Om ni läser vad Jan Sund skriver menar han samhällets allmänna syn....inte sin egen personliga eller SSCO:s. Det är en stor skillnad.....
Missförstå mig rätt, jag håller med er fullständigt i sak att friåkningen måste värnas om, men ert agerande på detta forum och i tidskrifter tror jag kommer sparka er själva i baken. Man måste erkänna att det ställvis i våra fjäll är stora problem med "busåkning" och konflikter mellan "friåkare med fel attidyd" (OBS! INTE alla över en kam) å ena sidan och markägare och näringsidkare (läs skidturism) å andra sidan. Den senare sidan är extremt stark både ekonomiskt och i allmän folkbild (dvs söderut där dessvärre besluten tas) och eftersom penningen är det som i slutänden styr allt så kan en barnrumpa räkna ut hur det kommer sluta med den tuppfäktningsattityd som fn pågår inom skotersverige
I en perfekt värld är alla friåkare ansvarstagande och utbildade á la M. Berntssons filosofi....men det är som sagt i en perfekt värld. Den stora grå massan "wannabees" som bara köper sig en potent maskin och ger sig ut på fjället max 1 km från lederna och retar galla på folk kommer alltid att vara överväldigande om inte i antal så definitivt i uppmärksamhet. Tyvärr...så tror jag....cynikern har talat
Sen håller jag med vad en av gubarna i inslaget från mötet säger om "racing på lederna".....inte bara den "dåliga" friåkningen (OBS! inefattar INTE den "bra skötta" friåkningen) behöver sättas fokus på utan även ledkörning utöver sin förmåga. Jag är ingen manisk "du får inte köra mer än 70 ivrare"....det är mer hur man kör i förhållande till terräng och egen kapacitet. Runt orter i Härjedalen där det hyrs ut potenta ledmaskiner till turister (Funäsdalen, Lofsdalen, Hede) törs jag knappast ge mig ut på större leder med ungar i pulka. I varje fall inte runt stora helger/vinterlov. Det körs fanimej långt över både egen förmåga och sikt....folk tror dom kör på avlysta sträckor
Har varit nära farliga tillbud flera ggr, skotrar som inte kunnat hålla linje i kurvor pga för hög fart och/eller ovan förare som tuchat pulkan med ungarna osv osv.....
Men problemet ligger som sagt inte hos oss entusiastiska skoterälskare (alla som hänger på detta forum!?) utan mer i tillfälliga rekreationsåkare utan tillräcklig vana och insikt i problematiken. Kanske också lite i överentusiastiska "säsongsåkare" (vinterlov) med egna potenta maskiner. Kanske i detta sammanhang också en hel del "dagen efter" körning!? Här i västra Härjedalen finns definitivt perspektivet från inslaget med köpstarka medelålders män som periodvis är uppe och "bränner med skotern" i fjällen, en hel del från grannlandet i väst.
mvh / Matti