SSCO:s artikel i SR nr 2.

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Cirkusen är över! För denna gång..
Ursäkten godtagen.
Hoppas nu bara de som har möjlighet fortsätter diskussionen i Lycksele eller Östersund.
God lycka skoterbröder!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Cirkusen över ? Knappast. Finns inget skäl att slappna av. Sånt här händer ju varje år nu.
Varje artikel i denna riktning är ett förlorat slag, ursäkt, vem läser den, vi kanske.
Vem läste artiklen ? Förmodligen någon beslutsfattare.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
En sak som jag inte förstår....

Varför förbjuder man inte friåkning för båtar i Stockholms skärgård och tvingar alla som tänkt ta sig till sina stugor på kobbar och skär att försöka få myndigheternas och eventuella vattenägares tillstånd att anlägga en farled till just sin stuga. Får man inte det så får man väl simma. Men det är väl så att ingen omkommer eller skadas då det aldrig förekommer olyckor och buskörning på fyllan i skärgården. För det måste väl vara så att det är mångfalt fler olyckor och tragiska dödsfall i samband med skoterkörning uppför en fjällsluttning i puder eller bredvid leden vintertid än i samband med båtåkning sommartid. För att inte tala om den fruktansvärda miljöförstöring som snöskotern åstadkommer. För det är väl så att det måste finnas betydligt fler snöskotrar än motorbåtar och en snöskoter drar ju säkert 2 till 3 liter milen medan en sportbåt drar väl bara 1 liter per sjömil. Att det går flera sjömil på en landmil ska vi inte tänka på för då blir motorbåten i verkligheten sämre och det var väl bestämt att snöskotern var miljöboven. Nej skärp er ni som alltid klagat på snöskotern med argument som fyllkörning, miljömarodörer och störningsmomenten som de stackars 08-orna råkar ut för när de kräver tystnad på sin fjälltur i, av snöskotrar och pistmaskiner, preparerade skidspår ser en skoter. När de åker vilse eller råkar ut för en olyckshändelse så skriker de efter snöskotern som fjällräddaren kommer med för att frakta dem till säkerhet. Summan av dessa förståsigpåare är att snöskotern är till för dem och ingen annan. Men det är ju säkert så att om jag skulle besöka skärgården så ställer ortsbefolkningen där undan sina motorbåtar och seglar medan jag är där på semester, jag menar att de är ju så hänsynsfulla jämfört med oss på landet.

Jag kör skoter för att komma ut och fiska, grilla osv i naturen vintertid och det tänker jag göra så länge det förekommer privat motorbåtstrafik i skärgården punkt slut.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Suttit och läst artikeln nu, missade den helt från början.
Att läsa SSCO's utskick samt förklaranden och så småningom rättande av sitt "misstag" gjorde än mäkta förvirrade, han Jan Sund var då en häjjare att förvrida sina utryck.

Hur som helst, vilka förbud det än sätter upp, vad kommer de drabba skoter åkningen?
Visst de kommer göra det olagligt att köra utanför led etc. men hur laglig är min skoter t.ex. som "2-stroke" skrev innan.
Nej du, kommer ett totalförbud utanför led kommer jag befinna mig många mil utanför den.
Ev. den dagen dom börjar lägga ut landminor och taggtråd runt lederna kan jag börja fundera om det är värt. Och vid det tillfället har jag nog funnit mitt liv på andra sidan atlanten.

Denna kampen har nyss börjat. Deras första utskick (manifest) är nog inte det sista häller.

Bra skrivet av "strikemaster", det är nog för känslig fråga att 08'orna slänger pajen i ansiktet på sig själva. Synd att man inte bodde närme lycksele med.

Allt för mig än så länge!
 
S

StoxResearch

Strikemaster:
Sånt där tjänar ingen på. Jag gillar inte argument av typen "sabbar du för mig, så sabbar jag för dig.". Vem tjänar på det i slutändan om det blir verklighet? Inte en käft, alla har fått det sämre. Tyvärr så verkar sådant tänkande vara allt för vanligt i det här landet.

Vi måste i stället styra om folks mentalitet till "skit du i mitt (även om det känns lite jobbigt ibland), så skiter jag i ditt (även om det känns jobbigt för mig ibland).". Mycket bättre. I slutändan så ger det oss alla mer frihet och mer alternativ. Just frihet är en helig ko för mig. Det innefattar också att folk ska få göra vad man själv tycker är idiotiska saker (skaderisk tex). Det är ju deras eget liv. Argument av typen "Vi måste införa förbud mot körning i branter för att skydda folk från att begravas av laviner" kommer ALDRIG att vara hållbara argument för mig. Regleringar ska endast införas när man riskerar att skada andra människor än en själv, vilket så gott som aldrig händer vad gäller snöskotrar (vad jag har förstått).

Ber om ursäkt ifall jag tolkar ditt inlägg felaktigt, men hur som helst så har jag beskrivit hur jag tycker att man ska tänka iaf.

Tyvärr så verkar tänkandet "jag är smartare än du så jag har rätt att bestämma hur du ska leva ditt liv för jag tycker du lever ditt liv dåligt" även genomslag i politiken. Och det verkar även vara rotat i SSCO och andra organisationer. Mentalitet och politik hör ihop, oavsett om man vill se det eller ej.

Det här ju inte direkt att göra med SSCOs artikel (som numera är dementerad), dock har det väldigt mycket indirekt betydelse. Det behövs en liten ideologisk debatt ibland för att få folk att fundera på vad dom egentligen vill för sig själv och för andra. Man kan inte bara fundera på en sak i taget, utan måste ha ett bredare perspektiv. Tycker man att det är ok att begränsa andras frihet, så måste man vara beredd på att låta sin egen frihet begränsas också.

PS. Av samma skäl som inte vi skoteråkare vill ha begränsningar, så borde vi egentligen ställa upp och hjälpa andra som är på väg att få begränsningar, tex båtfolket. Allt för att bevara friheten för så många som möjligt. Tyvärr så orkar man ju inte med sådant engagemang jämt och ständigt, men bara mentaliteten förändras så räcker det långt.
 
Last edited:
4

426H

Håller med om det du skriver stoxx, men samtidigt tycker jag strikemasters liknelse med motorbåtar inte är så dum om man skall få "sörlänningar" att förstå hur sjuka förbudsområdena i fjällen egentligen är.
Är själv uppvuxen i göteborg och för mig (och alla andra båtmänniskor) är det helt naturligt och självklart att man skall kunna ta sin motorbåt och åka vart man vill. Man kan hålla sig till markerade farleder om man är osäker, men om man känner vattnen där man färdas så kör man naturligtvis utanför farlederna och närmast väg dit man skall. Det kan vara förenat med fara om man inte har full koll, man kan gå på grund eller tom köra upp på en kobbe om det är en mörk augustinatt och man inte har full koll på läget. Ingen politiker skulle ens drömma om att ifrågasätta denna rättighet som motorbåtsförare har.

Egentligen borde det vara lika självklart att man skall få köra sin snöskoter vart man vill i fjällen och om man gör liknelsen med motorbåtar tror jag man kan få en del sörlänningar att förstå hur sjuka nuvarande regler egentligen är. Varför skall större delen av fjällkedjan vara förbudsområde????
 
S

StoxResearch

426H:
Jag är medveten om att jag medvetet misstolkade hans inlägg lite grann. Kände bara för att skriva av mig lite, :) Därför bad jag om ursäkt genast.

Jag håller med i din argumentering, vilken ju i grund och botten är vad jag skrev också. Hela tankesättet som vissa verkar ha att "jag har rätt att begränsa friheten för andra, men själv skall jag och kommer inte att drabbas" tycker jag är helt uppåt väggarna. Det leder bara till elände för alla, och ständiga krig. Varför inte sluta med att försöka hitta på svepskäl för att sabba för andra, och koncentrera sig på det viktigaste; Folk som inte medvetet sätter sig i fara skall riskerna minimeras för. Alla andra får i princip göra vad de vill, helt på egen risk.

För mig finns det inget som heter "vi måste skydda folk från dem själva", däremot finns det "vi måste skydda oskyldiga från att skadas". De som förstår hur jag tänker vet också att min argumentering sträcker mycket längre än till snöskotrar, men det hör inte hemma här.

Så tänker jag, och jag är övertygad om att Sverige skulle bli ett mer harmoniskt land ifall fler tänkte så. Vi snöskoterägare skulle tex avlastas enormt från de ständiga meningslösa attackerna. Lämna oss ifred för fan!
 
Last edited:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag måste hålla med om att hela mentaliteten med att "om jag inte får, så SKA jag" inte hjälper alls. Det är snarare det som är problemet med skoteråkningen.
Många jag pratat med säger att om det blir totalt skoterförbud utanför leden så kommer de att fortsätta köra som de alltid gjort ändå, för vem skulle hindra dem? Det är, som sagt, den mentaliteten som gjort att vi har fått allt fler förbud.
Detsamma gäller slutburkar och, för fyrtaktarna, effektavgassystem som är högljudda. "Vadå, det låter ju fränt?" Att de smutsar ner hela sveriges skoteråkare är det ingen av dem som bryr sig om. Då kommer samma argument tillbaka... "om det blir förbud så kör jag ändå". Tänk på barnfamiljer och andra som kanske har som enda möjlighet att ta sig ut i naturen med skoter?

Orka gå ett steg längre och tänk på att det finns fler än DU i den här världen.
 

Jan

Medlem
31 dec 1999
20
0
1
Trots dementin från Gunnar Hedin så kan jag inte se annat än att diskutionerna inom SSCO varit något åt det hållet som Jan Sundin framfört eller är han kanske inte närvarande på mötena och tror att det är detta som organisationen vill åstadkomma.

Sedan kan jag inte förstå den organisation som skall framföra skoteråkarnas intressen redan innan förhandlingarna framför att "Vi måste bjuda till själva också" det var väl iallafall att ge motparten lillfingret.

Jan Tönnberg
 
14 mar 2007
18
0
1
Onespoon
Godkväll!


Har suttit och läst igenom hela tråden om detta både här och på SR:s forum.
Det är uppenbart att detta väcker blodsvallande känslor från alla håll och det verkar som många känner sig tvungna att välja att antingen stödja, eller helt ta avstånd från SSCO. Men hur frestande det än är att lämna sin SSCO-anslutna klubb så sällar jag mig till alla de som förespråkar att vårat engagemang krävs och då kanske det är bättre att på något sätt involvera sig i och på den vägen försöka påverka vår framtida skoteråkning.

Efter all denna uppståndelse krävdes lite rotande på SSCO´s hemsida för att där försöka rota fram vad deras framtida agenda innehåller. Det som vi alla bör ta ställning till är om vi vill vara med och påverka deras avsikter. För när man hittar text som "Mötet anser att snöskoterkörning bör koncentreras till snöskoterleder." måste vi ta oss en funderare på om det är detta vi vill vara med och stödja, eller om vi måste höja våra röster inom våra anslutna föreningar eller inom andra forum för att uppmärksamma organisationen på att det kan finnas andra intressen som också bör/måste bevakas.

Sedan förutsätter ju detta att man inom SSCO vill göra skäl för att kalla sig "Sveriges snöskoteråkares centralorganisation" och verkligen vill ta till vara på och representera ALLA sveriges snöskoteråkare, eller kan det finnas någon sanning i de påhopp som antyder att organisationen är mer representativ för de som vill ägna sig åt endast pulka och pimpling..???


Detta är väl den fråga som jag tycker är mest intressant beträffande SSCO, och jag hoppas att det går att få ett bra svar på den. Det kan ju bli lite svårt att slingra sig ur ett publicerat policydokument. Hoppas däremot att man kan tänka sig en omvärdering av policyn om man vill att vi alla ska hjälpas åt...



Låter detta för tokigt får ni gärna avfärda mig på den sakliga grunden att jag bor i Enskede... :)


Benny Jansson
Åker nog mest på led, men utan "friåkning" blir inte skoterlivet detsamma...



Citatet i texten ovan är hämtat ur "Policydokument för SSCO, fastställt vid årsstämma 2007, i Östersund 2008 01 26", och kan hittas med följande länk:
http://www.ssco.nu/dokument/policydokument.htm
 
14 mar 2007
18
0
1
Onespoon
Citat från SR's forum:
Citat: Tronic
Sen att ens tänka på att effektbegränsa och förbjuda skotrar med högkamsmattor är ju bara löjligt.

Citat: jansun
Vem har pratat om det?????

Håll nivån hög!


Kom just på att man redan tidigare kommenterat hur det har slingrats ganska allvarligt tidigare... :)


Läs gärna stycket "Prioriterade områden" om ni följer denna länk:
http://www.ssco.nu/omsscoverksamhetsinriktning.htm
Ganska tydligt att man pratat om effektbegränsning där, Janne Sund.


Det måste snart vara viktigt att skaffa sig lite plus på förtroendekontot!


BJ, igen...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Något som sticker något OTROLIGT i ögonen på mig som tog körkort på tiden man fick skoterkortet på köpet (sen fick det indraget 1 mån pga en fortkörning) är att ett av målen är alla ska köra med skoterkort

Visst bra tanke att alla ska utbildas

En normalt funtad person skulle ju tycka att får man tillbaka körkortet borde man få tillbaka skoterkortet, hade därimot körkortet dragits in permanent hade det varit mer förståligt


Detta inser nog snofed och ssco också men då skulle dom ju mista den stora stora livlinan som hjälper dom att förpassa alla skoteråkare till lederna
Dessa kurser finnansierar ju självklart större delen av deras verksamhet

Som enligt vad man läst hittils inte är mycket att hänga i julgranen


Något offtopic kanske men detta stör mig något så OTROLIGT
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Citat från SR's forum:
Citat: Tronic
Sen att ens tänka på att effektbegränsa och förbjuda skotrar med högkamsmattor är ju bara löjligt.

Citat: jansun
Vem har pratat om det?????

Håll nivån hög!


Kom just på att man redan tidigare kommenterat hur det har slingrats ganska allvarligt tidigare... :)


Läs gärna stycket "Prioriterade områden" om ni följer denna länk:
http://www.ssco.nu/omsscoverksamhetsinriktning.htm
Ganska tydligt att man pratat om effektbegränsning där, Janne Sund.


Det måste snart vara viktigt att skaffa sig lite plus på förtroendekontot!


BJ, igen...


Men det står även detta på sidan

Högkamsmatta​
SSCO bedömer att, det är inte mattan som är problemet. Det är föraren och gashanteringen.​
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Jag bara måste få skriva det här, eftersom jag anser det vara högst relevant i detta viktiga fall. Radera det om ni tycker det är för mycket. Vilka som sitter i Rosenbad påverkar definitivt saker som detta. Det är det enda jag vill påstå, utan att säga något mer specifikt.
Det tråkiga är att man inte byter ut byråkraterna med olika regeringar...dom som sitter i det tysta och genomför lite av varje!
Fö så är det skrämmande att läsa om SSCO och deras påhitt! :eek:
 
S

StoxResearch

lars:
Jag tror alla är eniga om att man ska ta hänsyn till andra. Vad jag inte är med på är när folk som "drabbas" av någonting vid sällsynta tillfällen ska påverka mängder av människor som lever med detta stora delar av året. Att man tex kan sitta i Stockholm och bestämma över skotertrafiken här uppe är sjukt. Men det är så Sverige är konstruerat. Problemet är att det ens är möjligt att göra så.

Återfallet:
Håller inte med. Många beslut fattas slutgiltigt av regering eller riksdag.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
HUR ska politikerna någonsin kunna göra en rättvis bedömning när all information de får kommer från människor som SSCO:s Jan Sund och SNOFED:s Björn Pettersson? Som jag ser det verkar de farligaste fienderna finnas inom de egna leden,
-----------------------------------------------------------------------
Jag lär då säja att du som la upp tråden inte har så bra koll på läget.
Dels så är inte Björn ordföranden i SNOFED han heter LG Lundvall idag .
I bland så verkar det som janne sund vill göra sej till talesman för Nationella snöskoterrådet.
Dom uttalande Janne sund gör har inget med Nationella snöskoterrådet o göra.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
min åsikt är fortfarande att det bästa sättet att påverka regeringen är att se till att organisationer typ snofed och ssco blir tillfrågade kring utredningar som regeringen beställer, samt ser till att beställa egna utredningar proaktivt. För att kunna driva de frågor som är aktuella måste alltså organisationerna skapa en ståndpunkt och linje som därefter ska drivas aktivt.

Organisationens linje måste vara demokratiskt fastställd av medlemmarna som utgör organisationen (och det är väl detta som Jan Sund m fl inte har förstått).

Det som är viktigt nu tycker jag är att se till att båda snofed och SSCO bemannas med personer som inser att styrelsen måste skapa en linje som medlemmarna stödjer. En fråga som man kan ställa sig är om styrelsen just nu känner till vilken linje som de ska driva (?)

Dessutom måste styrelsen agera kring förtroendefrågan, om man inte vet vilken linje man ska driva, har man då medlemmarnas förtroende eller inte. Jag påstår att det är bråttom att dra upp dessa riktlinjer nedifrån och upp så att arbetet med att påverka beslutsfattare kan komma igång i den riktning som det borde.

En viktig fråga är även SSCOs vara eller inte vara, ska jag vara medlem eller inte? Jag tycker att så många som möjligt ska vara med att påverka i en organisation som har beslutsfattarnas förtroende. Så hjälp till att förändra organisationerna i stället för att bara ta avstånd och fördöma!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Ytterligare en kommentar:

Skotrar och båtar är för mig jämförbara tingestar som tillåter människan att ta sig ut i naturen till platser som annars blir svåra(re) att besöka. Ändå är ofta argumenten i motsats till varandra.

Helt klart är ändå att båtfolkets intresseorganisationer gör sitt jobb mycket bra med tanke på att det är tillåtet att köra vart nästan vart man vill och ibland t o m med alkohol i kroppen. Där finns ingen debatt om friåkning eller dylikt.

Jag skulle vilje se ett utökat samarbete med båtmänniskornas intresseorganisationer, om inte annat för att ta lärdom av dem.

se även
http://www.sweboat.org/FörstaSidan/tabid/53/language/sv-SE/Default.aspx