SSCO:s artikel i SR nr 2.

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Är det bättre att klubben är med i Snofed då? :| Jag är med i en klubb ( Njurunda snöskoterklubb) som är med i Snofed och en som är med i SSCO (Hede snöskoterklubb).
 
S

StoxResearch

Jag bara måste få skriva det här, eftersom jag anser det vara högst relevant i detta viktiga fall. Radera det om ni tycker det är för mycket. Vilka som sitter i Rosenbad påverkar definitivt saker som detta. Det är det enda jag vill påstå, utan att säga något mer specifikt.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag bara måste få skriva det här, eftersom jag anser det vara högst relevant i detta viktiga fall. Radera det om ni tycker det är för mycket. Vilka som sitter i Rosenbad påverkar definitivt saker som detta. Det är det enda jag vill påstå, utan att säga något mer specifikt.
tyvär tror jag att det är lika illa vilka som än sitter där...
inte ens dom som säger sig värna om bilisterna verkar ju bry sig så oss skoteråkare skiter man väl fullständigt i...
så länge som man hellre lyder partipiskan än sin egen övertygelse så kommer vi ingen vart!

hursomhelst så tror jag iaf. att jag kan påverka ssco underifrån då min skoterklubb består av bra folk som jag känner!

som jag förstått saken(har ej läst sr) vill ssco förekomma myndigheterna och begränsa friåkningen för att verka förnuftiga.
vad för argument kan jag använda i min klubb för att ändra detta?
 
M

Mikael_Tarander

Tack Jan!
Jag ska svara på dina saker men jag vill bara förtydliga en sak först, du tycks ha missat det förut. Jag skriver här i denna tråd som privatperson! Vill du tidningen nåt så står dig fritt att kontakta Chefredaktören Mattias Lindström. Han får stå för sitt och jag står för mitt. Ok? Nu har du blandat in saker i det här som jag inte kan svara på, det måste Mattias isåfall svara på. Känns lite låg nivå bara.

Angående ditt officiella organ Snowrider så vill jag nog rätta dig lite. På er hemsida står det att de är ert officiella organ. Måhända har ni skrivit fel eller du tappat minnet. Men det är inte det frågan handlar, ni får naturligtvis ha vilket officiellt organ som helst. Lägger inga värderingar i det. Passar ni ihop så visst, jag bryr mig inte det minsta. Däremot bryr jag mig över vad du försöker pracka på mig och resten av skotersverige: förbud. Hur ni än vänder och vrider er, hur mycket ni än slingrar er så är det du och SSCO som i ett manifest förklarat vad ni står för. Folk kan läsa och är inte idioter som ni tycks tro.

Återkommer med bemötande på ditt övriga inlägg när jag sorterat ut vad som kan vara relevant i all förvirring vad som är vad.

Mikael Tarander
 
S

StoxResearch

Engström:
Tyvärr kan vi ju inte diskutera politik här, vilket ju har både fördelar och nackdelar. Jag respekterar forumets regler iaf. Men hur som helst så anser jag att vad gäller just nationella förbud och förbudsområden av olika slag så är ena sidan definitivt bättre än den andra. Bränsleskatter och dylikt är en annan femma.

För första gången i mitt liv funderar jag faktiskt på att gå med i någon snöskoterförening och aktivera mig. Det här håller inte längre! Tough times call for extreme action (eller hur det nu var).
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Kollade lite snabbt i SSCO´s medlemsregister och till min glädje tycks inte någon Västerbottens klubb med.

Det snabbaste sättet att bli av med en sån som Jan S är att se till att han inte har någon att representera.

Jag undrar med vilken rätt SSCO och Jan S driver sådana extrema frågor som att införa stora inskränkningar i skoteråkningen om man inte har en endaste klubb i Västerbottens fjällen bakom sig, bara för att ta ett exempel.

Annars märker man att det är en del som fått nog av Snowriders extremt censurerade forum, där får man bara ha åsikter som stämmer överens med redaktörens, en linje som verkar passa en sån som Jan S.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Östersunds Snöskoterklubb ?

Citat :

Janne Sund,
Ordförande Östersunds Snöskoterklubb
Sekretär SSCO
Ledamot. Nat. Snöskoterrådet



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

:hmmmm: En fundering... :hmmmm:
Skulle vara väldigt intressant att höra åsikter ifrån medlemmar i den lokala snöskoter klubb som Janne Sund tydligen både
representerar och är ordförande i nämligen..
Östesunds Snöskoterklubb

Är detta som Janne Sund skriver om även representativt för er medlemmar ?
Eller kanske det börjar bli dags att byta ordförande ?

ÖSTERSUNDS bor.... Var är ni ? :confused:



.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Här är en från Östersund, jag tror själv inte att få bort Janne från sin position i ÖSSK skulle göra någon skillnad i hans arbete hos SSCO. Jag uppfattar han som en bra person för klubben.

Janne, det är väl ändå fjällfriåkningen man vill ha kvar om någon? Vem vill korsa mellan träd i en tätskog? Visst myrar är roliga men det är förbuden i fjällen man vill ha bort!
Visst du kanske tycker det är roligt att korsa mellan träd på leden upp mot Lit eller vart nu du ska men skulle du inte ännu hellre vilja kunna vika av från leden när du är uppe i fjällen och köra tills du hittar en "mysig" plats att stanna på? Det är vad jag skulle vilja och det är de som är 70% av skoteråkningen enligt mig!
Jobba mot förbud och inte för fler, det kommer inte bli bättre även om man som du säger "pratar om kvadratmil och inte om ”plättar” som i västra Härjedalen."

Tänk dig dina barnbarns barn eller något sånt, tror du inte dom skulle vilja kunna uppleva fjällvärlden som "vi" har chans till att göra nu?
Bara köra omkring fritt utan att knappt behöva tänka på några förbud.
 
M

Mikael_Tarander

Som vanligt kan man alltid läsa en text ”som fan läser Bibeln”. Jag har inte någonstans i min text förordat skoterförbud.
Bäste Jan, förstår du inte själv vad det är du skriver? Låt mig citera dig:

"Jag vet att det är en hel del beslutsfattare i de här frågorna som sneglar på det Norska systemet.
Det är därför jag ser det som ett problem. De här människorna lyssnar inte på oss om vi enbart kräver fri skoteråkning.
Vi måste bjuda till själva också, för att få behålla så mycket som möjligt av skoteråkningen."
Bjuda till själva... Det du säger:
"Eftersom vi som skoterorganisation (SSCO) är så dåliga på att argumentera och framställa varför skoterfolket i Sverige bör få behålla en självklar rätt att åka utanför det officiella ledsystemet så säger vi istället att vi vill begränsa skoteråkningen till enbart officiella leder och att vi får vissa friytor åt några stycken" Ja det var ju att bjuda till...

"Ett system med hårdare reglering kommer naturligtvis inte att innebära att varenda meter i Sverige blir förbudsområde. I skogslandet kommer förmodligen åkningen inte regleras lika hårt som i fjällvärlden. Det kommer troligen fortfarande, att finnas möjlighet att leta sig fram i skogen, och i myrområden precis som nu".
Återigen, läs och begrunda vad du skriver!!!
Sveriges Snöskoteråkares Centralorganisation!
Om man reglerar en sak, så betyder det nog för alla, utom kanske SSCO, att man förbjuder nåt. Hur kan man annars "reglera"? Er text är så skrämmande att det inte finns ord.

Och, nej SSCO står inte bakom Vägverksutredningen. Den ende i ”toppskiktet” av SSCO, som jag tror att du uttryckte dig, som fanns med i SVEMO är vår utbildningsansvarige. Han sitter inte i styrelsen, och har en helt annan uppgift i SSCO än han hade i SVEMO.
Ok, bra att du är tydlig på den punkten, det glädjer mig verkligen. Sen kan man ha åsikter kring vilka som var med eller inte och det vet nog du också, men strunt samma. Vi hamnar på för låg nivå om jag ska bolla upp det.

Att som språkrör för skoterfolket och expert i olika utredningar agera som SSCO gjort och sedan försöka kalla det att väcka debatt visar återigen att allt inte står rätt till.
Vad tror ni t.ex. politiker och andra makthavare gör med den minst sagt undermåliga fakta som SSCO slänger ur sig? 90 % åker på led medan bara 10 % friåker.
Vad ska de tro när sånt kommer från skoterfolket själv. Är SSCO så säker på att makthavarna skiter i vad de framför att de därför slänger ur sig vad som helst?

Är det så finns i huvudtaget inget existensberättigande för SSCO.

Jag låter sista citeringen av SSCO senaste utspel prata för sig själv: ”Självklart ska en hårdare reglering också innehålla friområden för de som vill utnyttja skoterns egenskaper i lössnö”.

Gott folk, det är det här som de som kallar sig för "Sveriges Snöskoteråkares Centralorganisation" proklamerar till våra politiker, vägverk och makthavare.
Usch.

Nu vet jag att att Snowmobile Magazine startat en namninsamling mot detta vansinne. Det glädjer mig stort! Tycker du att SSCO handlar fel så finns en gyllene chans att säga det i namninsamlingen. Uppmana gärna alla bekanta att skriva på.

Mikael Tarander
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Jag får sån huvudvärk och blir så förvirrad av detta så jag smäller nog snart av...

Menar herr Sund att "han vet att en del beslutsfattare i dessa frågor sneglar mot det norska systemet och DÄRFÖR ser han det som ett problem?"
Då känns det ju som att SSCO vill ta en genväg och fort hinna införa hårdare restriktioner gällande friåkning och helt plötsligt skulle "problemet" vara ur världen? Jag fattar ingenting...vad händer då om restriktionerna införs och dessa beslutstagare då ÄNNU en gång börjar snegla mot det norska systemet. Skoteråkarna förlorar gång på gång mot folk i högre positioner och hips vips sitter vi med en herrans massa förbud, förbud som även herr Sund förkastar i sitt senaste inlägg. Vart vill då SSCO komma med hela diskussionen? Är deras huvudmål att ha skotrar på leder och ingen annanstans? Ja förutom i dessa friåknings-zoner då?
Sen förstår jag inte heller om diskussionen gäller skoteråkarnas säkerhet, markägarnas huvudvärk, ren-näringens huvudvärk, skid-turisters huvudvärk eller är det bara ett tafatt försök från SSCO´s sida att "verka förnuftiga" och genskjuta dessa beslutsfattare så att vi slipper det norska systemet? Jag menar, om herr Sund på fullaste allvar tror att vi över huvudtaget inte kommer att få åka skoter i det här landet, har vi och herr´n själv ett stort problem. Ett problem som jag inte tror existerar.
Debatten är ju igång iaf, precis som herr Sund önskade...nu hoppas jag bara att folk säger sitt och att vi får den här cirkusen ur världen.
Låt för i helskotta allt vara precis som det är, och dra åt skogen vad ni kommer att få jaga mig upp för fjällsidorna innan jag lägger ner min friåkning.
Jag hade grovkrök och drevat när jag var 13, och jag kör min fru Summit där hon mår bäst, inte på några packade och fina finska leder. Och jag är t.o.m finne...det ni.

Amen!
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Tänkte framställa lite information här från forumet på Snowrider samt din artikel i tidningen.

1. Att hårdnackat försöka försvara den totala friåkningen är dömt att misslyckas.Nej blir det så stor förändring? Nej, redan idag sker över nittio procent av all snöskoteråkning på led.

Varför är det dömt att misslyckas ? Vem är det som vill förbjuda den fria åkningen förutom ni? Det blir vad vi gör det till! Varför inte kämpa ist? Vad har riksdagen att bestämma vad som är bäst här uppe dom flesta vet nog knappt vad en SNÖSKOTER är för något. Varför inte visa vilka möjligheter SNÖSKOTERN ger oss.

2. 90 procent kör efter lederna? Du påstår alltså att Bredbandare,Mountain och hybrider enbart använder leder förutom 10% ? Jag har en skoter som inte tål att dra pulka, smygköra i 30 efter led eftersom det är en lössnömaskin som har underdimensionerat kylsystem. Hur gör jag när ni inte vill kämap för friåkning?

3. Vi hotar inte alls friåkningen. Då har man totalt missupfattat mitt inlägg i tidningen. Vi inser däremot att det kommer att bli fler restriktioner, och, som jag skrev, då "måste vi ligga steget före" för att lindra effeketrna.

Nej nej, Ni hotar inte friåkningen ni ger med er istället. Ni har ju gett upp vad är det för mening med att ni jobbar med det ni gör? Hoppa av eran post om ni inte vill kämpa! Jag kan ge er en namninsamling från Kiruna där jag Garanterar att minst 8 av 10 st vill att ni ska fortsätta kämpa för den fria åkningen och inte vika ner er en TUM. Och det gäller alla åldrar.

4.) 1. SSCOs mål är en trygg och säker snöskotertrafik där ingen accepterar att någon dödas eller skadas allvarligt. Ställer man inte upp på, framförallt första punkten, då är inte SSCO en organisation man ska tillhöra. Hela verksamhetsplanen finns på hemsidan.

Accepterar ? Menar NI då att Jag som friåker,Highmarkar Inte ska tillhöra eran organisation då jag gärna kan ta ett blåmärke för att få använda min skoter till vad den är tillför samt vad mitt intresse är? Vart ska jag då vända mig?
Självklart ska man kämpa för att ingen ska bli skadad men ni måste ju fortfarande tänka med huvudet?

Kämpa för att få bort buskörning, fyllekörning? Kräv skyhöga böter,straff istället så får vi bort väldigt mkt olyckor. Eller tror ssco att det blir svårt?

// Jonatan Krekula Friåkare/highmarkare i fjällen ner i graven!
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nu vet jag att att Snowmobile Magazine startat en namninsamling mot detta vansinne. Det glädjer mig stort! Tycker du att SSCO handlar fel så finns en gyllene chans att säga det i namninsamlingen. Uppmana gärna alla bekanta att skriva på.

Mikael Tarander
Var skriver jag på??
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag har inte heller kommit med men dom kanske kollar igenom så att det inte står typ Von Anka - Kalleankas stad

Edit: Nu är mitt namn iaf uppe
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Öppet brev från SSCO.

Ang SSCOs inlägg i Snowrider nr. 2

SSCOs inlägg i tidningen Snowrider nr 2 har upprört många
människor. Vi har uppenbarligen förbisett en väldig massa
snöskoteråkare.
Inlägget har uppfattats som att vi vill införa fler
regleringsområden i fjällvärlden. Inget kan vara mer fel. Det är
just detta vi vill motarbeta men, ordval och skrivning har blivit
väldigt olycklig. Vi står definitivt inte för införande av fler
förbudsområden.

Skrivningen om "friåkare" har också missuppfattats, främst på
grund av artikelförfattarens oförmåga att förklara vår ståndpunkt.
Friåkare i den mening som framkommit i debatten, innefattar de
allra flesta snöskoteråkare, även styrelsen i SSCO, och därför har
vi trampat fel kategori skoteråkare på tårna. Detta ber vi om
ursäkt för. Det var absolut inte vår mening.

Vi vill framhålla att styrelsen i SSCO består inte av ett gäng
"gubbar" som inte vill lyssna. Tvärtom hoppas vi att även ni som
vänder er emot oss i debatten, besöker vårt Forum/Årsmöte i
Lycksele, den 15 - 16/11 för att framföra era åsikter. Vi kommer
att lyssna på er och ta väl vara på åsikterna.

Vår ambition är att vara en organisation för alla. Det är därför
man kan vara medlem i SSCO som klubb, privatperson eller
företag. De personer som av någon anledning inte vill tillhöra en
skoterklubb men, ändå vill ha möjlighet att påverka, är välkomna
till oss.

Sveg den 30/11 2008

Gunnar Hedin, ordförande SSCO