SSCO:s artikel i SR nr 2.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika

Den skoter organisation som gör anspråk på att företräda mig och mina vänner som jag åker med i Kiruna fjällen SKA kämpa för bla att kungsleden ska öppnas för skoter trafik. Idag hänvisas barnfamiljer mfl som ska resa i nord sydlig riktning till brant och farlig terräng vid Norska gränsen.

Dessutom medför förbudet på kungsleden en otrolig trafik mellan Björkliden och Riksgränsen. Fler skotrar nära fler skidåkare är en usel ide.
 
M

Mikael_Tarander

Vad menar du med vårt organ?
Du kommer ju solklart med lögner om vad vi skrivit, samtidigt som du tvärsäkert har bestämt dig för vad vi anser.

PÅ SSCO:s egen hemsida står att läsa: Snowrider - officiellt organ för SSCO

Men Jan Sund, jag förstår att det inte är så lätt för Er att veta vart ni står i olika frågor, får väl ha överseende med det. Nu handlar ju inte frågan om vilket "officiellt organ" ni har. Det är väl upp till den tidningen att känna om det är rätt eller inte att att ha er som språkrör.

Frågan handlar istället om vad ni ämnar/vill göra för skoterfolket. Ni är rådande organ i olika snöskoterfrågor. Det kräver lite mer än att bara vara en havererad utbrytargrupp som leker skoteråkarnas språkrör. Ni har ett ansvar vida överstigande ert nuvarande agerande som jag ser det.

För att kort sammanfatta en av SSCO:s ambitioner så att alla förstår vad de vill:
1. Stänga den fria åkningen. D.v.s. allas rätt att åka där det idag är tillåtet. Man ska bara kunna köra på officiella leder och för de som vill känna att de inte är på en led så vill de skapa speciella "lekplatser".

Sen finns mycket annat men ovanstående överskuggar nog det mesta. Det Jan Sund med styrelse försöker göra är att få oss att fokusera på vad de kallar extremåkning. Jag ger all respekt till Tomas och hans typ av åkning. Jag själv är inte i närheten av hans kunskaper men jag åker mer än gärna utanför lederna ändå. Så även de flesta jag känner, gammal som ung. Är vi då också extremåkare? Tja, vem vill inte känna sig cool ibland, även jag som gubbe, så tack. Men inte kommer det att ske på speciellt utstakade områden. Jag vill kunna ta min skoter dit jag vill, utanför lederna genom skogen upp till bergsknallen jag och mina kompisar siktat in oss på. Vi har till och med pulka med oss ibland om det nu visuellt förklarar för SSCO vilka vi är. Är vi också en extremgrupp?

Det är bra att ni avslöjar er så snabbt. Och andra sidan har ni fört exakt samma skoterpolitik förut då ni låg under Svemo Touring. Även då var ni skoteråkarnas språkrör, bland annat i den skandalomsusade vägverksutredning som gjordes. Ni tyckte då, med er dåvarande ordförande i spetsen, att allt var rätt i den utredningen. "Vad är ett tusentals protesterande på nätet, vi är ju 300 000 tusen mot er, sa er nuvarande utbildningsansvarige". Vägverksutredningen och slutsatserna är bra konstaterade han.

Snofed insåg att något var fel och gjorde en 180-gradare. Man hade inte lyssnat på alla. Vad gjorde Svemo Touring? Ingenting. Idag består SSCO av samma kärna. Står ni fortfarande för de slutsatser som framkom där? Jag tolkar det så utifrån ert senaste agerande. Det vill jag och säkert många med mig veta.


Mikael Tarander
 
Last edited:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Jaså det är dags att kriminalisera en till stor grupp medborgare?
Tja... det är ju ändå inte helt ovanligt i vårt varlånga land. Begriper inte varför man vill kriminalisera sitt eget folk? Vansinnigt. För tro nu inte att en dylik lagstiftning kommer ha någon större effekt med dagens poliskår, att ens diskutera saken är slöseri med tid och energi.

Vidare inbillar jag mig att det ligger alldeles för mycket slantar i skotermarknaden för att det skall bli nå inskränkningar på den fronten.
En ganska långsökt paralell är väl tobak, enda anledningen till att vi inte ser ett totalförbud på den fronten är att intäkter från försäljning vida överstiger utgifter inom sjukvård.
 
Last edited:
M

Mikael_Tarander

Står ni fortfarande för de slutsatser som framkom där? Jag tolkar det så utifrån ert senaste agerande. Det vill jag och säkert många med mig veta.

Mikael Tarander

Är det ingen på SSCO som vill förklara/förtydliga om ni står för samma sak som förut? Eller har ni bytt åsikt? Tror nog att de flesta som besöker oss är intresserad att höra. Utifrån vad ni skrivit så tycks ju inställningen och politiken följa samma spår så förklara gärna om jag förstått/tolkat fel. Frågan är nog tämligen fundamental och berättigad.

Mikael Tarander
 
M

Mikael_Tarander

Tyckte det var stake i Jan Sund att han vågade replikera. Det är ju ett fall framåt i vart fall i all soppa, även om det till synes kan vara lite taffligt att hänvisa till lögn. Vi får väl se om de kryper tillbaka och sticker huvudet i sanden nu när deras agerande mot skoterfolket ifrågasätts eller om de står upp som organisation och svarar.

Media och Internet är nog alla organisationers fasa, framförallt de som styrs av äldre. Här kan vem som helst helt plötsligt ställa frågor eller ifrågasätta ett agerande utan att de är 55+ och tränad att prata inför människor. Sånt är demokrati! Att våga diskutera och vinkla utifrån olika infallsvinklar för saker framåt. Att sticka huvudet i sanden gör precis tvärs om.

Jag hoppas att ledningen på SSCO inte tillhör de sistnämnda för då finns knappast ett existensberättigande att föra skoterfolkets talan. Men kanske gör de inte det, för skoterfolkets talan ens nu, kanske är det just det som gör de osäkra om de vågar svara?

Mikael Tarander
Ps, jag kan lova att denna tråd kommer att hållas vid liv länge. Oavsett svar eller inte.
 
S

StoxResearch

Mikael_Tarander:
Håller med dig fullständigt. Jag tycker personligen att internet är den bästa uppfinningen någonsin. Det var ett mörker innan det.

Hoppas Jan Sund har tänkt att svara här. Det ser inte bra ut att inte ens våga stå till svars inför de han säger sig företräda!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
kan vi starta (ytterigare) en ny organisation?
om det startas en ny som ställer sig helt på våran sida tvekar jag inte ett ögonblick och kommer att få med alla mina skoteråkande vänner.

om det är som vi tror att merparten håller på Mikael T/Tomas B borde medlemsantalet öka lavinartat i så fall.
jag kommer i så fall att vara drivande för att min klubb kommer att ansluta sig...

eller kan vi komma på årsmötet och kuppa in dom i ssco ?
-isf. kommer vi ett gäng.
-även Mikael N och stoxresearch kan vara bra kandidater tror jag.

jag tror vi är många som har talets gåva förenat med viljan att kämpa med näbbar och klor för våran sista frihet!

/Fredda-frihetsälskande ledsladdare,touringåkare,familjeturåkare och friåkare
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Mikael_Tarander:
Håller med dig fullständigt. Jag tycker personligen att internet är den bästa uppfinningen någonsin. Det var ett mörker innan det.

Hoppas Jan Sund har tänkt att svara här. Det ser inte bra ut att inte ens våga stå till svars inför de han säger sig företräda!
Han "sa upp sig" från snowrider så det ser väl inte så ljust ut.
Man kan ju undra om dom är intresserade av "skoterfolkets" åsikter? :stupid:

Edit: Ett forum på internet borde ju vara perfekt för en förening att ta in fakta om vad folk vill?

Det bästa är ju om så många som möjligt kommer till nästa ssco möte och speciellt Sånna som Tomas B som förespråkar friåkningen!
 
Last edited:

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Denna debatt blev 8 sidor lång på Snowrider. Om någon är intresserad kan ni läsa den till att börja med. http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=29811.

Här finns knappt ett inlägg som håller sig till ämnet. Ni som tror att man bara kan starta en organisation hur enkelt som helst, varsågod. Dom smarta engagerar sig i stället i de organisationer som redan finns för att framföra sina åsikter. Första steget är alltid att gå med i den lokala skoterklubben. Ni är hjärtligt välkomna.
 
M

Mikael_Tarander

Återigen marginaliserar Jan Sund en grupp. Nej bäste Jan, jag har ingen lust att skriva inne hos er tidning, har inte ens besökt den om jag ska vara ärlig. Förstår att du vill göra reklam för din tidning. Men jag och flera med mig håller till här av olika anledningar som jag inte har lust att gå in på här och nu eftersom det inte tillför ämnet nåt.

Men frågan är så viktig att Snowmobile låter dig hållas, trots den intensiva reklamen för en konkurrent. Det tycker jag är bra!

När ska du svara på de frågor jag och flera ställt? T.ex. frågan om er grundinställning i vägverksutredningen fortfarande gäller? Nog hör väl den frågan till ämnet och bör ses som högst relevant?


Mikael Tarander
 
M

Mikael_Tarander

Med all respekt Fredda ;) och ett varmt tack att du ens funderar i dom banorna så måste jag nog göra dig besviken vad gäller mig. Ska förklara varför det inte är möjligt för närvarande och hur jag (personligen) ser på såna tankar.

För det första tycker jag inte att vi behöver en ytterligare organisation. Personligen är jag för att vi bara har en enda stark organisation. Det är väl mer folket som driver det hela som möjligen är felaktig eftersom diskussionerna skenar iväg så fel som dom gör.

MEN jag hyser samtidigt otroligt stor respekt att de i huvudtaget sitter där de sitter. Många av dom som är med är jag övertygad är fullt normala på alla sätt, säkert mer än en annan. Men jag tror inte de kommer fram. Varför? Därför att det är så enkelt att du?, jag, med flera, läs i stort sett alla, inte orkar eller har tid att engagera oss i vad de stora apostlarna gör bakom skynket. Det är otroligt mycket fritid som läggs ner. Det oavsett om det är SSCO eller SNOFED.

Jag och flera med mig vaknar bara till när nåt är på väg käpprätt åt pipan. Det är ju synd i sig och beklagansvärt javisst, men det rättfärdigar inte det minsta att dessa styrelser som sägs företräda alla skoteråkare ska agera som dom gör i vissa frågor. D.v.s när de vänder sig mot sina egna. Då ska dom bytas ut enligt mitt sätt att se det. Vi kan tycka olika i många frågor, hur bred leder ska vara, hur skyltar ska se ut och hur man utbildar bäst. Men kom inte dragandes med svartmålning av de som är medlemmar så länge som de sköter sig enligt lag och inte beter sig som svin. Sånt ska inte tolereras tycker jag.

Hur en skoterorganisation kan jobba FÖR förbud mot skoteråkning är för mig ett synnerligen märkligt och udda beteende. Sen har jag personligen svårt för folk som inte kan respektera andras nöjen, oavsett vad det är. Jag klagar inte på de som åker 5 km till en sjö och fiskar alldeles vid strömkanten. De vet förhoppningsvis vad de gör. Likaså skakar jag ibland på huvudet när Tomas gelikar hoppar ut från en avsats. Inte för att de är idioter utan för att jag själv inte vågar p.g.a. höjdrädsla och att jag säkert skulle klanta till det.

Man måste respektera andras hobby. Och det är ju det som delar den här debatten. SSCO avskärmar sig från andra och hugger på olikheter i vår egen hobby. Tyvärr hugger de på allt i slutänden när de agerar som de gör. Även mig som gillar all skoteråkning, faktiskt oavsett art. Då vägrar jag hålla tyst och bara surmulet mumla. Någon måste säga ifrån såna här gånger och ju fler man är desto större chans att sånt här stoppas innan det gått för långt. Så är det, jag lovar! Det har många maktfullkomliga fått uppleva.

Tyvärr spelar sånt här bara våra motståndare i händerna. Det är fullständigt förödande det som händer då och då inom skoterrörelserna. Javisst, kanske är det äntligen dags att nya tar över? Det finns så grymt många duktiga därute som är både är skärpta däruppe samt har en verbal och skriftlig förmåga. Det borde vara dags för skifte med folk som lever i samklang med nutiden, det kan jag hålla med. Själv har jag nog passerat bäst före datum när det gäller att ge järnet för en sån här grej. Eller i vart fall accepterar inte familjen att jag är borta mer än vad jag redan är. Med det sagt vill jag även flagga för att vi inte får glömma att ge uppskattning den dagen som någon organisation gör ett bra jobb också. Det måste vi nog alla bli bättre på. Det är lätt att klaga men svårare att berömma. Samtidigt måste det finnas nåt att berömma. Tyvärr har åtminstone inte jag blivit upplyst om några speciellt positiva saker de senaste åren, kanske är det en ren infofråga. Man når inte ut? Vad vet jag.

Mikael Tarander
/Frihetsälskande lössnö- och ledåkare som gärna följer kryssade leder men ännu hellre viker av. Oavsett touring med kälke eller kort vild sportmaskin med högkamsmatta.
 
M

Mikael_Tarander

Första steget är alltid att gå med i den lokala skoterklubben. Ni är hjärtligt välkomna.
Tyvärr tror jag inte det är så enkelt som Jan Sund vill påskina. Inte rent praktiskt om man vill kunna påverka inom överskådlig tid.

Först ska den lokala medlemmen få gehör hos sin styrelse/ledning. Sen ska styrelsen framföra sina åsikter till den representant som ska framföra klubbens åsikter och sen ska ni högst upp i SSCO anamma det som sägs. Först då, kanske ni överväger att göra nåt.

Det är just därför allt fler försvinner från klubbverksamheter skulle jag tro. Har ni funderat över det? För långt mellan medlemmarna och toppen? Fast det kan ju vara bekvämt också beroende på vad man har för avsikter.

Mikael Tarander
 
S

StoxResearch

Tror minsann att jag har en ny idol här i Mikael_Tarander, :) Bättre försvar skulle vi inte kunna ha. Stenhårt till attack, sakligt, välinformerat och bra. Och av skäl som inte jag heller vill gå in på här så sätter inte jag min fot på SnowRiders forum heller längre.

Måste även tacka Engström för de varma orden. Du har helt rätt. Jag backar aldrig en tum. Än har inte den dagen kommit då jag åsidosätter mina egna principer för min egen kortsiktiga lyckas skull. Men tyvärr så är inte föreningslivet något för mig, oavsett hur viktigt det må vara. Men jag hoppas att andra kämpar på oförtröttligt.

Tack även till alla andra som tar sig tid att skriva i trådar som denna och engagerar sig på andra sätt. Det är verkligen viktigt!

jansun vill jag inte tacka alls, då han skottar bort jorden under mina fötter. Gör hemläxan till nästa gång och ta reda på vad skoterfolket vill. Kom inte med dumma förslag en gång till tack!
 
Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Är det inte så att man nästan blir tårögd så bra det är skrivet av Mattias Lindström på Snowmobiles startsidan.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Det man inte känner till är lätt att vara rädd för. En stockholmare vet inte ens vad riktig snö är och vet garanterat inte hur det körs skoter där det finns snö. Vi kör inte på barmark och förstör naturen på det sättet vilket alla förbudsmakare verkar tro. Se in på ämnen innan ni drar några slutsatser. Som det heter men kanske inte i framtiden.
Snöskoter, frihet under ansvar.
Och det är ju det vanliga tjatet om att snöskoterförarna kör i fyllan och kör ihjäl sig och därför ska det förbjudas, t.ex.. Om man resonerade som man resonerar om snöskotrar om t.ex. bilar hade bilar varit förbjudna sedan länge, tänk bara hur många som kör i fyllan och dödar bara inte sig själv utan andra, och kör för fort och har onödigt många hästar. Nej sådana förbjud är ju bara idiotiska för många som styr gillar säkert muskelstarka bilar.
Men tänk igen, skoterfolket är inte sveriges krimminella folk. Sluta jaga oss! När jag började att intressera mig för skotrar och börja läsa mer på historian så är det mer som att historian upprepar sig hela tiden. Nån som oftast aldrig har kört en skoter vill förbjuda det (kortfattat). Skotrar blir jagade hela tiden som samhällets drägg och säger man att man kör skoter i fel umgänge så rynkar dom på näsorna åt en och säger att man kör sönder alla kalhyggen och förstör naturen.

Vi som har turen att bo där det finns snö och kan köra snöskoter ska väl få ha det intresset kvar? Eller ja, intresse.. Mer som en livsstil då man kan träffa nån helt okänd och prata skoter med denna i flera timmar. Så fort snön har tinat bort längtar man efter minusgrader och metervis med snö igen av en anledning. Att veta att man får starta skotern och fara ut i det fria.
Och om man är den skoteråkare som blir uppmålad för resten av icke-skotersverige så tar man ju några öl innan och kör så det rycker över skidspår, gator och kalhyggen i allt för hög hastighet och skiter i alla lagar, utlöser laviner med våra muskelmaskiner med extrema högkammsmattor som samtidigt river upp marken, för det är det som skoteråkningen går ut på.

Nej jag väntar med spänning när vi kommer få ett förbund som står på skoteråkarnas sida.
Är glad så länge vi inte har skottpengar på vårat huvud och skoter vilket säkert snart införs.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Försvinner friåkningen så försvinner nästan all glädje med vinter. Då är de lika bra att ha 20+ året om så man kan köra vattenskoter istället. Och den drar ju ganska så mycket mer soppa än en snöskoter