på vad det EGENTLIGEN betyder i slutänden. Personligen tror jag många ”pimpelfiskare” om du ursäktar generaliseringen , kommer att få ett brutal uppvaknande från tron att det här inte berör dom. De är nämligen i allra högsta grad inblandade eftersom de inte kommer att kunna ta sig ut till favoritsjön när friåkningen är borta. Nu säger väl vän av ordning, jamen SSCO & Snofed vill bara stävja de som åker efter fjällsidor. (ett sånt resonemang har jag förövrigt grymt svårt för) Men konsekvensen om förbud mot sånt är att det blir förbud att åka utanför lederna i slutänden. Område efter område kommer att förbjudas. Det här tror jag inte man tänker på.

Den här gruppen som kallar sig ”Nationella Snöskoterrådet” har en uppgift, jag citerar:

Vision och syfte : Nationella Snöskoterrådets gemensamma vision för samarbetet är: ”Snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö och egendom skadas eller störs.”

Det låter väl bra/vettigt? Skulle vilja se den som vågar säga nåt annat om det. Men jag gör faktiskt det. Läs en gång till så förstår du/ni varför. Det är horribelt. Redan här är våra språkrör gisslan, redan från start alltså. Det räcker att nån av de övriga (för ingen annan än våra språkrör vill ju ha skotertrafik) säger: Jaha, utifrån vad vi kommit överens om enligt vår vision/syfte med den här konstellationen så måste vi förbjuda åkning utanför de officiella lederna för djur störs ibland samt människor. Vad ska de säga??

Lägg ner skiten, gå ur, vägra medverka innan man omformulerat vansinnet. Skoterfolket är en stor grupp! Vi ska inte minimalisera oss själva. Flera hundra tusen person har och kör skoter. Vi måste göra oss hörda, stå upp stolta, det har vi rätt till. Det är utifrån detta resonemang jag ser rosenrött över utspel som nu SSCO och ibland SNOFED kommer med. Vem ska stå med flaggan på barrikaderna om inte våra egna språkrör. Jag har ingen förståelse för deras egnq tillkortakommande i argumentationsteknik eller strategi, då har de inget där att göra. Så enkelt är det. Frågan är för stor för att Jan Sund med anhang ska få taffla till det för en så stor grupp människor.

Visst, jag säger inget om att det inte finns problem. Det finns problem inom Skidåkning, MC, Båtliv, Fotboll och allt annat i samhället. Men inte straffas de kollegialt för det? Inte går deras organisationstoppar till medieangrepp mot sina egna. Nej de försvarar dem även om de kanske inte alltid förtjänar det. Och den där sista meningen tycker jag samlar det mesta av vad som är fel i upplägget hos ”de våra”.

Idag vill de bara göra en sak: Tjäna pengar på utbildning, samt skaffa sig egna maktpositioner som fjäder i hatten. Nåt måste vara fel när man agerar som man gör . jag ska sticka ut hakan rejält och säga en sak som säkert upprör rejält. jag hoppas verkligen organisationerna mister rätten till förarbevisutbildning (åtminstone betald sådan). Kanske kan de den dagen börja koncentrera sig mot att jobba MED skoterfolket istället för MOT.

Ta parallellen med SMC. De har hittills inom MC-rörelsen 51 döda i år. Siffran har varit ganska jämn sett över de åren med en topp 2006 på 60. Skoterfolket har haft 14 under 2008. När såg ni senast SMC gå ut i media och förklara att de vill förbjuda sporthojarna eller effektbegränsa? Gå in på Snofeds sida och läs olycksstatistiken och förklaringarna kring olyckorna. Drunkning och fylla är skrämmande ofta förekommande. Samt några som förmodligen dundrat in i ett träd efter leder. Var finns den farliga friåkningen representerad i denna statistik? Den som ligger högst på önskelistan att förbjuda just nu? Nej, de gamla gubbar som lever om under mötena har fullständigt tappat fotfästet i verkligheten. Så illa är det.

Med det sagt Matti så var det inte mot dig jag vände mig, jag försöker belysa problemet utifrån mitt perspektiv att se problemet. Jag delar som sagt dina åsikter i mångt och mycket. All heder att du säger vad du tycker härinne, det borde fler göra!

Mikael Tarander
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Har försökt hålla mig utanför denan tråd ett tag då jag blir så irriterad...

Någon måste upplysa dessa "ledgubbar" att dom inte får svänga av en meter brevid leden om man reglerar området...

Många fick nog ett abruppt uppvaknande när "Lillådalens naturreservat" i dalarna reglerades (för att det låg nära nationalparken Fulufjället)... Där går en skoterled ca 50 meter brevid en väldigt populär sjö för pimpelfiske...
Resultatet = Du får inte köra med skotern ner på sjön för att fiska... Man blir tvungen att ställa skotern och pulsa ner till sjön.... = alla bryter mot lagen.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
mikael tarander! du är min gud och du säger kloka ord! jag hejjar på dig

om man ska komma med nått konstruktivt så tycker jag att folket ska gå med i sin skoterklubb för att få sin röst lite "tyngre". Man har större förstående om man själv är delaktig i nån form av organisation. Jag tycker att man omöjligt ska kunna acceptera ett förbjud mot friåkning i fjällen med tanke på att det möjligtvis kan vara det roligaste vi har med kläderna på.
det janne sund m.fl. lyckats med är att få skoterfolke att reagera och det kan vara bra egentligen.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jaa, man blir ju inte mindre irriterad efter att ha sett filmen.
Men en sak förstod jag inte. Gubben där som ville ha en maxgräns på 24hk, hur faan kör han? Han måste ju bo långt ute i skogen med en 10 meters nedförsbacken till sjön som han kör med frugan.
Jag skulle vilka se han lasta i frugan och ett barn samt en backe ved och en stor väska mat m.m. i en Nilapulka. Sen placerar han sonen på 14år bak på skotern och sätter sig och kör själv. Hur långt skulle han då komma med en 24hk när han ska upp på fjällen?? Det är ju brant även efter de markerade lederna upp på fjällen.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Med det sagt Matti så var det inte mot dig jag vände mig, jag försöker belysa problemet utifrån mitt perspektiv att se problemet. Jag delar som sagt dina åsikter i mångt och mycket. All heder att du säger vad du tycker härinne, det borde fler göra!

Mikael Tarander
Ditt inlägg kändes inte så heller...det är lugnt:cool: Bra rutet, jag förstår helt din indignation, jag känner den själv:( Vi är helt överens om sakfrågan men har lite olika syn om hur bäst tackla problemet. Jag tror det finns en liten fara med att gå till "full frontalattack"....risken för alienering lurar och att man inte blir tagen på allvar. Men det är ju också viktigt att visa att man inte accepterar något....så ja.....jag är lite kluven:rolleyes: Jag utövar ibland myndighetstillsyn i jobbet och vet att man ofta når längre i slutänden genom att arbeta med folk runt ett problem istället för att kasta problemet i deras ansikte......men man måste så klart också markera när något är uppåt väggarna.....det är en balansgång.

Jag tror SSCO har fattat att de trampat rejält i klaveret (hoppas åtminstone innerligen det) och att läget nu är gott för nytänkande från gräsrotsnivå, dvs från småföreningarna. Jag älskar friåkningen och att kunna köra dit jag vill, naturligtvis med omdöme:). Är dock också en stark förespråkare för ett väl fungerande ledsystem så att åkningen kan kanaliseras på "känsliga" ställen, kanske det faktiskt också behöver vara reglerad åkning i vissa områden. Om inte annat för att "blidka" "andra sidan" så inte möjligheterna till friåkning försvinner helt:(

mvh / Matti
 
S

StoxResearch

Killen från Kanada i filmen förklarar ganska bra vad allting handlar om i grund och botten. Sakfrågorna saknar för mig nästan helt relevans i jämförelse med det, finns helt enkelt knappt någonting att diskutera. Jag kan inte fatta vad det är för fel på Svenskarnas mentalitet som gör att man alltid vill kontrollera och förstöra för varandra.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
.....Jag tror SSCO har fattat att de trampat rejält i klaveret (hoppas åtminstone innerligen det) och att läget nu är gott för nytänkande från gräsrotsnivå, dvs från småföreningarna. Jag älskar friåkningen och att kunna köra dit jag vill, naturligtvis med omdöme:). Är dock också en stark förespråkare för ett väl fungerande ledsystem så att åkningen kan kanaliseras på "känsliga" ställen, kanske det faktiskt också behöver vara reglerad åkning i vissa områden. Om inte annat för att "blidka" "andra sidan" så inte möjligheterna till friåkning försvinner helt:(

mvh / Matti
Egentligen skulle vi behöva påverka längst upp på en gång. Gubbarna där är helt i från vettet. Lagar och regler skall man givetvis följa, men mer böter och hårdare straff, då tror jag faktiskt inte att dom har en aning om vad det kan kosta idag att köra i förbudsområde. Det kan kosta rejäla pengar inte 1000kr utan 10-20 000 utan problem.

Köra för fort är inte heller billigt, som man kan tro.

Ju mer förbud det blir desto mer koncentrerad blir åkningen och desto värre upplevs den på dessa ställen. Vi har idag nationalparker som var och en är gigantiska där åkningen är helt förbjuden.

Vad är det för fel att nyttja dessa för tex skidåkare som vill ha tyst och lungt ?

Hårdare regler kräven en ökad bevakning, vem skall stå för denna ?
Polisen kommer ju inte ens om man hittar ett sovande rattfyllo mitt på vägen (har hänt) , känns det då rätt att dom skall lägga ner ytterligare resurser på skoteråkningen ?

Fina leder som transportsträcka är toppen det tror jag ingen tvivlar om.
Men mer förbudsområden ? Det kan INTE vara en fördel för oss.

Dock så måste folk inse att bara för att man har rätten på sin sida kanske det inte alltid är rätta att göra så. Men behöver inte busa i sluttningen brevid barnfamiljen som grillar. Man behöver inte hålla fullt på leden genom byn osv. Precis som dom i Väst säger, utbildning ger resultat.

Jag lovar att dessa krovgrillande gubbar med kärringen i pulkan inte har följande på sin tur

1) Hjälm
2) Ryggplatta
3) Isdubbar / räddningslina
4) 1'a hjälpen

Men vi kör bara i "30" Km i timmen säger nån då. Prova kör in i husväggen då och se hur ni mår.

"Folk kör i grupp" tror väl fan det. Inte åker jag ut en 10 mil på fjället ensammen. Är ju fan lika dumt som att skjuta sig i foten. Pajar maskinen och det är djupsnö så orkar ingen här att gå tillbaka.

Risktänkande finns betydlig mer än vad dessa herrar tror, dock så kan det saknas hos en del.

Man kör i en grupp om ca 4 personer iaf vi på våra turer pga några faktorer.

1) Det är trevligt med lite "grabbtid" med kompisarna
2) Det är MKT säkrare än att åka 1-2 personer.
3) Vi har alla kundskap om 1'a hjälpen och har prylar med oss.

4) Skulle det hända en olycka kan i dom flesa fall en åka iväg och hämta hjälp.

5) Skulle nån av någon anledning fastna illa så är det enklare med fler.
Är man 1-2 personer kan detta utveckla sig till en mkt farlig situation.

Min åsikt är att man skall öppna leder genom naturreservat och där ha en ökad bevakning. Svänger man av leden där kan det kosta vad fan som helst. Och det är helt rätt. Men varför skall dessa fina områden med STF stugor vara helt omöjliga att nå med skoter ?
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
För det första måste jag säga att ska man göra något, så ska man börja i rätt ände. Rätt ände är inte att att förbjuda högkamsmattor o dyl. utan rätt ände är att åtgärda de riktiga problemen, dvs alkohol- och drunkningsolyckor, samt att stävja körningen i förbudsområden, för att skoteråkningen ska få ett bättre rykte runt om i landet.

Jag tycker att många av de förslagen som lades fram i Vilhelmina är helt befängda och saknar verklighetsanknytning. Men för att säkra framtiden för oss friåkare tycker jag man kan försöka komma fram till en lösning för båda sidor istället för att bara säga "SKOTTPENGAR" och liknande saker, för dessa kommentarer leder ju verkligen ingen vart. Istället kan man försöka komma med förslag på hur man kan förbättra skoteråkandet såväl för Agda 82 som råkar bo vid skoterleden, Rune 65 som gillar att pimpla, och Karl-Lennart 16 som bara vill gasa.

Jag säger verkligen inte att förbud är vägen man ska gå, men i brist på andra förslag så kanske det är vägen som de ändå kommer välja för att ta itu med dessa problem? De vill förbjuda högkamsmattor och högeffektsmaskiner, jag säger istället att man kan införa ett speciellt körkort för den sortens maskiner. Jag vill likna detta vid t.ex. lätt och tung motorcykel.
I samband med att man tar detta körkortet kan man t.ex. ha en obligatorisk riskutbildning, och allt vad man nu vill, och gubbarna får som dom vill.

Vad tycker ni? Är körkortet en bra idé, eller har jag också skottpengar på mig nu? :D

//Pejij
 

Mikael Berntsson

Snowmobile Test Crew
4 nov 2008
46
0
1
Solberg
Skoterklubb på internet!?


Självklart måste vi organisera oss om något ska ske!
Tyvärr är ju inte dagens ungdomar lika aktiva inom organisationer och klubbar som gubbarna från 60 o 70-talet är...

Internetforum är som många säger inte stället att gnälla på om något ska ske... MEN de har hittils fyllt en väldigt nyttig funktion och det är att väldigt många har fått upp ögonbrynen för detta och följer trådar...
Internet är vår tids samlingspunkt, klubblokaler är gubbarnas.. vi har dock fördel att nå ut till MÅNGA fler och att informationkan utbytas i ENORMT mycket högre hastighet än gubbarnas månads- eller årsmöten... ett mycket bra vapen!

Tänkte att vi tillsammans alá Linux kan organisera en hemsida som fungerar som vår samlingspunkt? (ingen av oss är väll särskilt intresserad av att sitta i någon kass klubblokal? Självdör ju med tiden.. Men internet sitter vi ju beviserligen o hänger på!)

Den skulle tex kunna byggas upp lite grand som wickipedia och linux.. det stora användarantalet gör lite per person men mycket tillsammans.

* Tex kan alla få lägga förslag som sedan alla kan rösta om och betygsätta, på så sätt sållas de sämre bort automatiskt och vi får en användaruppbyggd policy.

* Givetvis ska medlemmar registreras med publika uppgifter och en medlemsavgift (som kan hållas rätt låg pga att nätet är ett gratis distributions sätt). Medlemsavgiften ska sörja för webbhotel, domän och någon/några (genom röstning) samordnare för sidan...

* Medlemmsavgiften kan oxå gå till att organisera oss för att kunna föra röster på deras stormöten... om och vad som ska sägas kommer såklart att styras av oss alla genom röstning.


Har vi bara denna sida behöver vi inte organisera eller planera så mycket initialt utan det styrs upp automatiskt med tiden! Att dra igång en storklubb med möten och samla folk o skriva prottekoll o ta fram en policy... jäklar va tid o arbete!
Då är vi ju inte igång förrens till jul.. nästa år! Om ens det

Om någon fler är intresserad av detta och är kunnig inom kodning skulle jag kunna ta på mig att samordna oss att sidan kommer till världen:
maila på micke@tobe.nu
 
E

ejwbegysv

Ett tips är ju tex Microsoft Live Meeting där man kan vara upp till 65 000pers i samma möte oavsett vart i sverige man sitter... Då kan man ha möten på et tenkelt sätt...
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Skoterklubb på internet!?


Självklart måste vi organisera oss om något ska ske!
Tyvärr är ju inte dagens ungdomar lika aktiva inom organisationer och klubbar som gubbarna från 60 o 70-talet är...

Internetforum är som många säger inte stället att gnälla på om något ska ske... MEN de har hittils fyllt en väldigt nyttig funktion och det är att väldigt många har fått upp ögonbrynen för detta och följer trådar...
Internet är vår tids samlingspunkt, klubblokaler är gubbarnas.. vi har dock fördel att nå ut till MÅNGA fler och att informationkan utbytas i ENORMT mycket högre hastighet än gubbarnas månads- eller årsmöten... ett mycket bra vapen!

Tänkte att vi tillsammans alá Linux kan organisera en hemsida som fungerar som vår samlingspunkt? (ingen av oss är väll särskilt intresserad av att sitta i någon kass klubblokal? Självdör ju med tiden.. Men internet sitter vi ju beviserligen o hänger på!)

Den skulle tex kunna byggas upp lite grand som wickipedia och linux.. det stora användarantalet gör lite per person men mycket tillsammans.

* Tex kan alla få lägga förslag som sedan alla kan rösta om och betygsätta, på så sätt sållas de sämre bort automatiskt och vi får en användaruppbyggd policy.

* Givetvis ska medlemmar registreras med publika uppgifter och en medlemsavgift (som kan hållas rätt låg pga att nätet är ett gratis distributions sätt). Medlemsavgiften ska sörja för webbhotel, domän och någon/några (genom röstning) samordnare för sidan...

* Medlemmsavgiften kan oxå gå till att organisera oss för att kunna föra röster på deras stormöten... om och vad som ska sägas kommer såklart att styras av oss alla genom röstning.


Har vi bara denna sida behöver vi inte organisera eller planera så mycket initialt utan det styrs upp automatiskt med tiden! Att dra igång en storklubb med möten och samla folk o skriva prottekoll o ta fram en policy... jäklar va tid o arbete!
Då är vi ju inte igång förrens till jul.. nästa år! Om ens det

Om någon fler är intresserad av detta och är kunnig inom kodning skulle jag kunna ta på mig att samordna oss att sidan kommer till världen:
maila på micke@tobe.nu
Du har kommit på något där... skulle nog kunna bli nått tycker jag! fö så är det skrämmande att se dom där fossilerna på filmen från mötet, dom är ju från en annan planet!? :afraid:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Perfekt, på så sätt skulle man snabbt bli en stor organistaion att räkna med. Men man skall dock inte glömma bort sin lokala klubb som fixar lederna.
 
4

426H

Skoterklubb på internet!?
Kanonidé, Micke Tobe. Föreningslivet som det ser ut idag fungerar ju inte. De flesta medlemmar har ingen aning om vilka frågor styrelsen diskuterar och tar beslut om. Man har helt enkelt inte tid att gå på möten mm pga att man måste prioritera annat som tex jobb och familj. Eller så bor man som jag 70 mil från skoterklubben och har därför logistiska problem att gå på möten. :D

Med en internetbaserad förening kan alla medlemmar delta i diskussioner och omröstningar på den tid som passar medlemmen själv. Skulle därför bli en mycket bättre fungerande demokratisk process i en sådan klubb. Dessutom finns ju allt på internet så att alla medlemmar får full insyn i vilka frågor som klubben driver. Inte som idag där man inte har en aning om vilka frågor som diskuteras på styrelsemötena.

Jag är med!
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Har nu "surfat" bland trådarna ang SSCO's lösningsförslag på det stora samhällsproblemet snöskotern. Det jag snappat upp är att de flesta här på forumet är emot SSCO's ståndpunkt men endast ett fåtal har nåt förslag själva, jag är/var en av dessa. Några har insett att vi som vill behålla den frihet som finns kvar måste själva ta tag i de problem som trots allt finns. Då tänker jag på detta med fylla vid skoterkörning som jag ser som grundproblemet till samhällskritiken mot oss. Min upplevelse är att det inte är enbart ett ungdomsproblem utan tvärt om. Här i mitt område är det nog så att de flesta olyckor där fylla är inblandat så är det medelålders, (är själv medelålders), och äldre förare som varit i gasen. Dessa har inte hjälm, annan skyddsutrustning eller förarbevis. Detta har däremot stora flertalet av de yngre förarna, de som ofta får klä skott för kritiken. Det vi måste försöka bidra till en lösning med är detta med fyllekörningarna som oftare leder till olyckor än den friåkning som yngre och oftast nyktra förare bedriver. Nu är detta min egen uppfattning och ingen vetenskaplig avhandling men jag tror att statistik finns som visar på det.

Sedan har vi detta med att vara med i en klubb för att kunna påverka situationen. Återigen min personliga uppfattning är att de som klagar allt och mest på att lederna är dåliga är de som inte betalar eller på annat sätt bidrar till den lokala klubben som jobbar ideellt för att få så bra leder som det bara går med de resurser som finns. Säger man att de kan ju betala medlemsavgiften till klubben så kanske det blir bättre leder så säger de bara att de åker så sällan så det skiter de i. Enligt mig så kan de då hålla käft och sälja skotern och köpa gåstavar. Tyvärr så är det nog också så att dessa klagande individer är en del av orsaken till den kritik som vi skoteråkare får. Det kommer alltid att finnas de som är villiga att ge lite för att få nå't tillbaka och så finns det dem som bara ska ha för att det är deras rätt. Jag tycker det är en liten kostnad man betalar till klubben när man ser hur vissa medlemmar sliter med ledsladdar, brobyggande, buskröjning och utmärkning av leder. Men det är ju så att ska man alltid köra med tummen i styret så är och blir lederna guppiga och gropiga.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ni är välkomna på möten i befintliga skoterklubbar....tag plats i styrelser och börja påverka på gräsrotsnivå.....det behövs "ungt blod" och nytänkande. Föreningarna är ofta små och en stark röst i styrelsen hörs långt uppåt i organisationen. Inget är statiskt här i världen. Att sitta och gnälla utan att göra något åt det är bara patetiskt. Det värsta är att det i nuläget är i stort sett omöjligt att få folk att ställa upp i föreningslivet. Sitta å skriva på ett forum går an men när slipstenen skall dras blir det ofta annat ljud i skällan, ytterst få vill lägga ner ideell tid att jobba i föreningarna. Nä...tag chansen....dyk upp på er närmsta skoterklubbs årsmöte och erbjud er att ställa upp som styrelsemedlem eller suppleant....ni kommer mottas med öppna armar. Sen är det bara att börja jobba med att få igenom nya idéer:cool:

Ha'de / Matti
Helt rätt med att vi yngre (jag är 37år) måste engagera oss i klubbarna för att få fram vårt nytänkande. Det mesta bottnar i att de som sitter på "maktpositionerna" har erfarenhet från andra föreningar och kan föra en stark talan för en liten grupp. Det vi behöver är en person som kan föra fram våra många små röster på ett "vuxet" sätt och på en nivå som är svår att argumentera emot. Att detta med "friåkning" "highmarking" osv. kommer upp är att man inte förstår detta i Sverige samt att det är begrepp som kopplas direkt till ”dom yngre”. Kan ingen skicka någon av MountainModMania filmerna till de äldre herrarna, så de får se åldern på de som kör dessa skotrar 50+ på många av dom. "Män blir aldrig vuxna utan leksakerna blir bara dyrare" passar bra till dessa filmer. En sak som jag irriterar mig på när jag är uppe i Funäsdalen och kör är att man inte ställer högre krav än ett körkort utfärdat före 2000 när man hyr ut en snöskoter. De flesta verkar tycka att snöskotern gör föraren friställd från alla regler och lagar när man tillfälligt kör skoter 1-2tillfällen/år tyvärr. Är man från ett annat land eller aldrig hyrt skoter innan så borde ett krav på kortare utbildning vara skäligt. Det som jag som så många andra uppskattar framför allt i Funäsdalen är att man nästan varje dag träffar en polis i spåret och att denna även stoppar för utandnings kontroll samt reg. nummer kontroll emellanåt. Sen är jag emot att man tar hutlösa pengar för att åka på en fint preparerat spår, detta borde man kunna lösa på ett billigare sätt ifall alla som äger en skoter betalar en slant till ledunderhåll (klubb/förening).
Nu kom jag ifrån lite från grundämnet men som jag ser det så lägger man stora resurser på något som är svårt att stoppa istället för att lägga pengarna och resurserna på att underhålla leder och utbilda nya/gamla skoteråkare för att på sikt komma ifrån det viktiga olyckorna. Jämför detta med den stora debatten ”piratebay” där de som satsar miljoner endast kommer att bli fattigare istället för att lösa problemet med att ta betalt för den bättre tjänsten.
Skulle någon av våra befintliga snöskoter organisationer satsa några kronor att anställa en person som för vår talan på en högre nivå så skulle detta ”lilla” problem lösa sig eftersom skoteråkarna är många.
Jag går på och kommer att fortsätta att gå på våra årsmöten för att kunna påverka dom som bestämmer över mina skoterleder på min ort, det tycker att du med skall börja med!
 
Last edited:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
En sak som jag inte förstår....

Varför förbjuder man inte friåkning för båtar i Stockholms skärgård och tvingar alla som tänkt ta sig till sina stugor på kobbar och skär att försöka få myndigheternas och eventuella vattenägares tillstånd att anlägga en farled till just sin stuga. Får man inte det så får man väl simma. Men det är väl så att ingen omkommer eller skadas då det aldrig förekommer olyckor och buskörning på fyllan i skärgården. För det måste väl vara så att det är mångfalt fler olyckor och tragiska dödsfall i samband med skoterkörning uppför en fjällsluttning i puder eller bredvid leden vintertid än i samband med båtåkning sommartid. För att inte tala om den fruktansvärda miljöförstöring som snöskotern åstadkommer. För det är väl så att det måste finnas betydligt fler snöskotrar än motorbåtar och en snöskoter drar ju säkert 2 till 3 liter milen medan en sportbåt drar väl bara 1 liter per sjömil. Att det går flera sjömil på en landmil ska vi inte tänka på för då blir motorbåten i verkligheten sämre och det var väl bestämt att snöskotern var miljöboven. Nej skärp er ni som alltid klagat på snöskotern med argument som fyllkörning, miljömarodörer och störningsmomenten som de stackars 08-orna råkar ut för när de kräver tystnad på sin fjälltur i, av snöskotrar och pistmaskiner, preparerade skidspår ser en skoter. När de åker vilse eller råkar ut för en olyckshändelse så skriker de efter snöskotern som fjällräddaren kommer med för att frakta dem till säkerhet. Summan av dessa förståsigpåare är att snöskotern är till för dem och ingen annan. Men det är ju säkert så att om jag skulle besöka skärgården så ställer ortsbefolkningen där undan sina motorbåtar och seglar medan jag är där på semester, jag menar att de är ju så hänsynsfulla jämfört med oss på landet.

Jag kör skoter för att komma ut och fiska, grilla osv i naturen vintertid och det tänker jag göra så länge det förekommer privat motorbåtstrafik i skärgården punkt slut.
Kanske för att dom som bestämmer om Skärgården bor där och använder den själva på just det sättet, FRIÅKNING
Det vore grejer om en person i Storuman satte reglena i Stockholms skärgård för att berika fågellivet!