SSCO:s artikel i SR nr 2.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag måste hålla med om att hela mentaliteten med att "om jag inte får, så SKA jag" inte hjälper alls. Det är snarare det som är problemet med skoteråkningen.
Det bla. jag beskrev. Vid ett totalt skoterförbud skulle JAG, fortsätta köra som jag gör i dags läget.
För vad kan jag då förstöra? Något som redan är förstört?

Hänger inte med i resonomanget där?

Sen att man visar respekt o vett på leder, runt turister, för renar, etc. är ju en självklarhet.
Men bara för jag kör utanför led (kanske på något område där jag inte får långt utan för civilisationen) skadar påverkar nog denna fråga marginellet.
Tom jag som skoterförare kan bli irriterad på folk som kör tex. med slutburkar osv.

//Rasmus
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Från össk´s hemsida
"Jaha, då har man varit ute i riktigt blåsväder. Jag skrev ett inlägg i Snowrider nr:2, som verkligen tog "hus i helvete". Längre ner här kan du läsa inlägget.

Vad jag lärt mig är att, det är inte lätt att diskutera med vissa personer. Det finns ett klientel som tror att vi skoteråkare på något sätt skulle vara viktiga för samhället. Det är ju tyvärr inte så. Skoterturismen, skotern som arbetsredskap osv. är viktiga för samhället. Enskilda skoteråkare däremot, är mer "nåt som katten.....".

Visst kan man ha åsikter om, framförallt, vissa formuleringar i mitt inlägg. Det som retade folk mest var min benämning "friåkare". Den kategori jag hade i tankarna när jag skrev det var nog mer de som i debatten kom att kallas "huliganer". Det är den kategorin som är våra värsta skotermotståndare. Det står jag definitivt för.

I debatten lyser det igenom att alla är nog inte riktigt ärliga när de påstår att de aldrig kör på förbudsområden, håller sig till hastighetsbegränsningar osv.

Nu koncentrerar man sig helt på Arctic Cat Cup i stället. Och förarbevisutbildningar. Och SSCO. Och..... Sedan den 13 oktober sitter jag dagligen på kansliet. Anställd av SSCO. Jag kommer vid årsmötet för SSCO i november, att kliva av styrelsen i SSCO, och i stället kallas general-sekreterare."
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se

2008.11.05
Jaha, då har man varit ute i riktigt blåsväder.
Jag skrev ett inlägg i Snowrider nr:2, som verkligen tog "hus i helvete".
Längre ner här kan du läsa inlägget.
Vad jag lärt mig är att, det är inte lätt att diskutera med vissa personer.
Det finns ett klientel som tror att vi skoteråkare på något sätt skulle vara viktiga för samhället.
Det är ju tyvärr inte så.
Skoterturismen, skotern som arbetsredskap osv. är viktiga för samhället.
Enskilda skoteråkare däremot, är mer "nåt som katten.....".
Visst kan man ha åsikter om, framförallt, vissa formuleringar i mitt inlägg.
Det som retade folk mest var min benämning "friåkare".
Den kategori jag hade i tankarna när jag skrev det var nog mer de som i debatten kom att kallas "huliganer".
Det är den kategorin som är våra värsta skotermotståndare.
Det står jag definitivt för.
I debatten lyser det igenom att alla är nog inte riktigt ärliga när de påstår att de aldrig kör på förbudsområden, håller sig till hastighetsbegränsningar osv.
Sedan den 13 oktober sitter jag dagligen på kansliet. Anställd av SSCO. Jag kommer vid årsmötet för SSCO i november, att kliva av styrelsen i SSCO, och i stället kallas general-sekreterare.
Vaaa f**n skriver gubb j****n ! :mad:

Konstigt att inte medlemmarna i ÖSSK med omedelbar verkan sparkar denna medlem ur klubben ! :hmmmm:

Jag vänder mig starkt emot hur Jan Sund ser på majoriteten av skoter ägare som något som är rent onödigt.
Visst, det är för våran FRITIDS skull de allra allra flesta har snöskotern....
Men det är ju som att stå upp och säga att ALLT som inte behövs ute i samhället skall förbjudas osv osv.
TURISM är faktiskt inte heller nödvändigt på något sätt.

Och vad gäller SKOTER TURISM så är då min bestämmda åsikt att de företag som håller på med det MÅSTE på ett helt annat sätt än i dag börja bidra med likvidamedel och annat till ledunderhåll och liknande då de själva utnyttjar ledsystemen osv för sin egen vinings skull.


.
 
S

StoxResearch

2stroke:
Håller faktiskt med dig till 100%. Man får intrycket av att han ser ner på oss vanliga skoterägare. Är det en sån som ska företräda oss?

"Viktiga för samhället"? Vad hände med "viktigt för ENSKILDA INDIVIDER, människors frihet och människors välbefinnande"? Man får en känsla av att vi befinner oss i Stalin-Sovjet. Enskilda människor är precis lika viktiga som samhället, om inte än viktigare. Ett samhälle där enskilda individer mår bra är ett lyckligt samhälle.

Håller med dig om turism i allmänhet. Turism är inget som samhället ska gå in och stödja, sådant får marknaden ta hand om.
 
M

Mikael_Tarander

Det är den här personen som vi? satt att företräda oss i olika grupperingar som har sin grundexistens i att de egentligen vill förbjuda skoteråkningen.

Förutom att vara sekreterare och tydligen betald av "Sveriges Snöskoteråkares Riksorganisation" (SSCO) så är han representant i Nationella Snöskoterrådet. http://www.snoskoterradet.se/om-oss/medlemmar/

Hur kul känns det med en grundsyn att de flesta av oss är nåt som "katten släpat in". Jösses.

Jag hoppas verkligen våra snöskoterklubbar(!) agerar i den här frågan nu, en gång för alla och försöker plocka bort personer som anser sig företräda skoterfolket med en sån här grundsyn. Kontakta din skoterklubb och säg vad du tycker!

Mikael Tarander
Ps, skriver fortfarande som privatperson, vill ni mig nåt kontakta mig.
Vill ni Snowmobile nåt så kontakta redaktionen istället!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Alltså.. Dom där gubbarna kan inte köra skoter, märker han inte att han kör 45 på en 30 är det väl hans bekymmer och HAN har brytit mot en lag. Köp en ockelbo istället som inte det går att köra mer än 30 med om du inte klarar av det. Utbilda, lär ut om farorna som i Canada. Snart tar man nog skotern och planar över till andra sidan sjön och stannar där för dom har fattat det här.
Vad som vi älskar med skoter är friheten, att känna att våra små guldkorn i naturen nu är inom räckhåll. Det är en enda stor naturupplevelse helt enkelt.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hur kul känns det med en grundsyn att de flesta av oss är nåt som "katten släpat in". Jösses!
Om ni läser vad Jan Sund skriver menar han samhällets allmänna syn....inte sin egen personliga eller SSCO:s. Det är en stor skillnad.....:rolleyes: Missförstå mig rätt, jag håller med er fullständigt i sak att friåkningen måste värnas om, men ert agerande på detta forum och i tidskrifter tror jag kommer sparka er själva i baken. Man måste erkänna att det ställvis i våra fjäll är stora problem med "busåkning" och konflikter mellan "friåkare med fel attidyd" (OBS! INTE alla över en kam) å ena sidan och markägare och näringsidkare (läs skidturism) å andra sidan. Den senare sidan är extremt stark både ekonomiskt och i allmän folkbild (dvs söderut där dessvärre besluten tas) och eftersom penningen är det som i slutänden styr allt så kan en barnrumpa räkna ut hur det kommer sluta med den tuppfäktningsattityd som fn pågår inom skotersverige:eek:

I en perfekt värld är alla friåkare ansvarstagande och utbildade á la M. Berntssons filosofi....men det är som sagt i en perfekt värld. Den stora grå massan "wannabees" som bara köper sig en potent maskin och ger sig ut på fjället max 1 km från lederna och retar galla på folk kommer alltid att vara överväldigande om inte i antal så definitivt i uppmärksamhet. Tyvärr...så tror jag....cynikern har talat:eek:

Sen håller jag med vad en av gubarna i inslaget från mötet säger om "racing på lederna".....inte bara den "dåliga" friåkningen (OBS! inefattar INTE den "bra skötta" friåkningen) behöver sättas fokus på utan även ledkörning utöver sin förmåga. Jag är ingen manisk "du får inte köra mer än 70 ivrare"....det är mer hur man kör i förhållande till terräng och egen kapacitet. Runt orter i Härjedalen där det hyrs ut potenta ledmaskiner till turister (Funäsdalen, Lofsdalen, Hede) törs jag knappast ge mig ut på större leder med ungar i pulka. I varje fall inte runt stora helger/vinterlov. Det körs fanimej långt över både egen förmåga och sikt....folk tror dom kör på avlysta sträckor:mad: Har varit nära farliga tillbud flera ggr, skotrar som inte kunnat hålla linje i kurvor pga för hög fart och/eller ovan förare som tuchat pulkan med ungarna osv osv.....:eek:

Men problemet ligger som sagt inte hos oss entusiastiska skoterälskare (alla som hänger på detta forum!?) utan mer i tillfälliga rekreationsåkare utan tillräcklig vana och insikt i problematiken. Kanske också lite i överentusiastiska "säsongsåkare" (vinterlov) med egna potenta maskiner. Kanske i detta sammanhang också en hel del "dagen efter" körning!? Här i västra Härjedalen finns definitivt perspektivet från inslaget med köpstarka medelålders män som periodvis är uppe och "bränner med skotern" i fjällen, en hel del från grannlandet i väst.

mvh / Matti
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Helt klart är det ett problem med deras attityd. Precis som det finns åt andra hållet. Förbudsområde ? skiter jag i. Dra åt helvete jag har rätt att köra med dom här trippel piporna som är gjorda för race, trots att det hörs flera kilometer bort..

Måste till en ändring i samtliga led. Men en bra början är att ta bort dessa herrar från sina maktpositioner. Man diskuterar highmarking som ett stort problem när det gäller olyckor när man med fakta VET att dom flesta som stryker med kör på fyllan.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det bästa är ändå "32 mm matta kommer att ta bort fenomenet highmarking" bullshit under bra förhållanden har jag kättrat med mina korta maskiner där kompisarna med Mountain inte törs köra. Oftast är det inte i maskinen begränsningen sitter utan i huvudet :) Fast nu lämnade vi artikeln lite, men när man ser filmen där så inser man ju vart ideerna till artikeln kommer ifrån.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Om ni läser vad Jan Sund skriver menar han samhällets allmänna syn....inte sin egen personliga eller SSCO:s. Det är en stor skillnad.....:rolleyes: Missförstå mig rätt, jag håller med er fullständigt i sak att friåkningen måste värnas om, men ert agerande på detta forum och i tidskrifter tror jag kommer sparka er själva i baken. Man måste erkänna att det ställvis i våra fjäll är stora problem med "busåkning" och konflikter mellan "friåkare med fel attidyd" (OBS! INTE alla över en kam) å ena sidan och markägare och näringsidkare (läs skidturism) å andra sidan. Den senare sidan är extremt stark både ekonomiskt och i allmän folkbild (dvs söderut där dessvärre besluten tas) och eftersom penningen är det som i slutänden styr allt så kan en barnrumpa räkna ut hur det kommer sluta med den tuppfäktningsattityd som fn pågår inom skotersverige:eek:

I en perfekt värld är alla friåkare ansvarstagande och utbildade á la M. Berntssons filosofi....men det är som sagt i en perfekt värld. Den stora grå massan "wannabees" som bara köper sig en potent maskin och ger sig ut på fjället max 1 km från lederna och retar galla på folk kommer alltid att vara överväldigande om inte i antal så definitivt i uppmärksamhet. Tyvärr...så tror jag....cynikern har talat:eek:

Sen håller jag med vad en av gubarna i inslaget från mötet säger om "racing på lederna".....inte bara den "dåliga" friåkningen (OBS! inefattar INTE den "bra skötta" friåkningen) behöver sättas fokus på utan även ledkörning utöver sin förmåga. Jag är ingen manisk "du får inte köra mer än 70 ivrare"....det är mer hur man kör i förhållande till terräng och egen kapacitet. Runt orter i Härjedalen där det hyrs ut potenta ledmaskiner till turister (Funäsdalen, Lofsdalen, Hede) törs jag knappast ge mig ut på större leder med ungar i pulka. I varje fall inte runt stora helger/vinterlov. Det körs fanimej långt över både egen förmåga och sikt....folk tror dom kör på avlysta sträckor:mad: Har varit nära farliga tillbud flera ggr, skotrar som inte kunnat hålla linje i kurvor pga för hög fart och/eller ovan förare som tuchat pulkan med ungarna osv osv.....:eek:

Men problemet ligger som sagt inte hos oss entusiastiska skoterälskare (alla som hänger på detta forum!?) utan mer i tillfälliga rekreationsåkare utan tillräcklig vana och insikt i problematiken. Kanske också lite i överentusiastiska "säsongsåkare" (vinterlov) med egna potenta maskiner. Kanske i detta sammanhang också en hel del "dagen efter" körning!? Här i västra Härjedalen finns definitivt perspektivet från inslaget med köpstarka medelålders män som periodvis är uppe och "bränner med skotern" i fjällen, en hel del från grannlandet i väst.

mvh / Matti
När man är ute och åker runt hede och man direkt efter ett krön möter 10-20 skoterturister tillhörandes nån skotersafari I BREDD på leden är man glad att man lever...
 
4

426H

Om ni läser vad Jan Sund skriver menar han samhällets allmänna syn....inte sin egen personliga eller SSCO:s. Det är en stor skillnad.....:rolleyes: Missförstå mig rätt, jag håller med er fullständigt i sak att friåkningen måste värnas om, men ert agerande på detta forum och i tidskrifter tror jag kommer sparka er själva i baken. Man måste erkänna att det ställvis i våra fjäll är stora problem med "busåkning" och konflikter mellan "friåkare med fel attidyd" (OBS! INTE alla över en kam) å ena sidan och markägare och näringsidkare (läs skidturism) å andra sidan. Den senare sidan är extremt stark både ekonomiskt och i allmän folkbild (dvs söderut där dessvärre besluten tas) och eftersom penningen är det som i slutänden styr allt så kan en barnrumpa räkna ut hur det kommer sluta med den tuppfäktningsattityd som fn pågår inom skotersverige:eek:

I en perfekt värld är alla friåkare ansvarstagande och utbildade á la M. Berntssons filosofi....men det är som sagt i en perfekt värld. Den stora grå massan "wannabees" som bara köper sig en potent maskin och ger sig ut på fjället max 1 km från lederna och retar galla på folk kommer alltid att vara överväldigande om inte i antal så definitivt i uppmärksamhet. Tyvärr...så tror jag....cynikern har talat:eek:

Sen håller jag med vad en av gubarna i inslaget från mötet säger om "racing på lederna".....inte bara den "dåliga" friåkningen (OBS! inefattar INTE den "bra skötta" friåkningen) behöver sättas fokus på utan även ledkörning utöver sin förmåga. Jag är ingen manisk "du får inte köra mer än 70 ivrare"....det är mer hur man kör i förhållande till terräng och egen kapacitet. Runt orter i Härjedalen där det hyrs ut potenta ledmaskiner till turister (Funäsdalen, Lofsdalen, Hede) törs jag knappast ge mig ut på större leder med ungar i pulka. I varje fall inte runt stora helger/vinterlov. Det körs fanimej långt över både egen förmåga och sikt....folk tror dom kör på avlysta sträckor:mad: Har varit nära farliga tillbud flera ggr, skotrar som inte kunnat hålla linje i kurvor pga för hög fart och/eller ovan förare som tuchat pulkan med ungarna osv osv.....:eek:

Men problemet ligger som sagt inte hos oss entusiastiska skoterälskare (alla som hänger på detta forum!?) utan mer i tillfälliga rekreationsåkare utan tillräcklig vana och insikt i problematiken. Kanske också lite i överentusiastiska "säsongsåkare" (vinterlov) med egna potenta maskiner. Kanske i detta sammanhang också en hel del "dagen efter" körning!? Här i västra Härjedalen finns definitivt perspektivet från inslaget med köpstarka medelålders män som periodvis är uppe och "bränner med skotern" i fjällen, en hel del från grannlandet i väst.

mvh / Matti

Tycker det låter som om du är på god väg att bli en gammal sur, bitter och avundsjuk gubbe precis som dom på filmen.
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Helt suveränt filmklipp från mötet!Längesedan jag skrattade så mycket:)!
Men vid närmare eftertanke känns det tragiskt att dessa människor ska representera oss skoterägare.
Går det inte att bilda en ny organisation med "aningen" nytänkade ang dessa ständiga frågor.
Nu ska jag ut i garaget å prova den utmärkta ide´n med ståltråd i fjädringen:p!!!!!!!!!!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tycker det låter som om du är på god väg att bli en gammal sur, bitter och avundsjuk gubbe precis som dom på filmen.
Med ålder kommer vishet, lär dig det, snorhyvel;):D Nädå, skämt åsido, jag vill nog snarare kalla mig realist!

Puss / Matti
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Går det inte att bilda en ny organisation med "aningen" nytänkade ang dessa ständiga frågor!!!!!!!!!!
Ni är välkomna på möten i befintliga skoterklubbar....tag plats i styrelser och börja påverka på gräsrotsnivå.....det behövs "ungt blod" och nytänkande. Föreningarna är ofta små och en stark röst i styrelsen hörs långt uppåt i organisationen. Inget är statiskt här i världen. Att sitta och gnälla utan att göra något åt det är bara patetiskt. Det värsta är att det i nuläget är i stort sett omöjligt att få folk att ställa upp i föreningslivet. Sitta å skriva på ett forum går an men när slipstenen skall dras blir det ofta annat ljud i skällan, ytterst få vill lägga ner ideell tid att jobba i föreningarna. Nä...tag chansen....dyk upp på er närmsta skoterklubbs årsmöte och erbjud er att ställa upp som styrelsemedlem eller suppleant....ni kommer mottas med öppna armar. Sen är det bara att börja jobba med att få igenom nya idéer:cool:

Ha'de / Matti
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det jag tycker är mest intressant är att dessa herrar ser problem över allt, effekt fjädringväg kammar mm. Oavsett är det förarens ansvar hur fordonet framförs. Största problemet är dock alkohol och körning.

Givetvis är det nu läge för alla att gå med i den lokala föreningen och börja påverka annars är risken stor att dessa möten blir i klass med PRO.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ni är välkomna på möten i befintliga skoterklubbar....tag plats i styrelser och börja påverka på gräsrotsnivå.....det behövs "ungt blod" och nytänkande. Föreningarna är ofta små och en stark röst i styrelsen hörs långt uppåt i organisationen. Inget är statiskt här i världen. Att sitta och gnälla utan att göra något åt det är bara patetiskt. Det värsta är att det i nuläget är i stort sett omöjligt att få folk att ställa upp i föreningslivet. Sitta å skriva på ett forum går an men när slipstenen skall dras blir det ofta annat ljud i skällan, ytterst få vill lägga ner ideell tid att jobba i föreningarna. Nä...tag chansen....dyk upp på er närmsta skoterklubbs årsmöte och erbjud er att ställa upp som styrelsemedlem eller suppleant....ni kommer mottas med öppna armar. Sen är det bara att börja jobba med att få igenom nya idéer:cool:

Ha'de / Matti



Håller helt med dig
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ni som inte är medlemmar ta och gå med nu i eran lokala förening. Bättre med 150 kr till föreningen än 2000kr på en slutburk ;-)

Så här ser verkligheten ut för föreningarna idag

År Antal medlemmar
2007 779
2006 871
2003 2100
2002 2002
2001 1999
2000 1987
1999 1950
1998 1875
1997 1700
1996 1600
1995 1500
1994 1400
1993 1300
1992 1200
1991 1100

Nog fan finns det väl fler än 800 snöskoterägare i Piteå Kommun !!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det du skriver matti låter resonabelt trots viss kritik.
naturligtvis måste man kunna gå på dom som missköter sig FÖR mycket utan att vara surgubbe!
jag vet också efter att läst diverse inlägg (om långkörning m.m.) här på forumet att du INTE är en trångsynt o tråkig gubbkörare.

själv har jag faktiskt tagit steget in i en skoterklubb för att främja hobbyn och även blivit ledskötare.
överväger också att åka till lycksele om jag har råd/tid