SSCO:s artikel i SR nr 2.

S

StoxResearch

Hmm. Tror att jag får utöka antalet idoler till minst två nu, :) Suveränt skrivet på startsidan!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag rekommenderar alla som inte instämmer med Jan Sund att ni skickar ett personlig mailt till han med goda motiveringar för friåkning och mindre regleringar av skoteråkningen. Jan nås på jan.sund@ssco.nu.

Har precis mailat han själv.

Tänk på sådana här idioter innan ni stoppar på tex oljudsystem. Man ska inte ge dom en fjäder för då blir det lätt en höna.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Mycket bra skrivet

Försvinner friåkningen ser då iaf jag inte någon anledning att äga en skoter
Inte nog med det. Man kommer endast få puttra fram på leder i 60km/h med en skoter på 80hk och 19mm kammar på mattan. Då finns det faktiskt roligare hobbys att syssla med, även på vintern.
 
M

Mikael_Tarander

Tänk på sådana här idioter innan ni stoppar på tex oljudsystem. Man ska inte ge dom en fjäder för då blir det lätt en höna.
Mycket tänkvärt och klokt. SSCO med personer som Jan Sund och andra skotermotståndare älskar att ta fram såna bekymmer, för bekymmer är det. Vi gör oss själva en björntjänst och bjuder bara till ytterligare argument att totalförbjuda vår hobby. Man måste fundera på om det är värt det.

Mikael Tarander
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Tack för att SSOC visar var man står i frågan om snöskoter användningen i vårt avlånga land.
Att det ska förbjudas skoterkörning på vissa platser för att främja skoteråkningen på andra.

"Vi kan givetvis inte stånga oss blodiga för att få fler ytor att köra skoter på."
Då är det mycket bättre att stryka bestämmande politiker medhårs och förbjuda fler platser.

Jag ser med största avsky att organisationen SSCO, fortsätter sitt arbete och förbjuda skoteråkning.

Att som styrelse medlem i en särintresse-organisation. Driva densamma EMOT sitt eget särintresse.
Då bör man omedelbart ställa sin plats i styrelsen till förfogande.

Hur skulle det se ut om ordförande för ett företag. Volvo eller IKEA.
Skulle gå ut i media och deklarera att politikerna ska lagstadga och förbjuda användningen av deras produkter.
"För att man kan inte stånga sig blodig och tro att":
- användningen av en Volvo S60 i R utförande alltid skall ske med släpvagn.
- soffan VRETA alltid används av minst två personer som sitter still i den.

Det är klart att det inte går att få alla S60 användare att köra med släpvagn.
Eller att alla som har en Vreta inte bara sitter i 3-sits soffan.

Men inte går styrelse ordförande i dessa företag ut och vill förbjuda användandet av dom.

Nu bör styrelsemedlemmarna SSCO, ta sitt förnuft tillfånga och sätta sig ner med en kulram i en soffa.
Stäng av allt ljud som finns runt omkring, och se till att telefoner, frun, barnen och framförallt andra styrelsemedlemmar i SSCO.
Garanterat inte kan störa dom i denna viktiga stund.

För kulorna på kulramen fram och tillbaka och räkna för och nackdelar med ditt och din organisations agerande.
Då organisationen SSOC är färdig räknad.
Använd samma kulram och gör samma övning igen. Men tänk nu att du sitter som styrelse medlem i IKEA eller Volvo.

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tänk på sådana här idioter (* se : Jan Sund ) innan ni stoppar på tex oljudsystem.
Man ska inte ge dom en fjäder för då blir det lätt en höna.
Mycket tänkvärt och klokt. SSCO med personer som Jan Sund och andra skotermotståndare älskar att ta fram såna bekymmer, för bekymmer är det.
Vi gör oss själva en björntjänst och bjuder bara till ytterligare argument att totalförbjuda vår hobby.
Man måste fundera på om det är värt det.

Mikael Tarander

Lite Off Topic...

Är själv inte ägare till en maskin med det ni kallar "oljudssystem" , men problemet är inte så enkelt att man till stor del beskyller/lastar de sk. slutburkarna och att det skulle vara deras fel....


( Så fort du som ägare gör minsta lilla modifiering på din CE märkta maskin så begår du faktiskt ett lagbrott om du fortsätter att bruka/köra densamma efter modifieringen. )


Nej problemet mina herrar är snöskoter förarna själva som måste börja använda insidan av skallen och visa mognad & ansvar då man kör i närheten av bebyggelse, skidåkare, barn, söndags promenärer, renflockar osv osv osv

En grinig 08 skoterhatare blir precis lika sur på en skoterägare som kommer med sin relativt tysta YETI 1300 som på killen som kommer körande med sin 440 med slutburk. Mao, inte slutburken i sigs fel.

Samma sak med den vanlige medel Svensson som bor i ett skotersamhälle...
Jag har under de senaste åren sett en lavin artad nonchalans växa fram bland skoterförarna som kör ta me faan mitt inne i stan på gångstigar efter vägar osv osv som idioter.
Det är inte fråga om att "bryta lagen" genom att smyga ut ifrån villakvarteren ut i skogen, nej utan det sker med villt gasande och sladdande och hoppande mellan de upplogade snövalarna efter gångstigarna och vanligt folk är livrädda att vistas ute.
Efter dessa hulliganer kört så ser det ut som man är på en crossbana, sedan så fryser dessa snösprutshögar fast på gångstigen och Agda 92 år kan inte längre ta sig fram med sin spark osv osv osv
TÄNK TÄNK TÄNK TÄNK !!!!!!!
Självklart växer då skoterhatet fram även bland vanliga svensson som inte innan brytt sig alls om skoterägarna.

Nej det är bara vi skoterägare själva som genom ett mera riktigt brukande kan vända den negativa spiral som uppstått.


.
 
4

426H

En grinig 08 skoterhatare blir precis lika sur på en skoterägare som kommer med sin relativt tysta YETI 1300 som på killen som kommer körande med sin 440 med slutburk. Mao, inte slutburken i sigs fel.
Håller inte alls med trots att jag älskar både skotrar i synnerhet och motorer i allmänhet. Ibland kan slutburkar vara jävligt irriterade.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Tror inte han menade "såna som dig". Om du inte definierar dig som skoterhatare. Som jag tolkar det så syftar han nog på de 08orna som är upp till fjällen nån gång då och då för att njuta av naturen på sina löparskidor. Som sorterar skotrar efter färg osv. För dem spelar de ingen roll vilken maskin som passerar, de blir lika irriterade ändå. Har själv vart med om det ett par gånger.
Det roligare av allt är ju när dom (längdskidåkarna) blir irriterade när man kör förbi på skoterleden. Om de nu hatar skotrar så mycket, va f**n gör dom på skoterlederna då? Jo de är enda stället dom tar sig fram på uppe på fjällen. Tacka oss istället vettja.
 
M

Mikael_Tarander

Vi återgår till ämnet SSCO om ni inte misstycker. Det andra kan vi starta en ny tråd om. Någon som har lust?

Åter. Angående vägverksutredning och SSCO. Kärnan av SSCO stod bakom den skandalomsusade Vägverksutredningen som gjordes för några år sedan. Trots massiva protester hos föreningar och skoterfolk förklarade dåvarande Svemo Touring att de tyckte utredningen och resultaten var bra. De som protesterade var bara några tusen enligt dem så det var inget att bry sig i. Efter det försvann Svemo Touring från skoterhimlen. Men uppstod därefter som SSCO med samma kärna bakom rodret.

Är det ingen på SSCO som vill förklara/förtydliga om ni står för samma sak som förut? Eller har ni bytt åsikt? Tror nog att de flesta som besöker oss är intresserad att höra. Utifrån vad ni skrivit så tycks ju inställningen och politiken följa samma spår så förklara gärna om jag förstått/tolkat fel. Frågan är nog tämligen fundamental och berättigad.

Saknar fortfarande svar. Är det INGEN? på SSCO som behagar svara/förtydliga?

Mikael Tarander
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jaa, hade varit intressant att få svar på det. Som jag tolkar det så menar dom att friåkning sker utanför ledsystemet. Men finns det någon då som inte friåker? T.o.m farsan som kör touring och pulka friåker ju då för att hitta fina ställen att gräva ner sig på och fiska m.m. Eller låna min skoter och busa med. :S
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RoadKiller..

Tror inte han menade "såna som dig".
Om du inte definierar dig som skoterhatare.
Som jag tolkar det så syftar han nog på de 08orna som är upp till fjällen nån gång då och då för att njuta av naturen på sina löparskidor.
Som sorterar skotrar efter färg osv.
För dem spelar de ingen roll vilken maskin som passerar, de blir lika irriterade ändå.
Har själv vart med om det ett par gånger.
RoadKiller

DU har precis fattat vad jag menar ! :rock:

TACK.

.
 
4

426H

Ett förslag från mig. Om ni klickar på länken nedan ser ni vilka klubbar som är medlemmar i SSCO:

http://www.ssco.nu/organisationmedlemmar.htm

Om din klubb finns med på listan så tycker jag du skall maila ordföranden eller någon i styrelsen som du känner och fråga om dom stödjer SSCO:s inställning till frikåkning i fjällen. Tycker din klubb att vi behöver fler förbudsområden i fjällen eller skall vi arbeta för att det blir färre? Hur ser din klubb på det faktum att SSCO kan tänka sig fler restrikioner mot skoteråkning i fjällen?
Förhoppningsvis kan vi starta en revolution I SSCO underifrån!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
min åsikt är den här:

1. Styrelsen i SSCO agerar på eget initativ utan medlemmarnas stöd. Alltså en ny styrelse ska fram.

2. SSCO ska inte övergå mot en eller flera nya organisationer, splittring är fel - det gynnar swixfolket och andra skoterhatare.

3. SSCO måste ta fram en egen agenda för en långsiktig utveckling - att enbart motarbeta regeringens agenda leder inte till något bra.


kommentarer: Självklart ska en person som jan sund kunna gå ut med en åsikt i snowrider, men om den åsikten inte delas av organisationen som han representerar så måste ju det klargöras tydligt. jan sund refererar till regeringens rapporter när han tar ställning till sina visioner, men han har inte reflekterat över att rapporterna är beställda av regeringen för regeringens syfte - och syftet är definitivt INTE i linje med SSCOs intressen.

42SH: jag har följt ditt exempel och lobbat ut en del inlägg på klubbarnas gästböcker mm. Hoppas fler tar efter denna utmärkta idé
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag har mailat min klubb(FSF Nord), går dom ur förlänger jag mitt medlemsskap gör dom det inte så söker jag mig till en klubb som gör det.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Förövrigt så blir jag som växt upp med en enorm frihet vad gäller skoteråkandet riktigt mörkrädd när jag läser SSCOs rapport.
Dom skall ju för tusan inte ge en tum till förbudsivrarna, det brukar ju bara sluta med mer och mer förbud.

Jag minns med glädje mina "fri"åkarresor från Gällivare till Treriksröset/Kebnekajse/Riksgränsen mm mm man for in i Abisko och tankade på vägen men det är ett minne blott nu för tiden tack vare alla idiotförbud.

Jo man var en hemsk "fri"åkare när man brände på med bla en Indy sport GT 440 med pulka, jösses vad man var hemsk.

mvh Dr Polaris född fri
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Som vanligt kan man alltid läsa en text ”som fan läser Bibeln”. :evil:Jag har inte någonstans i min text förordat skoterförbud. Varför skulle jag göra det? Jag åker själv mellan 5 och 600 mil snöskoter varje vinter. Jag kör också en hel del utanför lederna. Det var inte på något sätt det texten i Snowrider handlade om. Tvärtom finns bl.a. detta textavsnitt
"Ett system med hårdare reglering kommer naturligtvis inte att innebära att varenda meter i Sverige blir förbudsområde. I skogslandet kommer förmodligen åkningen inte regleras lika hårt som i fjällvärlden. Det kommer troligen fortfarande, att finnas möjlighet att leta sig fram i skogen, och i myrområden precis som nu".

Det avsnittet stämmer rätt väl in på mig som skoteråkare. Tanken med hela texten var ju att väcka debatt, och det lyckades ju rätt väl. Så här står det: ” Vi måste ändå hitta en lösning på problemet. Jag har inte svaret men, jag hoppas att du som läser, deltar i diskussionen och försöker att föra den framåt”.


Däremot erkänner jag uttryckte mig klumpigt när det gäller friåkare. De jag tänkte på när jag skrev var den typen av skoteråkare som ”2stroke” skriver om:
"Jag har under de senaste åren sett en lavin artad nonchalans växa fram bland skoterförarna som kör ta me faan mitt inne i stan på gångstigar efter vägar osv osv som idioter. Det är inte fråga om att "bryta lagen" genom att smyga ut ifrån villakvarteren ut i skogen, nej utan det sker med villt gasande och sladdande och hoppande mellan de upplogade snövalarna efter gångstigarna och vanligt folk är livrädda att vistas ute”.

Jag tror inte att vi hittar vare sig seriösa freeridåkare, eller pulkadragare bland de här. I så fall är det bedrövligt.

Vad det här egentligen handlar om är, frågan om vi överhuvudtaget kommer att få åka snöskoter i det här landet i framtiden. Jag vet att det är en hel del beslutsfattare i de här frågorna som sneglar på det Norska systemet. Det är därför jag ser det som ett problem. De här människorna lyssnar inte på oss om vi enbart kräver fri skoteråkning. Vi måste bjuda till själva också, för att få behålla så mycket som möjligt av skoteråkningen.

Personligen, inte SSCO, är jag mer imponerad av Finland. Med deras enormt utbyggda, och finansierade ledsystem, har man lyckats locka till sig en väldigt stor mängd med skoterturister. Sedan har man friområden. Då pratar vi inte om ”plättar” som i västra Härjedalen, utan här handlar det om kvadratmil.
Lite grann detta var väl vad jag menade i början av texten, där det står:
”Alltså, en hårdare reglering utan att ledsystemet blir kraftigt utbyggt, är dömt att misslyckas”, och ”Självklart ska en hårdare reglering också innehålla friområden för de som vill utnyttja skoterns egenskaper i lössnö”.

Mikael Tarander; Nej, jag förstår att du inte vill skriva i Snowrider. Det bör väl påpekas att det inte på något sätt är ”vår” tidning. Jag råkar veta att jag kommer att få mothugg av tidningsledningen i nästa nummer. Däremot gick det bra för Snowmobile att ta in klipp från Snowriders forum????
Måhända grundar sig ditt motstånd på det liv Snowmobile förde, när det stod klart att vi skulle skriva i Snowrider.:rolleyes:
Och, nej SSCO står inte bakom Vägverksutredningen. Den ende i ”toppskiktet” av SSCO, som jag tror att du uttryckte dig, som fanns med i SVEMO är vår utbildningsansvarige. Han sitter inte i styrelsen, och har en helt annan uppgift i SSCO än han hade i SVEMO.

Slutligen måste jag säga att redaktionen på Snowmobile förnekar sig inte.:mad: Man passar på att dra poänger på en sån här sak. I texten om SSCO ligger man på gränsen till åtalbart förtal, eftersom att man påstår att SSCO ”går till hårt angrepp mot friåkningen”, och påstår att . vi ”förklarar tydligt att vi inte ska få köra fritt för då händer olyckor”. Hittar man den texten någonstans i vår dokumentation så ska jag omedelbart se till att den försvinner. Självklart är man ute efter att locka läsare. Man kan ju också ställa sig frågan om det verkligen är media som bestämma vad vi ska tycka. Var tror ni de finns när det går åt hel---e. Typexemplet finns i Jämtland just nu. Finansmannen Mats O Sundqvist har hamnat i blåsväder. Då är media, som tidigare höjt honom till skyarna, inte sena att utse Svarte Petter. Den typen av journalistik är tyvärr ganska utbredd. Man kan ju fråga sig varför Mattias Lindström inte ringde upp mig för en intervju innan han skrev. Jag är säker på att texten då skulle varit annorlunda. :hmmmm2:

Med detta avslutar jag mitt forumengagemang i den här frågan, och hälsar alla hjärtligt välkomna till vårt Forum/Årsmöte i Lycksele den 15 – 16 november på hotell Lappland. Den här debatten har fört det goda med sig att, vi kommer att sätta upp en programpunkt på lördagen som handlar om de här frågorna. Då hoppas jag att diskussionen fortsätter, men på en rimligare nivå.

Tack för mig

Janne Sund, SSCO :ciao:
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
min klubb var också med.
jag ska på möte på torsdag och kan då ta upp problemet.

tror det bästa är att vara MED i ssco men trycka på underifrån för en attitydförändring.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jansun@
Du fattar tydligen inte anledningen varför man reagerar så pass hårt.

citat
"Ett system med hårdare reglering kommer naturligtvis inte att innebära att varenda meter i Sverige blir förbudsområde. I skogslandet kommer förmodligen åkningen inte regleras lika hårt som i fjällvärlden. Det kommer troligen fortfarande, att finnas möjlighet att leta sig fram i skogen, och i myrområden precis som nu".

Det är ju just detta som jag som bor och har stuga i fjällvärlden hoppar i taket på.

Vad har skoterkörningen på stigar och vägar inne i samhällena med fria skoteråkningen att göra? för där är det ju redan förbjudet att köra eller hur.